Permalänk
Medlem

Asus moderkort RAMcache

Glad jul allihopa!

I mitt sökande efter ny dator har jag funderat på detta moderkortet:
http://www.inet.se/produkt/1902864/asus-z170-pro-gaming#/more...

Där står det om RAMcache men varken hos inet lr asus är det något som förklaras mer i detalj. Finns där någon som kan förklara vad det gör mer specifikt? Samt vilken mängd RAM man borde ha och hur mycket funktionen faktiskt använder / bör använda?

Som det ser ut nu hade jag funderat på 16 GB RAM, med plats för ytterligare 16 om jag vill. Men om nu RAM cache kan vara värt det, borde man slå till på 32 direkt?

Tacksam för alla svar!

//Narien

Permalänk

det de menar är att att det fungerar med deras special asusversion av Ramcatche för att sätta upp en ramdisk.
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/misc/utils/RamCach_Win7-81-1...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

ramdisk suger bale

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: Är det något som är vettigt? Ger det markanta skillnader, är det stabilt osv?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Narien:

@Rouge of Darkness: Är det något som är vettigt? Ger det markanta skillnader, är det stabilt osv?

jag har testat det lite, märker inga dramatiska skillnader som RMAcashe ska ge. Funderar till och med på om programmet gör nått över huvud taget. Jag har avinstallerat det.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

@Marticus: Tack, verkar som att man kan skippa en extra 16 gig ram då, svårt att se att 16 gig inte ska räcka för gaming / programmering lr surfande

Permalänk

ja det fungerar men det är mer att man låser upp x antal gig minne så att de blir som en snabb SSD typ.

dvs du måste ha spelen på ramdisken för att det ska bli någon skillnad.

finns dock en nackdel med det och det är att varje gång du stänger av och på datorn kommer den behöva spara/ladda en image av föregående session från någon av dina hårddiskar/SSD för att återställa filerna på disken eftersom ramminnet töms när det görs strömlöst.

detta kan göra att både uppstarter och avstängningar kan ta betydligt längre tid.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: Okej, ja om det är som en "traditionell" ram disk blir det mindre intressant, jag trodde det handlade om att flytta / kopiera indexfiler osv till ram för att få snabbare access till allt. Jag skippar nog ramcache

Permalänk
Medlem

Frågan var om RAMcache ramdisk är något annat så förstår inte varför de flesta pratar om ramdisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murlok:

Frågan var om RAMcache ramdisk är något annat så förstår inte varför de flesta pratar om ramdisk?

Så vitt jag vet är den här "funktionen" just en RAMdisk som används för att cacha filer mjukvaran tror att du kommer behöva. Exempelvis spel-filer som hör ihop med spelet du har aktivt.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

RAM-diskar brukar funka rätt bra för webbläsar-cache. Men i övrigt ger det inte överdrivet mycket, det ger helt klart mer om det är en lösning som Samsungs RAPID.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Så vitt jag vet är den här "funktionen" just en RAMdisk som används för att cacha filer mjukvaran tror att du kommer behöva. Exempelvis spel-filer som hör ihop med spelet du har aktivt.

B!

Tja då kan man fråga sig varför asus har både en ramdisk o en ramcahce. Cachen kan man bara använda på en partion i mitt fall c:. Ramdisken kan man lägga till exe. som man vill o den fungerar som vilken disk som helst bara snabbare.En RAM-disk är ett utrymme i RAM-minnet som används som en diskett eller hårddisk.Ett cacheminne är en hårdvarubaserad cache i form av ett snabbt datorminne. Tror jag.