Permalänk
Medlem

Totalhaveri eller inkompetens?

Innan jul skickade jag in min Laptop till Asus för serice, den försvann till LetMeRepair i Uppsala.
Mitt problem var att Strömadaptern inte laddade batteriet hela tiden, som den gjort sen jag köpte den.
Man kan säga att det är en aning glapp i kontakten för då jag ibland (understruket på ibland) så började laptopen laddas igen via strömadaptern.

Jag googlade detta fenomen och hittade en tidigare tråd här på SweC att värme från GPU kan vara anledning som smälter lödning på moderkortet.
Så, det ovan var precis vad jag skrev till Asus då jag gjorde min RMA.

Fick tillbaka datorn nu för 2 dagar sen, VGA samt CPU Kylare/fläkt samt kylpasta är utbytt.
Startar upp datorn, dirrmode på batteridrift trots att strömadaptern är inkopplad, precis som innan så ruckade jag lite på skiten och vips så hade jag kontakt.
I cirka 10 minuter.
Sen samma visa igen, i ren ilska vart det ett mail till LetMeRepair som inte ens tog sig tid att titta på problemet.

Senare samma kväll, så installerade jag lite spel och tänkte slöspela varpå jag märker att det laggar enormt.
Då kom jag ju på att drivrutiner till Grafikkortet inte är installerat, så går ut på Nvidias hemsida och ska ladda ner senaste för GTX880M.

grafikdrivar .exe ligger mjukt och fint på Skrivbordet, klickar igång den för en install..
Funkar ej, får meddelande att det inte finns något Nvidia-kort på datorn.
Jaha, tänkte jag och gick ut på Nvidias hemsida igen, klickar då på "Auto-Detect your GPU", behöver Java då tyligen, leechar skiten dirrmode från Nvidiasidans länk.
Installerar, startar om webläsare och dator, gör om proceduren och det funkar givetvis inte.

Laddar då ner "Automatic Driver-updater" från Nvidia, får då vid installation samma j*vla fel som jag fick vid första försöket, dvs finns ingen Nvidia-produkt i datorn.
Förbannad, åter igen så lägger jag mig och sover, ringer Asus på morgonen och förklarar allt ovan.
Begär en ny upphämtning och titt på laptopen då första felet inte är löst samt att ett nytt, ännu värre fel uppdagats!

Nu på lördagen så googlade jag lite, då jag endå tidigast kan skicka iväg datorn på Måndag/Tisdag och hittar info att man kan kolla DxDiag vad man har för grafikkort i datorn, enligt den informationen så har jag " intel integrated 4600 " mitt 880m finns inte ens med.
Enhetshanteraren hittar iallafall mitt 880m kort, men det vill inte accepteras av datorn, finns inget i BIOS om varken det integrerade eller 880m för den delen.
Testade att Avvktivera det integrerade, men skärmen vart rejält mörk och ingen aning om vad som egentligen drev den.
Men efter detta, så gick det att installera drivrutiner för 880m kortet, men inget funkade, inga settings, inga upplösningskorrigeringar, nada.

Vet egentligen inte vad jag vill ha stöd med i detta då jag är mest uppgiven totalt, men kan väl fråga er
Har ni stött på nåt dylikt?

Visa signatur

Mobil > OnePlus 8T Surfplatta > Lenovo Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring |

Permalänk
Vila i frid

Tag kontakt med ASUS igen och förklara sakligt att problemet inte är löst. Är den trasig även efter andra gångens reparationsförsök kan du föreslå en hävning av köpet. https://lagen.nu/1990:932

Permalänk
Medlem

När det gäller mobila 3d-kretsar brukar man få stå ut med tillverkarens egna drivrutiner.
Det som var bra med att ha radeon mobility förr var att Radeon Omega drivers inkluderade stöd för laptop. Minns att min 1215n strulat en del och fick köra med gamla drivisar. Nvidia optimus är enligt mig skräp

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Tag kontakt med ASUS igen och förklara sakligt att problemet inte är löst. Är den trasig även efter andra gångens reparationsförsök kan du föreslå en hävning av köpet. https://lagen.nu/1990:932

Tack för länken och informationen.
Får ta det som en sista utväg i värsta fall :/
Men då vänder jag mig till återförsäljaren antar jag och inte till tillverkaren?

Skrivet av Fenix:

När det gäller mobila 3d-kretsar brukar man få stå ut med tillverkarens egna drivrutiner.
Det som var bra med att ha radeon mobility förr var att Radeon Omega drivers inkluderade stöd för laptop. Minns att min 1215n strulat en del och fick köra med gamla drivisar. Nvidia optimus är enligt mig skräp

Till saken hör att datorn inte ens hittar laptopens 880m, den finns inte listad alls mer än i enhetshanteraren där det står att den funkar felfritt.
Men det går ej att använda grafikkortet eller göra inställningar i det som ska gälla, datorn går förvalt och aktivt på det integrerade :/

Innan servicen så funkade allt med hårdvaran kalasbra tills det att strömadapterna slutade ta kontakt.
Det är/var mitt main issue, men efter service så har andra vitala grejer skett.

Visa signatur

Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring |

Permalänk
Medlem

Laptopen hämtades upp igår för en ny resa till service.

Skojiga var att det var samma snubbe som hämtade/lämnade första gången, varpå han säger att han hämtar mycket hos Asus laptops hos Alina för service hos LetMeRepair.
Kan det vara så att Asus misslyckats lite senare tid med sin hårdvara helt enkelt?

Alltid gillat Asus och försöker hålla mig till deras märke, men efter denna resa med 2 servicear på kort tid så börjar man känna lite återhållsamhet.
Har ju min Media-PC i signatur att bruka nu, behöver ett GFX till den så är den ju "speldator" så får kanske börja snegla på ett sånt
Men med tanke på mITX-bygge och lite chassit så är det ju typ R9 Nano som är intressant, bra nu dock då det är nedsatt pris på det.
Men man får ju "bättre" kort för biilligare slant om jag köper större chassi bara så allt får plats..

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hasenfrasen:

Nej, då måste kund ha vänt sig till sin säljare (återförsäljaren/butik). Går inte att nyttja mot Asus direkt.

Skrivet av Operatören:

Tack för länken och informationen.
Får ta det som en sista utväg i värsta fall :/
Men då vänder jag mig till återförsäljaren antar jag och inte till tillverkaren?

Ja, men du måste ha låtit Återförsäljaren fått försöka 2 gånger med innan du kan häva med tvång.
Ibland är de snälla och tillåter hävning innan de fått försöka 2 gånger om man hänvisar till reparationssedlarna man fått från Asus/Verkstad.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja, men du måste ha låtit Återförsäljaren fått försöka 2 gånger med innan du kan häva med tvång.
Ibland är de snälla och tillåter hävning innan de fått försöka 2 gånger om man hänvisar till reparationssedlarna man fått från Asus/Verkstad.

Asus har nu datorn inne för andra gången, vilket borde räcka för återförsäljaren om nu datorn inte kommer funka efter detta.
Så får glatt vänta och hoppas på det bästa att datorn funkar så man kan släppa detta och återgå till mer viktiga saker i vardagen än att bråka med teknik

Visa signatur