Permalänk
Inet

Betatesta nya Inet.se!

Efter en längre tids utveckling börjar det närma sig lansering av en uppdaterad webshop. Vi vill gärna att du som Sweclockersläsare är med och testar och kommer med synpunkter. Vi har mycket kvar men känner att grundfunktionaliteten börjar komma på plats och planerar att lansera skarpt tidigt 2016. Vi kommer inte byta över en dag utan gamla hemsidan kommer finnas kvar men inte vidareutvecklar under en tid.

Bakgrund
Vi gör all vår utveckling in-house och vår befintliga sida har ett par år på nacken och gick inte att på ett bra sätt göra responsiv, något som vi känner att vi saknar. Vi vill kunna ge en bra köpupplevelse oavsett vilken enhet du som kund surfar från.

Vad vi önskar synpunkter på
Design är alltid svårt, vi har försökt lätta upp designen och fokusera på användarvänlighet och samtidigt inte möblerat om så mycket.
- Funktionsmässiga buggar
- Grafiska buggar
- Önskemål om framtida funktioner

Vi skickar med en liten extra godbit för dom som testar att beställa via nya hemsidan

Vi börjar med en kortare testperiod och kommer stänga ner igen på eftermiddagen den 23e december för att inte riskera något strul i mellandagarna.

Klicka här för att komma till nya sajten

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem

Ska kollas in!

Permalänk
Medlem

Eran gamla känns mycket mer genomtänkt och trevligare i ärlighetens namn. :/ Jag skall försöka sätta fingret på varför så att ni får lite mer konstruktiv kritik - vänta bara.

Edit: Först och främst tycker jag att det ser tomt ut i kanterna, sedan tycker jag inte att era kontaktuppgifter passar in där, högst upp, det var mycket bättre med en "Kontakta oss"-tab.

Några plus dock för att en högra delen av "taben" högst upp är bättre nu, och de plottriga "Senaste nyheterna", "Nya produkter", och "Nya produktrecensioner"-listorna är borta.

Permalänk
Medlem

Ja, den påminde ju väldigt mycket om den gamla. Det jag saknar ibland är ett ordentligt filter. Ibland känns det som om att det fattas lite saker i filtret. Som till exempel när man ska köpa datorfläktar, så hade det varit trevligt o filtrera efter tjocklek, osv osv.

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta beror på att hemsidan ligger på lite klenare servrar eller något, men den känns seg när den ska ladda in nya sidor efter att man har gått in på någon av kategorierna. Testade på USB-minnen och på SSDer och båda var likadana.

Här är en bild på Chromes nätverksvy:

Permalänk
Medlem

Att man kan sortera "bästsäljande produkter". inom viss produkt skulle vara kul att se.

Permalänk
Medlem

Lite svårt att se skillnaden mellan kategorier och under-kategorier i vyn.

Annars gillar jag den ^^ !

Permalänk
Medlem

Trevligt, skall utforskas

Visa signatur

“Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today”

-James Dean

Permalänk
Medlem

Jag gillade nya sidan rent visuellt, men när jag började klicka runt så föll det mig inte alls i smaken utan som @Njov_Jork sa så känns den gamla mer genomtänkt.

Bland annat blir sidan "för lång" så fort man klickar på en underkategori.

"Populära produkter" hamnar mer i fokus än själva kategorin, och personligen vill jag hitta "sök" framför vad andra köper, men det är en smaksak, där gillar jag mer att man hittar sin produkt och sen får man se vad andra hittat på utifrån produkten och inte varugruppen.

Sen vill jag även ha knappar på sidan av den rullande bannern och inte bara rutorna där man kan välja den sida man vill, jag vill knappa mig åt sidorna. Det blir heller inte helt snyggt när dessa rutor alltid ska vara framme då dem hamnar ovanför bilder och text.

Sen finns det generellt en del att jobba på med loggor osv som inte finns.
Bland annat saknas Logga för Tillverkare "674" och "490" de är blanka, samt så är loggan för tillverkare "654" en trasig länk, alla dessa under Xbox One spel. (https://new.inet.se/kategori/825/xbox-one)

Visa signatur

Intel i7-7700K - Z270 - 16GB - 250GB SSD - Nvidia GTX1070

Permalänk
Medlem

Gläder mig att ni inte gör en 100% "plattefiering" som så många andra gör numera.
Har själv mer eller mindre slutat att handla på Dustin p.g.a. den usla nya siten dom har.
Personligen så gillar jag gamla siten.
Ok att den kanske ser lite tråkig ut, men den är lätt att navigera vilket ju måste vara topp prio för en sida som vill sälja grejer

Permalänk
Inet

Tack för feedback!

Cachefunktionen är inte riktigt hundra ännu men kommer bli bättre ju fler som använder sidan. Överlag kommer prestandan bli bättre, men är det en lista med mycket bilder så kommer det ta lite tid att ladda hela sidan men det ska inte upplevas långsamt.

Skrivet av Robhult:

Vet inte om detta beror på att hemsidan ligger på lite klenare servrar eller något, men den känns seg när den ska ladda in nya sidor efter att man har gått in på någon av kategorierna. Testade på USB-minnen och på SSDer och båda var likadana.

Här är en bild på Chromes nätverksvy:
http://i.imgur.com/iyJ0WJA.png

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem

Det kanske är lite överkurs, men jag tror att många kunder som inte är så dator kunniga, skulle uppskatta någon sorts guide till att köpa en dator i delar. Tex vilka delar behövs?, hur mycket pengar skall läggas på respektive delar?

Visa signatur

“Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today”

-James Dean

Permalänk
Medlem

Känns en aning konstigt formulerat?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN GÅR DET INTE ATT VÄLJA ALTERNATIV LEVERANSADRESS NÄR MAN BETALAR MED FAKTURA!

10/10

Förut kunde man skriva in en alternativ adress, välja faktura, och då ändrades leveransadressen till ens folkbokförda adress.
Snopet om man hade alternativ adress, och fick sms om att ens grejer var på ett ombud 50 mil bort.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Inet

Tack för feedback, trädmenyn är inte riktigt färdig det kommer bli mycket tydligare.

Skrivet av Tompanhuhu:

Lite svårt att se skillnaden mellan kategorier och under-kategorier i vyn.

Annars gillar jag den ^^ !

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Inet

Tack för feedback, här tar vi gärna förslag! Vi vill på så enkelt/kort sätt informera om våra stopptider på lagret.
"Beställer du nu så skickar vi din order imorgon" (vår aktuella stopptid är 17:00) och texten ändras beroende på tidpunkt.

Skrivet av juckeyy:

http://i.imgur.com/MicBW8z.png
Känns en aning konstigt formulerat?

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Inet

Tack! Vi är själva av inställningen, mobil i all ära men viktigast är fortfarande Desktop medan dom flesta "konsulter" väldigt tydligt anser att "mobile first". Vi har även försökt att inte i mobila lägen ta bort någon information/funktion överhuvudtaget.

Skrivet av Svensktiger:

Gläder mig att ni inte gör en 100% "plattefiering" som så många andra gör numera.
Har själv mer eller mindre slutat att handla på Dustin p.g.a. den usla nya siten dom har.
Personligen så gillar jag gamla siten.
Ok att den kanske ser lite tråkig ut, men den är lätt att navigera vilket ju måste vara topp prio för en sida som vill sälja grejer

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Inet

Det kommer vara fortsatta problem på grund av bedrägerier att vi bara kan leverera till en av Klarna godkänd adress vid faktura. Däremot brukar vi alltid manuellt kunna fixa till det, bara att kontakta kundtjänst.

Skrivet av Ain0k:

ÄNTLIGEN GÅR DET INTE ATT VÄLJA ALTERNATIV LEVERANSADRESS NÄR MAN BETALAR MED FAKTURA!

10/10

Förut kunde man skriva in en alternativ adress, välja faktura, och då ändrades leveransadressen till ens folkbokförda adress.
Snopet om man hade alternativ adress, och fick sms om att ens grejer var på ett ombud 50 mil bort.

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roaster:

Det kanske är lite överkurs, men jag tror att många kunder som inte är så dator kunniga, skulle uppskatta någon sorts guide till att köpa en dator i delar. Tex vilka delar behövs?, hur mycket pengar skall läggas på respektive delar?

This ^^
En shopping mall som visar på de delar man behöver för en komplett dator.
Plus i kanten om den även kan hitta problem som fel sorts minne till en plattform, eller fel CPU till moderkortet.

Permalänk
Medlem

* Man kan inte öppna kundvagnen från toppmenyn om kundvagnen är tom. Något blinkar till men stängs direkt.

* Söker man i toppmenyn utan att ha fyllt i något smäller det men en NullReferenceException och en snygg exceptionsida visas med full stacktrace. Inte så bra att printa ut detta ur en säkerhetsaspekt.

Permalänk
Inet

Vi sköter filterfunktionen helt själva och kan styra vilka kategorier som ska vara med, vi vill försöka hålla filtret så snabbt och enkelt som möjligt för alla användare, vad gäller just fläktar så meddelar jag inköp att lägga dit tjocklek också.

Skrivet av zsebbez:

Ja, den påminde ju väldigt mycket om den gamla. Det jag saknar ibland är ett ordentligt filter. Ibland känns det som om att det fattas lite saker i filtret. Som till exempel när man ska köpa datorfläktar, så hade det varit trevligt o filtrera efter tjocklek, osv osv.

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem

Så många timmar av frustration skulle kunna bojkottas, och förmodligen många returer skulle kunna undvikas med en mall som denna

Skrivet av Svensktiger:

This ^^
En shopping mall som visar på de delar man behöver för en komplett dator.
Plus i kanten om den även kan hitta problem som fel sorts minne till en plattform, eller fel CPU till moderkortet.

Visa signatur

“Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today”

-James Dean

Permalänk
Medlem

När ni ändå utvecklar hemsidan så kan ni se över möjligheten att införa funktionen som saknades och klagades på under BF:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1400168-inet-black-frid...

Permalänk
Medlem

Fixa typsnitten på den korta produktbeskrivningen och lagersaldo osv, vet inte varför font-size står som xx-small då det skär så i ögonen
Är alldeles för tunna och små för att kunna vara läsbara, åtminstone i 1440p.

Annars ser designen i överlag bättre ut, lite småjusteringar som nämnts här i tråden redan: Göra kategorier tydligare, tex om jag klickar på Datorer så är bakgrunden vit, även underkategorierna är vit så det kanske vore smartare med en lite mörkare ton för att göra mer tydligt.

Kontaktuppgifterna ser bara felplacerad ut på övre del av designen tyvärr, flytta ned det till footern och fixa marginalerna, ser aningen plottrigt ut om ni låter ha footern placerad som ni har nu. Låt "Om Inet" och "Följ oss På" gå ut i kanterna istället för att ligga med centrerat för ett mer stilrent utseende.

Rött kan ni faktiskt använda er utav mer tycker jag då det är en del av erat varumärke, kanske för att göra kategorierna tydligare osv.
Även priserna skulle vara bättre med en mörkgrå bakgrund för att sedan vara markerad som röda vid rea istället.

Permalänk
Medlem

Diggar designen, dock är det irriterande att man inte kan byta bild med piltangenterna på tangentbordet när man förstorat bilden.
Sedan gillar jag inte hur man kan "förlänga" listan till vänster på flera ställen samtidigt, exempelvis att man kan få underkategorier för "ljudkort" och "Hårddisk SSD" samtidigt. Det blir väldigt rörigt, hade varit bättre om "ljudkort" hade fällts ihop automatiskt när man trycker på "Hårddisk SSD" för att ta ett exempel. (Som på den gamla sidan med andra ord)

När man surfar på mobilen är det dessutom otroligt dålig respons på menyknappen, dels måste sidan ladda klart innan jag kan byta kategori. Dels svarar menyknappen kanske i snitt var 3e gång jag trycker på den. Vilket gör upplevelsen via telefon ganska otrevlig överlag. Man märker att ni har försökt anpassa sidan mer åt mobiler. Men att ha en dold meny ger snarare motsatt effekt.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Inet

Tack, det är redan löst även på gamla sidan. Det kommer inte gå att boka mellandagsreaprodukter via hemsidan för att hämta i butik utan det är "först till kvarn" principen som gäller.

Skrivet av Mieriola:

När ni ändå utvecklar hemsidan så kan ni se över möjligheten att införa funktionen som saknades och klagades på under BF:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1400168-inet-black-frid...

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem

Lägg till lite ikoner i menyn för att lättare få en överblick på vad man ska klicka på. Kolla på t.ex. Dustin i deras kategorier så har de ikoner till varje rubrik som gör det enklare att hitta det man ska klicka på.

Väldigt segt att klicka sig runt jämfört med er gamla sida.

Implementera något liknande till prisjakts filtreringsfunktion, den är bäst. Er nuvarande är riktigt kass i jämförelse.

Förstår inte varför (nästan 2016) vi ska ladda om hela sidor hela tiden. Ladda in ny content via ajax istället.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roaster:

Så många timmar av frustration skulle kunna bojkottas, och förmodligen många returer skulle kunna undvikas med en mall som denna

Inet's nuvarande site är ju redan med bred marginal bäst för oss som gärna plockar ihop system åt andra och vill länka på ett bra sätt.
Och jag garanterar att många som blivit hjälpta gör det enkelt för sig och handlar på just Inet.
Att utöka funktionaliteten skulle garanterat locka ännu mer kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Det kommer vara fortsatta problem på grund av bedrägerier att vi bara kan leverera till en av Klarna godkänd adress vid faktura. Däremot brukar vi alltid manuellt kunna fixa till det, bara att kontakta kundtjänst.

Jag gjorde det idag, och personen jag pratade med sa att ni endast kunde leverera till fakturaadressen, förståeligt men olyckligt.
Det var bara att beställa och betala med kort istället, inga problem.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Ser väldigt stilrent och modernt ut!
* Enkla ikoner på "Kategori"-menyn för att lättare avskilja dom.
* Mindre produktbild på alla resultat i sökningen för att sedan "hovra" över dom och få en större glans.

* Något mer utökad filtrering.

* Skulle vara coolt med någon form av "Bygga-din-egen-dator-guide" där man går i steg för steg och väljer komponenter från diverse kategori. T.ex. man börjar med val av processor, där registreras vilken socket det är och därefter filtrerar ut de passande moderkorten.
Och så vidare... Och så kanske man skulle kunna ha som valmöjlighet att spara konfigurationen/kundvagnen för framtida köpare, för att underlätta de som inte kanske är så värst vana med datorbyggandet. (bara en liten rolig tanke för de som vill försäkra sig om att de inte skaffat kompatibla komponenter alternativt missat en komponent...)

Men annars så ser upplägget och designen ut att gå åt rätt håll, så att säga!

Mvh /Davvarn

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)