AMD Radeon R9 Gemini endast marginellt snabbare än R9 295X2

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Det flesta som köper ett sådant kort köper det troligtvis för beräkningskraften och inte för spel. Tycker också de borde lägga ner istället.

För en som inte är så insatt, vad menas med beräkningskraften och inte spel? Det är väl spel grafikkort är utformade för?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

När ska detta släppas då? Och när kommer AMDs nästa generation av kort? Blir nog att man väntar med att uppgradera till Pascal iallafall.

AMD:s nya grafikchipserie heter Arctic islands. Den bygger på den namngivna arkitekturen Polaris (typ 4:e GCN), och väntas dyka upp någon gång runt sommaren.

Om Pascal vet vi ännu mindre om. Release är satt till "2016", så stalltipset är att den kommer senare.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Om Pascal vet vi ännu mindre om. Release är satt till "2016", så stalltipset är att den kommer senare.

Nja, man har väl specifikt sagt Q3 iallafall?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larskrister:

För en som inte är så insatt, vad menas med beräkningskraften och inte spel? Det är väl spel grafikkort är utformade för?

Tack på förhand!

Grafikprocessorn (GPU) kan användas till annat än spel, t.ex. beräkningar (med algoritmer som lämpar sig särskilt väl för en gpu).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Nja, man har väl specifikt sagt Q3 iallafall?

Var då?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv

Jag har inget mer att tillägga utöver mitt inlägg i senaste nyheten gällande detta kort. Fortfarande förra årets intressantaste kort även om de Polaris-baserade korten kommer bli intressantare i år. AMDs CES demo var riktigt intressant.

Jag hade hoppats på mer prestanda från kortet dock, två separata kort lär nog bli en bättre lösning om man har plats (i chassit så väl som PCI-e banor). R9 295 är förvisso ett monster på alla sätt och vis så kanske inte helt fel om den är lite snabbare och är energisnålare.

Release the Gemini!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

AMD:s nya grafikchipserie heter Arctic islands. Den bygger på den namngivna arkitekturen Polaris (typ 4:e GCN), och väntas dyka upp någon gång runt sommaren.

Om Pascal vet vi ännu mindre om. Release är satt till "2016", så stalltipset är att den kommer senare.

nVidia kommer väl att vänta tills AMD släpper sin produkt och då släppa något bättre.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hedersmedlem

Var ju inte helt oväntat, sedan så har dom ju skutit på lanseringen ett tag (eller är det 2015? )
Hoppas det komemr någon nytt i deras nya seria som kommer under året, men är ju lovande nu när VR är på g.

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Åh just det, det här kortet som skulle släppts för ett år sedan. Är det inte dags för AMD att bara lägga det på hyllan och fokusera på 4xx serien samt Zen...?

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk

Lite mer prestanda men oj vilken energiförbruknings minskning.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

nVidia kommer väl att vänta tills AMD släpper sin produkt och då släppa något bättre.

Eller så har Nvidia varit lite upptagna med Maxwell och inte varit lika intresserade av att börja arbeta med 14nm och har därför kommit lite efter med det.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Det flesta som köper ett sådant kort köper det troligtvis för beräkningskraften och inte för spel. Tycker också de borde lägga ner istället.

Nja, Jag köpte mitt 295x2 för att inget annat slår det i en miTX burk som jag hade då, sen att kortet ger mycket prestanda och är tyst är ju bonus, med att man verkligen behöver forska i vilket nätaggregat man väljer är det negativa. ( Köpte mitt 295x2 när det var runt 7.6k~ )

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

nVidia kommer väl att vänta tills AMD släpper sin produkt och då släppa något bättre.

Nvidia verkar ha mer eller mindre get upp dubbel GPU marknaden. Sista kortet vi fick var ju GTX 690.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Optimerad för låg förbrukning?
Känns som att någonting inte stämmer...

Mer än dubbla effektförbrukningen jämfört med Nano.
Med frekvenser 15-20% under densamma.

Verkar vara någon missuppfattning med i spelet.

Håller med. Med de klockhastigheterna borde effektförbrukningen ligga lägre. Typ under 300 watt. Känns som att någon har räknat snett med sina teoretiska siffror.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dussan89:

Nvidia verkar ha mer eller mindre get upp dubbel GPU marknaden. Sista kortet vi fick var ju GTX 690.

Titan Z.

Men det hade ju lite.. okonventionell prissättning i början

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dussan89:

Nvidia verkar ha mer eller mindre get upp dubbel GPU marknaden. Sista kortet vi fick var ju GTX 690.

Titan z släpptes ju för att kontra 295x dock till ett pris av 25k och för de extra 15-17k fick man även sämre prestanda än ovanstående på köpet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Titan Z.

Men det hade ju lite.. okonventionell prissättning i början

Skrivet av astr84:

Titan z släpptes ju för att kontra 295x dock till ett pris av 25k och för de extra 15-17k fick man även sämre prestanda än ovanstående på köpet

Sant, hade helt glömt bort det eftersom Nvidia derpade fullt ut med priset.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Nja, Jag köpte mitt 295x2 för att inget annat slår det i en miTX burk som jag hade då, sen att kortet ger mycket prestanda och är tyst är ju bonus, med att man verkligen behöver forska i vilket nätaggregat man väljer är det negativa. ( Köpte mitt 295x2 när det var runt 7.6k~ )

Jo, fast om det nu knappt slår 295X2 och ändå kommer kosta en slant så känns ju kortet rätt meningslöst kan jag tycka. Det skulle väl vara för att få ner värmen/ljudnivån och elräkningen något då.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelander23:

Man köper väl ändå inte ett grafikkort för 12 tusen kronor för att det är strömsnålt? Om jag skulle lägga ut så mycket pengar så skulle inte jag vara nöjd med något annat än det snabbaste möjlga

^^

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Jo, fast om det nu knappt slår 295X2 och ändå kommer kosta en slant så känns ju kortet rätt meningslöst kan jag tycka. Det skulle väl vara för att få ner värmen/ljudnivån och elräkningen något då.

Ja, det var det jag menade med ett "duktigt onödigt kort" i ovan inlägg till er som inte förstod det.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Gibbe:

Eller så har Nvidia varit lite upptagna med Maxwell och inte varit lika intresserade av att börja arbeta med 14nm och har därför kommit lite efter med det.

Grafikkortsutveckling tar flertalet år så det är extremt osannolikt. Pascal är redan testproducerad, s.k. taped out förra sommaren, så dom är troligen på planerat spår.

Tape-out is the final stage of the design cycle of an integrated circuit, the point at which the artwork of the IC is sent to a maker of photomasks. Once the set of photolithographic masks is ready and verified, it is sent to a contract manufacturer of the chip, which produces the first working samples of the IC. Today’s mask sets contain 50 – 70 (up to 100) photomasks and it takes 15 – 20 hours to write a typical mask. It may take several weeks to prepare a mask-set. Production cycle of a complex FinFET processor is around 90 days from wafer start to chip delivery. As a result, it takes several months to prepare a set of photomasks and build an actual chip nowadays. Hence, if Nvidia taped-out of the GP100 in May, then the company will get the first samples of its GP100 in August. Nowadays high-volume production of chips starts between nine and twelve months after the initial tape-out. - Kitguru.net

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Jo, fast om det nu knappt slår 295X2 och ändå kommer kosta en slant så känns ju kortet rätt meningslöst kan jag tycka. Det skulle väl vara för att få ner värmen/ljudnivån och elräkningen något då.

Värme, energiförbrukning...och i förlängningen även vikt.

Dagens gåta: I vilket VR sammanhang är ovanstående tre viktiga?

hint:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Grafikkortsutveckling tar flertalet år så det är extremt osannolikt. Pascal är redan testproducerad, s.k. taped out förra sommaren, så dom är troligen på planerat spår.

Eller så stämmer inte det alls:
https://semiaccurate.com/2016/02/01/news-of-nvidias-pascal-ta...

So back to Nvidia and Pascal, assuming these manifests are for Pascal related tools. What does it mean? Does it mean Nvidia unquestionably has Pascal silicon? Nope, it means Nvidia unquestionably does not have Pascal silicon...

It also proves the ‘reports’ of Pascal taping out in June were unquestionably wrong, if it taped out in June there is no way silicon would be getting back to Nvidia in early January, best case...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Värme, energiförbrukning...och i förlängningen även vikt.

Dagens gåta: I vilket VR sammanhang är ovanstående tre viktiga?

Bill Murrey?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av kelthar:

Eller så stämmer inte det alls:
https://semiaccurate.com/2016/02/01/news-of-nvidias-pascal-ta...

So back to Nvidia and Pascal, assuming these manifests are for Pascal related tools. What does it mean? Does it mean Nvidia unquestionably has Pascal silicon? Nope, it means Nvidia unquestionably does not have Pascal silicon...

It also proves the ‘reports’ of Pascal taping out in June were unquestionably wrong, if it taped out in June there is no way silicon would be getting back to Nvidia in early January, best case...

Så kan ju vara fallet. Jag läste artikeln och jag måste säga att jag blev mer förvirrad än vad det klargjorde men en sak är säker och det är att personen som skrivit artikeln är helt övertygad om att Pascal inte har blivit "taped-out" och att Nvidia inte ens har första testkisel och alla andra som tror något annat är idioter som inte borde få kalla sig varken journalister eller teknikintresserade.

Han ger ett trovärdigt case men bara för att man har attityden som att man vet mest och bäst i världen behöver inte det betyda att man har rätt.

Vi får väl helt enkelt se.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Så kan ju vara fallet. Jag läste artikeln och jag måste säga att jag blev mer förvirrad än vad det klargjorde men en sak är säker och det är att personen som skrivit artikeln är helt övertygad om att Pascal inte har blivit "taped-out" och att Nvidia inte ens har första testkisel och alla andra som tror något annat är idioter som inte borde få kalla sig varken journalister eller teknikintresserade.

Han ger ett trovärdigt case men bara för att man har attityden som att man vet mest och bäst i världen behöver inte det betyda att man har rätt.

Vi får väl helt enkelt se.

Det är sant, men Charlie har varit i branchen rätt länge och har förmodligen hyfsad koll. Sen så låter det ju inte speciellt trovärdig att Nvidia skulle haft kisel sedan förra sommaren. TSMC hade med största sannolikhet inte 16nm processen klar då.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av elajt_1:

Det är sant, men Charlie har varit i branchen rätt länge och har förmodligen hyfsad koll. Sen så låter det ju inte speciellt trovärdig att Nvidia skulle haft kisel sedan förra sommaren. TSMC hade med största sannolikhet inte 16nm processen klar då.

Ja han har garanterat bättre koll än vad jag har så jag kan inte bedömma om det är rimligt eller inte, däremot så jobbar jag på ett stort multinationellt företag och då vet jag att det inte är orimligt att ha fungerande prototyper färdiga ett år eller mer innan lansering. Som sagt, hur redo en så kallade taped-out ariktektur är har jag ingen aning om, för mig har det alltid varit en indikation på att tillverkningsprocessen är fullt fungerande.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt