Permalänk
Medlem

JONFRED - Spelar Ingen Roll

Hej igen!

Här kommer senaste musikvideon vi gjort!

Filmat under någon timme vid några övergivna lägenheter. Använde en Black Magic Pocket Cinema Camera med ett 20mm 1.7. All feedback är välkommen!

Mvh

Permalänk
Medlem

Hej!

Verkar inte vara jätteaktivitet här men kör på ändå. Filmat ännu en film med min Blackmagic, blev dock knas vid de lite mörkare scenerna så det måste jag kolla på! Annars riktigt nöjd med denna kamera, kom gärna med feedback!

Senaste låten från bandet JONFRED som handlar om kärlek, en kärleksballad som kan deppa och peppa.

Filmad med en Black Magic Pocket CC och mm 1.7 och ett kittobjektiv. Filmat i Norrköping och i en källare på landsbygden.

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat!
Nej aktiviteten har gått ner. Själv har jag bara en BMCC tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Snyggt jobbat!
Nej aktiviteten har gått ner. Själv har jag bara en BMCC tyvärr

Tack!

Kul att vara igång på riktigt! Vad skulle du säga är största skillnaderna mellan en bmcc och en bmpcc?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Al7ie:

Tack!

Kul att vara igång på riktigt! Vad skulle du säga är största skillnaderna mellan en bmcc och en bmpcc?

Mvh

Större men lättare att ha med o göra. Enklare med knappar o touchscreen. SSD räcker längre. Bättre ljud etc.
Sen är 2.5k raw riktigt nice

Permalänk
Medlem

Blev sugen på musikvideo så jag drog till Göteborg en snabbis och smällde ihop en liten musikvideo jag med. Den har blivit liggandes ett tag då artisten ville att folk skulle submitta egna klipp till den. Fick dem precis så jag smällde ihop videon.

3h filmning, 3h edit och grade.

0:- budget - 0% manus - resultat därefter

BMPCC, $99 focal reducer, 11-16 f/2.8 Tokina mk II, Samyang 35mm T/1.5.

Detta är en DRAFT. Inte final.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Större men lättare att ha med o göra. Enklare med knappar o touchscreen. SSD räcker längre. Bättre ljud etc.
Sen är 2.5k raw riktigt nice

Ok! Hur skulle det funka med att ha en BMCC som A kamera och en BMPCC som B kamera? Är lite sugen på den kombon isf!

Skrivet av Holck:

Blev sugen på musikvideo så jag drog till Göteborg en snabbis och smällde ihop en liten musikvideo jag med. Den har blivit liggandes ett tag då artisten ville att folk skulle submitta egna klipp till den. Fick dem precis så jag smällde ihop videon.

3h filmning, 3h edit och grade.

0:- budget - 0% manus - resultat därefter

BMPCC, $99 focal reducer, 11-16 f/2.8 Tokina mk II, Samyang 35mm T/1.5.

Detta är en DRAFT. Inte final.

https://www.youtube.com/watch?v=mVnPpJXxL_M

// A

Kul! Lite så vi kör, hellre att videon blir av än att man planerar och förbereder sig sönder och samman och det inte blir något av det istället (så har det varit för oss innan).

Men bra video och skönt gng. En fråga, hur gör du för att få softade kanter som t.ex. när ni filmar på en balkong?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Al7ie:

Kul! Lite så vi kör, hellre att videon blir av än att man planerar och förbereder sig sönder och samman och det inte blir något av det istället (så har det varit för oss innan).

Men bra video och skönt gng. En fråga, hur gör du för att få softade kanter som t.ex. när ni filmar på en balkong?

Mvh

Ja, kul att bygga icke perfekta förutsättningar.
Finns en charm med 0:- budget.

Angående softade kanter så ligger allt i gradingen såvida det inte är optiska egenskaper så som kortare skärpedjup.
Du kan kolla på framen nedan om den innehåller det du söker. Detta är en framegrab direkt från Prores:en.
Jag kan ha lagt en oval med feather runt bilden som jag sedan gradat separat. Går av bara farten så jag vet inte
(I Davinci Resolve)

180° / 800 ASA / ProRes 422 HQ / WB 4800 / ND 6 / ETTR / 11mm f/3.2, Speedbooster

Visa signatur

Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Al7ie:
Ja BMCC+BMPCC är en jäkligt sweet combo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

@Holck:
Snyggt jobbat!

Hehe, tack.
Roligt. Har en hel rad med videos att göra nu.
Vi får se vad tiden utvisar. Nästa klipp hoppas jag att kunna göra med Ursa mini
De vill att jag ska lägga ett bud på en Arri 16SR3 och kosta på 16mm film.

Hoppas bara budgeten ökar lite om de vill vi ska köra film

Visa signatur

Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Hehe, tack.
Roligt. Har en hel rad med videos att göra nu.
Vi får se vad tiden utvisar. Nästa klipp hoppas jag att kunna göra med Ursa mini
De vill att jag ska lägga ett bud på en Arri 16SR3 och kosta på 16mm film.

Hoppas bara budgeten ökar lite om de vill vi ska köra film

Behöver inte vara så dyrt. Jag bevakade en SR1 som gick osåld för 6000kr och en SR2 fixar man för ca 10k.
Att framkalla och scanna 3 rullar kostar 3-3500kr och borde räcka mer än väl till en musikvideo om man planerar lite.

Annars är ju s8 coolt. Johan Rheborg har ju en Logmar, han kanske hyr ut den som kulturgärning.

Permalänk
Medlem

Riktigt sugen på en BMCC så fort ekonomin tillåter. Det jag i dagsläget har i utrustningsväg är en BMPCC, "pistolgrepp", en steadicam, objektiv: 20mm 1.7, kittobjektiv (14-42mm), zoomobjektiv (45-150mm), ett billigt 200kr objektiv för övervakningskameror + nd-filter till dessa. Har även ett extrabatteri som räcker flera timmar monterat på kameran.

Vad skulle ni rekommendera mig som nästa steg utrustningsmässigt?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Al7ie:

Riktigt sugen på en BMCC så fort ekonomin tillåter. Det jag i dagsläget har i utrustningsväg är en BMPCC, "pistolgrepp", en steadicam, objektiv: 20mm 1.7, kittobjektiv (14-42mm), zoomobjektiv (45-150mm), ett billigt 200kr objektiv för övervakningskameror + nd-filter till dessa. Har även ett extrabatteri som räcker flera timmar monterat på kameran.

Mvh

Ljud?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Nej det har jag inget förutom det inbyggda. Dock har jag än sålänge enbart avänt externt ljud men kan ni rekomendera någon bra setup?!

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Al7ie:

Nej det har jag inget förutom det inbyggda. Dock har jag än sålänge enbart avänt externt ljud men kan ni rekomendera någon bra setup?!

Mvh

Externt funkar bäst imo. Så är du nöjd med det kör på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Behöver inte vara så dyrt. Jag bevakade en SR1 som gick osåld för 6000kr och en SR2 fixar man för ca 10k.
Att framkalla och scanna 3 rullar kostar 3-3500kr och borde räcka mer än väl till en musikvideo om man planerar lite.

Annars är ju s8 coolt. Johan Rheborg har ju en Logmar, han kanske hyr ut den som kulturgärning.

Helst vill jag ha 12V och en del är konverterade.
Viktigt för mig är att den har kristallstyrd motor då dessa mekaniska kan hoppa lite annars.
SR2 är väl mer intressant än SR1. SR1 är så in i skogens tung.

3 rullar för 3k - pratar vi stockrullar för bolex eller pratar vi de lite större för 11 minuter?

För musikvideon ovan gick det åt ca 70GB Prores 422 HQ då alla klipp är hela sången varje gång.
Inte planerat och inget manus.

Visa signatur

Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Al7ie:

Mvh

För videon ovan använde jag utöver kamera och gluggar, mattebox + filter samt vari-nd endast ett tillbehör: Steadicam.
Alla skott är på steadicam.

Jag tog med mig tripods och slider (vilket den sista är något du bör skaffa) men använde inte.

Det är svårt att speca saker du behöver då jag inte vet vad det är du vill göra.
BMCC är en nice kamera. Skaffa MFT-varianten så du kan bytlåna gluggar och adaptrar
med BMPCC.

Visa signatur

Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

@Holck:

Kristall styrd kan du skita i. Det du behöver om du vill undvika hopp är en "registration pin" vilket sr1, 2 och 3 har.

Dom är ju i princip identiska, så så himla mycket tyngre lär den inte va.

Priset är för 100ft rullar.

Permalänk
Medlem

Kanon!

Det jag menar med externt ljud är ju att jag alltid lägger på låten jag gör musikvideon till! Men har kikat lite på Röde t.ex. och deras shotgun mickar för dryga tusenlappen. Kan det vara något?

Slider är bra att ha med alltså? Några tips på prisvärda?

Tack för tips ang. post-arbetet!

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Al7ie:

Kanon!

Det jag menar med externt ljud är ju att jag alltid lägger på låten jag gör musikvideon till! Men har kikat lite på Röde t.ex. och deras shotgun mickar för dryga tusenlappen. Kan det vara något?
Mvh

Nej de är skit till BMPCC.
Jag trodde du mende externt som i extern recorder.

Sliders finns i alla färger och former.
Jag hade kört Edelkrone om jag inte redan hade en Kamerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

@Holck:

Kristall styrd kan du skita i. Det du behöver om du vill undvika hopp är en "registration pin" vilket sr1, 2 och 3 har.

Dom är ju i princip identiska, så så himla mycket tyngre lär den inte va.

Priset är för 100ft rullar.

Kan ju vara hyfsat vettigt om man inte vill ha drift på frame raten. När jag deltog i ett arbete med 35mm för en jäkla massa år sedan i en reklamfilm fanns det en utbytbar kristall (435) för detta. Detta är iofs 35mm. Utan den kunde man, på framkallad film mellanåt se drift. Å andra sidan vet jag inte hur viktigt det är då inscanningen i efterhand placerar varje ruta rätt.

SR2 eller högre verkar vara det som ligger på min agenda.

Visa signatur

Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Skulle ni satsa på extern inspelning för ljudet, typ en "zoom" eller en som jag kopplar till kameran, typ Röde?

En till fråga, i den senaste filmen jag gjorde så blev det som en strop-effekt. Det nästan flimmrar i de partierna jag filmade i en mörk tunnel. Beror detta på att kameran inte klarar av mörkret? Körde på 1600 iso och 1.7f.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Al7ie:

Hej igen!

Skulle ni satsa på extern inspelning för ljudet, typ en "zoom" eller en som jag kopplar till kameran, typ Röde?

En till fråga, i den senaste filmen jag gjorde så blev det som en strop-effekt. Det nästan flimmrar i de partierna jag filmade i en mörk tunnel. Beror detta på att kameran inte klarar av mörkret? Körde på 1600 iso och 1.7f.

Mvh

Jag hade kört externt.

Var det ljus i tunneln, vad hade du för fps?

EDIT: kollade, det är ljusen i tunneln som inte matchar din framerate. Vi har ju som bekant 25fps i Sverige av just den anledningen. Men ibland stöter man på udda ljus som blinkar även då. Eller filmade du i 30?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Jag hade kört externt.

Var det ljus i tunneln, vad hade du för fps?

EDIT: kollade, det är ljusen i tunneln som inte matchar din framerate. Vi har ju som bekant 25fps i Sverige av just den anledningen. Men ibland stöter man på udda ljus som blinkar även då. Eller filmade du i 30?

Kanon, ska kolla på extern då!

Jag kör 30 fps!

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Al7ie:

Jag kör 30 fps!

Då blev det enkelt. Byt till 25 så slutar det blinka:)

Permalänk
Medlem

Kanon! Då får det bli så! Typisk att jag inte såg det när jag spelade upp klippen i kameran då och där. En annan fråga, just nu sitter jag i Premiere Pro och jobbar, men lite sugen på after effects med. Är detta en bra kombo jobba med?

Mvh

Permalänk
Medlem

Trodde det var en önskad effekt de där blinket.
I Sverige kör vi 25/50p - resten är för USA.
23,97/24 är för film vilket är lägsta filmframeraten för att de inte ska hacka för mycket samt att ljud ska fungera. Lite för prisets skull.

I de flesta filmningar jag varit med på på senare tid spelar man in i 48/50p, conformar till 24/25p men har möjlighet till slowmo vid behov.

Visa signatur

Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Al7ie:

En annan fråga, just nu sitter jag i Premiere Pro och jobbar, men lite sugen på after effects med. Är detta en bra kombo jobba med?

Mvh

Absolut, dom funkar ganska seamless. AE är till för effekter och animeringar, så är du inne lite på det spåret är det kanon.
Skulle slå ett slag för Nuke Studio nu när det finns en gratis version av det också. Det är som att du slår ihop Premiere och AE i samma program. Effektredigerings delen i Nuke är betydligt mer kompetent än AEs dito, fast Nuke saknar animerings-möjligheterna som AE har. Så det beror lite på vad du vill göra.
Fast hela den diskussionen blir lite OT. Finns här ifall du vill kika: http://www.thefoundry.co.uk/products/nuke/

Men Premiere och AE funkar fint ifall du redan har och kan det!

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Snart tre år sedan den här kameran kom och gjorde succé får man väl säga?

En 4K uppdatering borde väl kännas som nåt man inte behöver vänta alltför länge på? Eller kommer en sån konkurrera väl mycket med deras större kameror? Problem med värmeutveckling i ett litet hus?

Jag skulle gärna uppgradera till 4K, men känns inte riktigt som det finns nåt i rimlig prisklass för en amatör som endast filmar för sin egen skull och som samtidigt bjuder på den "sköna" bild BM gör?

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead