Boxee Box - Vad nästa generation ?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av bluppblupp:

Märkligt, jag har aldrig haft några problem. Men när du säger kodi-bin, vad menar du då? Du har väl packat upp filen och lagt allting i root på usb-minnet?

Nej det verkar väldigt straight-forward utav vad man kan läsa sig till, men jag la inte mer än 30-40min med pill på det eftersom jag faktiskt letar efter en ersättare till Boxee Box'en - inte att fortsätta använda den med ev. fulhack

Jag hade stavat fel där, menar såklart "kodi.bin" - som nämns i dokumentationen; http://kodi.wiki/view/Boxee_Box#Run_from_external_memory

Men jag har gjort allt där står, och dubbelkollat allt.
Skulle gissa att det är något med min Boxee Box som strular, root'a om den eller så, men det orkar jag inte... har en annan lösning på G

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om www.eventghost.com
Vilket är ganska lätt att komma igång med och efter lite pillande så kan man gör aganska avancerad saker.

Har använt autohotkey till en del men har aldrig blivit kompis med det direkt och när man väl fått det att göra det man vill så har det varit väldigt enkelt att gör anåt på datorn som gör att det slutar fungera och man måste pilla lite för att få det att fungera igen.
Eventghost funkar betydligt bättre har du väl fått det att fungera som du vill så kommer det funka i år och även med en config som gjordes på xp sen flyttade still win7 sen win8,1 ochy troligen till win10 om 6-18mån när jag ändrar nåt på den igen.

Ang kodi problemet.
Använde du en usb sticka som fungerar att boota med?
För det finns en del som det inte går att boota ifrån tex har du provat med nån livecd heller nåt sånt på det minnet på en vanlig dator och kollat så det funkar.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Vad är nästa generations boxee box ?

Jag kör med denna som primär mediaspelare, då jag gillar att ha en diskret liten box som bara är en browser egentligen, spelar upp alla filformat utan att hicka och har en radiostyrd fjärrkontroll.

Vill INTE ha en windows/pc baserad enhet.

Vad du letar efter är OpenElec.

Du köper så snabb x86 du anser dig behöva.
NUC / Brix / VIVO finns ifrån 999;- till 8000:- beroende om du skalll ha Celeron 1,0ghz eller I7 3.0ghz.
Man installerar OpenElec vilket är KODI med eget Linux under. Så det blir exact som en dedikerad mediaspelare alá Boxee
Köper valfri fjärrkontroll/Media tangetbord som går på RF och är Windows MCE (Media Center Edition) certifierad.
OpenElec känner av om det är en MCE fjärr och det klarar dig utan tgb.
End of story.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Mkt bra tråd, ska bevakas då min Boxee funkar lysande MEN har (såklart) begränsningar som jag en dag kommer vilja byta ut mot ngt bättre/modernare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Samma här Boxee Hacks / Boxee+ på min med.
Den fungerar bra till nästan allt, det är bara svårt att hitta saker när arkiven blivit stora..

Samt att vissa tyngre encodes på 20gb+ över nätverket kan den tycka är lite jobbigt i vissa scener där bitrate'n sticker över dess inbyggda lan (?).. om det är det de beror på?

Annars diggar jag fortfarande Boxee Box som den bästa spelarn på marknaden hittills.

Kör oxå med boxee box som primär spelare nu och den första jag köpte var en PCH A100. Sedan haft xtreamer sidevinder (3?) och har även en xtreamer 4k nu som jag testar lite. HDMI inspelning funkar iaf och den kör ju XBMC bla
Aldrig märkt några problem med bitrate, kör trådat från en 30tb unRAID server och många filmer är remuxer med full kvalitet på bild och 7.1 ljud.

Skrivet av andreas_dock:

Men, för att uppdatera tråden lite i vad som hänt;

Jag kommer ta en laptop från Dell (E6320) jag har liggande sedan tidigare, en i5'a med 4gb ram och Win7 på (kanske uppgraderar till Win 10, oklart..) på denna installerar jag Plex Home Theater.

Anledningen till att jag väljer PHT här framför Kodi, har främst att göra med att deras mediaidentifiering fungerar väldigt bra, enormt utbud av plattformsmöjligheter, team som jobbar heltid med produkten för support etc. - samt att jag aldrig blivit riktigt kompis med XBMC / Kodi när jag tidigare kört det.

Jag skulle helst ha en helt passivt kyld dator (alltså helt utan fläktar och roterande delar), och om detta faller väl ut - kommer jag nog bygga något liknande det framöver. Har redan gjort det en gång i tiden, men inte för HTPC -syfte, se tråden från radx om att bygga "Ljudlös HTPC med prestanda som räcker och blir över för film/webben"

Som jag skrev i den andra tråden som gjorde att jag hittade denna så funderar jag på den längst ned i denna länk som hårdvara.
Får bli att testa openelec och se hur det är jämfört med KODI.
http://nytestat.se/windows-i-mediespelaren-en-lyckad-kombinat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PiZZaMaN:

Får bli att testa openelec och se hur det är jämfört med KODI.

OpenELEC är Kodi...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Nvidia Shield TV är den mest kompetenta plattformen just nu om du vill spela upp HEVC UHD i main, main 10, 4:2:0, 4:2:2 eller 4:4:4. Plex, Kodi och lite annat rullar också. Svårt att rekommendera spelare idag däremot. Inte mycket klarar 10-bit HEVC, Tegra X1 är mer kompetent än Titan och GTX 980 här när vi pratar hårdvaruaccelererat.

Permalänk
Medlem

Sparkar liv i tråden igen.
Finns det inga planer på en ny version av boxee box? Då den är/var väldigt populär när de begav sig.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

720p är dock relativt ointressant... det äter ju boxee boxen som frukostflingor.

Vet inte, men det känns som att boxee'n är starkare out-of-the-box än vad en rasberry är?

Min raspberry tuggar 1080p dts på 5 - 15GB utan några som helst problem.
Farsan fick min gamla och jag blev själv förvånad att den tar varje fil vi har slängt på den.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Rekommenderar helt klar remixmini 2gig, jag har testat de flesta boxarna som finns på marknaden men ingen kommer i närheten av remixmini. klarar h265 i 1080p och har mycket bra support såsom automatiska uppdateringar, går att byta os om man vill. fungerar med jäklig många pekdon, och kostar inte mycket, (jag köpte ett 5 pack för 250dollar med frakt) just nu kör jag med mele 10 delux som fjärr, efter att testat ett 15 tal olika fjärrkontroller är denna klart smidigast att kontrollera remixmini med. för tillfället kör jag original os med en egen version av Emby på den. (som plex fast med egna användare konton) går även köra kodi om man vill. en annan fördel är att den är tänkt som dator med fönsterhantering och papperskorg. samt har den riktigt bra Netflix stöd (vilket i stort sett varje box jag testat saknat på ett eller annat sätt)

andra media datorer såsom resberry pi 2 b klarar inte h265 (möjligen i lågupplöst)
tar man andra kina boxar blir det oftast strul med netflix eller att dom inte klarar påfrestningarna av h265 eller att wlan lägger av mm. tex körde jag med tronsmarts 4gig box som skulle fixa allt men den låser sig konstant om man inte kör in miniremix os på den. sedan kostar den 4 gånger så mycket som en remixmini.

/

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset! Ser ut att vara det som jag letat efter så jag slog till och beställde en direkt!

Skrivet av aragon:

Rekommenderar helt klar remixmini 2gig, jag har testat de flesta boxarna som finns på marknaden men ingen kommer i närheten av remixmini. klarar h265 i 1080p och har mycket bra support såsom automatiska uppdateringar, går att byta os om man vill. fungerar med jäklig många pekdon, och kostar inte mycket, (jag köpte ett 5 pack för 250dollar med frakt) just nu kör jag med mele 10 delux som fjärr, efter att testat ett 15 tal olika fjärrkontroller är denna klart smidigast att kontrollera remixmini med. för tillfället kör jag original os med en egen version av Emby på den. (som plex fast med egna användare konton) går även köra kodi om man vill. en annan fördel är att den är tänkt som dator med fönsterhantering och papperskorg. samt har den riktigt bra Netflix stöd (vilket i stort sett varje box jag testat saknat på ett eller annat sätt)

andra media datorer såsom resberry pi 2 b klarar inte h265 (möjligen i lågupplöst)
tar man andra kina boxar blir det oftast strul med netflix eller att dom inte klarar påfrestningarna av h265 eller att wlan lägger av mm. tex körde jag med tronsmarts 4gig box som skulle fixa allt men den låser sig konstant om man inte kör in miniremix os på den. sedan kostar den 4 gånger så mycket som en remixmini.

/

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeb999:

Tack för tipset! Ser ut att vara det som jag letat efter så jag slog till och beställde en direkt!

Du får gärna posta en länk på var du hittade detta underverk!

Permalänk
Medlem

http://www.jide.com/en/mini

Skrivet av elp:

Du får gärna posta en länk på var du hittade detta underverk!

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

rekommenderar att du köper denna för att styra den.

http://www.ebay.com/itm/191627570729?_trksid=p2057872.m2749.l...

Skrivet av zeb999:

Tack för tipset! Ser ut att vara det som jag letat efter så jag slog till och beställde en direkt!

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Idag känns ju en Shield TV som en no-brainer om man vill ha en kraftfull sak som fixar "allt".
Fjärren som följer med är hur bra som helst och man får även med en spelkontroller som bonus.
Shielden är även den enda (?) lådan som fixar 4k@60Hz.
Lite dyrare kanske, men mycket bättre än den stora massan av billiga android lådor.

Permalänk
Medlem

Inte illa ca 600pix från usa, då den inte verkar finns inom EU Remix mini

Kan även intyga @aragon att fjärren är riktigt bra, inge bråk med att den tappar kontakt eller styrka batteriet håller också länge har inte ladda min sen i somras då är den flitigt använd under hösten.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Nu har jag verkligen inte hållt mig uppdaterad sen jag skaffade min lilla burk, men hur ligger det till med 23.976 på såna här Androidapparater nu för tiden?
Det var ju ingen höjdare "förr" men tiden går ju fort när det gäller teknik.
Jag har för mig att t.ex Nvidia Shield hanterar detta helt OK.

Jag har verkligen snurrat ner mig i 23.976 och jag inser själv att det kanske blir enformigt i längden, men vad gör man inte om man verkligen vill ha en filmupplevelse som är godkänd?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

mig veterligen stödjer remixmini 2x4k

Skrivet av Svensktiger:

Idag känns ju en Shield TV som en no-brainer om man vill ha en kraftfull sak som fixar "allt".
Fjärren som följer med är hur bra som helst och man får även med en spelkontroller som bonus.
Shielden är även den enda (?) lådan som fixar 4k@60Hz.
Lite dyrare kanske, men mycket bättre än den stora massan av billiga android lådor.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag kan ju passa på och tipsa om denna med
har själv beställt den (ska ha den i bilen)

https://www.kickstarter.com/projects/pine64/pine-a64-first-15...

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

mig veterligen stödjer remixmini 2x4k

Inte enligt deras site:
"1080P HDMI output
Support for 1920*1080 resolution"

Dom nämner "H.265 4K hardware decoding" men det är ju inte samma sak.

Permalänk
Medlem

Hittade den på AliExpress.
http://www.aliexpress.com/item/2016-Newest-REMIX-Mini-PC-Install-Remix-OS-Android-mini-pc-2GB-16GB-Quad-Core-CPU/32567779800.html

Beställde även en fjärr.
http://www.aliexpress.com/item/MeLE-F10-Deluxe-Computer-Wireless-Keyboard-Gaming-Fly-Air-Mouse-2-4GHz-Game-Controller-6-Axial/32303915305.html

Permalänk
Medlem

enligt spec: https://server.chalis.se/main.html?download&weblink=ac2a6242c...

Skrivet av Svensktiger:

Inte enligt deras site:
"1080P HDMI output
Support for 1920*1080 resolution"

Dom nämner "H.265 4K hardware decoding" men det är ju inte samma sak.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag har kopplat in min Boxee Box igen och kommer låta den köra side-by-side med Plex i hyllan.

Jag föredrar Plex pga enkelheten, överblicken och "allt bara fungerar".
.. men frun ville ha tillbaka Boxee Box'en för att hon hittar där.

Lite komiskt då jag skaffade Plex mångt och mycket för att förenkla för just henne... haha

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

4k

Ja här sitter man med en föråldrad hackad Boxeebox o kan fortfarande säga att det är den bästa maskin som finns, med sitt smidiga tangetnbord och möjlighet att browsa smidigt o spela upp rarfiles.

Men nu börjar de komma 4k rullar å den klarar inte det.

Finns verkligen ingen som Boxeebox, som klarar just de ja beskrivit. Prövat flera mediastreamers, men bara junk!
Fanns öven Spotify o youtube på BB. Vilket är helt outstanding.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungen84:

Ja här sitter man med en föråldrad hackad Boxeebox o kan fortfarande säga att det är den bästa maskin som finns, med sitt smidiga tangetnbord och möjlighet att browsa smidigt o spela upp rarfiles.

Men nu börjar de komma 4k rullar å den klarar inte det.

Finns verkligen ingen som Boxeebox, som klarar just de ja beskrivit. Prövat flera mediastreamers, men bara junk!
Fanns öven Spotify o youtube på BB. Vilket är helt outstanding.

Det skulle jag också vilja veta. Jag har letat runt lite men verkar inte som så..

Jag och även min fru älskade vår beprövade Boxee, men precis som du säger så klarar den inte av mer högupplösta filer och fick ersättas av en i5 NUC som kör Win10, funkar bra men inte alls lika smidig som Boxee.

Kan ingen starta en Kickstarter för en Boxee Box refresh? I princip så behövs ju bara en nyare systemkrets..

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Valfri htpc med kodi klarar allt det där nu.
Netflix, Spotify, bibliotek med covers/info, IP tv m.m
Behöver inte ens använda min digitalbox längre då jag kan streama från den direkt till kodi.

Dock börjar det bli uppgraderingsdax för mig med, min A330ion klarar inte HD ljud, 3D o 4K.

Permalänk
Medlem

Chromecast ultra med 4k o hdr. Där är frågan kan man casta? Plex/youtube/svtplay/ det mesta, går det surfa - visst o du har ditt eget virtuella tgb på din telefon eller platta så det går fort o skriva in text.
Xbox One S - 4k hdr /Plex/kodi/netflix/youtube/(dock abonnemang för mycket), 4k blueray, finns fjärr o köpa. Om den inte orkar med i mjukvara pga codec el dylikt har den skaplig processor kontra alla andra alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BalleR:

Valfri htpc med kodi klarar allt det där nu.
Netflix, Spotify, bibliotek med covers/info, IP tv m.m
Behöver inte ens använda min digitalbox längre då jag kan streama från den direkt till kodi.

Dock börjar det bli uppgraderingsdax för mig med, min A330ion klarar inte HD ljud, 3D o 4K.

En HTPC klarar det mesta ja, men är inte alls lika smidigt tycker jag. Jag har fortfarande problem med att t.ex. ljudet inte fungerar efter att datorn varit i viloläge och man måste starta om hela burken och det är ett jäkla pill att få DTS och HD-ljud att fungera, åtminstone på min NUC.

På Boxeen bara funkade allt och den hade en enligt mig svårslagen kontroll/tangentbord.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

@Schluug: Jag var också väldigt nöjd med min Boxee Box och framför allt kontrollen. Nu kör jag Libreelec/Kodi på en Asus Chromebox och styr denna med min gamla Boxee-kontroll. Jag har även köpt en begagnad Boxee Box för att ha en kontroll i reserv om den första ger upp.

Permalänk
Medlem

@p.lindblom: Annars är den här perfekt att styra LibreELEC med: https://www.electrokit.com/osmc-fjarrkontroll.54836

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.