Ska bygga ny dator - Frågor angående kablar och OS installation

Permalänk
Medlem

Ska bygga ny dator - Frågor angående kablar och OS installation

Så imorgon och kommande dagar hade jag tänkt att börja bygga min dator. Jag har ett antal frågor angående detta. Allt är nytt.

1. Processorn är helt ny. Jag ska använda en cpu kylare, cooler master 212 EVO. Kommer jag behöva tvätta cpu chippet något? Förutsatt jag inte har fettiga fingrar o trycker massa på ryggen av chippet. Jag har ingen cpu tvätt men är förbi inet imorn skulle kunna köpa då.

2. Har jag alla kablar som behövs? Jag har en fractal define R5. Den hade några sladdar inuti som jag inte vet exakt vad det är för något. Moderkort har dock 3 sata kablar. Jag kommer ha två hårddiskar och kanske kanske en optisk hårddisk. En SATA kabel för varje hårddisk. Kommer detta räcka? Förutom detta så hoppas jag inga extrakablar behövs. Allt som kopplas ihop i moderkortet kommer med mina komponenter är det jag undrar. Sladd från PSU till Moderkort kommer med och så vidare.

3. När det gäller OS installation är jag osäker. Jag har en OEM windows 10 nyckel. Utöver det har jag inget. Jag har såklart cd-skivan från gpu:n och jag tror en också från moderkortet. Men jag tror inte jag kommer ha en optisk hårddisk i datorn så jag kommer behöva fixa allt med USB. Så det jag undrar är: hur exakt tar jag mig till?

Jag har googlat lite men det är svårt att få en bra beskrivning då det fortfarande är mycket surr hur man uppgraderar till Win10. Om jag har förstått det rätt så laddar jag ner ISO filer för windows 10 och lägger det på en sticka. Denna kopplar jag sedan in i min dator och där kan jag boota windows installation och ange min windows nyckel.

ISO filer härifrån. Eller snarare ladda ner verktyget och därifrån skapa iso filer. https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Men behöver jag inte drivrutiner för USB sticka, och behöver jag inte drivrutiner för ethernet? Hur mycket kommer med moderkortet från början. När jag väl har installerat windows 10 så laddar jag ner alla drivrutiner till GPU och CPU osv.

Permalänk

@Kodoman: 1: Om du ska byta kylning på en processor bör du alltid tvätta bort gammal pasta.

2: En sata-kabel per enhet räcker.

3: OEM är samma som Engångsartikel och om jag inte har fel måste du då köpa en ny Nyckel om du ska totalt ominstallera datorn, RÄTTA MIG NÅGON??? Sedan är det enklaste att ladda hem det verktyget du redan har länkat, där får du ett val att skapa en USB installationssticka. Du behöver en på Minst 4GB i storlek. Däremot är jag osäker om det går att Total installera från USB-stickan, jag har aldrig testat det, jag har bara använt den en gång när jag uppdaterade till Win 10.

Permalänk
Medlem

@ZiNez Taqa:

Processorn är ju helt ny dock. Jag trodde det endast det var förberedd kylpasta på processorfläkten.

Permalänk
Medlem

Datorns komponenter finns här om ni har några frågor

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8963056/2015-12-29

Permalänk

@Kodoman: Ah helt ny CPU, då är oftast kylpastan redan påstruken på fläkten så CPUn i sig är ren, Oftast...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

1. Ska du byta kylare rekommenderas att byta kylpasta också ja.

2. Nätaggregatet har alla sladdar. Är det bara till moderkort,3 enheter och grafikkort så är det inga problem.

3. Du laddar ned nyare drivrutiner från tillverkarens hemsida. Likaså med övriga drivrutiner för moderkortet. Även dessa på tillverkarens hemsida. Du googlar.

Följ den länken, skapa ett startbart usbminne mha MediaCreationTool.

Du kan läsa min guide: http://www.sweclockers.com/forum/trad/938372-guide-hur-man-in...

Den är "gjord för W7" men såklart kan den appliceras på alla OS då det är samma tillvägasätt i grunden.

Permalänk
Medlem

@Kodoman:

Så här kan du göra ett bootbart USB-minne:

Öppna cmd i administratörsläge

skriv: diskpart
skriv: list disk
skriv: select disk # (där # motsvarar disken/USB minnet du vill använda) gör inte fel här!
skriv: clean
skriv: create partition primary
skriv: select partition 1
skriv: active
skriv: format quick fs=fat32
skriv: assign
skriv: exit (för att avsluta diskpart)
skriv: exit (för att stänga commandotolken)

Nu behöver du bara kopiera över windowsfilerna så har du ett bootbart USB minne.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Kodoman:

Så imorgon och kommande dagar hade jag tänkt att börja bygga min dator. Jag har ett antal frågor angående detta. Allt är nytt.

1. Processorn är helt ny. Jag ska använda en cpu kylare, cooler master 212 EVO. Kommer jag behöva tvätta cpu chippet något? Förutsatt jag inte har fettiga fingrar o trycker massa på ryggen av chippet. Jag har ingen cpu tvätt men är förbi inet imorn skulle kunna köpa då.

2. Har jag alla kablar som behövs? Jag har en fractal define R5. Den hade några sladdar inuti som jag inte vet exakt vad det är för något. Moderkort har dock 3 sata kablar. Jag kommer ha två hårddiskar och kanske kanske en optisk hårddisk. En SATA kabel för varje hårddisk. Kommer detta räcka? Förutom detta så hoppas jag inga extrakablar behövs. Allt som kopplas ihop i moderkortet kommer med mina komponenter är det jag undrar. Sladd från PSU till Moderkort kommer med och så vidare.

3. När det gäller OS installation är jag osäker. Jag har en OEM windows 10 nyckel. Utöver det har jag inget. Jag har såklart cd-skivan från gpu:n och jag tror en också från moderkortet. Men jag tror inte jag kommer ha en optisk hårddisk i datorn så jag kommer behöva fixa allt med USB. Så det jag undrar är: hur exakt tar jag mig till?

Jag har googlat lite men det är svårt att få en bra beskrivning då det fortfarande är mycket surr hur man uppgraderar till Win10. Om jag har förstått det rätt så laddar jag ner ISO filer för windows 10 och lägger det på en sticka. Denna kopplar jag sedan in i min dator och där kan jag boota windows installation och ange min windows nyckel.

ISO filer härifrån. Eller snarare ladda ner verktyget och därifrån skapa iso filer. https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Men behöver jag inte drivrutiner för USB sticka, och behöver jag inte drivrutiner för ethernet? Hur mycket kommer med moderkortet från början. När jag väl har installerat windows 10 så laddar jag ner alla drivrutiner till GPU och CPU osv.

1. Nej, CPUn levereras utan kylarpasta på sig. Du kommer inte behöva göra rent den. Det görs endast om det tidigare har suttit en annan kylare på tidigare, då måste man göra rent CPUn från den gamla kylpastan.

2. De strömsladdar som krävs kommer med ditt nätaggregat. Om de räcker till beror helt på vilket nätaggregat du har? Sen behöver du som sagt en SATA sladd för varje HDD, SSD och optisk läsare - alltså DVD/Bluray etc. Jag utgår från att du menar det. Det finns inget som heter optisk hårddisk. Sladdarna i ditt Fractal Design chassi behöver du koppla in i ditt moderkort (instruktioner på hur följer med moderkortet) för att chassits ON/OFF knapp, lampor med mera ska fungera.

3. Om du redan har en Windows 10 nyckel så behöver du inte "uppgradera" till Windows 10, du har ju redan en korrekt nyckel. Det du gör då är att du helt enkelt laddar ner en Windows 10 ISO med hjälp av Windows verktyget du länkat till. Detta gör du först från en annan dator än den du nu ska bygga eftersom den inte kommer att kunna göra någonting utan operativsystem. Du behöver inte några separata drivrutiner först för att USB-stickan ska fungera i din nya dator. Du kommer att kunna installera windows, komma åt dina hårddiskar, få bild på skärmen, använda dig av mus och tangentbord utan extra drivrutiner. Detta fungerar direkt ur Windows. Men sen ska du såklart installera märkespecifika drivrutiner för ditt grafikkort etc.

Ang. ditt nätverkskort så fungerar de flesta moderkorts nätverkskretsar direkt i Windows. Undantaget är om du har en moderkort med KillerNic nätverk. Dessa kretsar har inte Windows inbyggt stöd för. Så drivrutiner för ett sådant nätverkskort kommer du att behöva ladda ner i förväg på en annan dator och sen lägga över med hjälp av ytterligare ett USB-minne på din nya dator för installation.

EDIT: Ser nu att du har ett moderkort med Realtec krets, denna borde att fungera direkt i Windows.

Hoppas att det hjälpte!
Och eftersom du verkar ny på det här: Kom ihåg att ta det lugnt och läs manualer och instruktioner noggrant så kommer det gå fint]

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Tack för samtliga svar det varit hjälpsamt och ja om det inte varit tillräckligt solklart är det min första självbyggda dator.

Skrivet av sp1k3n:

@Kodoman:

Så här kan du göra ett bootbart USB-minne:

Öppna cmd i administratörsläge

skriv: diskpart
skriv: list disk
skriv: select disk # (där # motsvarar disken/USB minnet du vill använda) gör inte fel här!
skriv: clean
skriv: create partition primary
skriv: select partition 1
skriv: active
skriv: format quick fs=fat32
skriv: assign
skriv: exit (för att avsluta diskpart)
skriv: exit (för att stänga commandotolken)

Nu behöver du bara kopiera över windowsfilerna så har du ett bootbart USB minne.

mm, ajusteja jag måste formattera usb-minnet innan jag för över isofilerna.

Permalänk
Medlem

Varför tog du en LP WD blue när du sitter på ett 1000W nätagg?

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Kodoman:

Tack för samtliga svar det varit hjälpsamt och ja om det inte varit tillräckligt solklart är det min första självbyggda dator.

mm, ajusteja jag måste formattera usb-minnet innan jag för över isofilerna.

Nej Med MediaToolMaker behöver du inte formatera USB-Minnet de gör programmet självt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZiNez Taqa:

Nej Med MediaToolMaker behöver du inte formatera USB-Minnet de gör programmet självt

Poängen är att ha kvar ISO-filen om den skulle behövas igen. Då slipper man hämta den en gång till. Bara att lägga på en annan HDD.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Poängen är att ha kvar ISO-filen om den skulle behövas igen. Då slipper man hämta den en gång till. Bara att lägga på en annan HDD.

Ah sorry, läste inte hela inlägget till punkt :-S

Permalänk
Medlem

@Aeig:

Mina köp gjordes pga erbjudanden o grejer, kolla mina övriga trådar om du undrar mer. Nätagget kostade typ 1k samtidigt som alla andra nätagg 750 plus låg på 800kr minst men hade dåliga 80plus betyg.

Min hårddisk dock nu när du säger det, skulle man kanske köpt en som inte var low power? Jag hade intrycket val av hdd skiljde inte så mycket förutom kanske hur mycket dem lät och priset. Jag valde en som skulle vara relativt tyst och samtidigt var billig. Finns det bättre val tycker du när man har 1000w nät agg?