Bytt grafikkort, nu startar inte datorn.

Permalänk
Medlem

Bytt grafikkort, nu startar inte datorn.

Hej!

Mitt 7970 gav upp häromdan, så har fått lånat kompisens 7970 matrix från Asus att använda istället.

Jag tog ut mitt 7970 (från sapphire), startade datorn med skärmen kopplad till moderkortet för att se att det var gpun som var trasig.

Stängde av satte i det nya kortet utan att avinstallera några drivrutiner. Datorn bootar inte. Får ingen bild på skärmen. Varken med sladden kopplade till grafikkortet eller moderkortet.

Tar ur kortet igen, avinstallerar drivrutinerna och provar igen. Samma sak igen, datorn vill inte starta upp. Får ingen bild.
Allting snurrar, grafikkortet lyser som det ska.

Någon med någon idé?

Tacksam för hjälp!
Mvh Dennis

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

@daskedennis
Du har satt i båda 8-pins kontakterna till grafikkortet?
Har du fler pci-e portar på moderkortet testa en annan, annars kan du prova nollställa BIOS, se om de hjälper.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@daskedennis
Du har satt i båda 8-pins kontakterna till grafikkortet?
Har du fler pci-e portar på moderkortet testa en annan, annars kan du prova nollställa BIOS, se om de hjälper.

Hej! Har meckat mer idag. Japp, båda kontakterna sitter där de ska.
Provade montera kortet i den nedre pci-e porten, men då knäcker kortet sladdarna/uttagen som är längst ner på moderkortet till främre usbportarna, startknappen och så vidare. Vågade inte låta det sitta kvar där någon längre stund.

Hur nollställer jag bios?

Tack för hjälpen förresten 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

@daskedennis
Ta ur batteriet som sitter på moderkortet 1min eller 2 samt att du kanske behöver flytta en "jumper".
Ta en titt i manualen till moderkortet så borde de står där mer exakt hur du ska göra.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@daskedennis
Ta ur batteriet som sitter på moderkortet 1min eller 2 samt att du kanske behöver flytta en "jumper".
Ta en titt i manualen till moderkortet så borde de står där mer exakt hur du ska göra.

Hur påverkar detta datorn i sig? Med överklockning osv?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Hur påverkar detta datorn i sig? Med överklockning osv?

Skickades från m.sweclockers.com

Alla inställningar ändras till fabriksinställningarna, så du måste göra om allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Alla inställningar ändras till fabriksinställningarna, så du måste göra om allt

Stannar inte ens sparade överklockningsprofiler kvar men att datorn startar upp med processorns fabriksklock? Vill minnas att min gjort det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Stannar inte ens sparade överklockningsprofiler kvar men att datorn startar upp med processorns fabriksklock? Vill minnas att min gjort det.

Finns säkert varianter där inställningar sparas i ett flashminne. Googla och se. Annars kan man se det som en telefonåterställning, allt rensas.

Permalänk
Medlem

Är du säker på att det bara är GPUn som mulat? Kan vara så att moderkortet dött den med.

Visa signatur

----------------------------------------------
Gigabyte GA-MA790XT-UD4P; AMD Phenom II X3 720 BE(upplåst till x4);Saphire Radeon HD 6870 1GB ; LENOVO THINKVISION L220X;Corsair XMS3 DHX DDR3 1600MHz 4GB CL9 2st.