Permalänk
Medlem

Bahnhof IP Telefoni + Cisco SPA112

Jag har Ip telefoni via Bahnhof med Cisco SPA112 som ATA box och DLink DIR-868L som router. Har forward portar enligt uppgift från Bahnhof. Utgående samtal fungera utan problem men däremot inte inkommande samtal. Det som händer är att ringsignalen går fram men när jag lyfter på luren så hörs ingenting och hos den som ringer upp är det som om jag inte har luft på luren och efter en stund så kopplas han till röstbrevlådan. Har läst på diverse forum om liknande problem och provat föreslagna åtgärder men utan att lyckas. Har provat med att sätta ATA-boxen före routern men då fungerar ingenting. Bahnhof ger ingen support eftersom de inte har levererat hårdvaran. Någon som har en idé om vad problemet kan vara?

Permalänk
Medlem

På min ASUS kallas det för SIP Passthrough och andra routers SIP ALG.
På Dlink tror jag att det är detta:

Testa bocka ur SIP där.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Nu fungerar det som det ska när jag avmarkerar ALG SIP i routern. Tack för hjälpen!

Det var inte många uppgifter som skulle matas in i ATA-boxen och routern för att få telefonen att fungera, följande har jag gjort:

ATA-box:
Proxy (SIP-server)
User ID (SIP-användarnamn)
Password (SIP-lösenord)
Display Name (valfritt, t ex telefonnummer)
Caller ID Method (DTMF Finland, Sweden)
Feature Invocation Method (Sweden)

Router:
Tilldelat ATA-boxen fast IP
Avmarkerat ALG SIP
Port forward
69 UDP
5060-5080 TCP+UDP
9000-14000 UDP
50000-60000 UDP

Klart!

Permalänk
Medlem

SIP-alg ställer ofta till det..

Permalänk
Medlem

Tilldela fast IP med DIR868L till SPA112?

Har Bahnhof+DIR868L och tänkte skaffa SPA112. Guld värd information här. Tack! Verkar glasklart. MEN jag fattar inte hur man tilldelar fast IP i routern till SPA112. Och då har jag kollat manualen och googlat en halv dag. DIR868L stödjer inte IPv4? I portforwarding krävs bara "computername" - kan man köra DHCP?
Ledsen att man är dumihuvet. Otroligt tacksam för tips!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Eller är det så att det är i ATA-boxen istället för routern som man som man ändrar till fast IP?
Har inte köpt boxen än så kan inte kolla....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Static IP address

Skrivet av kneepad:

Eller är det så att det är i ATA-boxen istället för routern som man som man ändrar till fast IP?
Har inte köpt boxen än så kan inte kolla....

Skickades från m.sweclockers.com

Manual, sida 55 "If you want a computer or device to always have the same IP address assigned, you can create a DHCP reservation. The router will assign the IP address only to that computer or device."

Funderar också på att införskaffa SPA112 och använda den hos Bahnhof...

Återkom med hur det funka för dig!

Lycka till

Permalänk
Medlem

Tack C0mbat!!
Missade det i manualen - klantigt av mig. Jag har den på sid 47 i min manual med exakt samma text. Då verkar det lösa sig. Ska få fram Proxy (SIP-server)
User ID (SIP-användarnamn)
Password (SIP-lösenord)
- informationen från Bahnhof då bara för jag har haft bredbandet länge, men telefonin är helt ny och jag har inte uppgifterna på min gamla kundspec eller internetsidorna.
Jag köpte faktiskt deras Tilginrouter för jag såg ju att telefonin är lite pysslig. Har larm och sånt så jag ville inte ha strul. Telefonin funkar alltså för mig nu, men vill ändå pröva DIR868L. Har lite dåligt med tid de närmaste dagarna för att sitta i telkö, men så fort uppgifterna kommer fram (såvitt de inte svarar på mejlet jag skickade) hämtar jag SPA112:an.
Vore kul att höras av på den här tråden och byta info om hur det går. Lycka till själv!
Vi hörs!

redigerat. Har ej kvar Cisco
Permalänk
Medlem

Går inget vidare just nu...

Okej.
Bahnhof svarade snabbt med mina telefoniuppgifter via mail. Kan ju säga att Bahnhof är jag ju helnöjd med. Skaffade Cisco 112:an och laddade på senaste firmware. I DIR868L dök SPA112 upp med IP 192.168.0.105 så jag reserverade den i routern och gjorde portforward och avmarkerat ALG SIP.
I Cisco satte jag fast IP på 192.168.0.105, nätmask 255.255.255.0 och Gateway 192.168.0.1. Efter det hade jag full kontakt med Cisco via datorn, så det verkade ju funka.Fyllde såklart i Ciscos quick set upp med mina kundspec från Bahnhof. Som Display name skrev jag 46[-riktnr utan nolla-telnr]. Enligt B0K så hittade jag Caller ID Method (DTMF Finland, Sweden)
Feature Invocation Method (Sweden) på fliken Voice>regional nederst till höger och vänster. Ändrade också "Time zone setting till "rätt"
Inget funkar - Cisco lyser som den ska och registrerar med lampa att luren är av, men ingen kopplingston och inkommande samtal går till min mobil som jag la in att Bahnhof skulle göra när telefoniboxen inte funkar. Telesladden (telefon-Cisco) är samma som funkar mellan Bahnhofs Tilginbox-telefon. Jag har inte ändrat på något annat default, typ det där kryptiska som var under kundspec på quick setup i Cisco
Ja, det var väl väntat. Tänkte ändå ägna den mörka årstiden på detta och med tur kanske man kan få ett tips någonstans. Jag vill alltså ha Cisco EFTER routern. Vill inte förstöra bandbredd. Det är ändå bara telförsäljare som ringer...

redigerat, har ej kvar Cisco
Permalänk
Medlem

Strulet går vidare

Då har jag strulat vidare. Fick ett tips på Line1>SIP settings-> SIP Transport till TCP. Jag har kombinerat detta med en massa annat. Till att börja med är jag (rätt) säker på port forwarding och routern med fast IP. Jag har inga enkla stavfel i mina personliga uppgifter på ID och password. Känslan är att det är i Line1 på SPA112 som skon klämmer. Jag lyckas aldrig få annat än "registration failed" i Voice>information. Enda gången jag fick svarston och RTP bytes sända och skickade var när jag avmarkerade "make and answer calls without reg". Annars är det SIP bytes jag kan få iväg och mottagna ibland. Alltid dött i luren, men Voice>information märker att luren är av iallafall..Bl.a. det här har jag roat mig med olika kombi av varje: (ändrat SPA112 admin och password) NAT settings yes, keep alive yes. Line2 disabled (eftersom det stod på http://wiki.voip.ms/article/Cisco_SPA112#Nat_Settings . Provisioning Transp protocol till http. Subscriber info auth ID från blank till samma som userID, use auth ID från no till yes, resident online number till mitt porterade. Register exp och proxy fallback båda från 3600 till 300. Proxy and reg - use outbound proxy yes med ändrad outbound till bahnhof.
Nu är jag tillbaka på originalinställningarna. Jag har ju en fungerande Tilginbox från Bahnhof och nu börjar jag fundera på om Bahnhof "låst" telefonin specifikt på den boxen....? Kanske är smart av dem. För den fungerar ju. Håller alla klåfinger och annat borta? Kanske får kolla det???

redigerat. Har ej kvar Cisco
Permalänk
Medlem
Skrivet av BoK:

Det som händer är att ringsignalen går fram men när jag lyfter på luren så hörs ingenting och hos den som ringer upp är det som om jag inte har luft på luren och efter en stund så kopplas han till röstbrevlådan.

Hade exakt samma problem (Banhof+SPA112), och prövade alla tips. Min router är Netgear R7500. man kan inte stänga av SPI (stateful packet inspection) i den, som jag sett många föreslå. Det som till slut löste det för mig var att sätta Line 1 -> SIP Settings -> SIP Transport till TCP.

Kan sägas att fastän jag hade port forwarding och DMZ satt ptill min SPA112 (192.168.1.4) , så kunde jag starta Empathy (Ubuntu) och ringa med VoIP redan på första försöket från min dator (192.168.1.69). Så antagligen behövs inte det. Med Wireshark så lyssnade jag på trafiken, och insåg då att SIP kördes med TCP i Empathy. Slog över till TCP i SPA112, och då funkade det. Så om ni kan, pröva Empathy (eller motsvarande). Och Wireshark om det mot förmodan inte skulle funka.

Routern hade avstängd SIP ALG, SPA112 har NAT translation på. Annars ganska vanilla. Funderar på att backa port forwarding/DMZ och se om det fortfarande funkar

Antar att TCP lirar bättre med NAT än med UDP gör.

Permalänk
Medlem

Som jag trodde, funkar även om man tar bort DMZ och port forwarding i routern.

Permalänk
Medlem

Okej. Tack alla för hjälp och tips. När jag kollade Bahnhofs Tilgin mot DIR868L så får jag (med mina förhållanden) på wifi obetydlig skillnad. Och det förvånade mig. Tilgin bättre än väntat trots icke-AC. Så då kände jag ingen motivation att strula vidare; jag lyckades inte få Cisco "registrerad".
Lyckat oxå med en enda box skruvad på väggen med sin lilla gulliga Bahnhof-flagga.

Fick också som vanligt snabbt svar från Bahnhof support när jag frågade om Tilgin var "låst" samt om ryktet om kapade telefoniboxar stämmer. Bifogar det svaret här för det kan ju vara ett tips.
Mahalo!

.....................................
Hej,
Vår telefoni är inte begränsad till vissa enheter, du kan ha flertalet sip-boxar inkopplade
och samtliga skall fungera. Jag kan dock endast se att din Tilgin registrerar sig mot vår telefoniserver.
Detta beror troligtvis på något fel i konfigurationen i din Cisco-box.

Det är tyvärr ganska ofta som just Cisco-boxarna blir kapade,
jag tror det beror på att de har två inloggningskonton, ena för admin och 'gäster', cisco. I konfigurationen
blir du endast ombedd att byta lösenord för admin men inte cisco-kontot. Så det är viktigt att det byts på båda kontona.

Ha en fin dag samt helg!
.........................................

Permalänk
Medlem

Lite OT men om ni inte tvunget har gamla telefoner att använda, köp en IP-telefon istället, driftsäkrare, bättre ljud och högre nördfaktor med massa andra funktioner.

Permalänk
Medlem

Sådärja. Då fick jag ändå klart varför jag inte fick SPA112 registrerad.
Av en händelse kollade jag Bahnhofs kundsida> telefoni. Där har det dykt upp en information som jag inte hade tidigare. Och där står mitt SIP användarnamn, lösenord och server. Användarnamnet och lösenordet är inte samma som det jag fick via epost när jag frågade efter det.
Så så enkelt var det....

Permalänk

En fråga

Måste man koppla SPA 112 efter routern eller kan man köra den bredvid?
Jag har ju idag 4 uttag på fiberomvandlaren: 1:an för data, 2:an till tv, 3:an till telefoni samt 4:an reserverad tror jag det stod.

Visa signatur

<- Old school datanörd ->

Permalänk

@Blomman58: Om du har Banhof på Telias öppen fiber så kör de både internet och IP telefoni på port 1.

Permalänk
Skrivet av ablitz:

@Blomman58: Om du har Banhof på Telias öppen fiber så kör de både internet och IP telefoni på port 1.

Nej jag har ip-only men det kanske är samma där?
Tyckte det verka smidigare att ha routern och sip boxen på varsin anslutning o slippa pilla i routern men kanske är tvungen till det i alla fall då.
Sip boxen kanske är lite säkrare bakom routern också för attacker?

Visa signatur

<- Old school datanörd ->

Permalänk

”Bahnhof IP Telefoni + Cisco SPA112”

”Bahnhof IP Telefoni + Cisco SPA112”. Hej alla i forumet. Här kommer en verklig nybörjare (med fiber) som behöver hjälp. Vi är 300 hyresgäster i Arbogabostäder som ska få fiber indraget lagom till nyår. Knapphändig information från Fibra som bygger nätet och hyresvärd orsakar mängder av frågor. Tänker välja ComHem TiVoPlus för tv. Bahnhof ser attraktivt ut vad gäller bredband och ip-telefoni. Tänker välja deras router Tilgin. Av deras hemsida framgår att man behöver en telefonidosa för att kunna använda ip:n. Men man ser inte om den följer med i abonnemanget. Någon som vet ? Är det något speciellt man ska tänka på när man börjar med fiber ?

Permalänk

”Bahnhof IP Telefoni + Cisco SPA112”. Hej alla i forumet. Här kommer en verklig nybörjare (med fiber) som behöver hjälp. Vi är 300 hyresgäster i Arbogabostäder som ska få fiber indraget lagom till nyår. Knapphändig information från Fibra som bygger nätet och hyresvärd orsakar bara mängder av frågor. Tänker välja ComHems tv-paket TiVoPLUS. Bahnhof ser attraktivt ut vad gäller bredband och ip-telefoni. Tänker välja deras router Tilgin. Av deras hemsida framgår att man behöver en telefonidosa för att kunna använda ip:n. Men man ser inte om den följer med i abonnemanget. Någon som vet ? Ska man tänka på något speciellt ? Placering av router med mera ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Lite OT men om ni inte tvunget har gamla telefoner att använda, köp en IP-telefon istället, driftsäkrare, bättre ljud och högre nördfaktor med massa andra funktioner.

1. Varför är en IP-telefon driftsäkrare än en ATA-box? Analoga telefonen är i princip ett handtag precis som på IP-telefonen.
2. Varför skulle det vara bättre ljud? Analoga telefonen ----""---- se ovan..
3. Är det inte alltid högre nördfaktor med fler prylar? Att dessutom konfigurera en box som gör SIP-trafik analog är väl så nördigt det går?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SQP37:

Hade exakt samma problem (Banhof+SPA112), och prövade alla tips. Min router är Netgear R7500. man kan inte stänga av SPI (stateful packet inspection) i den, som jag sett många föreslå. Det som till slut löste det för mig var att sätta Line 1 -> SIP Settings -> SIP Transport till TCP.

Kan sägas att fastän jag hade port forwarding och DMZ satt ptill min SPA112 (192.168.1.4) , så kunde jag starta Empathy (Ubuntu) och ringa med VoIP redan på första försöket från min dator (192.168.1.69). Så antagligen behövs inte det. Med Wireshark så lyssnade jag på trafiken, och insåg då att SIP kördes med TCP i Empathy. Slog över till TCP i SPA112, och då funkade det. Så om ni kan, pröva Empathy (eller motsvarande). Och Wireshark om det mot förmodan inte skulle funka.

Routern hade avstängd SIP ALG, SPA112 har NAT translation på. Annars ganska vanilla. Funderar på att backa port forwarding/DMZ och se om det fortfarande funkar

Antar att TCP lirar bättre med NAT än med UDP gör.

Det är SIP du ska bocka ur inte SPI. SPI är själva firewall funktionen.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Det är SIP du ska bocka ur inte SPI. SPI är själva firewall funktionen.

Som sagt, det går inte att stäng av Stateful Packet Inspection (SPI) på den här routern. Annars rekommenderas det att pröva utan SPI vad jag sett. SPI är en del av en firewalll, och kan ställa till det ibland.

Gjorde ingen skillnad med eller utan SIP ALG