Permalänk

Finns skydd mot DDOS?

Hej jag undrar om det finns något skydd mot DDOS attacker.
Finns det något program eller något man kan göra för att hindra att bli DDOS:ad? Det är någon person som har börjat att DDOS:a mig ibland. Hur kan personer som DDOS:ar få reda på IP adresser så enkelt?

Permalänk
Medlem

Finns väl routrar att köpa som har speciella DDOS-skydd. Svårt att bli helt säker.

Visa signatur

CPU & Kylning: Ryzen 7 7800X3D & ASUS ROG Strix LC II 360 RAM: Kingston 32GB DDR5 6000MHz FURY GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte X670 Gaming PSU: EVGA Supernova G2 850W M.2: Samsung 960 Evo 250GB Chassie: CM Storm Stryker Skärmar: AOC AGON AG271QG G-Sync IPS @165Hz och Qnix QX2710 IPS/PLS @110Hz

Permalänk
Medlem

Cloudflare är en bra enklare lösning. För mer avancerat refererar jag till någon annans svar.

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Medlem

Du kan aktivera ett litet ddos skydd på din routers "hemsida".

Permalänk
Skrivet av SvenskGaming:

Hej jag undrar om det finns något skydd mot DDOS attacker.

Ja, det finns en hel del motmedel. Exakt vilket som är lämpligast skiljer sig åt, men Cloudflare och F5 brukar nämnas när generella lösningar på DDOS-problem kommer på tal.

Skrivet av SvenskGaming:

Finns det något program eller något man kan göra för att hindra att bli DDOS:ad? Det är någon person som har börjat att DDOS:a mig ibland.

Ja. Exakt vad skiljer sig åt beroende på vilken tjänst eller funktion som störs av angreppet, metoden för att åstadkomma störningen och egenskaper hos de enheter som utför angreppet. Berätta mer om ditt problem.

Skrivet av SvenskGaming:

Hur kan personer som DDOS:ar få reda på IP adresser så enkelt?

Det finns hur många sätt som helst att utifrån ett användarnamn på ett forum eller en mailadress ta reda på vilken eller vilka ip-adresser som används. Ett enkelt knep är att skicka ett email som innehåller en länk till en bild (som kan vara 1x1 pixel stor och transparent) som angriparen tillhandahåller från sin egen webserver. När mottagaren öppnar mailet försöker mailprogrammet ladda hem bilden. Angriparen tittar därefter i sin webservers logg och hittar ip-adressen bakom vilken mottagaren sitter.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

När attacken är vid din router så är det väl redan försent? Attacken käkar upp all bandbredd du har från din isp så du är körd.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

När attacken är vid din router så är det väl redan försent? Attacken käkar upp all bandbredd du har från din isp så du är körd.

Yupp.

Kommer trafiken fram till dig är det redan kört om personen kan fylla din lina (vilket lär vara möjligt om vi pratar DDoS och inte bara DoS).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Hej jag undrar om det finns något skydd mot DDOS attacker.

Finns inget skydd, du kan givetvis använda VPN eller molntjänster, men det kanske inte är det bästa om du nu spelar, med tanke på ditt forum namn, sedan så kommer du att få betala för det, särskilt när det gäller DDoS skydd.

Mitt råd är att du byter din dynamiska ip adress, sedan om du nu spelar ganska mycket, särskilt med röst kommunikation, är att du beter dig som folk och med respekt, personer där ute kommer inte direkt att skicka DDoS attacker för att de känner för det, och de flesta har inte ens kunskapen om hur eller resurser för en DDoS attack. Sedan så är det olagligt och klassas som en terrorist attack, det kan leda till flera års fängelse. Så personer kommer inte göra sådana attacker utan någon orsak.

Spelar du någon typ av lobby spel, där man joinar rum och sedan ansluter till varann så är det ganska lätt att hitta ip adresser, samma kan gälla med röst kommunikation som t.ex Skype.

Permalänk
Avstängd

Om man har en massa pengar över kan man köpa sig ett skydd

https://www.akamai.com/us/en/solutions/products/cloud-securit...

Ett flertal megabolag i världen anlitar Akamai för att skydda sig, typ MS.

Om på svenska:
http://techworld.idg.se/2.2524/1.539248/akamai-ater-upp-attac...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y