Pascal, NVLink.. för "vanlig" konsument eller grafik-farm? + köpråd

Permalänk
Medlem

Pascal, NVLink.. för "vanlig" konsument eller grafik-farm? + köpråd

Tjenare!
Har under några veckors tid försökt hålla lite koll på vad som händer med Pascal.. men det är minst sagt begränsat med vettig information där ute..

Så tänkte kasta ut ett gäng frågor här och se om någon kanske kan ha svaren :).

1. Är det någon som har koll på om Pascal kommer va riktat mot oss dödliga konsumenter, eller är det huvudsakligen för servrar (Det vill säga.. snackar vi ca 8000-9000sek-klassen, eller är det 12000sek och uppåt?)

2. NVLink tycks ju också va trevligt, någon som har koll på om detta kommer kräva speciella moderkort.. och samma fråga där.. kommer NVLink huvudsakligen va för servrar?

3. Hur mycket "boost" bör man kunna räkna med för NVLink om man bara väljer att köra med ett kort? Jag har full förståelse för att NVLink kommer va grymt bra för att köra flera kort, men eftersom NVLink även snabbar upp kommunikationen mellan CPUn och GPUn så bör det även finnas en vinst på ett kort också tänker jag mig..

4. Jag funderar på att slänga ut mina gamla trötta Radeon-kort Q1-Q2, och vill då skaffa ett nytt kort i prisklassen ca 8000sek. Vill gärna ha ett tyst och fint kort så funderar på ett 980GTX Ti STRIX från ASUS, men har ni några andra förslag eller är det värt att vänta och se vad som händer med Pascal? (Till det hela bör jag även tillägga att jag kommer kasta ut mer eller mindre allt i min burk, så CPUn kommer bli en Skylake i7:a).

Mvh,
Inx

Permalänk
Medlem

Enligt vissa här på forumet så kommer ju Pascal vara 3x bättre än 980Ti, så vi får väl hoppas att de har rätt?

OnT: Det kommer nog vara för oss "dödliga", men om det kommer vara billigare eller dyrare har jag ingen aning om! Om det blir så bra som vissa säger så kommer priset vara rätt mycket högre än nu antar jag?

Permalänk
Medlem

3x bättre än 980ti tror jag knappast, då hade currentgen spel gett nära 200fps.

jag tror det tidigaste vi ser pascal i är X80. har vi tur ser vi det i X70 också
och på sista frågan, ingen vet ju när pascal kommer. har hört både q12016 och q42016. så beror väl på hur mycket du orkar vänta helt enkelt.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!