Permalänk
Medlem

Datorn fryser i spel

Tjenare Swec, nu är de så att datorn har frusit vid 4-5 tillfälen så ej så ofta men det har bara hänt när jag spelat cs-go. Fryser sej så att hela skärmen fastnar och jag kan inte göra nånting. Måste reseta för att få igång den. Trodde först det var (piratkopia av windows) Så åkte och köpte det direkt. Men icke då hände 3-4 dar efter jag installerade om allt igen. Så då vänder jag mej till er om ni kan har nån teori varför detta händer. Inget som stör oerhört men ändå nått som jag vill kunna åtgärda. Allt är relativt nytt i datorn och har stabil oc med 4.5 ghz. 1.28v.
Spec
I5 6600k
Fractal design Kelvin 360s
Gtx asus strix 980ti
32gb ram hybeerx 2666mhz
Asus z-170 deluxe
Ssd 256gb evo
Mvh

Visa signatur

=)

Permalänk
Skrivet av RRoxen:

Tjenare Swec, nu är de så att datorn har frusit vid 4-5 tillfälen så ej så ofta men det har bara hänt när jag spelat cs-go. Fryser sej så att hela skärmen fastnar och jag kan inte göra nånting. Måste reseta för att få igång den. Trodde först det var (piratkopia av windows) Så åkte och köpte det direkt. Men icke då hände 3-4 dar efter jag installerade om allt igen. Så då vänder jag mej till er om ni kan har nån teori varför detta händer. Inget som stör oerhört men ändå nått som jag vill kunna åtgärda. Allt är relativt nytt i datorn och har stabil oc med 4.5 ghz. 1.28v.
Spec
I5 6600k
Fractal design Kelvin 360s
Gtx asus strix 980ti
32gb ram hybeerx 2666mhz
Asus z-170 deluxe
Ssd 256gb evo
Mvh

Testa att värma upp datorn med ett täcke om den nu fryser!

Skämt åsido, kollat tempen på CPU och GPU i spel/load?

Händer det ENDAST då du spelar?
Du kan annars börja med att installera senaste drivisarna om du inte redan gjort det

Permalänk

@RRoxen: Jag tror att din oc är instabil. Sätt allt på default i bios och kör några dagar, får du inga frysningar du är det din oc.

Visa signatur

Gigabyte X399 Aorus Gaming 7 - AMD Threadripper 1900X @ 4,15ghz - G.Skill 2400mhz Flare X 32Gb - Samsung 960 EVO 500gb - MSI GTX 980 ti Lightning - Corsair RM1000x - Phanteks enthoo primo - Custom Water cooling - Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS 2560x1440 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mufasa133:

Testa att värma upp datorn med ett täcke om den nu fryser!

Skämt åsido, kollat tempen på CPU och GPU i spel/load?

Händer det ENDAST då du spelar?
Du kan annars börja med att installera senaste drivisarna om du inte redan gjort det

Cpu ligger väl på 60c max i bf4
Gpu ligger väl på 78c ungefär.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av b_andersson_79:

@RRoxen: Jag tror att din oc är instabil. Sätt allt på default i bios och kör några dagar, får du inga frysningar du är det din oc.

Får testa det.. Tror tyvärr detta också.
Tycker det är konstigt bara att det hänt i csgo. Har spelat bf4 i 3-4 timmar utan
problem

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Höjj volten ett snäpp på din oc.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Höjj volten ett snäpp på din oc.

Okej får testa detta några dagar med högre volt👍

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RRoxen:

Får testa det.. Tror tyvärr detta också.
Tycker det är konstigt bara att det hänt i csgo. Har spelat bf4 i 3-4 timmar utan
problem

Har också upplevt att csgo fryser och hackar skumt och tror det helt enkelt är spelet som är dåligt optimerat.
Om man kollar csgosubredditen så är det fler och fler som har problem med spelet varje gång spelet patchas, så finns säkert något underliggande som gör att det kan frysa osv även på maskiner som borde kunna klara spelet utan problem. Kan sägas att jag inte upplevt dessa sorts frysningar i andra spel än cs jag med så problemet ligger nog i spelet någonstans

Permalänk
Medlem
Skrivet av ichnusai:

Har också upplevt att csgo fryser och hackar skumt och tror det helt enkelt är spelet som är dåligt optimerat.
Om man kollar csgosubredditen så är det fler och fler som har problem med spelet varje gång spelet patchas, så finns säkert något underliggande som gör att det kan frysa osv även på maskiner som borde kunna klara spelet utan problem. Kan sägas att jag inte upplevt dessa sorts frysningar i andra spel än cs jag med så problemet ligger nog i spelet någonstans

Ja väldigt speciellt spel.. Tråkigt att de händer mitt i ett game att hela datorn fryser och måste starta om. Volvo Is good.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Hur vet du att överklockningen var stabil? Vad testade du överklocken med för program och hur länge?

Om datorn hänger sig så låter det ju onekligen som överklocken inte är stabil. Hur är det med ram-minnena? Körs de i default speed eller är de också överklockade? En tumregel är ju att låda minnet köra på stockfrekvens medans du klockar processorn och sedan överklocka minnena.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Hur vet du att överklockningen var stabil? Vad testade du överklocken med för program och hur länge?

Om datorn hänger sig så låter det ju onekligen som överklocken inte är stabil. Hur är det med ram-minnena? Körs de i default speed eller är de också överklockade? En tumregel är ju att låda minnet köra på stockfrekvens medans du klockar processorn och sedan överklocka minnena.

Minnena är stock.
Prime95 över natten.
Jo men bara hängt sej i csgo det jag tycker är konstigt. Men ska höja vcore

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

@RRoxen:

Prova diverse commands i launch options också.

Som

-high -novid -threads 4 -freq (hz på skärmen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

@RRoxen:

Prova diverse commands i launch options också.

Som

-high -novid -threads 4 -freq (hz på skärmen)

Har jag redan.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RRoxen:

Minnena är stock.
Prime95 över natten.
Jo men bara hängt sej i csgo det jag tycker är konstigt. Men ska höja vcore

Okey, i din orginalpost skrev du att minnena verkade köra 2666Mhz? Personligen har jag märkt att Prime inte säkerställer stabilitet alla gånger, sen finns det olika stresstester i Prime att köra samt olika versioner av programmet.

Om det är så att du kan spela nu utan att datorn hänger sig så är det ju dock antagligen så pass enkelt att det är för lite spänning till processorn. Bara bumpa upp den med typ 0.02V i taget och testa så länge inte tempsen blir åt helvete

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

@RRoxen:
tänk på att prime 95 övervoltar som f*n. (i den nyaste versionen iaf)
ta nåt annat program

Visa signatur

8600k @ 4.6 h100i , Gigabyte GTX 3070, 16gb dd4 3200mhz, EVGA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Gargamel_89:

@RRoxen:
tänk på att prime 95 övervoltar som f*n. (i den nyaste versionen iaf)
ta nåt annat program

Använde äldre modellen 27.9 eller vad det nu va

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Här skriver man ett svar som försvinner för att sweclockers inte kan uppföra sig... Aja, jag kör en kortfattad version:

Jag har en nybyggd dator med samma problem och liknande komponenter:
6700K
980 Ti (Gigabyte G1)
Båda är oklockade

Är som sagt ny dator så jag har inte hunnit spela så jättemycket olika spel, men CSGO är ett säkert kort när det kommer till frysandet. Ibland bara efter någon halvtimme och ibland efter flera timmar.
Har även haft problem med Project Cars, men där händer det mer sällan (men det är mer irriterande när det väl händer).

Samtidigt som det fryser blir det ett hemskt oljud i hörlurarna så man blir halvt döv. Är det samma för dig?

Temparna är bra, varken CPU eller GPU kommer så mycket över 70 grader.

Kör på windows 10 och har alla senaste drivrutinerna/uppdateringarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Okey, i din orginalpost skrev du att minnena verkade köra 2666Mhz? Personligen har jag märkt att Prime inte säkerställer stabilitet alla gånger, sen finns det olika stresstester i Prime att köra samt olika versioner av programmet.

Om det är så att du kan spela nu utan att datorn hänger sig så är det ju dock antagligen så pass enkelt att det är för lite spänning till processorn. Bara bumpa upp den med typ 0.02V i taget och testa så länge inte tempsen blir åt helvete

Får testa mig fram med volten. Kanske bara är cs med som är buggat.
Kanske inte är 2666mhz kommer inte ihåg är iaf stock.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Här skriver man ett svar som försvinner för att sweclockers inte kan uppföra sig... Aja, jag kör en kortfattad version:

6700K
980 Ti (Gigabyte G1)
Båda är oklockade

Är som sagt ny dator så jag har inte hunnit spela så jättemycket olika spel, men CSGO är ett säkert kort när det kommer till frysandet. Ibland bara efter någon halvtimme och ibland efter flera timmar.
Har även haft problem med Project Cars, men där händer det mer sällan (men det är mer irriterande när det väl händer).

Samtidigt som det fryser blir det ett hemskt oljud i hörlurarna så man blir halvt döv. Är det samma för dig?

Svarar när jag kommer hem. Har 2% på mobilen är på jobbet

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

6700K
980 Ti (Gigabyte G1)
Båda är oklockade

Fryser sig bara i csgo, ljudet är inte så, ljudet är bara ifrån cs för det fastnar typ när man skjuter så låter det så ungefär..

Visa signatur

=)