Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

En ganska stor uppgradering när det gäller säkerhet är tvingande säkerhetsuppdateringar. Opatchade datorer är en risk för oss alla. Det hade förstås inte behövts om folk bara installerade säkerhetsuppdateringar som de borde men de gör de ju inte.

Meddelandecentret gillar jag, och det fungerar utmärkt för mig.

Gränssnittet är nytt och modernt men ändå familjärt för både användare av Windows 8 och användare av tidigare versioner.

Kontrollpanelens uppdelning i två nivåer kan man förstås ha olika åsikter om, men jag tycker det är bra att vanliga användare inte ska in och rota bland avancerade inställningar i onödan.

Angående två kontrollpaneler så har jag läst att det slutgiltiga målet är att allt ska in i den nya varianten. Därefter tas den gamla bort. Om det är sant eller inte vet jag inte.

Skrivet av pålis:

Hur är säkerheten förbättrad med Windows 10? Förutom att Security Essentials är inbakat istället för separat installation.

http://www.crn.com/slide-shows/security/300077470/top-windows...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En ganska stor uppgradering när det gäller säkerhet är tvingande säkerhetsuppdateringar. Opatchade datorer är en risk för oss alla. Det hade förstås inte behövts om folk bara installerade säkerhetsuppdateringar som de borde men de gör de ju inte.

Meddelandecentret gillar jag, och det fungerar utmärkt för mig.

Gränssnittet är nytt och modernt men ändå familjärt för både användare av Windows 8 och användare av tidigare versioner.

Kontrollpanelens uppdelning i två nivåer kan man förstås ha olika åsikter om, men jag tycker det är bra att vanliga användare inte ska in och rota bland avancerade inställningar i onödan.

Största problemet med hur tidigare Windows-versioner hanterade uppdateringar var att dom frågade ifall det skulle vara automatiskt eller inte. Hade MS bara defaultat till automatiskt så hade säkert 90+% av användarna inte aktivt gått in och ändrat. Precis samma anledning som MS defaultar sina privacy-settings för att kunna maximera informationsinhämtning - man vet att övervägande majoritet inte ändrar defaults.

Vad får dig att tycka att meddelandecentret fungerar bra (ej sarkasm)? Som sagt tyckte jag det lät bra på papper men faktumet att ingenting händer när jag klickar på notifikationer gör det ganska lönlöst. Det är väl där så att jag ska kunna få mer detaljerad info? Dessutom hamnar inte alla notifikationer i notifikationscentret. När min Intel Graphics driver crashar randomly får jag en pop-up men den finns inte i notifikationscentret.

Ser inte hur att man stoppar vanliga användare från att komma till vissa "acancerade" inställningar genom att tvinga dom klicka på hyperlinks i Settings för att komma till gamla Kontrollpanel-fönster. Det gör det bara mycket mer icke-intutivt och rörigt. Varför inte då bara behålla kontrollpanelen som i 8.1 och lägga till Settings för dom vanliga plebianerna som tydligen inte alls kan hitta till Kontrollpanelen och inte ska röra inställningar i deras OS?

En säkerhetsimplementering för Windows Enterprise är inte särskilt relevant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pålis:

En säkerhetsimplementering för Windows Enterprise är inte särskilt relevant.

Det är en lista. Klicka på nästa så ser du fler säkerhetsfunktioner.

Skrivet av pålis:

Största problemet med hur tidigare Windows-versioner hanterade uppdateringar var att dom frågade ifall det skulle vara automatiskt eller inte. Hade MS bara defaultat till automatiskt så hade säkert 90+% av användarna inte aktivt gått in och ändrat.

Hur många kör med automatiska uppdateringar i Windows? Jo så här många:

Windows 7 = ~90%
Windows 8/8.1 = ~95%
Windows 10 = 100%

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det är en lista. Klicka på nästa så ser du fler säkerhetsfunktioner.

Hur många kör med automatiska uppdateringar i Windows? Jo så här många:

Windows 7 = ~90%

Fel

100% efter att Microsoft gått in och ändrat inställningarna, inte bara en gång utan flera.
Själv upptäckte jag det snabbt så jag kunde ändra tillbaka, innan den började ladda ner
infekterade filer, där man får en massa spam hela tiden.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Fel

100% efter att Microsoft gått in och ändrat inställningarna, inte bara en gång utan flera.
Själv upptäckte jag det snabbt så jag kunde ändra tillbaka, innan den började ladda ner
infekterade filer, där man får en massa spam hela tiden.

Nej 90% är rätt. Vad du har är irrelevant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har reserverat ett ex. Vet ni hur länge man kan vänta innan man installerar det?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nej 90% är rätt. Vad du har är irrelevant.

Så om man har inställt på att den inte ska uppdatera, men Microsoft går in och ändrar inställningen till "automatiska uppdatering", så gills det inte...................?
Om Microsoft går in och ändrar, från alla andra inställningar, FINNS INGEN ANNAN INSTÄLLNING. PUNKT SLUT.
Då finns bara automatiska uppdateringar.. hur svårt ska det vara att fatta?

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Så om man har inställt på att den inte ska uppdatera, men Microsoft går in och ändrar inställningen till "automatiska uppdatering", så gills det inte...................?
Om Microsoft går in och ändrar, från alla andra inställningar, FINNS INGEN ANNAN INSTÄLLNING. PUNKT SLUT.
Då finns bara automatiska uppdateringar.. hur svårt ska det vara att fatta?

Statistiken är 90% oavsett vad du har för konspirationsteorier.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NukeHenk:

Jo jag har stängt av växlingsfilen. Fungerade dock utan problem att spela i Windows 7. Ska jag slå på växlingsfilen igen för o se ifall det går o spela då?

Ja, det tycker jag. Sätt den på vad den tycker är minsta som behövs.

Skrivet av svalle:

Du kan ju försöka men oftast brukar man stänga av den när det krånglar och inte tvärtom, men prova kan man ju alltid göra.

Håller inte med där, jag personligen har nog bara sett krånglande när man stänger av den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Gissar att det blir Win10 även på min dator fram emot sommaren, blir väldigt irriterande om man ska säga "nej, vill inte ha Win10 idag heller" varje dag fram till dess...

Det är ganska stor sannolikhet att "tjatet" inte kommer att sluta i slutet av sommaren heller, även om det kommer kosta att uppgradera då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett par snabba frågor, har Windows 7 idag men funderar på att fixa 10an. Eftersom jag vill ha en clean version installerad måste jag alltså första uppdatera och sen efter det kan jag bränna ner ISO på en skiva eller USB och köra en helt ren install va?

Vad blir det för cdkey man ska använda? Är det samma som jag har till Windows 7 eller får man en ny?

Om jag sen ångrar mig och vill dra in Windows 7 igen, visst funkar den cdkeyn fortfarande för 7an?

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Har reserverat ett ex. Vet ni hur länge man kan vänta innan man installerar det?

29:e juli 2016 gäller gratis uppgradering av Windows 10 till. Så när som helst innan dess.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oqvist:

Om du uppgraderar datorn idag och nedgraderar den igen så kan du vänta hur länge som helst och det kommer alltid att vara gratis för dig att uppdatera på den hårdvaran.

Skrivet av TriNitro:

Ett par snabba frågor, har Windows 7 idag men funderar på att fixa 10an. Eftersom jag vill ha en clean version installerad måste jag alltså första uppdatera och sen efter det kan jag bränna ner ISO på en skiva eller USB och köra en helt ren install va?

Vad blir det för cdkey man ska använda? Är det samma som jag har till Windows 7 eller får man en ny?

Om jag sen ångrar mig och vill dra in Windows 7 igen, visst funkar den cdkeyn fortfarande för 7an?

Du kan installera Windows 10 som en ren installation med en Windows 7-nyckel. Men jag hade nog tagit det säkra före det osäkra och gjort en in-place-uppgradering först för att se att Windows 10 verkligen blir aktiverat. Då har du alltid möjligheten att byta tillbaka till Windows 7 med några musklick.

Ja din Windows 7-nyckel kommer alltid att fungera med Windows 7, även om du använt den för Windows 10 en gång.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

Det är ganska stor sannolikhet att "tjatet" inte kommer att sluta i slutet av sommaren heller, även om det kommer kosta att uppgradera då.

Så vad säger du? Borde jag ge upp och installera Linux eller köpa en Mac?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Så vad säger du? Borde jag ge upp och installera Linux eller köpa en Mac?

Ja gör som alla jag känner som köpt en Mac, installera Windows på den.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

Mac fungerar ruggigt bra (har haft en lång rad MBP), men det förutsätter att man kör OSX. Installerar man Windows får man en medioker Ultrabook till ett väldigt högt pris.

Skulle säga att alla som köper Mac och installerar Windows är mindre upplysta för att vara väldigt diplomatisk (skulle säga att de är idioter, men är ju inte upp till mig att bedöma).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Statistiken är 90% oavsett vad du har för konspirationsteorier.

Konspirationsteorier??

Vakna upp till verkligheten istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

29:e juli 2016 gäller gratis uppgradering av Windows 10 till. Så när som helst innan dess.

ah skönt ingen tidspress.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Mac fungerar ruggigt bra (har haft en lång rad MBP), men det förutsätter att man kör OSX. Installerar man Windows får man en medioker Ultrabook till ett väldigt högt pris.

Skulle säga att alla som köper Mac och installerar Windows är mindre upplysta för att vara väldigt diplomatisk (skulle säga att de är idioter, men är ju inte upp till mig att bedöma).

Men du vet väl att Windows presterar bättre på Mac än vad OSX gör?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Har du något som backar upp det påståendet?

Själv skulle jag nog säga att de presterar ganska olika på olika hårdvara.
Dock överlag ganska jämt, där många sett att Windows spikar med t.ex. höga/låga FPS,
medans Mac/OSX har en mer jämn FPS.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Haha, nejdu.

Ta på dig nattmössan och sov i ditt ide igen

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Har du något som backar upp det påståendet?

Själv skulle jag nog säga att de presterar ganska olika på olika hårdvara.
Dock överlag ganska jämt, där många sett att Windows spikar med t.ex. höga/låga FPS,
medans Mac/OSX har en mer jämn FPS.

Givetvis.

"Here's the real kicker: it's fast. It's smooth. It renders at 60FPS unless you have a lot going on. It's unequivocally better than performance on OS X, further leading me to believe that Apple really needs to overhaul how animations are done. Even when I turn Transparency off in OS X, Mission Control isn't completely smooth. Here, even after some Aero Glass transparency has been added in, everything is smooth. It's remarkable, and it makes me believe in the 12-inch MacBook more than ever before.

So maybe it's ironic that in some regards, the new MacBook runs Windows 10 (a prerelease version, at that) better than it runs OS X. But it's a testament to two things: Apple's fantastic MacBook hardware, which is forward-thinking yet surprisingly agile; and Microsoft's excellent Windows software, which entices and excites with its beautiful interface, useful new features, and rock-solid UI transitions. I'm excited to keep Windows 10 installed on this machine, both now as a preview, and later once the final version is installed. Even hardened OS X diehards owe it to themselves to give it a try."

http://www.alexvking.com/12_inch_macbook_and_windows_10.html

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

Du vet väl att MBP/MBA touchpad:en saknar en rad funktioner under Windows? Du vet att senaste 15 MBP har grava problem med "throttling" i dGPU under Windows men verkar inte finnas sådana problem under OSX? Du vet att man får offra ett par timmars batteritid om man kör Windows?

Om jag vill utveckla iOS applikationer presterar OSX oändligt mycket bättre än Windows. Gillar man att jobba i terminalen, vilket jag gör, så presterar BASH under OSX typiskt runt hundra gånger bättre än PowerShell under Windows (i de fall just BASH eller PowerShell skriptet är flaskhalsen). Så "Windows presterar bättre på Mac än vad OSX gör" är allt för generellt.

Det är sant att 3D grafikprestanda suger under OSX, är typiskt 50-100% bättre prestanda under Windows. Det går inte heller att skylla på OpenGL för Linux med Intel och Nvidia drivare presterar långt bättre än motsvarande HW under OSX. Filsystemet under OSX är inte heller någon höjdare, NTFS är garanterat snabbare men det är ändå långsammare än t.ex. ext4 under Linux. Filsystem "problemet" både i OSX och Windows är numera ett icke-problem med SSD, det är helt enkelt tillräckligt snabbt för det man typiskt gör på skrivbordet.

Är jag ute högsta möjliga effektivitet från OS så är Linux ett bättre val än Windows. Finns en anledning varför Linux totaldominerar i "molnet", där betalar man i princip för varje använd klockcykel så bättre effektivitet betyder lägre driftkostnad på ett sätt som även ekonomer förstår då det direkt syns på räkningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Givetvis.

"Here's the real kicker: it's fast. It's smooth. It renders at 60FPS unless you have a lot going on. It's unequivocally better than performance on OS X, further leading me to believe that Apple really needs to overhaul how animations are done. Even when I turn Transparency off in OS X, Mission Control isn't completely smooth. Here, even after some Aero Glass transparency has been added in, everything is smooth. It's remarkable, and it makes me believe in the 12-inch MacBook more than ever before.

So maybe it's ironic that in some regards, the new MacBook runs Windows 10 (a prerelease version, at that) better than it runs OS X. But it's a testament to two things: Apple's fantastic MacBook hardware, which is forward-thinking yet surprisingly agile; and Microsoft's excellent Windows software, which entices and excites with its beautiful interface, useful new features, and rock-solid UI transitions. I'm excited to keep Windows 10 installed on this machine, both now as a preview, and later once the final version is installed. Even hardened OS X diehards owe it to themselves to give it a try."

http://www.alexvking.com/12_inch_macbook_and_windows_10.html

Det var ju fakta du hittat......

En kille som inte kan verifiera ett dyft, utan gör en uppdatering på sitt blogginlägg där han försöker in i det sista att få rätt.
Medger dock att han inte ger ut fakta, utan bara vad han personligen tycker...

Kan väl säga så här av vad jag personligen tycker och tänker om hans blogginlägg..
Visst borde Win10 gå snabbare på en svag MacBook, då OSX är mer visuellt snyggare och därmed mer krävande. Inte svårt att räkna ut att det flyter bättre med ett lättdrivet OS, på en svag maskin? Frågan är hur det upplevs på en mer kraftfull dator.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Du vet väl att MBP/MBA touchpad:en saknar en rad funktioner under Windows? Du vet att senaste 15 MBP har grava problem med "throttling" i dGPU under Windows men verkar inte finnas sådana problem under OSX? Du vet att man får offra ett par timmars batteritid om man kör Windows?

Om jag vill utveckla iOS applikationer presterar OSX oändligt mycket bättre än Windows. Gillar man att jobba i terminalen, vilket jag gör, så presterar BASH under OSX typiskt runt hundra gånger bättre än PowerShell under Windows (i de fall just BASH eller PowerShell skriptet är flaskhalsen). Så "Windows presterar bättre på Mac än vad OSX gör" är allt för generellt.

Det är sant att 3D grafikprestanda suger under OSX, är typiskt 50-100% bättre prestanda under Windows. Det går inte heller att skylla på OpenGL för Linux med Intel och Nvidia drivare presterar långt bättre än motsvarande HW under OSX. Filsystemet under OSX är inte heller någon höjdare, NTFS är garanterat snabbare men det är ändå långsammare än t.ex. ext4 under Linux. Filsystem "problemet" både i OSX och Windows är numera ett icke-problem med SSD, det är helt enkelt tillräckligt snabbt för det man typiskt gör på skrivbordet.

Är jag ute högsta möjliga effektivitet från OS så är Linux ett bättre val än Windows. Finns en anledning varför Linux totaldominerar i "molnet", där betalar man i princip för varje använd klockcykel så bättre effektivitet betyder lägre driftkostnad på ett sätt som även ekonomer förstår då det direkt syns på räkningen.

Inser att jag gjort ett misstag och jag borde varit tydligare. Jag menar att Windows 10 är snabbare på Mac än OSX. Inte Windows generellt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Inser att jag gjort ett misstag och jag borde varit tydligare. Jag menar att Windows 10 är snabbare på Mac än OSX. Inte Windows generellt.

Och det är nu du borde skriva att du gjort ytterligare ett misstag, då du inte har några fakta på att Win10 är snabbare än OSX, mer än en bloggare som inte kan styrka sina påståenden.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

Fast det är ju det påstående som är allt för svepande då det finns massor med saker som är snabbare i OSX. Det finns definitivt saker som är snabbare i Windows på en MBP/MBA, t.ex. 3D-grafik, men finns en lång rad saker som också är snabbare i OSX.

Rent generellt är det en klart sämre upplevelse med MBP/MBA i Windows då t.ex. touchpad inte alls fungerar lika bra som i OSX. Under OSX har MBP/MBA fortfarande en av de bästa (jag skulle säga den bästa) touchpad-upplevelse som finns, under Windows är den fortfarande helt OK men finns flera Ultrabooks som fungerar bättre än MBP/MBA i Windows.

Samma sak med batteritid. MBP/MBA en batteritid i absolut toppklass under OSX, men man faller tillbaka rätt mycket och finns en rad bättre val under Windows.

Det är min poäng med att under Windows är MBP/MBA en helt OK Ultrabook men till en totalt löjligt prislapp (och det är inte bara p.g.a. extrakostnaden man får med MBP/MBA för att köa en Windows-licens).

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Och då ska man tillägga att Apple givetvis ser till att inte släppa bra drivrutiner för touchpads och rent allmänt försöker få Windows att se dåligt ut i jämförelse med OSX. Ändå krossar Windows 10 OSX, ironiskt och talande för kompetensen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Och då ska man tillägga att Apple givetvis ser till att inte släppa bra drivrutiner för touchpads och rent allmänt försöker få Windows att se dåligt ut i jämförelse med OSX. Ändå krossar Windows 10 OSX, ironiskt och talande för kompetensen

Nu ska vi sluta med att dagdrömma och leva i verkligheten....

För att klargöra..
1. Apple är väl de som släpper bäst drivrutiner till touchpads, då de har de skönaste touchpadsen på marknaden. Att sen inte Microsoft kan släppa bra drivisar, kan ju inte vara Apples fel? Eller menar du att Apple ska göra drivrutiner åt Microsoft?

2. Du har fortfarande inte kommit med någon fakta som styrker ditt påstående om att Win10 är bättre än OSX, så skippa skitsnacket.

3. Talar mer om din kompetens som Windows-fanboy....

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

En av de främsta anledningarna till att välja en Mac är ju just OSX...