Vilka drivrutiner ska jag ha och hur ska jag installera dem på en ny PC?

Permalänk
Medlem

Vilka drivrutiner ska jag ha och hur ska jag installera dem på en ny PC?

Imorgon hämtar jag min SSD och ska starta min PC för första gången. Förhoppningsvis funkar den och då har jag ett USB med windows 10 redo. Sedan ska jag ha drivers och sånt. Jag har tolkat det som att jag inte kommer ha tillgång till internet utan drivers. Mitt moderkort
är ASUS Z97-A. Men jag är lite osäker på vilka drivrutiner jag ska ladda ner och jag vet inte hur enkelt/svårt det kommer vara att fixa dem. Jag har förberett ett USB som jag slänger massa drivrutiner på så jag kan stoppa in den i nya datorn sen, slipper jag ladda ner via internet om jag ens kan det. SOm sagt vet jag inte om jag har internetdrivrutiner i början.

Jag använt http://www.asus.com/Motherboards/Z97A/HelpDesk_Download/ för att hitta drivrutiner. Jag tolkat det som det man ska fixa först är; Chipset, VGA, USB, Audio, internet/ethernet/lan och SATA. Dett väcker några frågor hos mig.

För det första, det finns inga USB drivrutiner på hemsidan där. Finns det inga USB drivrutiner för mitt moderkort?

Jag är lite osäker på vilken fil jag ska ladda ner. Om ni kollar på hemsidan under chipset finns det 5 nerladdningar.

MEI_V11.0.0.1155_20150709_WHQL_1.5M

Intel(R) Management Engine Interface V11.0.0.1155 for Windows 10 64bit.(WHQL)

Två exempel, helt olika namn så jag antar det handlar om olika saker, därav la jag båda på usb:et. Vilken av dessa ska man tanka? Vilken ska man installera först om alla ska på, spelar det någon roll ens?

Sen finns det ju vissa som liknar varandra eller är nyare versioner.

Intel Chipset V10.1.1.7 for Win10 32bit&64bit

Intel_Chipset_Win10_V10_0_27

Ska jag ta båda eller den övre?

Min sista fråga är; ska jag tanka alla olika drivrutiner därifrån. Typ BIOS drivrutinerna. Jag läste på forum jag hitta att man inte ska nödvändigtvis ladda ner alla biosdrivrutiner. Men jag vet ärligt inte. Det enda jag har att gå på är den asus sidan jag länka, samt vad windows kommer säga åt mig att fixa drivrutiner till. Samt grafikkortet. Mer än det vet jag inte. Menar utilities fliken på asussidan har 11 drivers & tools för nerladdning. Ska jag ta alla eller ingen? Jag vill ju inte ha massa bloatware.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

@Kodoman
Ptja egentligen räcker de med att du tar hem drivrutiner för ditt nätverkskort så du kommer ut på nätet, om Windows inte har egna för de.

Sen kan du ta hem de andra så som chipset, audio osv...BIOS är inte nödvändigt, den kör man bara/oftast om man upplever att datorn är instabil eller om byter CPU och den nyare kräver nyare BIOS för att funka.

Ta senaste drivisarns de är oftast högst upp för respektive. T.ex chipset 2015/08/07.
Utilities kan du egentligen strunta i då de är tilläggs program för tex hålla koll på så att systemet är stabilt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Kan informera att jag nu har fått ihop datorn och startat den. Den funkar till min kunskap helt utmärkt. Temperaturer runt 20-30 grader. Fläktar går 600 rpm. Windows installerade fint. Fixat drivrutiner. Installerat anti-virus, uppdaterat windows och installerat program som steam och spotify. Iniatierat min mekaniska hårddisk och slutligen skapat en system image.

Jag har en sista fråga innan jag tackar för tillfället adjö till detta utmärkta forum och det är... Borde jag installera något software från ASUS som håller koll på mina drivrutiner för moderkortet och liknande? Jag menar på hemsidan http://www.asus.com/Motherboards/Z97A/HelpDesk_Download/

fanns massor men jag installerade endast senaste uppdateringen av chipset, lan, audio och SATA. Inget mer. Borde jag fixa något mer från ASUS?

Från mitt grafikkort har jag fått några program AMD gaming evolved som håller koll på drivrutiner och optimierar olika saker. Samt AMD Radeon settings. Jag antar båda dessa är positiva och inte onödigt bloatware?

Tack så mycket för hjälpen.