SweClockers speldator för vardagsrummet

Permalänk
Medlem

@arry: http://www.overclock.net/t/1466816/silverstone-raven-rvz01-rv...
I den där tråden, har flertalet personer fått in 120mm aio i sina burkar, kör själv en AR06 från Silverstone i mitt RVZ01, då jag ville slippa ev. pumpljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

Varför inte ta t.ex sapphire's r9 380 4gb då det både är billigare och snabbare?
visst det drar lite mer (som ett 970) men det är fortfarande semipassivt och riktigt svalt!

Har själv ett r9 380 4gb i ett rent och öppet chassi med två 120mm fläktar som kör på hårdare än det behövs och den går ändå upp i 70-78C när jag spelar nått 3D intensivt spel. (ingen överklockning igång)

Hade aldrig stoppat in detta kort i ett mitx bygge. Särskilt inte i dammiga miljöer som vardags rum och TV bänkar.

Visa signatur

ASUS PRIME B650M-A | R7-8700F | 32GB DDR5 | Asus Strix GTX 1080 | Windows 11 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS

Permalänk

Vore ännu bättre om ni startade upp systemet som i dina chassirecensioner, satt och väntade på det!

Permalänk
Medlem

Kan nog hålla med Jonas om att det nog kommer att gå mer mot att ha en ordentlig dator i vardagsrummet. Bara tänk på hur det blir med VR-tekniken, man behöver lite utrymme om man ska vifta med vissa handkontroller där. Är det mer stillasittande så kan man gott dega ner sig i soffan, ingen risk att ramla baklänges av stolen eller så. Sedan för att bara spela lite mer traditionella spel, tänk om Nintendo kunde börja släppa pc-spel där snackar vi perfekt!

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffe:

Kan nog hålla med Jonas om att det nog kommer att gå mer mot att ha en ordentlig dator i vardagsrummet. Bara tänk på hur det blir med VR-tekniken, man behöver lite utrymme om man ska vifta med vissa handkontroller där. Är det mer stillasittande så kan man gott dega ner sig i soffan, ingen risk att ramla baklänges av stolen eller så. Sedan för att bara spela lite mer traditionella spel, tänk om Nintendo kunde börja släppa pc-spel där snackar vi perfekt!

Håller absolut med dig där, tycker dock att de ska satsa på mer är "peripherals" som skapar en annan eller bättre upplevelse i deras spel, ex motionkontroller som wii mote och annat men att större delen av spelen skall gå att spela utan.

@JonasT är det för mycket begärt att be dig lägga till vinterdatorns motsvarande resultat i tabellen eller kommer det innebära massor av extraarbete för dig?
Edit: Passar på att fråga om kylaren sitter som insug eller utblås, samt om du testat båda riktningar och om det skiljer något i temp då?

Tillägg fråga.
Visa signatur

MAIN: NANOQ R | Ryzen 5700X3D | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop
I/O: Keychron K4 Pro | Logitech G502 Lightspeed + Powerplay | LG 27GN950 | Samsung UE850 | Arctis Pro Wireless | Flydigi Vader 3 | HTC Vive Pro Wireless

Använder Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Varför inte en streaming-lösning istället. Borde vara mycket billigare och man kan utnyttja kraften i sin riktiga speldator?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

tänk om sweclockers någon gång skulle köra amd gpu i datorn och ha nvidia som ett andra hands alternativ? heh skulle inte tro de va.. tråkigt

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av MonkeN:

tänk om sweclockers någon gång skulle köra amd gpu i datorn och ha nvidia som ett andra hands alternativ? heh skulle inte tro de va.. tråkigt

Om du tar dig tid att antingen titta på videon, läsa artikeln eller kolla igenom tidigare inlägg har du svar på varför vi valt som vi gjort. Dessutom hade vi val på antingen AMD Radeon R9 390 eller Nvidia Geforce GTX 970 i SweClockers Vinterdator.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Datavetare
Skrivet av rullekorn82:

Jag kanske har missat något men varför ska man jämföra ett 380 mot ett fabriksklockat 960? I alla tester jag läst så är 380 ett snabbare kort som blev ännu snabbare i och med Crimson, men jag förstår varför Sweclockers väljer GTX 960 då det är det bättre valet i ett kompakt chassi

https://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/R9_380X_Strix/23.htm...
http://www.sweclockers.com/test/21303-amd-radeon-r9-380x/16#c...

EDIT: Bra test även om jag tycker att chassit är lite för stor för att höra hemma på en TV-bänk. Själv har jag spanat in Node 202 och kommer antagligen bygga i ett sådant framöver http://www.fractal-design.com/home/product/cases/node-series/...

När det gäller 960 finns det väl inte ens referenskort att köpa? Vidare har många modeller ganska hög fabriksöverklockning så när man t.ex. tittar på 960 i SweClockers prestandaindex så får man ett lägre värde än vad alla faktiskt 960 kort har.

Med MSI 960 Gaming har man även en kylare som är "overkill" så detta kort kommer i praktiken ligga på eller väldigt nära sin maximala turbofrekvens. Tittar på en jämförelse mellan MSI 960 Gaming och XFX R9 380 (som också är fabriksöverklockat men relativt sett inte alls lika mycket som 960) så är det väldigt jämnt mellan dessa två.

Kan föreställa mig rätt bra hur det låter med ett 380 i detta chassi. Har som sagt samma chassi med ett 970, en stor anledning varför det ändå blir rätt tyst är dels chassifläktar mot GPU men kanske ännu viktigare är att min TV har 60 Hz skärm och kör alltid med v-sync på. Detta betyder att i de flesta spel ligger GPU-lasten mellan 50-100% för att en 970 ska hålla 60 FPS i 1920x1080 -> kortet drar en bra bit från maxeffekt.

Kör jag t.ex. Witcher 3 helt maxat blir det mellan 50-60 FPS och 100% GPU-last, i det läget hör man definitivt fläktarna jobba (tror i.o.f.s. att det främst är PSU som börjar leva om då). Kör man 380 kommer man i de flesta fall hela tiden ligga på 100% GPU-last, så det kommer inte bli speciellt tyst.

@JonasT 65W TDP i5 är nog ett riktigt "safe" val i detta fall (Skylake i3 är ju inte speciellt mycket billigare), men har svårt att se hur en Skylake i3 skulle bli en flaskhals i något idag existerande spel när man kombinerar det hela med 960/380. Visst är en i3 en flaskhals i vissa spel, men de tester jag sett där så är fallet kör typiskt med 980ti/Fury X som då kräver rätt mycket mer av CPUn. T.ex. Eurogamer har test med i3 6100 ihop med Titan X, ett 960 fixar knappast de FPS som 6100 + Titan X når.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Vilka jävla ockerpriser!!!

Kan bara hålla med kalle, varför ska han lägga 11k på en halvdassig dator när han kan få en kryssbox för 3k??

Vilka jävla ockerpriser, mitt snart 2år gamla 290 kostade 3k och piskar skiten ur ett 960.
Mitt antika 2500k i 4.6ghz piskar garanterat ett i5 6500, som kostade 1600 spänn för 4 år sedan eller om det är 5 år sedan snart.

Usch fyfan, jag som skulle uppgradera snart, blir att köpa en Kryssbox eller GameStation 4a istället.
Lolz, lägger jag 9k i dag får jag en sämre dator än för drygt 2 år sedan, vilket jävla skämt prata om att utvecklingen går bakåt

Permalänk
Medlem

Ett riktigt intressant och fint bygge! Själv har jag haft mycket funderingar det senaste och pendlat fram å tillbaka mellan ett node 304 och node 202.

Ska man jämföra node 202 mot sweclockers bygge så är det tråkiga med 202 chassit dess begränsningen utav processor kylare. Med en maxhöjd på 56 mm så faller valet mot en noctua nh-L9i med fläkt på 92 mm. Där tillvalet för chassit även kan skickas med ett standard sfx nätagg, 80-plus bronse som har 80 mm fläkt. Visst här går det säkert galant att stoppa in ett sfx-l. Är dock lite rädd att systemet ska bli lite för högljudd i trånga vråer som under TV-bänken.

Skulle varit kul med en chassi recension från sweclockers på node 202 med liknande bygge framöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Varför inte en streaming-lösning istället. Borde vara mycket billigare och man kan utnyttja kraften i sin riktiga speldator?

För mycket delay antagligen. Samt att man påverkas av sin internets hastighet (rätta mig om jag har fel)

Permalänk
Avstängd

Felande länken är nog tanken om uppgraderingsmöjligheter i denna dator.
Vill man ha nåt att bygga på eller nåt som håller ett tag.
Ett moderkort för 1600? gtx 960?

Själv har jag en htpc köpte begagnat för 2.3k
I3 3220, 8 gb dd3, cooler master chassi samt 2 sketna sata hd:n.

Webhallen sålde gtx gigabyte 760 för 1500 under kampanj, 2-3 år sedan?

Burken låter knappt.
Skulle vägra betala 11000 för en htpc "gaming för vardagsrummet"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alligatorn:

Vore ännu bättre om ni startade upp systemet som i dina chassirecensioner, satt och väntade på det!

Det skulle suttit fint med hur ljudnivån upplevs osv.
Kul att se hur detta kommer arta sig, en kombo av htpc och gamestationen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus VG34VQL3A
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mainman:

SteamMachine = Fail

Verkligen inte. För oss linux användare har det åtminstone genererat en hel del fler spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Sappy:

Har själv ett r9 380 4gb i ett rent och öppet chassi med två 120mm fläktar som kör på hårdare än det behövs och den går ändå upp i 70-78C när jag spelar nått 3D intensivt spel. (ingen överklockning igång)

Hade aldrig stoppat in detta kort i ett mitx bygge. Särskilt inte i dammiga miljöer som vardags rum och TV bänkar.

vilken kylare till 380:t då?

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Roligt att AMD fanboys alltid kommer och shitpostar, litar nog mera på Sweclockers än random neets

Permalänk
Medlem
Skrivet av MonkeN:

Nej det klart, det vore ju himla synd att välja det kort som bäst passar in på vad man vill ha och ger mest "bang for buck".. Av med skygglapparna kompis!

Permalänk

@ramlösa: om du ska uppgradera så är det bästa att vänta tills nästa år när både AMD och Nvidia släpper nya grafikkort med 16nm.

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem

Hur är det med r9 3xx serien, finns det något kort i den som stöder h.265? Sökte men hittade inget och det var det första jag tänkte när jag såg kommentarerna om varför det inte satt ett 380 istället för ett 960.

Ska man bygga en htpc för gaming är det för mig en självklarhet att även se till att man väljer rätt komponenter även för vad en vanlig htpc förväntas göra. Då är väl gtx 960 det mest prisvärda kortet man kan stoppa i en sådan burk.

Ps. Det sitter amdkort i alla mina burkar.

Permalänk
Medlem

steamlink>swecklockers speldator
givetvis om man redan har en speldator då

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mephiston:

Skulle vägra betala 11000 för en htpc "gaming för vardagsrummet"

Folk har olika prioriteringar, tror min HTPC "gaming för vardagsrummet" gick lös på ~14k. Rätt lik detta bygge fast med 16GB RAM, 5775C (bästa spelprestanda och 65W TDP), 970 samt chassifläktar för totalt 600 kr.

Givet hur sakta utveckling går just nu, spelar det någon större roll vad priset blir om man kan ha enheten väldigt många år? Grafikkortet lär behövas bytas om 2-3 år (borde bli en rejäl prestandabump med 14/16 nm så ingen GPU är idag "framtidssäker") men rester bör hålla ett bra tag till.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt och bra bygge, visst jag hade nog snålat lite mer på vissa delar men ni som klagar på priset eller säger att man lika väl kan köpa en xbox/ps4 har antingen halvsovit till videon eller har gröt mellan öronen .

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Kan bara hålla med kalle, varför ska han lägga 11k på en halvdassig dator när han kan få en kryssbox för 3k??

Vilka jävla ockerpriser, mitt snart 2år gamla 290 kostade 3k och piskar skiten ur ett 960.
Mitt antika 2500k i 4.6ghz piskar garanterat ett i5 6500, som kostade 1600 spänn för 4 år sedan eller om det är 5 år sedan snart.

Usch fyfan, jag som skulle uppgradera snart, blir att köpa en Kryssbox eller GameStation 4a istället.
Lolz, lägger jag 9k i dag får jag en sämre dator än för drygt 2 år sedan, vilket jävla skämt prata om att utvecklingen går bakåt

Med en "gamestation" eller en "kryssbox" kommer du inte kunna kräma ur mer prestanda än du har i din nuvarande rigg så uppgradering vet i tusan.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

När det gäller 960 finns det väl inte ens referenskort att köpa? Vidare har många modeller ganska hög fabriksöverklockning så när man t.ex. tittar på 960 i SweClockers prestandaindex så får man ett lägre värde än vad alla faktiskt 960 kort har.

Med MSI 960 Gaming har man även en kylare som är "overkill" så detta kort kommer i praktiken ligga på eller väldigt nära sin maximala turbofrekvens. Tittar på en jämförelse mellan MSI 960 Gaming och XFX R9 380 (som också är fabriksöverklockat men relativt sett inte alls lika mycket som 960) så är det väldigt jämnt mellan dessa två.

Kan föreställa mig rätt bra hur det låter med ett 380 i detta chassi. Har som sagt samma chassi med ett 970, en stor anledning varför det ändå blir rätt tyst är dels chassifläktar mot GPU men kanske ännu viktigare är att min TV har 60 Hz skärm och kör alltid med v-sync på. Detta betyder att i de flesta spel ligger GPU-lasten mellan 50-100% för att en 970 ska hålla 60 FPS i 1920x1080 -> kortet drar en bra bit från maxeffekt.

Kör jag t.ex. Witcher 3 helt maxat blir det mellan 50-60 FPS och 100% GPU-last, i det läget hör man definitivt fläktarna jobba (tror i.o.f.s. att det främst är PSU som börjar leva om då). Kör man 380 kommer man i de flesta fall hela tiden ligga på 100% GPU-last, så det kommer inte bli speciellt tyst.

@JonasT 65W TDP i5 är nog ett riktigt "safe" val i detta fall (Skylake i3 är ju inte speciellt mycket billigare), men har svårt att se hur en Skylake i3 skulle bli en flaskhals i något idag existerande spel när man kombinerar det hela med 960/380. Visst är en i3 en flaskhals i vissa spel, men de tester jag sett där så är fallet kör typiskt med 980ti/Fury X som då kräver rätt mycket mer av CPUn. T.ex. Eurogamer har test med i3 6100 ihop med Titan X, ett 960 fixar knappast de FPS som 6100 + Titan X når.

Alltså testet du länkar till är väldigt missvisande och gammalt. Dels så är GTX 960 GAMING rejält fabriksklockat, XFX 380 följer ju mer eller mindre standardfrekvenserna. XFX har ju dessutom en akilleshäl i och med sin Double Dissipation-kylare som är en av de sämre på marknaden. Läser du dessutom Sweclockers test under rubriken mjukvara så används den senaste drivrutinen till GTX 960 men en från Augusti till R9 380 alltså två släpp innan Crimson. Skillnaden mellan korten i Sweclockers test är betydligt mindre än de testsiter som använt senaste drivrutinerna hos båda tillverkarna. Däremot så är GTX 960 det bättre valet som TV-bänks dator.

Permalänk

Ligger helt rätt i tiden tycker jag, särskilt eftersom jag faktiskt börjat köpa på mig delar för ett liknande bygge (fast jag fyndade i5 + 960 för 3 000 kr). Jag hade däremot tänkt köra på en Cooler Master Elite 110 men i övrigt är det i princip samma komponenter.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

för mig känns det som ett gammalt tänkande typ 2007 att man ska ha en monster maskin till arbetsrummet, en monster maskin till tvn och en monstermaskin i köket etc. Nä. Ha en fin maskin och streama ist.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av rullekorn82:

Alltså testet du länkar till är väldigt missvisande och gammalt. Dels så är GTX 960 GAMING rejält fabriksklockat, XFX 380 följer ju mer eller mindre standardfrekvenserna. XFX har ju dessutom en akilleshäl i och med sin Double Dissipation-kylare som är en av de sämre på marknaden. Läser du dessutom Sweclockers test under rubriken mjukvara så används den senaste drivrutinen till GTX 960 men en från Augusti till R9 380 alltså två släpp innan Crimson. Skillnaden mellan korten i Sweclockers test är betydligt mindre än de testsiter som använt senaste drivrutinerna hos båda tillverkarna. Däremot så är GTX 960 det bättre valet som TV-bänks dator.

XFX kortet är klockat till 990 MHz, det mest populära 380 kortet på prisjakt är det från Sapphire som är klockat till 985 MHz. De 380 kort som finns verkar vara klockade mellan 980 MHz och 1000 MHz. Så om inte XFX kortet "throttlar" i det test jag länkade borde det vara rätt representativt.

Enligt AnandTech är det väldigt marginella skillnader i prestanda mellan Crimson och tidigare drivare, detta är för Fury X men den kretsen är i alla fall GCN 1.2 precis som 380/380x så någon form av riktlinje borde detta vara

Sedan var det just MSI GTX 960 Gaming som användes här, det är inte heller det högst klockade 960 kortet då t.ex. ASUS Strix (som är ett mer populärt 960 kort enligt prisjakt) är något högre klockat.

Visst finns det sedan varians i form av drivare, vilken CPU som används (här är det typiskt så att Nvidia gynnas relativt sett om man kör med klenare CPU) och framförallt kan det skilja rejält i vissa specifika titlar. Totalt sett presterar ändå 960 5-10% bättre än vad man ser i de flesta tester då de kör med stock klock.

Vet inte hur det ser ut med Crimson, men tidigare har det i alla fall varit fler titlar där AMD haft problem med stor varians i renderingstider vilket är ett långt större problem för upplevelsen än 10% lägre genomsnittlig FPS.

Men framförallt ska man kanske backa ett par steg och fundera på hur stor är den absoluta skillnaden mellan 960 och 380 i de fall det finns en skillnad. Den är typiskt inom 10%, skulle någon kunna avgöra vilket som är det snabbare kortet i ett blindtest? Skulle säga att dessa två kort, precis som t.ex. 390 och 970, presterar inom felmarginalen för vad man som användare kan upptäcka.

Visa signatur

Permalänk
ASUS Nordic

Härligt att den här typen av bygge och användningsområde får stå i rampljuset. Förstår att det är en smaksak och att priset är avskräckande. Om man har speldator att flytta till vardagsrummet en helg, med ett spel som t.ex. The Witcher 3. Så man får en bra grund för att avgöra om det är värt pengarna att bygga något specialanpassat eller inte. Jag gjorde med The Witcher 2 ihop med en trådlös 360-handkontroll för PC och är minst sagt såld på konceptet sedan dess Nya Elite-handkontrollen gör det dessutom ännu bättre.

Permalänk
Medlem

Själv kör man en Silverstone ML08 med handtag (Nästa generation utav chassit) som huvuddator.

3570K + Scythe Kozuti + Noctua
Asus P8Z77-I DELUXE
16GB Ram
Asus 970 GTX Strix
Silverstone SX500-LG

Funkar riktigt bra : )