Har du uppgraderat till Windows 10?

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderade ivrigt till Win10 igår i samband med nybyggd dator. Har längtat efter det ända sen suget för en gaming-pc återfann sig. Det är även första gången jag kör en rakt igenom genuin licens i och med Dreamspark genom universitetet.

Visa signatur

Raijintek Metis · 6600K @4.3GHz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 · EVGA GTX 1070 SC · Gigabyte GA-Z270N-WIFI · Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 2666MHz · Samsung 850 EVO 1TB + 250GB · Corsair SF600 · Asus Xonar Essence STU + Audioengine A2+ + AKG K712 + Samson Meteor · Asus MG279Q

Permalänk

Installerade 10:an ganska omgående efter lansering, men avinstallerade den nästan direkt då jag inte gillade gränssnittet i den.Efter en invänjningsperiod då 10:an åkte in och ut i min burk så har jag börjat vänja mig vid 10:an och tycker att det flyter på riktigt bra. En av få saker jag småirriterar mig på är startmenyn. De borde ha behållit den från 7:an om ni frågar mig.

Körde sedan en dual-boot, men märkte att jag mer och mer använde mig av 10:an. Så nu finns bara 10:an på min burk.

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Medlem

Jag uppdaterade direkt då jag 1 månad innan konstaterade att jag ändå behövde installera om Windows 7. Gick och väntade på Windows 10. Kändes onödigt att installera ett "gammalt" OS så nära inpå

Permalänk

Jag är en sån där typ som uppgraderar direkt, Vista, W7, W8/8.1 och nu W10.

Den enda uppgradering jag hade problem med var Vista, så fort man uppgraderade bios eller en drivrutin så fick man ringa till MS och aktivera men det blev bättre efter första servicepacken.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Avstängd

Den här omröstningen stämmer ganska bra med hur 2000 pers har röstat på PC för alla.

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.654015/windows-10-undersokni...

64% av 300 röster på Sweclockers har uppgraderat till Windows 10.
78% av 2000 röster på PC för alla har uppgraderat till Windows 10.

Skillnaden beror troligtvis mest på att PC för allas omröstning är färskare.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Stationär VOx (Win 7) uppgraderades under våren 2016. Inga problem bortsett från matt man inte kan köra urgamla C-program som var kompilerats på en 16 bitars PC omkring 1998 och som ibland använts även under Win 7. Oklart om det går att köra Sound Forge 4 under Win 10. Open Office 4.1 går att köra under Win 10. Andra vanliga program som körts på XP eller Win 7 fungerar. Exempel är : FS Viewer, Cannons program liksom Pplayer. Spelprogram använder jag inte.

Notebook ASUS UL30VT gick inte att uppgradera under maj 2016. Detta eftersom uppgraderingsprogrammet inte godkände grafikdrivern till NVIDIA GeFORCE 210. Ny driver finns och har hämtats men ännu har jag inte provat att installera Win 10.

Dokumentation kring Win 10 borde förbättras - reklam har det varit för mycket

Permalänk

Gick över till W10 så tidigt det gick och har älskat det sedan dag 1 :).

Permalänk

Stationär VOx (Win 7) uppgraderades under våren 2016. Inga problem bortsett från matt man inte kan köra urgamla C-program som var kompilerats på en 16 bitars PC omkring 1998 och som ibland använts även under Win 7. O

Inget nytt att förtälja. För mina vardagsärenden finns inget särskilt krångel med win 10 -- och inte heller förbättringar jämfört med win 7.
Jag har inte vågat prova att installera kära gamla Sound Forge 4 på Win 7 -- det funkar nog inte.

Å andra sidan ...
Jag är fortfarande inte säker på om Win 10 är till för Microsoft eller för kunderna.
Men jag är pensionär och är således osäker på om jag ska lägga mina resterande slantar på nya, häftiga, kortlivade prylar eller på kultur som Operans Mzzart , Händel eller t.o.m Haydn som vi njutit av i så där 200 till 300 år. Eller någon av de nyare kulturyttringarna sålänge de inte är av typen kejsarens nya kläder.
Hur var det med Minidisc, introducerad av Sony m fl.f ör mer än 20 år sedan, lovordad av Karajan för de höga ljudkvaliten och nu nedlagd och okänd av den nya generationen? Fortfarande kan jag njuta av mina 300 Minidiscar, men inte köpa nya för Sony har inte tänkt långsiktigt!

Och då är vi tillbaka till frågan: Hur länge lever Win 10? Kommer barn-barnen att kunna se våra foton? När spolar Messinger våra inlägg? Och vilka inlägg är värda att bevara i 15 år?

Permalänk
Medlem

Kör Windows 7 på min primära burk där jag vill att allt ska funka, 10;an kör jag enbart på div HTPC och stickor där det är skit samma att jag måste gå igenom alla personliga inställningar mm efter varje uppdatering (vilka jag blockerar så många som möjligt av). Laptopen får fortsätta med 8.1 då den mest används som ersättning för den primära vid strömavbrott mm.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.