12 voltfläkt med 5volt ut från nätaggregat

Permalänk

12 voltfläkt med 5volt ut från nätaggregat

Jag har skaffat en ny fläkt till mitt chassi och då det inte finns fläktutgångar på mitt moderkort så skaffade jag en adapter så man kan koppla direkt från nätaggregatet. på adaptern är det 2 12 volt utgångar och 2 5volt utgångar. Är det okej att koppla fläkten till 5 volt så man får ner varvhastigheten och på så vis ljudnivån? Eller är det något som skadar nätaggregatet eller fläkten?
För själva kylningen är det nog lugnt då det inte var någon fläkt från början, men då jag satt in ett nytt grafikkort så tyckte jag det var bra att ha.

Visa signatur

----------------------------------
Min dator
Bitfenix Neos Röd/Vit - 500W EVGA - Intel Core i5 4460 - 16Gb 1600Mhz Kingston Hyper X Fury Ram - 2x120Gb SSD - GTX 960 2Gb - mATX ACER Inc MS-7869

Permalänk
Skrivet av hambergaren:

Jag har skaffat en ny fläkt till mitt chassi och då det inte finns fläktutgångar på mitt moderkort så skaffade jag en adapter så man kan koppla direkt från nätaggregatet. på adaptern är det 2 12 volt utgångar och 2 5volt utgångar. Är det okej att koppla fläkten till 5 volt så man får ner varvhastigheten och på så vis ljudnivån? Eller är det något som skadar nätaggregatet eller fläkten?
För själva kylningen är det nog lugnt då det inte var någon fläkt från början, men då jag satt in ett nytt grafikkort så tyckte jag det var bra att ha.

borde inte vara några problem däremot har vissa 12v fläktar en startström på 4-7V så inte säkert att det ens snurrar.

varför inte skaffa nån enklare kontroller ?
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1090&o=produkt_pris_ink...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av hambergaren:

Ja det är superduper att köra på 5V direkt från nätagget.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Var du seriös nu eller?@Igelkott:

Visa signatur

Min dator
Bitfenix Neos Röd/Vit - 500W EVGA - Intel Core i5 4460 - 16Gb 1600Mhz Kingston Hyper X Fury Ram - 2x120Gb SSD - GTX 960 2Gb - mATX ACER Inc MS-7869

Permalänk

okej, jag har testat när jag kopplade in fläktenb och den startade på 5 volt men gick långsammare, men vågade då inte ha den på för låg volt. Jag ska kolla på om det finns någon bra kontroller jag kan använda @Grönahunden:

Visa signatur

Min dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av hambergaren:

okej, jag har testat när jag kopplade in fläktenb och den startade på 5 volt men gick långsammare, men vågade då inte ha den på för låg volt. Jag ska kolla på om det finns någon bra kontroller jag kan använda @Grönahunden:

Det är absolut inga problem att köra fläkten på 5V. Det är oftast 5 eller 6V som fläktkontroller drar ner till på den lägsta inställningen.
Så länge fläkten har tillräckligt med ström för att starta så är det bara att köra på, men givetvis kommer fläkten snurra långsammare och på så vis flytta mindre luft - inte för att det kommer påverka tempsen alltför mkt i ett lite större chassi, sitter du på m-itx så kan det bli annat däremot.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Skrivet av hambergaren:

Skrivet av hambergaren:

det är ingen fara köra fläkten på 5v

var det en sån här adapter som du har ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Jaa precis en sådan adapter @Grönahunden:

Visa signatur

Min dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av hambergaren:

Ja absolut, jag kör det mesta så.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Det finns även möjlighet att köra 7volt.

Koppla fläkten mellan +5 och +12.
+5 kommer att bli virtuell 0 och +12 blir +7volt.

http://www.techpowerup.com/articles/other/137

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Det finns även möjlighet att köra 7volt.

Koppla fläkten mellan +5 och +12.
+5 kommer att bli virtuell 0 och +12 blir +7volt.

http://www.techpowerup.com/articles/other/137

Fast då ska man nog veta hur ens nätagg är uppbyggt samt ha elkunskaper med mera. Det är inget jag skulle rekommendera i varje fall.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av hambergaren:

Det är absolut inga problem för vare sig PSU eller fläkt att ha en drivspänning på 5v till en fläkt som är avsedd att drivas med 12v.