Permalänk
Medlem

Måla tubing till sluten vattenkylare

Hej!

Jag håller på med ett datorbygge som kommer vara i majoriteten vitt.
Jag har funderat på Kraken x61 eller ett h110. Problemet är att alla vettiga slutna vattenkylare jag hittar verkar ha svarta kablar, och jag vill hålla det så enhetligt vitt som möjligt (med några blåa LED's på bl. ram minnen).

Jag undrar om det kommer skada det på något sätt, att måla kablarna med någon typ av färg som är ägnat till detta ändamål eller om det kommer kunna skada slangarna (Fräta eller dyligt). Då jag är relativt ny till egen modning söker jag mig hit för hjälp

Tack på förhand!

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Medlem

Har aldrig målat gummislangar, men jag har sett folk som använt typ.. tejp och virat den runt slangarna för att få dom vita. Med rätt tejp och lite tålamod så kan man knappt se att det är tejp om man verkligen inte sitter och stirrar efter skarvar eller liknande.

Här har du en video där snubben beskriver hur han tejpat sina slangar:
https://www.youtube.com/watch?v=bv3lOZeDCmo

imo så ser det riktigt bra ut.
Finns även en video där en kille visar hur han målar sina H100i slangar vita med hjälp av Plastidip, men jag vet inte hur pass det skulle hålla i längden:
https://www.youtube.com/watch?v=tkmYcCXH0ec

Permalänk
Medlem

@TheYardbird:

Det där med eltejp var ju faktiskt en riktigt smidig ide, eftersom den är både elastiskt och kommer med all sannolikhet inte skada slangen alls.

Jag får prova med lite eltejp på någon random gummislang och se hurvida det går att göra sådant.

Tack så himla mycket för tipset!

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Proffsmobbare

Eltejp som TheYardbird föreslår, alternativet skulle nog vara vinylfärg men vet inte hur det håller i längden.

Permalänk
Avstängd

@grimboso: Plasti Dip varje moddares dröm nu, är det slut på dyra omkostnader till billackeraren.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: Ytan som är dippat är väl inte lika hård som riktig lack? Provade med gummmifärg på en ren stålbit hemma tyckte att det gick ganska lät o gnugga bort. Kanske skulle haft primer eller annat underarbete först?

Man skulle även kunna köpa större slang som man skär/klipper upp och sedan bara trycker runt dem befintliga slangar. För att hålla det på plats finns det spiraler i olika färger man tvinnar runt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n0rp:

@Peppar2014: Ytan som är dippat är väl inte lika hård som riktig lack? Provade med gummmifärg på en ren stålbit hemma tyckte att det gick ganska lät o gnugga bort. Kanske skulle haft primer eller annat underarbete först?

1. Plasti Dip är en form av lim fri vinyltejp.
2. Om det är en yta som utsätts för mycket beröring etc rekommenderas att du använder både primer och klarlack/sealer.
3. Slutresultatet kan självklart inte mäta sig med en riktig lack, men det är inte heller grundtanken med Plasti dip.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rp:

@Peppar2014: Ytan som är dippat är väl inte lika hård som riktig lack? Provade med gummmifärg på en ren stålbit hemma tyckte att det gick ganska lät o gnugga bort. Kanske skulle haft primer eller annat underarbete först?

Jag tänker mig väl att man ändå inte kommer "gnugga" så mycket på tuberna till en vattenkylning, annat än när man installerar denna, och det är ju ändå inte så mycket "gnugg" som "försiktigt föra på plats". Det är dock en bra varning och tack för tipset!

Skrivet av n0rp:

Man skulle även kunna köpa större slang som man skär/klipper upp och sedan bara trycker runt dem befintliga slangar. För att hålla det på plats finns det spiraler i olika färger man tvinnar runt.

Detta hade nog funkat på vattenkylning som inte är sluten, men jag är gärna inte benägen att skruva isär en sluten kylare som t.ex Kraken x61 eller h110. Custom vattenkylning känner jag mig inte riktigt redo för än

Skrivet av Peppar2014:

1. Plasti Dip är en form av lim fri vinyltejp.
2. Om det är en yta som utsätts för mycket beröring etc rekommenderas att du använder både primer och klarlack/sealer.
3. Slutresultatet kan självklart inte mäta sig med en riktig lack, men det är inte heller grundtanken med Plasti dip.

@Peppar2014 tack för tipset ang. Plasti Dip. Jag ska kika på detta då det låter som ett vettigt alternativ! Det behåller ju flexibiliteten i slangen samtidigt som man slipper de mindre vackra skarvarna vid t.ex eltejp!

Nu är det så att jag har en följdfråga.
De 2 ram-minnerna jag har tittat på är Geil Super Luce

samt Avexir Raiden

.

Jag har dock inte lyckats hitta någon vettigt alternativ att få tag på något av de, då de antingen är helt slut i lager eller sidorna som har dom listade inte svarar på flera försök med kontakt.

Dominator ram'en är tyvärr utanför min budget och jag har inte lyckats hitta några vettiga alternativ till vit ram som ser bra ut, och en stor bonus är led på dom.

Det jag nu funderar på är hur möjligt / dåligt är det att försöka göra egna ram mods? Kommer jag paja dom om jag stryper luftflödet kring dom? Jag ska ej överclocka ram.

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grimboso:

Jag tänker mig väl att man ändå inte kommer "gnugga" så mycket på tuberna till en vattenkylning, annat än när man installerar denna, och det är ju ändå inte så mycket "gnugg" som "försiktigt föra på plats". Det är dock en bra varning och tack för tipset!

Detta hade nog funkat på vattenkylning som inte är sluten, men jag är gärna inte benägen att skruva isär en sluten kylare som t.ex Kraken x61 eller h110. Custom vattenkylning känner jag mig inte riktigt redo för än

@Peppar2014 tack för tipset ang. Plasti Dip. Jag ska kika på detta då det låter som ett vettigt alternativ! Det behåller ju flexibiliteten i slangen samtidigt som man slipper de mindre vackra skarvarna vid t.ex eltejp!

Nu är det så att jag har en följdfråga.
De 2 ram-minnerna jag har tittat på är Geil Super Luce http://www.geil.com.tw/uploads/product/8d28527408a78467af8c1959e29a9f3d.jpg

samt Avexir Raiden https://pbs.twimg.com/media/B_l_1HWU8AA0fRi.jpg.

Jag har dock inte lyckats hitta någon vettigt alternativ att få tag på något av de, då de antingen är helt slut i lager eller sidorna som har dom listade inte svarar på flera försök med kontakt.

Dominator ram'en är tyvärr utanför min budget och jag har inte lyckats hitta några vettiga alternativ till vit ram som ser bra ut, och en stor bonus är led på dom.

Det jag nu funderar på är hur möjligt / dåligt är det att försöka göra egna ram mods? Kommer jag paja dom om jag stryper luftflödet kring dom? Jag ska ej överclocka ram.

1. Köp ett par vita HyperX fury minnen? Billigast om du behöver nya minnen
2. Spraya Heatshrinken på minnena i rätt färg med plasti dip? Kräver mest arbete.
3. Tillgången på udda komponenter är bättre utomlands t.ex Tyskland. Gällande Super Luce minnen http://www.mindfactory.de/product_info.php/16GB-GeIL-Super-Lu...

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

1. Köp ett par vita HyperX fury minnen? Billigast om du behöver nya minnen
2. Spraya Heatshrinken på minnena i rätt färg med plasti dip? Kräver mest arbete.
3. Tillgången på udda komponenter är bättre utomlands t.ex Tyskland. Gällande Super Luce minnen http://www.mindfactory.de/product_info.php/16GB-GeIL-Super-Lu...

1. HyperX Fury har tyvärr inte vita DDR4 minnen vad jag vet. DDR4 seriern verkar vara (http://www.hyperxgaming.com/us/memory/fury-ddr4) endast svart. DDR3 har ett stort utbud med vita DDR4.

2. borde ju gå att göra faktiskt, ska titta på saken.

3. Tack för tipsen på sida! Ska kika lite där och se om det är nå vettigt sätt å beställa.

Blev till slut ett par Crucial Ballistic Sport LT som var rätt vita, där resten av färgen går ihop med Asus z170-a kortet som jag beställt.

I övrigt sket jag i iden med att måla tuber till slutna kylare och beställde istället hem grejjer till att göra ett eget system. En myriad av guider på youtube har gjort mig säker nog att prova! Kanske får bli ett galleri på mitt första bygge när allt anländer

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grimboso:

1. HyperX Fury har tyvärr inte vita DDR4 minnen vad jag vet. DDR4 seriern verkar vara (http://www.hyperxgaming.com/us/memory/fury-ddr4) endast svart. DDR3 har ett stort utbud med vita DDR4.

Upptäckte det efteråt, riktigt tråkigt att de inte har vita modeller speciellt som de gör riktigt trevliga minnen. Annars är det ju som du själv skrev tidigare Corsair Dominator minnen tillsammans med deras RAM-LED alternativ.

Skrivet av grimsboso:

2. borde ju gå att göra faktiskt, ska titta på saken.

Skulle säkerligen fungerat tillsammans med Kingston minnena.

Skrivet av grimsboso:

3. Tack för tipsen på sida! Ska kika lite där och se om det är nå vettigt sätt å beställa.

Blev till slut ett par Crucial Ballistic Sport LT som var rätt vita, där resten av färgen går ihop med Asus z170-a kortet som jag beställt.

Det blir nog perfekt, spanade in Crucial LT modellen och de såg riktigt fräscha ut med sitt vintage utseende.

Skrivet av grimsboso:

I övrigt sket jag i iden med att måla tuber till slutna kylare och beställde istället hem grejjer till att göra ett eget system. En myriad av guider på youtube har gjort mig säker nog att prova! Kanske får bli ett galleri på mitt första bygge när allt anländer

Glöm inte radiatorn bara. Var en tomte som gjorde just detta och undrade i efterhand varför hans processor gick varm, blev bra många skratt i slutändan. Möjligtvis inte för honom dock

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Glöm inte radiatorn bara. Var en tomte som gjorde just detta och undrade i efterhand varför hans processor gick varm, blev bra många skratt i slutändan. Möjligtvis inte för honom dock

Jag köpte faktiskt en radiator Kollade lite på JayzTwoCents guider för vatenkylning, vilka var rätt informativa och hade bra sevärde! Jag köpte lite extra av allt också så att jag har tills pascal kommer så jag kan slänga in min GPU i loopen också!

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz