Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Skrivet av snajk:

För att sammanfatta: Om MS försöker bli mer agila, jobba enligt principer som TDD och liknande, så är det jättebra. Om de drar ner på testteamet så är det dåligt. Flyttar de runt folk så de inte hinner lära sig något ordentligt så är det dåligt. Om de pressar sina utvecklare att jobba mer hela tiden så är det dåligt. Deras bagage med gammal kod är en börda de har att bära men det är inte så mycket att göra åt tyvärr. Men TDD är bra och har inget att göra med alla negativa saker som tas upp.

Intressant om rollen som försvunnit, stödjer din uppfattning: My perspective (as an SDET) of the lay offs recently (self.microsoft)

Citat:

3.) Ok, lets talk about actually BEING an SDET. First and foremost, PMs and Devs don't respect SDETs at all. The Dev's never included the test team (my team and sister teams) in any email threads or code reviews or hallway discussions regarding anything. Usually we figured out some feature of the product changed when our tests started to break. We never knew what was going on because no one every bothered to invite us in or include us in any conversation.

5.) Here is the uncomfortable truth, SDETs don't contribute enough value to warrant their paychecks. Simple. We are overpaid. I knew that within the first 6 months of starting. I thought to myself "I can't believe I get paid to do what I do". I knew there were people out there working harder and doing more important things who were getting paid much less and I hated it. It made me feel depressed and unworthy. As much pride I had at saying "yeah I work at Microsoft" deep down I had this gnawing feeling that I didn't deserve the money I was getting. What has happened recently confirms this. Guys, listen to the next sentence. THIS WAS A LONG TIME COMING.

7.) A note about devs. From the above you may think I have a hard-on for devs and hate test. You wouldn't be 100% wrong. But you have to admit, why be a test when you can be a dev? Why not challenge yourself instead of just hitting cruise control in the SDET position (I can guarantee you the overwhelming majority of SDET work is not a challenge, more like grunt work).

Permalänk
Avstängd

Windows 10 tror jag kommer installeras i en rasande takt framöver, tack vare nya datorer som kommer med Windows 10 förinstallerat plus Microsofts nya strategi för att göra det ännu enklare att uppdatera till Windows 10 i början på nästa år. Dessutom kommer vi troligtvis se en stor boost precis innan gratiserbjudandet går ut då många ser till att uppgradera bara för att slippa betala för en uppgradering framöver.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Varför vill man köra Windows 10?
Vad finns det för anledning till det?
Så länge en dator fungerar felfritt med ens hårdvara samt inte har behovet att köra det senaste inom olika typer av mjukvaror så duger även äldre Windows OS.
Spel som endast kommer kräva ett Windows 10 OS för att spelas kommer göra att många kommer gå över garanterat till Windows 10, men innan detta är gjort så tror jag många INTE vill ha eller köra Windows 10 så länge behovet INTE finns.

Varför byta OS om allt du gör och behöver INTE kräver ett nytt OS?

Den dagen då behovet för min del behöver ett NYTT Windows OS hemma är den dagen jag kommer köra det NYASTE.
På arbeten så kör man det som krävs av företaget ändå... så ännu finns inte något behov för min del att uppgradera till W10 (hemma).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RaBlack:

Så länge en dator fungerar felfritt med ens hårdvara samt inte har behovet att köra det senaste inom olika typer av mjukvaror så duger även äldre Windows OS.
Spel som endast kommer kräva ett Windows 10 OS för att spelas kommer göra att många kommer gå över garanterat till Windows 10, men innan detta är gjort så tror jag många INTE vill ha eller köra Windows 10 så länge behovet INTE finns.

Den dagen då behovet för min del behöver ett NYTT Windows OS hemma är den dagen jag kommer köra det NYASTE.
På arbeten så kör man det som krävs av företaget ändå... så ännu finns inte något behov för min del att uppgradera till W10 (hemma).

Det finna många anledningar att uppgradera. Speciellt om man kommer från Windows 7, från 8.1 är det inte lika stor skillnad men ändå följande plus mer:

Bättre säkerhet, snabbare, familjärt och lätt att lära sig och en massa nya bra funktioner som bättre fönsterhantering med "snap-assist", virtuella skrivbord, ny webbläsarem, mer flexibel startmeny som kan vara både helskärm och "Windows 7"-storlek, meddelandecentret som samlar alla meddelanden på ett och samma ställe, inloggning med ansiktet via Windows Hello, DirectX 12 för bättre prestanda i spel m.m.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

Varför vill du inte ha det? Har du testat att uppgradera och backa tillbaka till föregående OS?

Har du läst detta? https://blogs.windows.com/windowsexperience/2015/10/29/making...

Grundfrågan man ska ställa sig på en maskin som bara måste fungera är: vad vinner jag på att ändra det jag redan har? Om man inte saknar något i den version man har nu och inte ser uppenbara fördelar med att uppgradera så är det rationella beslutet att inte uppgradera.

Kör som sagt Win10 på två andra maskiner, så vet hur Win10 ser ut och uppför sig. Ser överhuvudtaget ingen fördel just nu att uppgradera en arbetsdator där DX12 är irrelevant, framförallt inte när Win8.1 om något fortfarande är något effektivare än Win10.

Vidare så har VirtualBox strulat på Win10 och är helt beroende av att kunna köra Linux virtualiserat. Har testat Hyper V, men för det jag gör i Linux-instansen (vilket är typ 90% av mina arbetsuppgifter) så är VirtualBox mer effektiv och det fungerar klanderfritt under Win8.1.

Verkar ha alla uppdateringar på Win10-maskinerna, men man har fortfarande inte fixat så att det fönster med "input-focus" har en annan färg vilket jag anser försämrar upplevelsen jämfört med tidigare versioner (fanns indikationer på att detta skulle vara i novemberuppdateringen men ser inte att så blev fallet).

Men grunden är alltså: maskinen måste fungera och det gör den just nu, så varför ändra? Så här långt har det varit rätt beslut för Win10 har, precis som alla andra större OS-släpp, haft en hel del barnsjukdomar. MS är faktiskt lite snåla med att bara tillåta gratis uppgradering första året, skulle säga att ett år är en ganska vettig tid att vänta från release till att man börjar köra på mer kritiska maskiner. Gissar att det blir Win10 även på min dator fram emot sommaren, blir väldigt irriterande om man ska säga "nej, vill inte ha Win10 idag heller" varje dag fram till dess...

I serverrummet på jobbet kör väldigt många maskiner fortfarande Ubuntu 12.04. Det fungerar, versionen har fortfarande stöd (EOL 2017) så varför uppgradera? Är ju inte precis en kostnadsfråga för licenser där, blir nog uppgradering till 16.04 mot slutet av 2016.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Grundfrågan man ska ställa sig på en maskin som bara måste fungera är: vad vinner jag på att ändra det jag redan har? Om man inte saknar något i den version man har nu och inte ser uppenbara fördelar med att uppgradera så är det rationella beslutet att inte uppgradera.

Kör som sagt Win10 på två andra maskiner, så vet hur Win10 ser ut och uppför sig. Ser överhuvudtaget ingen fördel just nu att uppgradera en arbetsdator där DX12 är irrelevant, framförallt inte när Win8.1 om något fortfarande är något effektivare än Win10.

Vidare så har VirtualBox strulat på Win10 och är helt beroende av att kunna köra Linux virtualiserat. Har testat Hyper V, men för det jag gör i Linux-instansen (vilket är typ 90% av mina arbetsuppgifter) så är VirtualBox mer effektiv och det fungerar klanderfritt under Win8.1.

Verkar ha alla uppdateringar på Win10-maskinerna, men man har fortfarande inte fixat så att det fönster med "input-focus" har en annan färg vilket jag anser försämrar upplevelsen jämfört med tidigare versioner (fanns indikationer på att detta skulle vara i novemberuppdateringen men ser inte att så blev fallet).

Men grunden är alltså: maskinen måste fungera och det gör den just nu, så varför ändra? Så här långt har det varit rätt beslut för Win10 har, precis som alla andra större OS-släpp, haft en hel del barnsjukdomar. MS är faktiskt lite snåla med att bara tillåta gratis uppgradering första året, skulle säga att ett år är en ganska vettig tid att vänta från release till att man börjar köra på mer kritiska maskiner. Gissar att det blir Win10 även på min dator fram emot sommaren, blir väldigt irriterande om man ska säga "nej, vill inte ha Win10 idag heller" varje dag fram till dess...

I serverrummet på jobbet kör väldigt många maskiner fortfarande Ubuntu 12.04. Det fungerar, versionen har fortfarande stöd (EOL 2017) så varför uppgradera? Är ju inte precis en kostnadsfråga för licenser där, blir nog uppgradering till 16.04 mot slutet av 2016.

Som du säger blir det väldigt irriterande att säga nej till en uppdatering till Windows 10 varenda dag fram till sommaren. Bara det bör ju göra det värt att uppdatera?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RaBlack:

Nu har jag uppdaterat min signatur med 100 anledningar. Märk dock att det är "work in progress".

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

Som du säger blir det väldigt irriterande att säga nej till en uppdatering till Windows 10 varenda dag fram till sommaren. Bara det bör ju göra det värt att uppdatera?

?

Om jag uppgraderar och t.ex. VirtualBox problemet är kvar så har jag transformerat min dator till en telefonkatalog, hur kan det på något sätt vara ett mindre problem än bli irriterad en gång per dag? Och varför kan inte MS bara acceptera vad man svara och låta bli att irritera? Det gick ju rätt bra fram till alldeles nyligen...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

?

Om jag uppgraderar och t.ex. VirtualBox problemet är kvar så har jag transformerat min dator till en telefonkatalog, hur kan det på något sätt vara ett mindre problem än bli irriterad en gång per dag? Och varför kan inte MS bara acceptera vad man svara och låta bli att irritera? Det gick ju rätt bra fram till alldeles nyligen...

På vilket sätt strular VirtualBox och fungerar det i Hyper-V? På vilket sätt är VirtualBox mer effektivt än Hyper-V?

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

På vilket sätt strular VirtualBox och fungerar det i Hyper-V? På vilket sätt är VirtualBox mer effektivt än Hyper-V?

Tja sist jag testade fungerade det överhuvudtaget inte, det trots att det var med på Microsofts lista över "kompatibla program". Var dock ett känt problem och man jobbar/jobbade på det från VirtualBox sidan.

Filoperationer och framförallt nätverksoperationer är betydligt effektivare i VirtualBox som använder en standardfunktion i Linux, virtIO, för att virtualisera dessa funktioner medan Microsoft kör "not-invented-here" spåret i Hyper-V. Nu har Microsoft mergat in Hyper V drivarna till kernel.org kärnan, så är inga problem rent funktionellt att använda Hyper V. Men virtIO är mer effektivt och glappet ökar ju fler CPU-kärnor man ger "gästen" (jag kör med så många CPU-kärnor som "hosten" har då sakerna jag gör även är CPU-intensiva och skalar hyfsat med CPU-kärnor).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://www.safer-networking.org/spybot-anti-beacon/

För er som inte gillar spioneriet, precis som jag ^^

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB Vit
32 GB Kingston DDR5 6000MHz CL30 | MSI B850 GAMING PLUS WIFI
MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC| Kioxia Exceria G4 NVMe SSD 1TB |
HAVN HS 420 Vit | Corsair RM 750
AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Som de flesta andra inom dagens IT kör jag mycket virtuellt och många av oss har nästan inget val angående vilken produkt som vi ska använda.

För vi ska använda det program som alla andra på jobbet också använder ( i mitt fall vmware), maskinen ska vara superenkel att lägga in och ta ur från våra Vmware Exsi maskiner. På ett annat företag är det säkerligen VirtualBox som gäller.
Man kan argumentera om vilken virtualiseringsmiljö som är bäst. Men kostnaden att byta mellan är svinhög, så de flesta kör kvar med den som de använder såvida den andra inte är extremt mycket bättre.

Jag skaffade också Windows 10 på en maskin och jag såg inga fördelar alls, bara en massa strul med programvaror och hårdvaror som inte än fungerar. Och jag blev tvungen att använda en annan maskin för dessa och brände en massa timmar på strul i onödan.
Och nej det är inte Microsofts fel, men jag är ej så dum så att jag lägger in Windows 10 än på fler maskiner.

Btw jag får aldrig någon påminnelse/förslag kring att uppgradera till windows 10, jag skulle gissa på att IT på jobbet har fixat så att vi slipper det, för skulle någon göra detta oj vilka problem som de skulle uppstå.

Jag tror dock Windows 10 kan bli stort, men man bör nog ge det 1år till innan man slänger in det på sin arbetsdator.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Fråga:

Skulle du tycka det var OK om en försäljare ringde till dig dag efter dag efter dag och trakasserade dig och tjatade på dig att byta vad det nu kan vara dem vill att du ska byta?

Och bara för att slippa bli nerringd så måste du byta till vad det nu är för att få lugn och ro.

Det känns lite som pistolhot mot tinningen fason enligt mig ärligt talat och är inte på långa vägar OK, inte ens i närheten.

Om jag som konsument köpt licenser för Windows 7 Ultimate och Windows 8.1 Pro vill jag absolut fortsätta använda dessa då jag lagt pengar på dem och skall inte under några som helst omständigheter behöva få bli trakasserad och tjatad på dag ut och dag in om att uppgradera till något annat.

Sista datum för extended-support för Windows 7 SP1 upphör att gälla 14 januari 2020 och 10 januari 2023 för Windows 8.1

Skulle vara extremt tacksam för att slippa trakasseri och tjat medans dessa operativsystem fortfarande är supportade, fungerar och gör det dem ska!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Btw jag får aldrig någon påminnelse/förslag kring att uppgradera till windows 10, jag skulle gissa på att IT på jobbet har fixat så att vi slipper det, för skulle någon göra detta oj vilka problem som de skulle uppstå.

Många företag kör med WSUS (Windows Server Update Services) och undviker på det sättet onödiga uppdateringar ifrån Microsoft, då de själva får full kontroll. Däremot har Microsoft blivit ännu mer aggresiva i sin marknadsföring av Windows 10 i tidigare versioner för privatpersoner (något som stejf blundar för).

Blir antagligen till att installera Windows 10 på mina föräldrars datorer under jul. Build 10586 känns bra mycket stabilare än vad Microsoft kastade ut för ett par månader sedan. Får se vad de tycker om den nya startmenyn eller om jag ska installera Classic Shell där också.

Själv använder jag Windows 10 så lite som möjligt och på speldatorn störs jag inte längre av det (mer än att jag saknar gamla miniräknaren). Min laptop kommer köra Windows 8.1 så länge jag kan, då Windows 10 fortfarande känns värdelöst på en hybriddator/tablet.

Har svårt att se hur någon kan tycka att Windows 10 Home är en bra utgåva.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Som de flesta andra inom dagens IT kör jag mycket virtuellt och många av oss har nästan inget val angående vilken produkt som vi ska använda.

För vi ska använda det program som alla andra på jobbet också använder ( i mitt fall vmware), maskinen ska vara superenkel att lägga in och ta ur från våra Vmware Exsi maskiner. På ett annat företag är det säkerligen VirtualBox som gäller.
Man kan argumentera om vilken virtualiseringsmiljö som är bäst. Men kostnaden att byta mellan är svinhög, så de flesta kör kvar med den som de använder såvida den andra inte är extremt mycket bättre.

Jag skaffade också Windows 10 på en maskin och jag såg inga fördelar alls, bara en massa strul med programvaror och hårdvaror som inte än fungerar. Och jag blev tvungen att använda en annan maskin för dessa och brände en massa timmar på strul i onödan.
Och nej det är inte Microsofts fel, men jag är ej så dum så att jag lägger in Windows 10 än på fler maskiner.

Jag tror dock Windows 10 kan bli stort, men man bör nog ge det 1år till innan man slänger in det på sin arbetsdator.

Microsoft är på väg att springa om VMWare när det gäller marknadsandelar i alla fall. Så någonting gör de ju rätt.

Nej det är troligtvis inte din IT-avdelning som har fixat så att ni slipper påminnelser om att uppgradera till Windows 10. Enterpriseversioner får nämligen inte det erbjudandet alls från MS.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NukeHenk:

Jag vet inte om någon annan fått samma problem som jag har fått i windows 10. Nämligen att skärmen blir helt svart ibland i spel och att man måste starta om datorn för att ta sig ur det. Hände först med Batman (trodde först att det var pga att spelet är buggigt) men har även hänt på GTA 5 efteråt. Ena gången fick jag i alla fall upp en varningsruta från windows med att jag måste stänga ner GTA 5 för att minnet eller nåt liknande höll på att ta slut, trots att jag har 8gb ram samt ganska låga inställningar i GTA 5.

Ideér på vad jag kan göra åt saken? Förutom att skaffa mer ram minne.

Skrivet av svalle:

Det är väl den där växlingsfilen som spökar kanske?

Var också min tanke...

Har du stängt av växlingsfilen e.d.?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Microsoft är på väg att springa om VMWare när det gäller marknadsandelar i alla fall. Så någonting gör de ju rätt.

Nej det är troligtvis inte din IT-avdelning som har fixat så att ni slipper påminnelser om att uppgradera till Windows 10. Enterpriseversioner får nämligen inte det erbjudandet alls från MS.

Hoppas du inte undviker min fråga ovanför?

Förresten varför kan inte privatpersoner få ha det som företag som kör Enterprise utgåvor och slippa det där erbjudandet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Tja sist jag testade fungerade det överhuvudtaget inte, det trots att det var med på Microsofts lista över "kompatibla program". Var dock ett känt problem och man jobbar/jobbade på det från VirtualBox sidan.

Filoperationer och framförallt nätverksoperationer är betydligt effektivare i VirtualBox som använder en standardfunktion i Linux, virtIO, för att virtualisera dessa funktioner medan Microsoft kör "not-invented-here" spåret i Hyper-V. Nu har Microsoft mergat in Hyper V drivarna till kernel.org kärnan, så är inga problem rent funktionellt att använda Hyper V. Men virtIO är mer effektivt och glappet ökar ju fler CPU-kärnor man ger "gästen" (jag kör med så många CPU-kärnor som "hosten" har då sakerna jag gör även är CPU-intensiva och skalar hyfsat med CPU-kärnor).

Har du testat andra lösningar från ex VMWare?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Bara det gör det värt att lämna Microsoft åt sitt öde...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd

Dessa hundra eller låt oss säga 1000 anledningar att uppgradera ger inte ett säkrare OS från ett redan säkert OS om inte de släpper ett Fönster dödar virus mot ALLA äldre Windows OS. Det MS väljer att göra är bara ett annat sätt att skicka "(irretations) VIRUS" på. Vill man kan man kringgå dessa "MS irro virus" med att välja bort automatiska uppgraderingar samt utgå från den länk jag hänvisa till...
funkar det inte så finns lite andra alt. att gå till väga på men då innebär det att leka runt lite i registret för OS'et...

Ett säkert OS är att ens hårdvara och ens egna behov att använda sina verktyg fungerar felfritt så mycket och långt som möjligt... ge mig DOS eller något annat bara det går att uppfylla ens egna behov... vad det heter och hur det ser ut kan man alltid lära sig... det viktigaste i detta är ändå i slutändan att det fungerar felfritt med så lite irro moment samt problem för en.

Nu funkar det som finns så pass bra att det inte finns eller fyller upp ens behov på det sätt dessa 100/1000 anledningar W10 har att komma med i dagsläget.

Något som är säkert är ändå att förr eller senare så blir det en uppgradering kanske inte med Windows 10 men ett annat ofött Windows eller t.o.m. Operativ System i kanske ett enkelt ROM chip.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1398220-ta-bort-oonskad...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

Har du testat andra lösningar från ex VMWare?

Seriöst, varför skulle jag göra det när nuvarande setup gör allt jag vill och det bästa jag kan hoppas på i Win10 är att det fungerar lika bra som det gör nu? Det är irrationellt att uppgradera om förväntningen är att det i bästa fall blir lika bra (d.v.s. om nu VMWare använder virtIO som virtualbox och KVM).

På laptops, framförallt om de har Nvidias "Optimus" som min har, så är det minst huvudvärk att köra Linux som gäst och Windows som host. En uppenbar lösning är annars att göra tvärs om då jag använder Linux långt mer än Windows, men känns som Microsoft fortfarande vill se Windows som "host OS" medan Linux går all-in i "molnet" så rent generellt fungerar Linux långt bättre som "gäst OS" än Windows.

Men nog är det lockande att leta efter anledningar att skippa Windows när man irriteras av saker som "uppgradera till Win10 även fast du sagt nej 100 gånger tidigare". Försöker ändå i först och främst vara pragmatisk, är det vettigast att köra Windows som host OS så är det valet jag ska göra. På jobbet har jag ändå vänt på det hela, där är Linux host dels då datorn inte har dGPU dels då vi kör Win7 som jag aldrig riktigt gillat. I praktiken betyder det att Windows där är ett bibliotek för att köra MS Office då det är enda program jag behöver som inte finns i Linux.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Seriöst, varför skulle jag göra det när nuvarande setup gör allt jag vill och det bästa jag kan hoppas på i Win10 är att det fungerar lika bra som det gör nu? Det är irrationellt att uppgradera om förväntningen är att det i bästa fall blir lika bra (d.v.s. om nu VMWare använder virtIO som virtualbox och KVM).

På laptops, framförallt om de har Nvidias "Optimus" som min har, så är det minst huvudvärk att köra Linux som gäst och Windows som host. En uppenbar lösning är annars att göra tvärs om då jag använder Linux långt mer än Windows, men känns som Microsoft fortfarande vill se Windows som "host OS" medan Linux går all-in i "molnet" så rent generellt fungerar Linux långt bättre som "gäst OS" än Windows.

Men nog är det lockande att leta efter anledningar att skippa Windows när man irriteras av saker som "uppgradera till Win10 även fast du sagt nej 100 gånger tidigare". Försöker ändå i först och främst vara pragmatisk, är det vettigast att köra Windows som host OS så är det valet jag ska göra. På jobbet har jag ändå vänt på det hela, där är Linux host dels då datorn inte har dGPU dels då vi kör Win7 som jag aldrig riktigt gillat. I praktiken betyder det att Windows där är ett bibliotek för att köra MS Office då det är enda program jag behöver som inte finns i Linux.

Det var bara en simpel fundering/fråga. Verkar som att svaret var nej. Tack.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av snajk:

Nej vi är inte direkt oense. Dock anser jag att det finns fler skäl att beakta en uppgradering än strikt tekniska eller ekonomiska. Användarvänlighet exempelvis men också bara grejen att något man jobbar med hela tiden blir modernare och trevligare att jobba med. Allt fler har ju också Windows 10 hemma och då känns det ju sådär kul att sitta med sjuan på jobbet liksom. Utan att ha använt 8-10 så hade sjuan nog inte känts så gammal men de flesta har ju gjort det (gratisuppgraderingens fördel för MS) och då känns sjuan plötsligt riktigt föråldrad i jämförelse.
Det där är väl inte riktigt Home-saker dock.
Nja, någon gång måste man tvinga en omstart om användaren vägrar och man har ett antal dagar på sig vilket borde räcka för att spara det man håller på med. Sen är det självklart att omstarten stänger programmen "försiktigt" och inte bara dödar dem. Datorer som inte får startas om bör inte köra Home.
Yes, det är det man får betala för att ha möjligheten att göra ens dator osäkrare (och en massa annat förstås)... Och, inte 1500 utan mer 1000.
Är du inne och stänger av services flera gånger om dagen så låter det som om du inte riktigt vet vad du håller på med, alternativt att du gör något väldigt avancerat. Oavsett så är det inget en normalanvändare gör särskilt ofta om alls, och då är det ganska naturligt att inte ha den inställningen i de enkla inställningarna. Om du behöver ändra sånt flera gånger om dagen så borde det inte ta så lång tid att lära dig att du kommer åt administrationsinställningarna direkt från ett högerklick på start. EDIT: Sorry, man kommer inte åt dem direkt, men kontrollpanelen och därifrån är det ett klick.
På tian är väl default nej på den frågan?
Men då är det ju Pro man ska ha liksom. Pro är inte bara för proffs eller företag utan det är för de som behöver mer än home. För att ta till med en billiknelse så är det inte som en Volvo-lastbil mot en Volvo-kombi utan mer som en småbil mot en SUV. Behöver du SUV-attiraljer så är det en SUV du får köpa även om du inte tänker utföra sport-aktiviteter med den. Sen kan jag hålla med om att distinktionen börjar kännas onödig, men många är nog glada att de slipper betala för Pro när de inte behöver det i alla fall.
Du behöver inte köpa en ny licens utan tian stöder uppgradering till Pro och det kostar inte 1500.
Klassiker: Varför testa mjukvara? Gör rätt från början istället... Så funkar inte utveckling idag speciellt inte av något så komplext som ett OS. Har du något bättre än Home så kan du också välja att inte låta Windows starta om automatiskt. Det borde inte ta veckor att få fönsterna på rätt plats, och allt annat är ju kvar efter en omstart så det känns som du överdriver problemet en aning.
Det är inte övervakning utan telemetri. Jag förstår att en del inte förstår skillnaderna men det är inte samma sak.
Hyperbole much?
Yes. Hitler hade säkerligen varit riktigt intresserad av dina kraschrapporter, please.
Jag tycker uppdateringarna är ganska transparenta nu, först går de ut internt inom MS, sen till Insiders Fast Ring, sen Slow Ring, och till sist ut till konsumenter. Risken för oupptäckta problem i konsumentledet är mindre än någonsin. Vad uppgraderingarna innefattar kunde förstås varit tydligare ibland men för det mesta så står det väl beskrivet. Sekretessen kan man förstås diskutera men det handlar inte om att samla användardata utan om telemetri. Anonym statistik om krascher, upptid, installationsproblem och liknande.

Ja, säg samma sak om några år när alla inser hur hårt övervakade vi egentligen är. Storebror ser dig nästan dygnet runt, gäller bara att kunna sålla "big data" , så har man enorm kontroll på hel befolkning. Varje individ är inte petigt, utan att styra/kontrollera en hel befolkning är vinsten.

Ryssland och Tyskland hade haft enorm nytta med internet. Hade satt makten på annat vis och annan kontroll på befolkningen och även underlätta massutrotning samt dom med "fel" åsikt.

Kina som exempel ser internet som ett hot, kör hårt med censur (men troligen används det även till sin egen fördel för att ha viss koll på befolkningen med).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Personligen uppgraderade jag enbart för att jag ville använda min Xbox Elite kontroller lel. Ångrar mig inte, Win10 fungerar hur bra som helst. Minst lika bra som 8.1, om inte bättre på vissa punkter.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Var också min tanke...

Har du stängt av växlingsfilen e.d.?

Jo jag har stängt av växlingsfilen. Fungerade dock utan problem att spela i Windows 7. Ska jag slå på växlingsfilen igen för o se ifall det går o spela då?

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av NukeHenk:

Jo jag har stängt av växlingsfilen. Fungerade dock utan problem att spela i Windows 7. Ska jag slå på växlingsfilen igen för o se ifall det går o spela då?

Du kan ju försöka men oftast brukar man stänga av den när det krånglar och inte tvärtom, men prova kan man ju alltid göra.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Nvidia 1660 Super Tangentbord:Xtrfy K4 TKL Mus:Rival 3 Ljud:Creative SB GS3
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 14 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det finna många anledningar att uppgradera. Speciellt om man kommer från Windows 7, från 8.1 är det inte lika stor skillnad men ändå följande plus mer:

Bättre säkerhet, snabbare, familjärt och lätt att lära sig och en massa nya bra funktioner som bättre fönsterhantering med "snap-assist", virtuella skrivbord, ny webbläsarem, mer flexibel startmeny som kan vara både helskärm och "Windows 7"-storlek, meddelandecentret som samlar alla meddelanden på ett och samma ställe, inloggning med ansiktet via Windows Hello, DirectX 12 för bättre prestanda i spel m.m.

Hur är säkerheten förbättrad med Windows 10? Förutom att Security Essentials är inbakat istället för separat installation. Snabbheten är kanske nån millisekund på sin höjd från 8.1, möjligtvis mer från Windows 7 med diverse SSD-optimeringar. OS:et lär ju inte vara mer familjärt än det man uppgraderar ifrån, speciellt inte med en gimpad och sönderslashad kontrollpanel. Webbläsare är knappast ett argument med alla stabila tredjepartsalternativ. Meddelandecentret är nog det största failet med Windows 10, såg fram emot denna feature och alla systemmeddelanden etc. skulle vara samlade på en plats. Enda gången jag ser nåt av det är när Windows har autouppdaterat och när jag klickar på notifikationen händer ingenting... Windows Hello och DX12 är hårdvarurelaterat så ganska irrelevant för uppgraderingsdiskussion av befintlig PC.

Permalänk
Avstängd

@gymrattan: Det låter onekligen lite konstigt att inte skilja på utvecklare och testare men det behöver inte betyda så mycket egentligen. Bara för att flera personer nu delar samma titel gör ju inte att deras kompetens eller arbetsuppgifter är de samma liksom, precis som det var tidigare inom respektive yrke/titel. Sen att MS drar ner på personal känns förstås tråkigt men vi har ju inte insikt i företaget nog att veta om det var befogat eller om det bara handlar om att förbättra resultatet. Testaren som tyckte att han tjänade för mycket pengar vet jag inte riktigt vad jag ska göra av. Det kan förstås vara så men vad jag förstår så är det knappast så att man blir rik av att jobba på MS på dessa nivåer så problemet kanske snarare är att andra tjänar för dåligt och att hen därför känner att det är orättvist. Det kanske bara är den här amerikanska grejen att lojalitet mot företaget är viktigare än lojalitet mot kollegorna...

Skrivet av Broken-arrow:

Ja, säg samma sak om några år när alla inser hur hårt övervakade vi egentligen är. Storebror ser dig nästan dygnet runt, gäller bara att kunna sålla "big data" , så har man enorm kontroll på hel befolkning. Varje individ är inte petigt, utan att styra/kontrollera en hel befolkning är vinsten.

Jag säger inte att datainsamling är oproblematiskt och jag tar själv steg för att undvika det på flera områden men när det gäller Windows 10 är det telemetri-data och det bidrar jag gärna med för att göra produkten bättre på sikt. Det sagt så borde även denna data vara privat mellan mig som användare och MS som programmakare, ska staten eller dylikt ta del av det så borde det krävas ett domstolsbeslut i varje individuellt fall, vilket det också är fallet här vad jag förstår. Men tittar man på vad staten begär ut så är det inte telemetri-data utan information om kommunikation och lokalisering.

Citat:

Ryssland och Tyskland hade haft enorm nytta med internet. Hade satt makten på annat vis och annan kontroll på befolkningen och även underlätta massutrotning samt dom med "fel" åsikt.

Jag skulle nog vilja påstå att både Ryssland och Tyskland har en enorm nytta av nätet precis som de flesta länder. Stalin och Hitler hade förstås haft stor nytta av nätet och än mer mobiltelefoni eller exempelvis satellitövervakning men det hade även motståndsrörelser och liknande (kanske inte satellitövervakningen dock). Tekniken är inte ond eller god utan det är ett verktyg. Har man orsak att dölja sina aktiviteter och sina kommunikationer från staten eller någon annan så är det väldigt mycket lättare idag än för femtio år sedan tack vare den tekniska utvecklingen.

Citat:

Kina som exempel ser internet som ett hot, kör hårt med censur (men troligen används det även till sin egen fördel för att ha viss koll på befolkningen med).

Kina använder nätet på en massa sätt, övervakning, propagandaspridning och smygattacker exempelvis. Men motståndare mot regimen har ju också extrem nytta av nätet för det är (mer eller mindre) omöjligt för den kinesiska staten att censurera eller övervaka allt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pålis:

Hur är säkerheten förbättrad med Windows 10? Förutom att Security Essentials är inbakat istället för separat installation. Snabbheten är kanske nån millisekund på sin höjd från 8.1, möjligtvis mer från Windows 7 med diverse SSD-optimeringar. OS:et lär ju inte vara mer familjärt än det man uppgraderar ifrån, speciellt inte med en gimpad och sönderslashad kontrollpanel. Webbläsare är knappast ett argument med alla stabila tredjepartsalternativ. Meddelandecentret är nog det största failet med Windows 10, såg fram emot denna feature och alla systemmeddelanden etc. skulle vara samlade på en plats. Enda gången jag ser nåt av det är när Windows har autouppdaterat och när jag klickar på notifikationen händer ingenting... Windows Hello och DX12 är hårdvarurelaterat så ganska irrelevant för uppgraderingsdiskussion av befintlig PC.

En ganska stor uppgradering när det gäller säkerhet är tvingande säkerhetsuppdateringar. Opatchade datorer är en risk för oss alla. Det hade förstås inte behövts om folk bara installerade säkerhetsuppdateringar som de borde men de gör de ju inte.

Meddelandecentret gillar jag, och det fungerar utmärkt för mig.

Gränssnittet är nytt och modernt men ändå familjärt för både användare av Windows 8 och användare av tidigare versioner.

Kontrollpanelens uppdelning i två nivåer kan man förstås ha olika åsikter om, men jag tycker det är bra att vanliga användare inte ska in och rota bland avancerade inställningar i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Inte direkt något nytt eller något som de mörkar. Microsoft har skrivit om det för drygt en månad sen.

"Making it Easier to Upgrade to Windows 10"

https://blogs.windows.com/windowsexperience/2015/10/29/making...

Tack! Tyckte det lät bekant. Säkert bra för en del, men inte för mig.