Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Fast det är ju det påstående som är allt för svepande då det finns massor med saker som är snabbare i OSX. Det finns definitivt saker som är snabbare i Windows på en MBP/MBA, t.ex. 3D-grafik, men finns en lång rad saker som också är snabbare i OSX.
Rent generellt är det en klart sämre upplevelse med MBP/MBA i Windows då t.ex. touchpad inte alls fungerar lika bra som i OSX. Under OSX har MBP/MBA fortfarande en av de bästa (jag skulle säga den bästa) touchpad-upplevelse som finns, under Windows är den fortfarande helt OK men finns flera Ultrabooks som fungerar bättre än MBP/MBA i Windows.
Samma sak med batteritid. MBP/MBA en batteritid i absolut toppklass under OSX, men man faller tillbaka rätt mycket och finns en rad bättre val under Windows.
Det är min poäng med att under Windows är MBP/MBA en helt OK Ultrabook men till en totalt löjligt prislapp (och det är inte bara p.g.a. extrakostnaden man får med MBP/MBA för att köa en Windows-licens).

Man köper inte en Mac/Macbook för att köra Windows på den...
Man köper en Mac för att få ett komplett ekosystem, och marknadens bästa integrering mellan hela produktfamiljen (OS X - iOS - WatchOS - tvOS), som ingen annan tillverkare på marknaden kan konkurrera med.

Skrivet av strejf:

Och då ska man tillägga att Apple givetvis ser till att inte släppa bra drivrutiner för touchpads och rent allmänt försöker få Windows att se dåligt ut i jämförelse med OSX. Ändå krossar Windows 10 OSX, ironiskt och talande för kompetensen

Det försöker de inte, de släpper dem drivrutinerna som behövs, varken mer eller mindre.
Sen går det inte att jämföra OS X som har det integrerat med touch djupare i operativsystemet, mot Windows är det (närmst) är krav på att ha en mus och navigera med, med väldigt dåligt stöd för touch över huvud taget mot OS X.
Och som sagt, man köper inte en Mac för att köra Windows på den primärt, utan som jag sade ovan för att få integreringen mot övriga produkter, och få OS X och alla dess överlägsna saker mot Windows.

Egentligen så är den enda saken som hindrar fler att byta till Linux, alt Mac att spel kräver Windows för de flesta, vilket förhoppningsvis kan förändras nu när SteamOS kommit och kommer ut i butik, vilket får upp ögonen för Linux som grund, vilken kan göra att fler spelutvecklare släpper spelen till Linux, och i förlängningen OS X med, vilket gör att Windows blir överflödigt, och kommer att tappa marknadsandel som en sjunkande båt, och alla kan vara nöjda att de äntligen slipper Windows

Skrivet av DaBone:

Nu ska vi sluta med att dagdrömma och leva i verkligheten....

För att klargöra..
1. Apple är väl de som släpper bäst drivrutiner till touchpads, då de har de skönaste touchpadsen på marknaden. Att sen inte Microsoft kan släppa bra drivisar, kan ju inte vara Apples fel? Eller menar du att Apple ska göra drivrutiner åt Microsoft?

2. Du har fortfarande inte kommit med någon fakta som styrker ditt påstående om att Win10 är bättre än OSX, så skippa skitsnacket.

3. Talar mer om din kompetens som Windows-fanboy....

Precis

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av strejf:

Jag menar att Windows 10 är snabbare på Mac än OSX.

Snabbare med/på vad? Jag menar att ovanstående argument är lika objektivt som Trumps senaste uttalande. Jag beter mig lika infantilt och vägrar 10 - trots att jag provsmakat. Ptwi!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Egentligen så är den enda saken som hindrar fler att byta till Linux, alt Mac att spel kräver Windows för de flesta, vilket förhoppningsvis kan förändras nu när SteamOS kommit och kommer ut i butik, vilket får upp ögonen för Linux som grund, vilken kan göra att fler spelutvecklare släpper spelen till Linux, och i förlängningen OS X med, vilket gör att Windows blir överflödigt, och kommer att tappa marknadsandel som en sjunkande båt, och alla kan vara nöjda att de äntligen slipper Windows

Exakt! Om OSX och Linux skulle få ett bättre spelstöd, där utvecklare gjorde spel på dessa plattformar, skulle Windows sjunka som en sten i antalet användare. Det finns egentligen bara en anledning till att ha Windows och det är om man är beroende av vissa program/spel, som bara finns till Windows "än så länge".

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Ja, det tycker jag. Sätt den på vad den tycker är minsta som behövs.

Håller inte med där, jag personligen har nog bara sett krånglande när man stänger av den.

Grejen är att jag har alltid haft den avstängd ända sen jag skaffade Windows Vista och har aldrig fått en krash eller nåt sånt innan jag skaffade Windows 10. Ska prova några dagar med växlingsfilen igång och sen prova att slå av den igen. Återkommer med resultat.

Btw, läste i tråden att ens Windows 7 key fortfarande fungerar på ens Windows 7 installation. Är det möjligt för mig då att installera Windows 7 igen trots att jag kört Windows 10 nu i ett par månader?

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av NukeHenk:

Btw, läste i tråden att ens Windows 7 key fortfarande fungerar på ens Windows 7 installation. Är det möjligt för mig då att installera Windows 7 igen trots att jag kört Windows 10 nu i ett par månader?

Ja, men du kan inte bara rulla tillbaka som om inget hänt.. då Windows old är borttagen.

http://windows.microsoft.com/en-us/windows-10/going-back-to-w...

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Ja, men du kan inte bara rulla tillbaka som om inget hänt.. då Windows old är borttagen.

http://windows.microsoft.com/en-us/windows-10/going-back-to-w...

Okej, det var riktigt bra o veta. Hur blir det då om jag vill ha Windows 10 igen senare? Kan jag göra en clean install direkt från Usb då jag redan gjort en upgrade tidigare? Samt är det fortfarande gratis att lägga in Windows 10 efter det första året gått i och med att jag gjort en upgrade när det var gratis?

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Exakt! Om OSX och Linux skulle få ett bättre spelstöd, där utvecklare gjorde spel på dessa plattformar, skulle Windows sjunka som en sten i antalet användare. Det finns egentligen bara en anledning till att ha Windows och det är om man är beroende av vissa program/spel, som bara finns till Windows "än så länge".

Om Vulkan (Som bygger på AMD´s Mantle) blir bra, och får fotfäste så kan nog Linux och OS X inom spel stiga i användarbas, och då följer fler spelutvecklare/programutvecklare med och så kommer Windows marknadsandel snabbt att sjunka på bara några år, speciellt inom hemmaanvändare, men även framöver till företag om program kommer till Linux/OS X i större utsträckning, så blir Linux som öppen/fri plattform väldigt intressant för företag, och även OS X i större grad, men främst Linux baserade system, som i många fall skulle kunna ersätta Windows rakt av för många företag, bara programmen som de använder börjar komma.

Skrivet av NukeHenk:

Grejen är att jag har alltid haft den avstängd ända sen jag skaffade Windows Vista och har aldrig fått en krash eller nåt sånt innan jag skaffade Windows 10. Ska prova några dagar med växlingsfilen igång och sen prova att slå av den igen. Återkommer med resultat.

Windows är känt för att dumma sig när växlingsfilen är avstängd.... Ytterligare en anledning till varför Windows bör undvikas helt.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av NukeHenk:

Okej, det var riktigt bra o veta. Hur blir det då om jag vill ha Windows 10 igen senare? Kan jag göra en clean install direkt från Usb då jag redan gjort en upgrade tidigare? Samt är det fortfarande gratis att lägga in Windows 10 efter det första året gått i och med att jag gjort en upgrade när det var gratis?

Vad jag fattat ska det gå att installera Win10 senare igen, men då jag inte vill ha skiten, har jag inte brytt mig så mycket om alla scenarior..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hjälpte en kompis som fått en tillfällig sinnesförvirring, att installera Windows 10 för ett par dagar sedan. Nu hör han av sig att han bara får en vit skärm, när han startar datorn......

Jag gissar att "uppgraderingen" av Win10, behöver uppdaterade drivrutiner.. men det är väl frågan vilka isf.. Är ju enklare att bara gå tillbaka till 7:an, för att senare introducera honom i OSX världen.
Om han nappar då, lär man inte behöva hjälpa honom på några år..

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Om det inte vore för de extrema priserna på hårdvaran så skulle OSX garanterat vara en stor konkurrent till Windows.

Har för övrigt börjat använda min Mac Pro lite mer nu i samband med ett 3D-projekt. Nackdelen är att allt tar en evighet när man är van vid Windows. Tur det finns folk på jobbet som kan alla operativen. Annars hade datorn åkt på soptippen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

.
Windows är känt för att dumma sig när växlingsfilen är avstängd.... Ytterligare en anledning till varför Windows bör undvikas helt.

Beror inte på Windows i sig. Det är tredje part som inte lyckats ordna så programmet klarar sig utan växlingsfilen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Nu ska vi sluta med att dagdrömma och leva i verkligheten....

För att klargöra..
1. Apple är väl de som släpper bäst drivrutiner till touchpads, då de har de skönaste touchpadsen på marknaden. Att sen inte Microsoft kan släppa bra drivisar, kan ju inte vara Apples fel? Eller menar du att Apple ska göra drivrutiner åt Microsoft?

2. Du har fortfarande inte kommit med någon fakta som styrker ditt påstående om att Win10 är bättre än OSX, så skippa skitsnacket.

3. Talar mer om din kompetens som Windows-fanboy....

Jag vill inte lägga mig i diskussionen om OSX vs Windows då det är en smaksak och ståndpunkterna är väldigt fasta. Men för att svara på fråga 1 så ja. Apple borde släppa drivrutiner till sin hårdvara till de operativsystem som de påstår sig stödja.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NukeHenk:

Ja och ja.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Microsoft har råkat avslöja plugins till Microsoft Edge. I princip 100% kompatibla med redan existerande Chrome plugins.

http://www.neowin.net/news/edge-extensions-mistakenly-reveale...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Microsoft har råkat avslöja plugins till Microsoft Edge. I princip 100% kompatibla med redan existerande Chrome plugins.

http://www.neowin.net/news/edge-extensions-mistakenly-reveale...

Varför ska man använda Edge istället för Chrome?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Varför ska man använda Edge istället för Chrome?

Man kan fråga detta till alla webbläsare som finns. Varför ska man använda Chrome istället för Firefox? Alla webbläsare är likadana i mina ögon.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av PowerNet:

Om Vulkan (Som bygger på AMD´s Mantle) blir bra, och får fotfäste så kan nog Linux och OS X inom spel stiga i användarbas, och då följer fler spelutvecklare/programutvecklare med och så kommer Windows marknadsandel snabbt att sjunka på bara några år, speciellt inom hemmaanvändare, men även framöver till företag om program kommer till Linux/OS X i större utsträckning, så blir Linux som öppen/fri plattform väldigt intressant för företag, och även OS X i större grad, men främst Linux baserade system, som i många fall skulle kunna ersätta Windows rakt av för många företag, bara programmen som de använder börjar komma.

Skrivet av Galvanizer:

Beror inte på Windows i sig. Det är tredje part som inte lyckats ordna så programmet klarar sig utan växlingsfilen.

Förstår inte denna fixa idé om att stänga av växlingsfilen, är det inte bättre att reserverat men oanvänt minne ligger på hårddisken i stället för att ta upp utrymme i arbetsminnet?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Förstår inte denna fixa idé om att stänga av växlingsfilen, är det inte bättre att reserverat men oanvänt minne ligger på hårddisken i stället för att ta upp utrymme i arbetsminnet?

Nja, inte direkt. Det är snarare viktigt att hålla så mycket i RAM-minnet som möjligt och inte skriva ut till hårddisken alls. Därför har man infört minneskomprimering i Windows 10.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av strejf:

Nja, inte direkt. Det är snarare viktigt att hålla så mycket i RAM-minnet som möjligt och inte skriva ut till hårddisken alls. Därför har man infört minneskomprimering i Windows 10.

https://www.youtube.com/watch?v=Th2qTxWRmPE

Tack för länken, verkar vara en bra finess.

Jag tycker ändå att det är bäst att låta Windows bestämma storleken, har man mycket minne används pagefieln knappt och har man lite behövs den.
Undataget är om man sitter trångt med en liten SSD, men för de flesta av oss med hårddiskar på en eller flera Terrabyte spelar en liten pagefiel ingen roll, tror att min är 32 GB, skit samma på en 3000 GB disk.
Det man kan meka med, är att flytta den från sin SSD till sina hårddiskar.

edit För er som störs av att hårdisken knastrar, slå av indexeringen, det är oftast den om är ute och rotar hela tiden, inte läsning eller skrivning till pagefilen.

edit2 Kul video, börjar väldigt Basic men går betydligt mer på djupet efter ett tag, rekommenderas, för de som vill veta lite mer om Windows minneshantering.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Tack för länken, verkar vara en bra finess.

Jag tycker ändå att det är bäst att låta Windows bestämma storleken, har man mycket minne används pagefieln knappt och har man lite behövs den.
Undataget är om man sitter trångt med en liten SSD, men för de flesta av oss med hårddiskar på en eller flera Terrabyte spelar en liten pagefiel ingen roll, tror att min är 32 GB, skit samma på en 3000 GB disk.
Det man kan meka med, är att flytta den från sin SSD till sina hårddiskar.

edit För er som störs av att hårdisken knastrar, slå av indexeringen, det är oftast den om är ute och rotar hela tiden, inte läsning eller skrivning till pagefilen.

edit2 Kul video, börjar väldigt Basic men går betydligt mer på djupet efter ett tag, rekommenderas, för de som vill veta lite mer om Windows minneshantering.

Tycker inte man ska stänga av växlingsfilen helt, vissa program kan sluta fungera då. Speciellt äldre program, om man nu använder det. Däremot kan man begränsa storleken på den till kanske maximalt 1 GB.

Sedan som du nämner, indexeringen, den gör inte mycket nytta om man har en SSD. Tvärtom, den sliter på SSD:n helt i onödan genom onödiga skrivningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men för att svara på fråga 1 så ja. Apple borde släppa drivrutiner till sin hårdvara till de operativsystem som de påstår sig stödja.

Apple angående om att det går att installera Windows på en Mac..

"Information about products not manufactured by Apple, or independent websites not controlled or tested by Apple, is provided without recommendation or endorsement. Apple assumes no responsibility with regard to the selection, performance, or use of third-party websites or products."

Finns absolut inte någon anledning till varför Apple skulle göra drivrutiner åt Microsoft, då Apple tillverkar sina egna datorer för sitt eget OS..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Man kan fråga detta till alla webbläsare som finns. Varför ska man använda Chrome istället för Firefox? Alla webbläsare är likadana i mina ögon.

Edge sparar inte ens fönsterposition eller storlek än. Det är en surfplattebrowser och ingen desktopbrowser.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

Edge sparar inte ens fönsterposition eller storlek än. Det är en surfplattebrowser och ingen desktopbrowser.

För mig sparar den fönsterposition och storlek, vilken version kör du? Jag har version 25.10586.00. Den är både surfplattebrowser, mobilbrowser och destkopbrowser.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

För mig sparar den fönsterposition och storlek, vilken version kör du? Jag har version 25.10586.00. Den är både surfplattebrowser, mobilbrowser och destkopbrowser.

Ok, det är kanske att ta i i överdrift. Jag har den som är standard för Win10 v1511 och uppdateringar. Men det känns som en "early access preview" version av en browser för min del. Kan säkert blir bra längre fram och är väl redan bättre än IE, men det är inte så svårt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

Ok, det är kanske att ta i i överdrift. Jag har den som är standard för Win10 v1511 och uppdateringar. Men det känns som en "early access preview" version av en browser för min del. Kan säkert blir bra längre fram och är väl redan bättre än IE, men det är inte så svårt.

Eftersom Edge inte är en "färdig" webbläsare ännu så finns Internet Explorer fortfarande kvar i Windows 10.

Permalänk
Medlem

Finns en uppdatering till version 1511, bör jag köra denna?

Permalänk
Medlem

Går det installera 10an på något sätt utan secureboot?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Apple angående om att det går att installera Windows på en Mac..

"Information about products not manufactured by Apple, or independent websites not controlled or tested by Apple, is provided without recommendation or endorsement. Apple assumes no responsibility with regard to the selection, performance, or use of third-party websites or products."

Finns absolut inte någon anledning till varför Apple skulle göra drivrutiner åt Microsoft, då Apple tillverkar sina egna datorer för sitt eget OS..

Men de använder möjligheten att installera Windows i sin marknadsföring och de har byggt program för att underlätta detta. Alltså stöder de Windows på sin hårdvara och då borde de stödja det fullt ut. Bootcamp är en produkt från Apple och således gäller inte det du citerade för den produkten.

https://www.apple.com/support/bootcamp/
https://support.apple.com/sv-se/HT201468

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Eftersom Edge inte är en "färdig" webbläsare ännu så finns Internet Explorer fortfarande kvar i Windows 10.

Nja, anledningen till att IE11 finns kvar är pga att kunna vara bakåtkompatibel till webbapplikationer på företag. Microsoft Edge är designat för att ligga i framkant, inte bakåtkompatibelt.

Skrivet av daroo:

Finns en uppdatering till version 1511, bör jag köra denna?

Ja, det bör du.

Skrivet av Commander:

Går det installera 10an på något sätt utan secureboot?

Ja, det gör det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

För vanlig surf, privat, är det mest en smaksak. Vi som jobbar i olika citrixmiljöer där det krävs både inställningar för betrodda platser och privata certifikat m.m. är det avgörande vilken webläsare man använder.
För hemmabruk har det sällan, eller aldrig någon betydelse.
Privat använder jag Chrome, mest för syncen av allt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K