SweClockers drop!

Någon kunnig om motorolja och vinterkyla?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Beginner:

Först en uppdatering sen en fråga om batteriladdare...........

Bilen har startat "normalt" men i fredags förra veckan, 19 dec så skulle vi veckohandla. Bilen hade då stått en vecka i garaget och det hade under veckan varit 5-8 minusgrader men natten mot fredagen slog det om till 5-8 plus.

I med nyckeln och vrida om (taskig beskrivning kommer) och det "motarbetades" någon halvsekund bara för att tvärdö. Vrida om nyckeln igen och det gick segt men på sista "tugget" så startade bilen. Bluddrigt och gråmörka avgaser som luktade illa.

Höll på så fem- sex sekunder sen brummade det på som vanligt.

Åkte in till Upplands Motor i Uppsala igen och killen i hjälpdesken i verkstan sa "batteriet" direkt på min beskrivning och pekade på en äldre v70 i hallen med "samma grej". "En bil som rullar en gång i veckan och ägaren hade samma problem nu på morgonen" så nu stod den bilen hos dem för att ladda batteriet.

Han konstaterade att vi behöver ladda batteriet och sen stödladda det emellanåt då vi inte använder bilen så ofta.

Oljan vi använder, 10W, kan bidra då det ska vara 5W men huvudsaken enligt honom var batteriet.

Köpte en Ctek MXS 5.0 ( http://www.ctek.com/se/sv/chargers/MXS%205.0 ) på Mekonomen och satt igår och bläddrade i manualen, blev osäker som vanligt på en del. Som till exempel, vilket "program" ska jag använda? "Bilen" eller "Rekond"? "AGM" om jag fattar det rätt är vid minusgrader, är det alltid vid minusgrader man ska använda det? Hur ofta ska man "stödladda"? Kan man låta laddaren stå på hela tiden och sköta sig själv som säljaren sa på Mekonomen?

Körde igår en sväng och bilen hade då stått sedan i fredags, plusgrader, och hoppade igång som ingenting........

Fick hjälp av en vän att skruva fast laddkontakterna på batteriet igår.

Agm är en batterityp, har du inte sånt batteri bör du nog inte välja det programmet.

Skrivet av Danne S:

Så man måste underhållsladda batteriet om man bara kör en gång i veckan?
Nu får du ursäkta men vilket trams, du ska kunna ha bilen ståendes i flera månader utan att behöva hålla på med att ladda.

Vi kan ta min mc som exempel, den brukar jag ställa undan i september och jag gör ingenting med batteriet jag kopplar inte ens ur den. Sen när jag tar ut den i april så är det precis som det var igår jag körde den.

Kolla konditionen på batteriet som jag skrev i min förra post, för att komma fram till vad det är för fel.
Om det är så att både laddning och batteriet är bra då har du förmodligen ett fel där bilen drar "tjuvström" nånstans vilket kan vara rätt så svårt att upptäcka för en lekman.

Moderna bilar drar rätt mycket ström och kör man lite och sällan så hinner batteriet inte laddas fullt och eftersom bilen drar ström även när den står parkerad pga all elektronik så det är oerhört tveksamt att man kan lämna den i månader.

Det kan också bli så att motorn inte hinner bli helt genomvarm så att all kondens hinner koka bort ur oljan om man kör korta sträckor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne S:

Så man måste underhållsladda batteriet om man bara kör en gång i veckan?
Nu får du ursäkta men vilket trams, du ska kunna ha bilen ståendes i flera månader utan att behöva hålla på med att ladda.

Vi kan ta min mc som exempel, den brukar jag ställa undan i september och jag gör ingenting med batteriet jag kopplar inte ens ur den. Sen när jag tar ut den i april så är det precis som det var igår jag körde den.

Kolla konditionen på batteriet som jag skrev i min förra post, för att komma fram till vad det är för fel.
Om det är så att både laddning och batteriet är bra då har du förmodligen ett fel där bilen drar "tjuvström" nånstans vilket kan vara rätt så svårt att upptäcka för en lekman.

För du har ju så otroligt mycket elektronik i en MC mot en bil
Ta en av de senaste bilarna från MB, BMW eller Audi ställ den ett halvår så kommer den inte att starta det kan jag sätta en tusenlapp på
http://www.dn.se/motor/sa-undviker-du-tomt-batteri/

Om du påstår att man inte behöver underhållsladda ett batteri om man kör 1 gång i veckan så vet du nog inte hur mycket ett batteri slits om man inte tar hand om det ordentligt, under den tiden hinner generatorn ladda upp den igen.
Kan ställa dig frågan, vad är vanligaste orsaken till att ett bilbatteri inte vill ta laddning om det är tomt?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Jag kollade precis i en instruktionsbok för Skoda Superb. Jag valde Skoda för att deras instruktionsböcker finns tillgängliga på nätet och Superb för det är deras största bilmodell och därför borde vara en bilmodell som har mycket elektronik.

Hur som helst så rekommenderar dem att man ska koppla bort batteriet eller sätta batteriet på underhållsladdning om man inte använder bilen på 3-4 veckor och batteriet ska bytas ut om det är äldre än 5 år.
Se själva en bit ner på sidan: http://www.skoda.se/mini-apps/manualer/pages/superb.aspx?requ...

Och då är ändå Skoda inte ett bilmärke som har särskilt mycket elektronik i sina bilar jämfört med en del andra märken.

Permalänk
Hedersmedlem

Batteriet i min BMW är fortfarande friskt efter 8 år, varför? Alltid undershållsladdat med en Ctek med snabbkoppling. Nytt batteri kostar över 2000 så det är väl värt besväret. Så fort ett bly/syra-batteri går under full laddning så börjar det sulfatera, vilket till slut dödar batteriet. Ju längre tid man har det maxladdat, desto mindre sulfatering och ju längre lever det.

Så fort jag kommer hem pluggar jag in laddaren, oavsett tidpunkt på året.

@mrqaffe: AGM/snöflingeläget på Ctek är även för laddning av standardbatterier vid låg temperatur (tror det är +5C som gräns, men kan minnas fel). Använder alltid det läget vintertid trots att jag inte har AGM.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

För du har ju så otroligt mycket elektronik i en MC mot en bil
Ta en av de senaste bilarna från MB, BMW eller Audi ställ den ett halvår så kommer den inte att starta det kan jag sätta en tusenlapp på
http://www.dn.se/motor/sa-undviker-du-tomt-batteri/

Om du påstår att man inte behöver underhållsladda ett batteri om man kör 1 gång i veckan så vet du nog inte hur mycket ett batteri slits om man inte tar hand om det ordentligt, under den tiden hinner generatorn ladda upp den igen.
Kan ställa dig frågan, vad är vanligaste orsaken till att ett bilbatteri inte vill ta laddning om det är tomt?

Det ska inte spela nån roll, bara för att du har mkt elektronik i bilen så ska du inte behöva underhållsladda den bara för att du använder bilen en gång i veckan, det är trams.
Om det är så att batteriet och laddningen är tillfredsställande då har du uppenbarligen ett elfel som behöver åtgärdas, svårare än så är det inte.

Ett batteri som är laddat slits inte om det står, ett batteri som är urladdat mår inte bra om det står.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Moderna bilar drar rätt mycket ström och kör man lite och sällan så hinner batteriet inte laddas fullt och eftersom bilen drar ström även när den står parkerad pga all elektronik så det är oerhört tveksamt att man kan lämna den i månader.

Det kan också bli så att motorn inte hinner bli helt genomvarm så att all kondens hinner koka bort ur oljan om man kör korta sträckor.

Nya bilar drar mkt ström när de används, det är korrekt, det är därför generatorer och batterier blir större och får bättre kapacitet eftersom kraven på dem ökar.
Men en bil ska inte dra en "massa ström" när den står, då är det nått fel.

Kör du normalt och batteriet är i bra kondition och laddningen fungerar och det är inget elfel på bilen, då ska du kunna ställa bilen i månader utan några problem.

Men nu tycker jag vi har kommit lite OT, tråden handlade ju i första hand om TS problem med bilen.
Sen får man göra precis som man vill om man gillar att ladda bilen eller inte.
Jag hade ett okq8 batteri som jag flyttade mellan bilarna jag använde, jag hade den över tio år och till slut så fick den följa med i en bil jag sålde, när jag sålde bilen var batteriet fortfarande friskt.
Då använde jag bilen kontinuerligt men det kunde bli tillfällen bilen stod i nästan en månad, hade aldrig några som helst problem trots att jag aldrig laddade batteriet.

Däremot ar jag väldigt noga med att se till att bilen var i bra kondition, kollade regelbundet laddningen och bytte slitna delar vid behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Batteriet i min BMW är fortfarande friskt efter 8 år, varför? Alltid undershållsladdat med en Ctek med snabbkoppling. Nytt batteri kostar över 2000 så det är väl värt besväret. Så fort ett bly/syra-batteri går under full laddning så börjar det sulfatera, vilket till slut dödar batteriet. Ju längre tid man har det maxladdat, desto mindre sulfatering och ju längre lever det.

Så fort jag kommer hem pluggar jag in laddaren, oavsett tidpunkt på året.

@mrqaffe: AGM/snöflingeläget på Ctek är även för laddning av standardbatterier vid låg temperatur (tror det är +5C som gräns, men kan minnas fel). Använder alltid det läget vintertid trots att jag inte har AGM.

Hade med tänkt göra så när man bor i hus på min bmw men nu bor man i lägenhet så då görs det inte men jag lär nog tycka att 1 gång veckan borde vara mer än tillräckligt, Känns lite besvärligt att behöva öppna huven å sätta igång den varje dag.

Edit innan jag skaffade ctek under vintern den stog avställd så tänkte jag att nu ska jag vara lite smart och kopplade ifrån minus polen battriet sitter i bagaget stängde luckan sen kom nästa problem gick inte öppna den reagera inte ens med nyckel i låset. Så då tänkte jag får väll fälla sättena går inte ens göra på min bmw var tvungen göra en tråd på autopower och det stämmde det gick inte bilen är en 330 e90 05 ej kombi som tur var fick jag tag på en griptång då det fanns en lite lucka i mitten av sättena så efter det köpte jag en ctek igen usch vilken ångest jag hade då

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne S:

Nya bilar drar mkt ström när de används, det är korrekt, det är därför generatorer och batterier blir större och får bättre kapacitet eftersom kraven på dem ökar.
Men en bil ska inte dra en "massa ström" när den står, då är det nått fel.

Kör du normalt och batteriet är i bra kondition och laddningen fungerar och det är inget elfel på bilen, då ska du kunna ställa bilen i månader utan några problem.

Men nu tycker jag vi har kommit lite OT, tråden handlade ju i första hand om TS problem med bilen.
Sen får man göra precis som man vill om man gillar att ladda bilen eller inte.
Jag hade ett okq8 batteri som jag flyttade mellan bilarna jag använde, jag hade den över tio år och till slut så fick den följa med i en bil jag sålde, när jag sålde bilen var batteriet fortfarande friskt.
Då använde jag bilen kontinuerligt men det kunde bli tillfällen bilen stod i nästan en månad, hade aldrig några som helst problem trots att jag aldrig laddade batteriet.

Däremot ar jag väldigt noga med att se till att bilen var i bra kondition, kollade regelbundet laddningen och bytte slitna delar vid behov.

Du vet det är rätt många datorer i bilen en modern drar i princip alltid lite ström även gamla gör det min 740 klara inte av att stå pa å en sommar ens men i den var nog larmet som sög ut det mesta

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Du vet det är rätt många datorer i bilen en modern drar i princip alltid lite ström även gamla gör det min 740 klara inte av att stå pa å en sommar ens men i den var nog larmet som sög ut det mesta

Varför tror du att bilarna idag är utrustade med både generator och batteri som har större kapacitet än vad som jämförelsevis fanns i din 740?
Det här helt enkelt för att det är mer elektronik i bilarna idag, men för det ska man inte behöva ladda bilen om den står oanvänd en vecka som vissa personer här påstår.

Viktigaste är som sagt att batteriet är laddat, så länge allt är i bra skick i bilen (laddning och inga mystiska elfel) så ska det inte vara nån fara. Men visst, mår man bättre av att spendera flera tusen på nån fancy Ctek laddare så javisst.

Men än en gång, detta är OT...

Permalänk
Medlem

Ska försöka få mätt vad gäller batteri och laddning från generator!

Skrivet av MultiMan:

Batteriet i min BMW är fortfarande friskt efter 8 år, varför? Alltid undershållsladdat med en Ctek med snabbkoppling. Nytt batteri kostar över 2000 så det är väl värt besväret. Så fort ett bly/syra-batteri går under full laddning så börjar det sulfatera, vilket till slut dödar batteriet. Ju längre tid man har det maxladdat, desto mindre sulfatering och ju längre lever det.

Så fort jag kommer hem pluggar jag in laddaren, oavsett tidpunkt på året.

@mrqaffe: AGM/snöflingeläget på Ctek är även för laddning av standardbatterier vid låg temperatur (tror det är +5C som gräns, men kan minnas fel). Använder alltid det läget vintertid trots att jag inte har AGM.

Så jag uppfattar det, AGMläge på vintern och som du skriver, ikopplad hela tiden och sån får den sköta sig själv. (?)

Kan i övrigt tycka att om det gått bra förr om vintrarna med neråt minus 20 emellanåt och nada problem att få igång bilen så "borde" det vara likadant idag utan stödladdning men kan ju vara att batteriet är på upphällningen men håller längre med stödladdning nu.

(Inte kopplat in den än. Måste få tag på förlängningssladd som inte är 20+ meter när det räcker med 7-8 meter. )

En annan sak jag är konfunderad över är hur/om jag kan släcka lamporna i bagaget så jag kan ha luckan öppen till batteriet!?? (batteriet sitter bredvid reservhjulet i bagaget)

Edit:

Fasen att jag glömmer att tacka för alla svar!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Är det under minus 10, är r 5-40w alt 0-40w ultimat. Då man vill åt de bättre kallsmörj egenskaperna 0 samt 5-40 ha. Samt det spara på bilens vevlager.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Ska försöka få mätt vad gäller batteri och laddning från generator!

Edit:

Fasen att jag glömmer att tacka för alla svar!

Glöm inte att det är att mäta batteriet under belastning (typ startögonblicket) som är intressant, sticker den under tio volt så är batteriet slut och behöver bytas.

Lycka till.

Permalänk
Medlem

Har själv en s80-03. Kör med biltema helsyntet och det funkar bra. Då jag har motorvärmare och batteriladdare så startar motorn bra. Då jag missat haft den inkopplad så märks det hur generatorn får jobba mer. Batteriet är nytt, men då man använder mycket el och kör korta sträckor så hinner aldrig ens ett värsting batteri hålla sig fräscht!
Kanon smidigt med calix prylar, bara koppla sladden till kofångaren sen fixar timern att det är varmt och fulladdat när man ska iväg;)

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Medlem

Kör själv på Biltemas Helsyntet. Fungerar och har fungerat i 11år nu på min gamla Focus

Permalänk
Medlem

Jobbar som mekaniker och äldre S80/V70 familjen drar batteri som fan.
5 minuter med öppna dörrar är ibland tillräckligt för att varna för låg batterinivå.
Och elsystemet i dessa bilar är det sämsta som finns, så känsligt att alla möjliga fel kan dyka upp vid dåligt batteri, sätt i ett BRA batteri och se om problemen försvinner.

Och angående olja är är det tex Castrol Magnatec A3/B4 5W-40, fram till 2003 på den motorn du har.
2004 och framåt Castrol Edge A5/B5 0W-30.

Visa signatur

[ Xeon ]

Permalänk
Medlem

Kör med äkta 0w 40 av märket aral jätte stora i Tyskland dem flesta 5w oljorna är hydrocrackade mineral olja. 20 liter för tusen kronor med frakt från Tyskland kan inte bli bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst allas svar men..

Det enda du behöver bry dig om (finns alltid folk som säger emot detta) är att oljan uppfyller kraven som står i din instruktionsbok till bilen Sen spelar det ingen roll om det är "Ultra Epic Monster Oil" eller "Jannes fulolja".. Rekommenderar att du kör med helsyntet 5w-40.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Ska försöka få mätt vad gäller batteri och laddning från generator!

Så jag uppfattar det, AGMläge på vintern och som du skriver, ikopplad hela tiden och sån får den sköta sig själv. (?)

Kan i övrigt tycka att om det gått bra förr om vintrarna med neråt minus 20 emellanåt och nada problem att få igång bilen så "borde" det vara likadant idag utan stödladdning men kan ju vara att batteriet är på upphällningen men håller längre med stödladdning nu.

(Inte kopplat in den än. Måste få tag på förlängningssladd som inte är 20+ meter när det räcker med 7-8 meter. )

En annan sak jag är konfunderad över är hur/om jag kan släcka lamporna i bagaget så jag kan ha luckan öppen till batteriet!?? (batteriet sitter bredvid reservhjulet i bagaget)

Edit:

Fasen att jag glömmer att tacka för alla svar!

Angående laddning av batteriet så laddar jag alltid från motorrummet. Vid säkringshållaren har du ett plastlock med ett ➕ på. Vik upp det, minus kan du ta vid vänster skärmen där sitter ett gäng jordade sladdar. Du får plats med allt under huven om du tänker till. Klart man vill ha bilen låst när man lämnar bilen.

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Medlem

Först, tack för svar igen. Tar några citat.

Skrivet av Danne S:

Glöm inte att det är att mäta batteriet under belastning (typ startögonblicket) som är intressant, sticker den under tio volt så är batteriet slut och behöver bytas.

Lycka till.

Ska försöka få till en mätning men får nog ta det efter jul och nyår.

Skrivet av dansk1:

Har själv en s80-03. Kör med biltema helsyntet och det funkar bra. Då jag har motorvärmare och batteriladdare så startar motorn bra. Då jag missat haft den inkopplad så märks det hur generatorn får jobba mer. Batteriet är nytt, men då man använder mycket el och kör korta sträckor så hinner aldrig ens ett värsting batteri hålla sig fräscht!
Kanon smidigt med calix prylar, bara koppla sladden till kofångaren sen fixar timern att det är varmt och fulladdat när man ska iväg;)

Skrivet av db_sweet:

Jobbar som mekaniker och äldre S80/V70 familjen drar batteri som fan.
5 minuter med öppna dörrar är ibland tillräckligt för att varna för låg batterinivå.
Och elsystemet i dessa bilar är det sämsta som finns, så känsligt att alla möjliga fel kan dyka upp vid dåligt batteri, sätt i ett BRA batteri och se om problemen försvinner.

Och angående olja är är det tex Castrol Magnatec A3/B4 5W-40, fram till 2003 på den motorn du har.
2004 och framåt Castrol Edge A5/B5 0W-30.

Skrivet av Thumbii:

Nu har jag inte läst allas svar men..

Det enda du behöver bry dig om (finns alltid folk som säger emot detta) är att oljan uppfyller kraven som står i din instruktionsbok till bilen Sen spelar det ingen roll om det är "Ultra Epic Monster Oil" eller "Jannes fulolja".. Rekommenderar att du kör med helsyntet 5w-40.

Skrivet av dansk1:

Angående laddning av batteriet så laddar jag alltid från motorrummet. Vid säkringshållaren har du ett plastlock med ett ➕ på. Vik upp det, minus kan du ta vid vänster skärmen där sitter ett gäng jordade sladdar. Du får plats med allt under huven om du tänker till. Klart man vill ha bilen låst när man lämnar bilen.

Kan man hälla i helsyntet efter att ha använt delsyntet?

Vad gäller laddning av batteriet så har vi skruvat fast kablaget på batteriet. Bilen kommer stå i låst garage medans den laddas. Mitt problem nu är hur jag får lamporna i bagaget att slockna medans luckan är öppen!?

(Sidospår. Disträ svar från mig. Jagar folk i sjukvården för att få koll på farsans blodtryck som burit iväg.)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Först, tack för svar igen. Tar några citat.

Ska försöka få till en mätning men får nog ta det efter jul och nyår.

Kan man hälla i helsyntet efter att ha använt delsyntet?

Vad gäller laddning av batteriet så har vi skruvat fast kablaget på batteriet. Bilen kommer stå i låst garage medans den laddas. Mitt problem nu är hur jag får lamporna i bagaget att slockna medans luckan är öppen!?

(Sidospår. Disträ svar från mig. Jagar folk i sjukvården för att få koll på farsans blodtryck som burit iväg.)

Man kan växla fritt mellan hel/delsyntet.. Dock inget jag rekommenderar, kör på helsyntet!

Borde finnas en knapp vid lampan?

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Först, tack för svar igen. Tar några citat.

Ska försöka få till en mätning men får nog ta det efter jul och nyår.

Kan man hälla i helsyntet efter att ha använt delsyntet?

Vad gäller laddning av batteriet så har vi skruvat fast kablaget på batteriet. Bilen kommer stå i låst garage medans den laddas. Mitt problem nu är hur jag får lamporna i bagaget att slockna medans luckan är öppen!?

(Sidospår. Disträ svar från mig. Jagar folk i sjukvården för att få koll på farsans blodtryck som burit iväg.)

På en äldre bil kan du utan problem köra på delsyntet, det är inga problem.
Det viktigaste är att man byter olja och filter regelbundet och inte kör på samma olja för länge, det är betydligt viktigare än om det nu är delsyntet eller helsyntet.

Kolla vart kontakten går, det borde finnas en kontakt som du enkelt kan dra ur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Man kan växla fritt mellan hel/delsyntet.. Dock inget jag rekommenderar, kör på helsyntet!

Borde finnas en knapp vid lampan?

Skrivet av Danne S:

På en äldre bil kan du utan problem köra på delsyntet, det är inga problem.
Det viktigaste är att man byter olja och filter regelbundet och inte kör på samma olja för länge, det är betydligt viktigare än om det nu är delsyntet eller helsyntet.

Kolla vart kontakten går, det borde finnas en kontakt som du enkelt kan dra ur.

Finns ingen knapp alls. Spekulerar med vännen som också försökte hitta en knapp att blocka med träpinne eller alternativ om det kan vara magnet på något sätt. :/

Måste följa upp om man kan gå tillbaks till helsyntet efter att ha kört med delsyntet. Läste någonstans att det är "ajabaja"?

God Jul på er!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Måste följa upp om man kan gå tillbaks till helsyntet efter att ha kört med delsyntet. Läste någonstans att det är "ajabaja"?

God Jul på er!

Det finns väldigt många myten gällande oljor och jag har också hört det att man inte kan göra så som du beskriver.
De brukar låta att har man kört en motor länge på delsyntet och sen häller i helsyntet så kommer motorn "rengöras" av den bättre oljan och det kan leda till missljud och andra mindre trevliga saker.

Men problemet med den här tesen är att både delsyntet och helsyntet har samma rengörande effekt så det är bara en långlivad myt och inget annat.

Men eftersom du har en äldre bil så anser jag inte att det lönar sig att lägga ner en massa pengar på en helsyntet olja, din bil skulle må minst lika bra av delsyntet. Lägg istället krutet på att byta olja och filter regelbundet, det är det absolut viktigaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Finns ingen knapp alls. Spekulerar med vännen som också försökte hitta en knapp att blocka med träpinne eller alternativ om det kan vara magnet på något sätt. :/

Brytaren för belysningen sitter i en del bilar inbyggd i själva låsmekanismen för bakluckan, men jag vet inte om det är så på din bil. Det borde gå att låsa låsmekanismen fastän luckan är öppen med hjälp av en skruvmejsel men då måste man se till att man också öppnar låsmekanismen igen när man är klar så att man kan stänga luckan.

Och på en del bilar så är det ganska så viktigt att stänga alla dörrar innan man laddar batteriet. För även om man lossar alla glödlampor inne i bilen så händer det att det finns elektronik som vägrar gå ner i viloläge om inte alla dörrar har varit stängda en viss tid. Visserligen så borde en batteriladdare ladda med högre ström än vad elektroniken drar, så att batteriet borde laddas ändå, men det kommer ta längre tid.

Ett alternativ är så klart att ladda batteriet genom att sätta batteriladdaren på anslutningarna under huven istället för direkt på batteriet.

Permalänk
Medlem

Slängde i laddaren igår och hur jag än micklade med "mode"knappen så blev jag osäker så till slut ställde jag den i "bil,AGM och rekondläge". "Lika bra att köra allt" ungefär.

Tänkte mer på att "Bil" verkar vara för plusgradser och "AGM" för minusgrader. "Rekond" blev det när jag insåg att jag kunde kombinera den med de andra. Får se sen när bilen ska igång härnäst.

Tar sladd genom sidorutan i bak och fällde ner vänster ryggstöd en bit.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Danne S:

Nya bilar drar mkt ström när de används, det är korrekt, det är därför generatorer och batterier blir större och får bättre kapacitet eftersom kraven på dem ökar.
Men en bil ska inte dra en "massa ström" när den står, då är det nått fel.

Kör du normalt och batteriet är i bra kondition och laddningen fungerar och det är inget elfel på bilen, då ska du kunna ställa bilen i månader utan några problem.

Har pratat med folk som dimensionerar elsystemen och 3 veckor är den normtid som bilen ska starta efter utan problem om den stått parkerad när den är ny. En modern bil tål alltså inte att stå parkerad utan extra åtgärder i månader om man vill att den ska kunna starta från eget batteri, det finns lite marginaler men man dimensionerar alltså mot "minst 3 veckor"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Nje, bara för det är 10w betyder det inte att det är bara semi eller hel.

Vi vänder på det, 10w betyder att det kan vara del eller helsyntet. Däremot är ALDRIG 5w delsyntet. OFTAST är 10w delsyntet eftersom helsyntet har den största fördelen med att kunna tillverkas i 5w egenskaper. Det finns egentligen ingen skillnad på delsyntet och helsyntet om man väljer en olja med 10w. Inget som man märker av alls.

Saxat från Volvo
"Vilken klass är då bäst för min motor?
Om man tittar i instruktionsboken för bilen så får man svaret på den frågan. Rent generellt kan man
dock säga att normalbilisten inte behöver använda något annat än SAE 5W-40 eller 10W-40. Om man
bor i norra Sverige och behöver extra goda vinteregenskaperså är SAE 5W-40 ett bra alternativ.

En 5W-40 olja är alltid helsyntetisk och ger därför stora fördelar även för både normala motorer och
motorer med hög effekt och hög kompression. Om du kör hårt eller med tung last, t ex husvagn, är
denna olja också att rekommendera. Den delsyntetiska oljan är ett bra alternativ om du vill sluta använda
mineralolja och ge din motor lite bättre smörjning men det går givetvis lika bra att byta direkt från
mineralolja till helsyntetisk också.

S A E Gränsvärde pumpbarhet Viskositet vid grad vid max 100°C, cSt
Min Max
0W -35°C 3,8 -
5W -30°C 3,8 -
10W -25°C 4,1 -
15W -20°C 5,6 -
20W -15°C 5,6 -
25W -10°C 9,3 -
20 5,6 9,3
30 9,3 12,5
40 12,5 16,3
50 16,3 21,9
60 21,9 26,1"

Skrivet av zlang:

Det låter mest som du har ett batteri som börjar bli trött men du skriver att du byter olja och filter varje höst, men när byttes tändstiften ut senast?

Tändstifften påverkar inte motorn på det sätt som TS beskriver. Du kan lika gärna fråga om han bytt lamporna i strålkastarna.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Måste följa upp om man kan gå tillbaks till helsyntet efter att ha kört med delsyntet. Läste någonstans att det är "ajabaja"?

God Jul på er!

Ren bullshit på ren svengelska Det finns så mycket myter och "förståsigpåare" där ute att man blir mörkrädd.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd

Oljan brukar göra minimal skillnad vid start och vist vid -30 eller nått blir det lite skillnad men normalt spelar det ingen roll om du kör hel/del/miniral eller går mellan olika tjocklek ..och bara det är motorolja märks inte skillnaden vid start om det inte är extremt kallt

Batteriet brukar inte gilla när det blir kallt eller om dom står ett tag utan att användas om dom börjar bli halvslitna eller är av sämre kvalitet allrahelst om det börjar bli svalare ute men kan bero på andra saker med som att något tar tjuvström som stereo eller någon lampa t.e.x till att generatorn laddar dåligt men vanligaste är utan tvivel visset batteri eller att man snålat och köpt ett lite klenare batteri och kan säga av erfarenhet att 55 ampere och vinter med minus 25-30 i en bmw med sexa som ska ha 70 ampere är dålig kombination t.e.x och erfarenheten säger mig att kvalitets batteri är att föredra och är värt dom extra hundringarna så slipper man oftast stöd ladda ...om inte något tjuvdrar...eller generatorn laddar dåligt vilket går att mäta med multimeter med bilen i gång och har man 13.5v eller mer på batteripolerna med bilen i gång är den ok har jag för mig man brukar säga

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KingCobra:

Vi vänder på det, 10w betyder att det kan vara del eller helsyntet. Däremot är ALDRIG 5w delsyntet. OFTAST är 10w delsyntet eftersom helsyntet har den största fördelen med att kunna tillverkas i 5w egenskaper. Det finns egentligen ingen skillnad på delsyntet och helsyntet om man väljer en olja med 10w. Inget som man märker av alls.

Saxat från Volvo
"Vilken klass är då bäst för min motor?
Om man tittar i instruktionsboken för bilen så får man svaret på den frågan. Rent generellt kan man
dock säga att normalbilisten inte behöver använda något annat än SAE 5W-40 eller 10W-40. Om man
bor i norra Sverige och behöver extra goda vinteregenskaperså är SAE 5W-40 ett bra alternativ.

En 5W-40 olja är alltid helsyntetisk och ger därför stora fördelar även för både normala motorer och
motorer med hög effekt och hög kompression. Om du kör hårt eller med tung last, t ex husvagn, är
denna olja också att rekommendera. Den delsyntetiska oljan är ett bra alternativ om du vill sluta använda
mineralolja och ge din motor lite bättre smörjning men det går givetvis lika bra att byta direkt från
mineralolja till helsyntetisk också.

S A E Gränsvärde pumpbarhet Viskositet vid grad vid max 100°C, cSt
Min Max
0W -35°C 3,8 -
5W -30°C 3,8 -
10W -25°C 4,1 -
15W -20°C 5,6 -
20W -15°C 5,6 -
25W -10°C 9,3 -
20 5,6 9,3
30 9,3 12,5
40 12,5 16,3
50 16,3 21,9
60 21,9 26,1"

Tändstifften påverkar inte motorn på det sätt som TS beskriver. Du kan lika gärna fråga om han bytt lamporna i strålkastarna.

Stämmer bra det