Permalänk
Medlem

Vilka vitvaror är bästa märket?

Ska snart köpa nya vitvaror till huset, blir hela paketet med tvättmaskin, torktumlare, spis, kyl, frys, diskmaskin och köksfläkt. Har suttit och försökt läsa på men det känns som en riktig djungel med mycket blandade omdömen. Generellt verkar det som att Miele anses vara bra av de flesta, men är man inte gjord av pengar så är Miele tyvärr väldigt dyra, särskilt om man helt ska köpa ny maskinpark. Vänder mig därför till er kloka sweclockare. Vad har ni för råd, tips och erfarenheter? Vilka märken är bra? Vad ska man undvika? Tacksam för all vägledning jag kan få.

Permalänk
Inaktiv

Jobbade tidigare på Elgiganten (dock inte på vitvaror) men om jag behövde köpa något så fick jag alltid rekommendationen att inte köpa något annat än Miele, Electrolux eller Husqvarna.

Vad som ligger bakom den rekommendationen vet jag dock inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av zAjben:

Ska snart köpa nya vitvaror till huset, blir hela paketet med tvättmaskin, torktumlare, spis, kyl, frys, diskmaskin och köksfläkt. Har suttit och försökt läsa på men det känns som en riktig djungel med mycket blandade omdömen. Generellt verkar det som att Miele anses vara bra av de flesta, men är man inte gjord av pengar så är Miele tyvärr väldigt dyra, särskilt om man helt ska köpa ny maskinpark. Vänder mig därför till er kloka sweclockare. Vad har ni för råd, tips och erfarenheter? Vilka märken är bra? Vad ska man undvika? Tacksam för all vägledning jag kan få.

Har goda erfarenheter av Siemens bl,a men numera håller jag som bäst på att byta prylar till Bosh !! dom är vad jag tycker riktigt innovativa och synes mig vara av riktigt god kvalite.

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem

Hade mile tvättmaskin tidigare, höll 25år, köpte nytt kylskåp/frys för några år sedan. Också mile, frysen fungerar bra men kylen är lite besvärlig. Det blir titt som tätt stopp i avrinning till självavfrostningen vilket gör att den behöver rensas lite då och då för att det inte ska bli översvämning i botten på kylskåpet. Blir det översvämning rinner vattnet ut genom dörren ner på golvet, inte bra om man har trägolv.

Permalänk
Medlem

Är allt trasigt? Varför byta ut allt om det funkar?

Visst, om alla grejerna har 10+ år på nacken så kan jag ju förstå det.. men samtidigt, som en medlem av en av de lägre samhällsklasserna så har jag alltid varit en förespråkare av "köp inte nytt förrän det är trasigt". Men har du pengar att lägga på massa nya köksprylar -> grattis!

Avundsjuk? Neeej!

Permalänk
Medlem

Miele, håller länge.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av zAjben:

Ska snart köpa nya vitvaror till huset, blir hela paketet med tvättmaskin, torktumlare, spis, kyl, frys, diskmaskin och köksfläkt. Har suttit och försökt läsa på men det känns som en riktig djungel med mycket blandade omdömen. Generellt verkar det som att Miele anses vara bra av de flesta, men är man inte gjord av pengar så är Miele tyvärr väldigt dyra, särskilt om man helt ska köpa ny maskinpark. Vänder mig därför till er kloka sweclockare. Vad har ni för råd, tips och erfarenheter? Vilka märken är bra? Vad ska man undvika? Tacksam för all vägledning jag kan få.

Kolla råd och röns testar så kommer du nog se att vissa märken är bra på vissa delar och andra märken på annat.
Sedan efter som jag har installera massor med vitvaror åt olika företag så kan jag säga det att väldigt många märken tillverkas i samma fabrik dom ser exakt lika dan ut i och bakom samt samma program på dom.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Tvättmaskin och torktumlare och diskmaskin ska man köpa Miele.
Kyl och frys om man köper de "svensk tillverkade" än så länge Husqvarna eller Electrolux.
Spis, Eller häll och ugn, Miele, Husqvarna, Electrolux eller siemens/Bosch.

Jag vet att det är lite blandning men vissa saker som Miele säljer är inte samma höga kvalitet som andra saker. Det gäller bland annat kyl och frys.

Själv har jag Cylinda Tvättmaskin och diskmaskin, kyl,frys, induktionshäll, ugn och Micro från Husqvarna och torktumlare med värmepump från Bosch.

Häll har jag bytt en gång och det var då jag fick reda att det är samma prylar i de flesta hällarna från Elektro Helios, Electrolux och Husqvarna.
Vi har kyl och frys i vitt. hällen med rostfri kant. Ugn med Pyrolysfunktion och Micro i samma färgsättning som ugnen. Diskmaskinen är integrerad med samma som köksluckorna i köket rätt smidigt när det är dags att byta.

Permalänk
Medlem

Efter egna erfarenheter så och vad jag har hört så skulle jag kört på Bosch. Kollade nu snabbt igenom de största vitvarumärkena på Prisjakt och Bosch hade bäst genomsnittsbetyg med även flest indexerade produkter, säger inte så mycket men kanske lite i alla fall!

Permalänk
Medlem

När jag hade praktik hos en firma som hade service på vit varor så var det bäst talat om Miele.
Iofs är de dyrast (kanske inte i längden), kan ha en inverkan på kvalitén.

Bosch är rätt ok om jag minns rätt.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coolg8:

Tvättmaskin och torktumlare och diskmaskin ska man köpa Miele.
Kyl och frys om man köper de "svensk tillverkade" än så länge Husqvarna eller Electrolux.
Spis, Eller häll och ugn, Miele, Husqvarna, Electrolux eller siemens/Bosch.

Jag vet att det är lite blandning men vissa saker som Miele säljer är inte samma höga kvalitet som andra saker. Det gäller bland annat kyl och frys.

Själv har jag Cylinda Tvättmaskin och diskmaskin, kyl,frys, induktionshäll, ugn och Micro från Husqvarna och torktumlare med värmepump från Bosch.

Häll har jag bytt en gång och det var då jag fick reda att det är samma prylar i de flesta hällarna från Elektro Helios, Electrolux och Husqvarna.
Vi har kyl och frys i vitt. hällen med rostfri kant. Ugn med Pyrolysfunktion och Micro i samma färgsättning som ugnen. Diskmaskinen är integrerad med samma som köksluckorna i köket rätt smidigt när det är dags att byta.

Måste fråga varför man ska köpa Miele som är mycket dyrare än Bosch?
När Bosch får bäst i test av råd och rön?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk

Att tänka på är frågan; vill man att vitvarorna ska hålla i upp till 25 år? Hinner hända rätt mycket teknikmässigt också under den tiden. En kyl/frys idag är rätt mycket bättre (energisnålare, avfrostningsfunktioner etc) jämfört med en som kommer från början av 90-talet. Så att köpa en kyl/frys som "bara" håller i 15 år och är billigare kanske inte så dumt ändå. Sedan har jag tyvärr hört negativa saker om Electrolux från flera bekanta. Synd då det är ett svenskt märke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zAjben:

Ska snart köpa nya vitvaror till huset, blir hela paketet med tvättmaskin, torktumlare, spis, kyl, frys, diskmaskin och köksfläkt. Har suttit och försökt läsa på men det känns som en riktig djungel med mycket blandade omdömen. Generellt verkar det som att Miele anses vara bra av de flesta, men är man inte gjord av pengar så är Miele tyvärr väldigt dyra, särskilt om man helt ska köpa ny maskinpark. Vänder mig därför till er kloka sweclockare. Vad har ni för råd, tips och erfarenheter? Vilka märken är bra? Vad ska man undvika? Tacksam för all vägledning jag kan få.

Har sålt vitvaror inom fackhandeln en massa år och har även en del kontakter på servicesidan. Anser mig med den erfarenheten fått hyfsad koll.

Om du inte är gjord av pengar och kan köra Miele rakt av så finns alternativ.

Tvätt och tork. Köp Miele. De är helt enkelt bäst där. Budgetalternativet är Bosch och Siemens bättre maskiner, se till att tvätten är tyskbyggd.

Spis, köp Electrolux eller Husqvarna. Titta exempelvis på QSIP6160 (X eller W), verkar vara ett vettigt alternativ med induktion och pyrolysrengöring av ugnen. Om du ska ha lös häll och ugn, titta på Siemens (och Bosch, det är ju samma grejer) Husqvarna eller Electrolux.

Diskmaskin, integrera den bakom lucka om möjligt för att kunna välja märke fritt (om du nu vill hålla dig till så få märken som möjligt). Köp sedan en Siemens eller Bosch.

Kyl och frys, köp svenskbyggda skåp från Husqvarna eller Electrolux. Min personliga åsikt är att Husqvarnas nya handtag slår Electrolux...

Köksfläkt, mycket tycke och smak där... Ska den sitta på väggen eller under ett skåp? Franke F600 under skåp. Svensktillverkad Franke eller Bosch/Siemens på vägg. Fjäråskupan har otroligt mycket snygga och bra saker men kostar lite mer.

Undvik Samsung, LG och Cylinda pga problem med service.

Besök gärna en lokal vitvarufackhandlare, får man sälja ett helt paket brukar man kunna lämna ett bra pris. Iaf var det så för min del.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Miele räknas nog som det bästa, dock kostar det också..

Sedan kommer Bosch och Siemens som är samma sak, samma fabrik och samma produkt som räknas som det som har färrest reklamationer iflg ett stort serviceställe(ej i Sverige) som jag känner till.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Ett märke är inte nödvändigtvis bäst på allt. Våga blanda.

Tvätt och tork vill man ju dock ha samma så att det blir enhetligt i tvättstugan. Då är det Bosch eller Miele som gäller. Köpte själv Bosch då man inte har obegränsat med pengar. 10års motorgaranti från Bosch samt 5års garanti på hela maskinen från butiken., det känns helt ok.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

Nu är det kanske mitt paranoida jag som talar, men är inte alla vitvaror oroväckande lika varandra? Framfört allt diskmaskiner är i princip identiska bortsett från logga och smådetaljer. Kan det möjligtvis vara så att de är stöpta i samma form?

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba och bra svar!

Det är ett nytt hus, därför behöver vi köpa allt. Hade gärna köpt allt Miele, men man ska ju ha råd att flytta in i huset också. Är även den billigare delen av Mieles segment lika bra? Vi kommer att ha inbyggnadsvarianter av induktionshäll, mikro och ugn. Köksfläkten blir en vägghängd, inga skåp runtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprawler:

Nu är det kanske mitt paranoida jag som talar, men är inte alla vitvaror oroväckande lika varandra? Framfört allt diskmaskiner är i princip identiska bortsett från logga och smådetaljer. Kan det möjligtvis vara så att de är stöpta i samma form?

Du menar så som att mobiler, surfplattor, datorer, biler hus, båt etc etc är mycket olika?

Annars undrar jag hur du vill ha din diskmaskin eller tvättmaskin, rund?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av zAjben:

Är även den billigare delen av Mieles segment lika bra?

Nja... På tvätt och tork håller de samma kvalitet. På inbyggnads är det stor skillnad, skulle hellre ha Siemens eller Husqvarna än Mieles billigaste modeller.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Skrivet av roosterx:

Du menar så som att mobiler, surfplattor, datorer, biler hus, båt etc etc är mycket olika?

Annars undrar jag hur du vill ha din diskmaskin eller tvättmaskin, rund?

Nej jag vill inte ha en rund diskmaskin, det låter väldigt opraktiskt. Jag menar att alla menyer, knappar, färger & displayer är helt identiska. Det kanske är okej för alla andra men jag hade gärna sett att det fanns någon faktisk skillnad förutom priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxsux:

Har goda erfarenheter av Siemens bl,a men numera håller jag som bäst på att byta prylar till Bosh !! dom är vad jag tycker riktigt innovativa och synes mig vara av riktigt god kvalite.

Bosch och Siemens är samma sak, det enda som skiljer är produktbeteckning, logo och en gnutta pris (Siemens brukar vara aningen billigare, och är alltså därför mer prisvärd - det är som sagt exakt samma produkt).

Exempelvis har jag en Siemens espressobryggare, som enbart skiljer sig mot Bosch modell med namn och pris.

OT så är det ingen lätt fråga att besvara. Jag har en bra Mieledammsugare som hållit fint sedan 2001, jag föredrar Whirlpool när det gäller diskmaskiner (har åtminstone varit bättre än Electrolux/Husqvarna/Siemens i samma prisklass) och microvågsugnar.

Har en Electrolux tvättmaskin som funkat riktigt bra i många år, och en Bosch torktumlare som även den är riktigt bra (som förmodligen hade varit en Siemens om jag vetat att Bosch och Siemens är samma sak när jag köpte).

Största besvikelsen hittills är Husqvarna, som för mig visat sig vara i princip identiska med Electroluxmaskiner (inte så underligt givetvis, men jag trodde skillnaden skulle vara större), där den enda skillnaden har varit meningslösa metalldelar istället för plast (specifikt öppningshandtaget, som om det skulle behövas?) och ett markant högre pris. Blev blåst av en säljare.

Vad gäller kyl/frys så har jag ingen egentlig uppfattning (har Siemens för närvarande, men det var förra husägarens val). Samma vad gäller spis.

Vissa svär på att Cylinda är the shit, men det tvivlar jag personligen på. Blir alltid skeptisk på maskiner som kallas "Sverige"-nånting, t.ex. "Sverigetvätten", då det luktar bondfångeri.

Avslutningsvis: en god idé är att kolla på Råd & röns tester, de är välgjorda och objektiva (så vitt jag vet). Gå inte efter märket, gå efter ordentliga recensioner!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Måste fråga varför man ska köpa Miele som är mycket dyrare än Bosch?
När Bosch får bäst i test av råd och rön?

Jag allt är inte bra bara för att det får bra betyg i råd och rön. Läser man lite runt om de maskiner man är intresserad av så ser man i forum och liknande att det inte alltid att saker och ting fungerar så bra som tester säger.

När det gäller tvättmaskin så har mina föräldrars Miele gått sen 1986, de bytte kol på motorn förra året. Torktumlaren rullar på fortfarande utan några problem.

Kyl och frys som jag har från Husqvarna är sen 2007, inga problem med dem däremot frysen från siemens som jag har i förrådet fungerar inte lika bra. Den behöver avfrostningar med jämna mellanrum.

Mina tidigare rekommendationer kommer från egna erfarenheter och kompisar som jobbar med att serva och reparera maskiner.

Och jag märkte att det finns fler som har samma tyckande som jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zAjben:

Tack för alla snabba och bra svar!

Det är ett nytt hus, därför behöver vi köpa allt. Hade gärna köpt allt Miele, men man ska ju ha råd att flytta in i huset också. Är även den billigare delen av Mieles segment lika bra? Vi kommer att ha inbyggnadsvarianter av induktionshäll, mikro och ugn. Köksfläkten blir en vägghängd, inga skåp runtom.

Enligt de tester jag läst i Råd & rön (för torktumlare, diskmaskiner m.m.) så är Miele oftast bra och ibland bäst, men generellt sett inte prisvärda jämfört med andra märkens modeller som får lika höga betyg men kostar betydligt mindre. Sikta inte på Miele bara-för-att, det är bara dumt.

När det gäller långtidshållbarhet så är det förstås en svårare fråga, som ett korttidstest på en ny produkt givetvis inte kan svara på.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Rekordmedlem

Har en vän som just bytt kök 2015 och köpt Miele induktionshäll och ugnar, de fungerar väl bra "värmemässigt" men reglagen är rena skämtet, de är det värsta skit som konstruerats när det gäller hur de manövreras, hällen tål ingen fukt alls på nått sätt, är man blöt om händerna eller hällen fuktig går dess touchkontroller inte att använda och ugnarna har en fruktansvärd kombination av ratt och touchreglage som är så ologiska och "tröga" att man nästan börjar gråta, stor varning för hur illa reglagen fungerar i praktiken på Mieles köksprylar, vet inte hur andra prylar funkar men Miele är i alla fall hemska.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vi har nyligt bytt och valet föll på Siemens. Mycket för att de modeller som jag tittade på hade väldigt bra värden specificerade på ljudnivå. De ska helt enkelt enligt tillverkaren låta lite.

Köket är byggt tillsammans med matplats och vardagsrum i en öppen planlösning och att ha kyl och frys ståendes och låter väldigt mycket känns inte jätteroligt. Speciellt inte om man vet med sig att man kommer lida av det i flera år framöver.

Så titta på ljudnivån är mitt tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har en vän som just bytt kök 2015 och köpt Miele induktionshäll och ugnar, de fungerar väl bra "värmemässigt" men reglagen är rena skämtet, de är det värsta skit som konstruerats när det gäller hur de manövreras, hällen tål ingen fukt alls på nått sätt, är man blöt om händerna eller hällen fuktig går dess touchkontroller inte att använda och ugnarna har en fruktansvärd kombination av ratt och touchreglage som är så ologiska och "tröga" att man nästan börjar gråta, stor varning för hur illa reglagen fungerar i praktiken på Mieles köksprylar, vet inte hur andra prylar funkar men Miele är i alla fall hemska.

Ah, det förvånar mig inte.

Ett fint exempel på vad jag menar: man bör aldrig stirra sig blind på ett visst märke (särskilt när det gäller ett dyrt).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Hej

Jag har erfarenhet av branschen då jag varit med och köpa in varor från fabriker i Kina

Jag skulle säga att det handlar mindre om märke och mer om vad för fabriker man handlar från och vilken prisnivå det är.

De stora kinesiska tillverkarna är de som levererar till de flesta "väst"märken. De har ett gediget kvalitetsarbete och tillverkar enorma volymer per år. Den diskmaskinsfabrik vi hade kontakt med gjorde 2 miljoner maskiner per år men kunde byggas ut till 4.
Här tillverkades allt från Bosch till Miele med flera.

Hur vet man då vad man ska köpa.

Det handlar många gånger om samma sak som vi diskuterar här. Vad vill du ha för service och utbud.

De som har bra garantier och enhetlig design över modellserier är i regel lite mer kostsamma men å andra sidan värd det.

Även lågprismärken kan hålla en bra kvalitet om de är gjorda i rätt fabrik

Electrolux är det märke som våra kunde (kedjorna) hade mest problem med. De hade väldiga kvalitetsproblem och krävde mycket service av servicetekniker.

När jag byggde om kök och badrum så köpte jag allt från Bosch. Vilket är samma fabriker som Siemens och samma grundplattor. Men ofta till ett pris som är 30% lägre.
Siemens kommer med lite fränare funktioner ett par år innan de släpper dem till Bosch. Men det är enda skillnaden.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Tillverkare och märken

För att reda ut tillverkare, ägare och varumärken ser det ut såhär:

Electrolux äger Electrolux, Husqvarna, AEG, Elektro Helios m.fl.
BSH Home Appliances äger Bosh, Siemens, Gaggenau, Neff m.fl.
Gorenje äger Gorenje, Asko, Cylinda
Miele äger Miele
Samsung äger Samsung
LG äger LG

Säger inte särskilt mycket om produkternas kvalitet utan handlar snarare om vad tillverkarna vill kommunicera. För att ta ett exempel riktar BSH varumärket Bosch till den breda massan, Siemens är nästintill identiska maskiner med mer påkostad design och fler finesser medan Gaggenau är till för lyxmarknaden.

Electrolux segmentering är Elektro Helios -> Electrolux -> Husqvarna.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Byggde hus 1990 och hade bytt ut de flesta vitvaror (utom kyl o frys) inom 10 år på grund av att de helt enkelt bara gick sönder. Hade ett lite dyrare Husqvarna paket. Tvättmaskinen gick sönder 3 ggr under denna tiden. Nä, jag rekomenderar verkligen inte det märket utan avråder på det bestämdaste.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Vissa svär på att Cylinda är the shit, men det tvivlar jag personligen på. Blir alltid skeptisk på maskiner som kallas "Sverige"-nånting, t.ex. "Sverigetvätten", då det luktar bondfångeri.

Avslutningsvis: en god idé är att kolla på Råd & röns tester, de är välgjorda och objektiva (så vitt jag vet). Gå inte efter märket, gå efter ordentliga recensioner!

Cylinda har mig veterligen väldigt dåligt ryklte bland reparatörer. Det har varit "billigt men bra" men används numer som lågpris för att locka in folk i butiker via reklamblad. Och kan sättas på i princip vadsomhelst. På samma sätt som "Kronan" cykeln mer ett sätt få in folk som tycker "det var bra grejjer för 30 år sen".

Råd och rön är riktigt bra!

Är man besatt av att ha saker som är tillverkade av Electrolux kan man för övrigt köpa IKEAs sortiment. De aktuella serierna är tillverkade av Electrolux. Till halva priset av en produkt med Electroluxloggan på.