Muskampen 2025: Segraren korad!

Hårddisk la av, hur rädda datan?

Permalänk
Medlem

Hårddisk la av, hur rädda datan?

Kort och gott, min hårddisk lade av mitt under tiden jag satt och använde datorn (lagringsdisken) så såg helt plötsligt att vissa program som jag hade installerat på den disken lade av och fick felmeddelanden om att .exe filen inte kunde hittas.

Tyckte det var väldigt skumt och när jag tittade så syntes inte D disken till någonstans i windows, inte heller i Disk Management.

Startade om datorn och det tog en jäkla tid, men till slut så startade datorn men fortfarande ingen D disk.

Monterade ur disken och satte i din i min Hot-swap plats på ovansidan av chassit och i några sekunder så ploppade det fram att windows hittat disken och jag fick en glimt av mina filer som jag i förtvivlan försökte kopiera det viktigaste till C disken. Men icke sa nicke, så fort jag markerade filer så hängde sig allt och efter några sekunder så försvann disken ur windows igen. Jag tog ut den och stoppade in den, samma sak igen. Lyckades till slut kopiera några filer via cmd med xcopy, men det funkade bara ett litet tag, och jag var tvungen att veta exakt vad mappen jag ville kopiera hette eftersom listningsfunktionen inte fungerade (det hängde sig och disken försvann).

Egentligen mycket skräp på disken och jag har lyckats rädda några av mina bilder, men det finns mer saker där som jag gärna skulle vilja försöka rädda.

Någon som vet hur jag skall gå till väga, eller är det bara att kasta disken och vinka adjö till mina filer?

Permalänk
Medlem

För längesen läste jag nåt om att lägga in hårddisken i frysen(eller var det kylen?). Innan dess så skulle man koppla in en kabel till hårddisken och lägger sedan allt i en plastpåse som man sedan lägger in i kylen. Detta eftersom hårddisken kommer bli kall och det kan bildan kondens på hårddisken när man tar ut den från frysen igen. Tanken var att man sedan skulle försöka koppla in kabeln till datorn och starta upp datorn för att snabbt kopiera så många filer man hinner innan hårddisken lägger av igen.
Jag har aldrig testat det själv men som sista utväg så kanske det är värt ett försök.

Permalänk
Skrivet av FANTEN:

För längesen läste jag nåt om att lägga in hårddisken i frysen(eller var det kylen?). Innan dess så skulle man koppla in en kabel till hårddisken och lägger sedan allt i en plastpåse som man sedan lägger in i kylen. Detta eftersom hårddisken kommer bli kall och det kan bildan kondens på hårddisken när man tar ut den från frysen igen. Tanken var att man sedan skulle försöka koppla in kabeln till datorn och starta upp datorn för att snabbt kopiera så många filer man hinner innan hårddisken lägger av igen.
Jag har aldrig testat det själv men som sista utväg så kanske det är värt ett försök.

det ska vara frysen

kondens borde inte vara ett problem det finns ett litet hål med filter som är till för tryckutjämning. den lilla mängd luft som finns på insidan av hårddisken borde inte göra att det bildas någon större mängd kondens.

vakuumförpacka hårddisken innan den stoppas i frysen ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

det ska vara frysen

kondens borde inte vara ett problem det finns ett litet hål med filter som är till för tryckutjämning. den lilla mängd luft som finns på insidan av hårddisken borde inte göra att det bildas någon större mängd kondens.

vakuumförpacka hårddisken innan den stoppas i frysen ?

Hej,

Nä jag tänkte på fukten som finns i luften utanför hårddisken. Dvs om man har hårddisken i en plastpåse så bildas kondensen utanpå plastpåsen sen när man tar ut hårddisken från frysen. Menar alltså att man ska ha kvar hårddisken i plastpåsen även efter att man tagit ut den ur frysen men att bara hårddiskkabeln sticker ut från plastpåsen. Sorry om det var otydligt.

Permalänk
Medlem

Grafikkort i ugnen o nu hårddiskar i frysen...
Börjar kännas som ett matlagningsprogram.

Permalänk
Skrivet av FANTEN:

Hej,

Nä jag tänkte på fukten som finns i luften utanför hårddisken. Dvs om man har hårddisken i en plastpåse så bildas kondensen utanpå plastpåsen sen när man tar ut hårddisken från frysen. Menar alltså att man ska ha kvar hårddisken i plastpåsen även efter att man tagit ut den ur frysen men att bara hårddiskkabeln sticker ut från plastpåsen. Sorry om det var otydligt.

mitt fel Vakuum funkar inte, har man inte ett litet hål så det kan tryckutjämnas så kan hdd´n skadas.
vira in i gladpack och skär upp ett litet hål där det står "Do not cover"
http://www.instantfundas.com/2010/02/interesting-hard-drive-f...

http://superuser.com/questions/561239/can-storing-my-hdds-air...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zsebbez:

och popa popcorn till en efterlängtan slutsats

Permalänk
Avstängd

Har räddat en HDD på det sättet

Permalänk
Medlem

Finns mängd is med dataräddningsföretag idag. Sök på nätet. Det kostar en rejäl slant. Men är det värdefull data så Kanske några tusenlappar inte gör så mycket.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem
Skrivet av zsebbez:

Med tanke på hur många datorer jag öppnar där det ser ut som de har lagt florsocker på alla fläktar så...

Själv så måste jag nu lägga in skrivarens kontrollerkort i ugnen igen. Ska byta kretsen, men jag behöver configen från den gamla

@MrBoXon Priset avgör dina val.
Är det ovärderligt, och du har råd, ta ett dataräddningsföretag. Stört chans att rädda allt, med råge.

Är budget ett problem så kan frystricket fungera, om det är mekaniskt fel. Ofta här man då "klick klick" från dem. Finns även lite andra knep, men det viktiga är då att försöka hitta vad som är fel, innan man börjar "laga" för man kan snabbt göra det värre om man gör fel sak.

Sen det vettiga rådet... när du nu köper ny disk... köp 2. Gärna 2 olika märken, eller iaf från 2 olika butiker om du kör samma (ev kan du fråga om de har 2 från olika batch). Sen gör du först en fullständig formatering på dem, lär ta en hel natt, så se till att de har kylning (en fläkt eller så mot sig) och låt de jobba under natten. Får du någon skadad sektor eller fel, lämnar du in den och får en ny, och testa om igen.

När du vet att båda är friska så lägg samma sak på båda och förvara ena så långt i från datorn du kan, i säkert förvar och bara kolla att den fungerar som den ska då och då, och gör ny backup.

Varför allt detta? För det är betydligt billigare än alla räddningsföretag att ha egen backup, samt alla HDD rasar förr eller senare, oavsett märke, kvalité och modell, så du kommer få samma problem igen nästa gång annars.