Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Garantiproblem med SSD köpt i andrahand

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Märker att namnet "Corsair" innebär ett gäng ömma tår här på forumet... Har nu varit i kontakt med Cdon som kommer ta tag i ärendet.

Har verkligen inte varit otrevlig mot Corsair i deras supportärende. Förklarade vänligt och lågt betonat situationen och var fullkomligt ärlig med hur det gått till samt att jag tagit kontakt med den förra ägaren etc. Fick bara som svar "denied" på ärendet och det korta svar som jag tidigare postat. Givetvis blir man irriterad. Därför att jag sen satt och funderade på hur jag skulle lägga upp tråden är för att jag redan fått besked från Corsair som inte längre bryr sig och att det egentligen inte är hela världen då jag hade gett upp. En 120Gb ssd är inte hela världen, långt ifrån. Men var själva principsaken att jag har kvitto och hela högen. Frågade även i supportärendet om förra ägaren måste göra en reklamation men fick inget svar på det.

Men återigen, att klaga som vi alla är duktiga på, i olika former innebar tydligen att stampa på väldigt många ömma tår när det kom till Corsair. Nästan som ni tar det personligt...

Du har rätt till garanti om du låter första ägaren sköta garantiärendet med Corsair, alternativ fråga honom om det är okej att du använder dig av hans adress i garantiärendet så ska du inte ha några bekymmer med Corsair. Men nu verkar det som att CDON löser allt för dig, tummen upp för dom :)!

Måste bara påpeka att det har förekommit väldigt mycket felaktiga information i tråden, hur företag sköter sina garanti/reklamationsärenden. Dom flesta företag har en tillverkargaranti, och då räcker det oftast att bara ange serialnumret på produkten så får man hjälp.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Någon som vet om samma "garantiprincip" lyder följande i USA? Har mer utav en känsla att konsumenterna i detta fall skulle stämma tillverkarna...

Skulle de stämma tillverkarna för att tillverkaren följer de köpvillkor som upprättats vi köpet?

Tveksamt.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Jag själv har bara bra erfarenheter utav Corsair , gällande garanti. Min 650W nätdel gick sönder efter 2-3 år, så jag skickade in det och fick ett nytt utav dem efter drygt 10arbetsdagar som var generation 2 utav den serien dessutom.

Samma här! Returnerade ett Corsair K90 som endast var delvis mekaniskt och fick tillbaka ett fullmekaniskt K95 RGB med valfri switchtyp.

Fick däremot bita i det sura äpplet när jag försökte RMA:a mitt gamla nätaggregat genom dem, men då var det mitt eget fel eftersom jag hade öppnat upp det och bytt ut fläkten på egen hand.

Visa signatur

Project AI (där fritiden inte räckt till...) | i7-14700 | Nvidia RTX A6000 | Vardagsrumsdator I | Casemoddat NR200P Sakura Limited Ed. SFF | Ryzen 5900X | ROG Strix 3080 White | ROG Crosshair VIII Impact X570 mini-DTX | CM SFX Gold 850W White | Kraken Z68 White AIO | Sennheiser HD 800 genom Aune X1S DAC + Onkyo A/V Receiver | LG OLED 77"| Vardagsrumsdator II | Casemoddat Lian Li O11 med optical-bonded transparent LCD i sidopanel och frontglas | i7-14700F | RTX 4070 | Thermalright FN240 AIO | LG OLED 42" | Macbook Pro 14" M1 Pro | Surface Pro i7 |

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av 93Clocker:

Dum fråga men, hur ser butiken på kvittot om du är första eller andra köparen om man köpt kontant i butik?

Där av den understa meningen i mitt inlägg.

Alla större butiker kör ju kundregister och mappar order/kvitto mot en användare. Är det typ en CD-skiva så skiter de ju i detta men dyrare grejer, datorer etc så brukar man få uppge namn och grejer (frivilligt såklart).

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Finns det något företag som inte anammar den policyn? Tycker det låter rätt sunt.

Skulle vilja påstå att de flesta butiker hanterar garantiärenden för andrahandsägare, annars skulle det t.ex. bli problem att få julklappar eller presenter fixade på garantin (dvs inte utan att första ägaren var tvungen att hantera det). Tvivlar faktiskt starkt på att en enda butik skulle gå ut med att dom vägrar garantiärenden förutom till första ägaren.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

@casuaL: Beror på vilket märke. EVGA erbjuder andrahandsköpare garanti på 3 år från produktionsdatumet på dem flesta produkter.

http://www.evga.com/support/warranty/graphics-cards/

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Skulle vilja påstå att de flesta butiker hanterar garantiärenden för andrahandsägare, annars skulle det t.ex. bli problem att få julklappar eller presenter fixade på garantin (dvs inte utan att första ägaren var tvungen att hantera det). Tvivlar faktiskt starkt på att en enda butik skulle gå ut med att dom vägrar garantiärenden förutom till första ägaren.

Är väl inget större problem då man antagligen inte ger någon okänd ett paket/gåva utan kan alltid bistå den som får paketet.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Det står i klartext på deras hemsidor, för det stora flertalet hemsidor. I praktiken försöker man så klart hjälpa folk, men det är skillnaden mellan att ha rättigheter, och att förlita sig på goodwill. Merparten av mina presenter, eller andra "gåvor" åtföljs inte heller av kvitto, vilket gör det där med garantier svårt att hantera utan den ursprungliga köparens medverkan...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Är väl inget större problem då man antagligen inte ger någon okänd ett paket/gåva utan kan alltid bistå den som får paketet.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Det står i klartext på deras hemsidor, för det stora flertalet hemsidor. I praktiken försöker man så klart hjälpa folk, men det är skillnaden mellan att ha rättigheter, och att förlita sig på goodwill. Merparten av mina presenter, eller andra "gåvor" åtföljs inte heller av kvitto, vilket gör det där med garantier svårt att hantera utan den ursprungliga köparens medverkan...

Bistå som i att lämna över kvittot är jag med på, men vad jag menade med medverkan var mer typ att den som ger gåvan eller att den andra ägaren ska behöva låtsas att överlåtelsen aldrig ägt rum (är väl eg. en form av bedrägeri?).

Garanti är ju aldrig en rättighet, utan ett frivilligt åtagande från handlaren och ev. från tillverkaren av en produkt. Nu har jag inte kollat genom något stort antal hemsidor, men jag hittar ingen specifik information på varken Inet, CDON eller Elgiganten som säger nåt om att garantin inte skulle gälla andrahandsägare. Komplett däremot säger explicit att garantin överlåts till andrahandsköpare (tummen upp till Komplett för detta!).

Hur som haver, min poäng är iaf att de flesta butiker knappast lär bråka om man som icke-första-ägare vill nyttja garantin. De finns säkert butiker som gör det och det är ju i så fall väldigt intressant för oss konsumenter att känna till vilka det är. Att sen tillverkare kan göra det om man kontaktar dom direkt är ju en annan sak, men det är ju snarare ytterligare ett skäl till varför man ska kontakta handlaren i första hand.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Bistå som i att lämna över kvittot är jag med på, men vad jag menade med medverkan var mer typ att den som ger gåvan eller att den andra ägaren ska behöva låtsas att överlåtelsen aldrig ägt rum (är väl eg. en form av bedrägeri?).

Garanti är ju aldrig en rättighet, utan ett frivilligt åtagande från handlaren och ev. från tillverkaren av en produkt. Nu har jag inte kollat genom något stort antal hemsidor, men jag hittar ingen specifik information på varken Inet, CDON eller Elgiganten som säger nåt om att garantin inte skulle gälla andrahandsägare. Komplett däremot säger explicit att garantin överlåts till andrahandsköpare (tummen upp till Komplett för detta!).

Hur som haver, min poäng är iaf att de flesta butiker knappast lär bråka om man som icke-första-ägare vill nyttja garantin. De finns säkert butiker som gör det och det är ju i så fall väldigt intressant för oss konsumenter att känna till vilka det är. Att sen tillverkare kan göra det om man kontaktar dom direkt är ju en annan sak, men det är ju snarare ytterligare ett skäl till varför man ska kontakta handlaren i första hand.

När det gäller den lagstadgade reklamationsrätten gäller den endast för personen som har köpt varan av återförsäljaren. Eftersom att det är reglerat i lag tror jag att många återförsäljare inte skriver ut det i sina köpvillkor.

EDIT: Jag tror till skillnad från dig att de flesta butiker lär "bråka" om man berättar att man har köpt produkten begagnad, den har gått sönder och sedan vill man reklamera till butiken. De flesta som kommer med en trasig produkt och kvitto, där det inte står namn, lär dock inte berätta att produkten är köpt i andra hand, butikerna frågar nog inte alltid heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Nu har jag inte kollat genom något stort antal hemsidor, men jag hittar ingen specifik information på varken Inet, CDON eller Elgiganten som säger nåt om att garantin inte skulle gälla andrahandsägare.

Det behöver det inte göra. Avtal är lite lustiga på det viset, de gäller nämligen bara mellan avtalsparterna, om inte annat anges. Om du köper en vara av Inet, och säljer den till mig, så är mitt avtal med dig, inte med Inet, och deras avtalstexter behöver inte explicit nämna mig för att det ska framgå att jag inte har några krav att ställa på dem.
Det de däremot faktiskt skriver är att tillverkarnas garantivillkor gäller, vilket gör att garantiläget är, som bäst, diffust. Inet har, och kommer fortsatt att försöka hjälpa kunder som goodwill, men fram tills man skriver ut att man står för garantier åt tredje part, är det just goodwill som gäller.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@eucalyptus: Oavsett hur Corsair sköter sin garanti så är det en treårig allmän reklamationsrätt i Sverige. Disken dör utan åverkan, reklamationsrätten ska gälla, om den är köpt från en svensk butik. Så kontakta butiken där disken är köpt och be dem ta ärendet istället.

Detta är även anledningen till att jag aldrig skriver namn eller liknande på kvittot, om möjligt, när jag köper saker. Har du inte namnet på kvittot så kan företaget inte säga ett skit.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

@eucalyptus: Oavsett hur Corsair sköter sin garanti så är det en treårig allmän reklamationsrätt i Sverige. Disken dör utan åverkan, reklamationsrätten ska gälla, om den är köpt från en svensk butik. Så kontakta butiken där disken är köpt och be dem ta ärendet istället.

Detta är även anledningen till att jag aldrig skriver namn eller liknande på kvittot, om möjligt, när jag köper saker. Har du inte namnet på kvittot så kan företaget inte säga ett skit.

Det "kvitto" jag har är ett bekräftelsemail ifrån CDON till förra ägaren. Där orderdatum, kundnummer, adresser, vara, alltihopa finns.

Corsair godtar inte denna utan vill ha en "print screen" eller annat bevis. Men men, Corsair är noga med detaljerna, varför kollar de inte bara upp order nummer osv själva då? Jag har gett dem all information, upp till dem att kolla att den stämmer om de nu inte litar på informationen man ger.?

CDON däremot ser ut att ta hand om ärendet. De hade dock hört av sig till förra ägarens mailaddress, därav det tagit ut på tiden. Så fick höra av mig igen och reda ut saker och ting. Förhoppningsvis går det nu framåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Där av den understa meningen i mitt inlägg.

Alla större butiker kör ju kundregister och mappar order/kvitto mot en användare. Är det typ en CD-skiva så skiter de ju i detta men dyrare grejer, datorer etc så brukar man få uppge namn och grejer (frivilligt såklart).

Just av den anledningen är allt jag köper "gåvor" till någon, även till mig själv
Så jag anger aldrig namnet.

En gång på Netonnet så insisterade hon i kassan på att vilja ha namnet, varpå jag frågade. Är det en ny lagstadgat krav för garanti? Hon svarar "nej, men..." varpå jag avbryter henne och säger, "bra, då slår du in den utan namn".
Är det en extra försäkring så förstår jag dem, men är det grundläggande garantin enligt konsumentköplagen så ska inga namn behöva ges.

-

Sen ang hela detta ärendet, och tråd, så verkar det slarvigt gjort från början, där av både missförstånd och allt. Man ska aldrig kasta sig in i något sånt, utan man börjar med att samla fram allt, kvitto, info om vad som hänt/testat osv. Sen skriver man ner allt tydligt och klart och meddelar detta i ticket eller support osv (beroende på hur tillverkare/ÅF vill ha det gjort).

Kvitto är dealbreaker, inget kvitto så kan du glömma allt om du inte vill bråka med konsumentombudsman osv. Har du kvitto dock så kan de ofta inte vet vem som är ursprungsägaren, så de vet endast att det är begagnat köp om du själv anger det.

Om jag själv hamnat i samma sits hade det första jag gjort, varit att kontakta just ursprungsägaren. Man kan ofta göra dessa ärenden betydligt smidigare om man gör det så, då man kan ta det via dem om så behövs.

Sen är det som vissa har påpekat, goodwill om de faktiskt hjälper en som andrahand ägare, då det finns ingen lag, ingen regel och inget som säger att man måste. Detta måste man inse när man köper begagnat... "your screwed if it breaks". Många i denna tråden behöver lära sig det, oavsett vad de sen "tycker om det". Det är bara så.

Om jag själv säljer något så skulle jag dock självklart ställt upp om en av mina köpare sen kommer och behöver garantiärende, då jag anser att produkten ändå "borde" ha garanti, och jag anser det god gärning av min sida att hjälpa dem med det.

@eucalyptus Notera dock att efter 6 mån (av de 3 åren) ska du som kund kunna bevisa att felet är ursprungsorsakat (tillverkningsdefekt), vilket inte alltid är det lättaste.
Många ÅF har dessutom bara 1 års garanti, hos dem. Så de sista 2 får du vända dig till konsumentombudsmannen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@eucalyptus Notera dock att efter 6 mån (av de 3 åren) ska du som kund kunna bevisa att felet är ursprungsorsakat (tillverkningsdefekt), vilket inte alltid är det lättaste.
Många ÅF har dessutom bara 1 års garanti, hos dem. Så de sista 2 får du vända dig till konsumentombudsmannen.

Reklamationsrätten är dock 3 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Det jag syftar på är reklamationsrätten.
Här har du detaljerna om du inte tror mig:
http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%...

"Enligt konsumentköplagen kan du reklamera fel på en vara upp till tre år efter köpet. Även tre år om garantin är på ett eller två år, är reklamationstiden fortfarande tre år."
"Under garantitiden ska säljaren reparera varan, oavsett när den går sönder. Du behöver inte bevisa att felet fanns redan från början. Men när garantin har gått ut måste du kunna styrka att felet fanns från början."

Detta är den lilla delen som gör det knivigt, varpå jag står för vad jag sa i min kommentar ovan, om att du har 6mån (till 1 år med butikers goodwill) ovillkorlig garanti. Sen blir det snabbt svårare och svårare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

"Enligt konsumentköplagen kan du reklamera fel på en vara upp till tre år efter köpet. Även tre år om garantin är på ett eller två år, är reklamationstiden fortfarande tre år."
"Under garantitiden ska säljaren reparera varan, oavsett när den går sönder. Du behöver inte bevisa att felet fanns redan från början. Men när garantin har gått ut måste du kunna styrka att felet fanns från början."

Detta är den lilla delen som gör det knivigt, varpå jag står för vad jag sa i min kommentar ovan, om att du har 6mån (till 1 år med butikers goodwill) ovillkorlig garanti. Sen blir det snabbt svårare och svårare.

Det som jag reagerade på var:
"Många ÅF har dessutom bara 1 års garanti, hos dem. Så de sista 2 får du vända dig till konsumentombudsmannen."
Du ska inte behöva gå till konsumentombudsmannen för att reklamera något som är mer än 6 mån gammalt. Att styrka att det rör sig om ett ursprungligt fel innebär, när det gäller elektronik, i princip att produkten är i gott skick, inga tecken på yttre åverkan samt att du intygar att du har använt produkten på rätt sätt. Mer bevis än så ska inte krävas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PointMan:

Skrivet av twk:

Skrivet av Paddanx:

Näe. KKL gäller bara vid köp från näringsidkare eller via en näringsidkare. Köper man något från privatperson så får man inte med det laga stöd som KKL erbjuder.

Här nedan är första paragrafen:

1 § Denna lag gäller köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument.
Lagen gäller även i fall då säljaren inte är en näringsidkare, om köpet förmedlas för säljaren av en näringsidkare. I sådana fall svarar både näringsidkaren och säljaren för säljarens skyldigheter enligt lagen.
Lagen gäller i tillämpliga delar även byte av lösa saker.
I denna paragraf avses med
konsument: en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet,
näringsidkare: en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten. Lag (2002:587).

edit:
Här är en artikel om detta också för den som fortfarande tvivlar:
http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/se-upp-for-begagnad-gara...

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Finns det något företag som inte anammar den policyn? Tycker det låter rätt sunt.

Innebär det att om jag köper en julklapp till någon så brinner automatiskt garantin inne?.
Om det skulle vara praxis , och känt så bör det ju påverka försäljningen negativt

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Vad är sunt? Att man har kvitto med all information och kartong samt disken. Vilka fler bevis behövs?

Kvittot är personligt helt enkelt..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det behöver det inte göra. Avtal är lite lustiga på det viset, de gäller nämligen bara mellan avtalsparterna, om inte annat anges. Om du köper en vara av Inet, och säljer den till mig, så är mitt avtal med dig, inte med Inet, och deras avtalstexter behöver inte explicit nämna mig för att det ska framgå att jag inte har några krav att ställa på dem.
Det de däremot faktiskt skriver är att tillverkarnas garantivillkor gäller, vilket gör att garantiläget är, som bäst, diffust. Inet har, och kommer fortsatt att försöka hjälpa kunder som goodwill, men fram tills man skriver ut att man står för garantier åt tredje part, är det just goodwill som gäller.
B!

Nja, nu var ju just den biten medan lite som motargument att de flesta butikerna skriver ut det Att dom inte skriver något explicit tror jag är det vanligaste och jag håller med dig om varför det inte behövs.

F.ö. hade jag precis en grej inne på garantirep. Stod namn på kvittot som inte var mitt och dom skulle kontakta mig (dvs annat telefonnr, namn, adress) när det var klart och dom var helt på det klara med den som köpt produkten och jag var olika personer. Inga som helst problem i den butiken iaf.

Nåja, detta är ju bara mina erfarenheter. Jag har inte haft problem med detta någon gång, men jag kan ju helt enkelt haft tur

F.ö. tyckte jag det var riktigt bra av Komplett att tydligt skriva ut att garantin även gäller andrahandsköpare. Jag gillar när handlare kör med rak och tydlig information

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Näe. KKL gäller bara vid köp från näringsidkare eller via en näringsidkare. Köper man något från privatperson så får man inte med det laga stöd som KKL erbjuder.

Här nedan är första paragrafen:

1 § Denna lag gäller köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument.
Lagen gäller även i fall då säljaren inte är en näringsidkare, om köpet förmedlas för säljaren av en näringsidkare. I sådana fall svarar både näringsidkaren och säljaren för säljarens skyldigheter enligt lagen.
Lagen gäller i tillämpliga delar även byte av lösa saker.
I denna paragraf avses med
konsument: en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet,
näringsidkare: en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten. Lag (2002:587).

edit:
Här är en artikel om detta också för den som fortfarande tvivlar:
http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/se-upp-for-begagnad-gara...

Det som jag och @Paddanx diskuterar är villkoren som gäller när du som kund handlar av en återförsäljare. Läs fler av inläggen innan du kommenterar.

EDIT: Detta skrev jag för några inlägg sedan.

Skrivet av twk:

När det gäller den lagstadgade reklamationsrätten gäller den endast för personen som har köpt varan av återförsäljaren. Eftersom att det är reglerat i lag tror jag att många återförsäljare inte skriver ut det i sina köpvillkor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Reklamationsrätten är en avtalsrätt specificerad i lagtexterna. Det finns inget utrymme för tveksamheter i ärendet, reklamationsrätten gäller enbart den ursprungliga kunden.

Skrivet av PointMan:

"Tyvärr. Varan har utgått ur sortimentet, och vi har inget likvärdigt att ersätta dig med, så vi gör ett återköp. Penningtvättlagen säger att pengarna ska in på kontot de kom från. Har du kortet med dig?"
För att inte nämna att kräva rätten till reklamationsrätt och garanti genom att utge sig för att vara ursprungskunden rent krasst är bedrägeri, och olagligt.

Skrivet av Hurtigbullen:

F.ö. tyckte jag det var riktigt bra av Komplett att tydligt skriva ut att garantin även gäller andrahandsköpare. Jag gillar när handlare kör med rak och tydlig information

Ska jag vara helt ärlig begriper jag inte varför inte alla gör så. I realiteten kostar det inte dem mätbart.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Ska jag vara helt ärlig begriper jag inte varför inte alla gör så. I realiteten kostar det inte dem mätbart.
B!

Min teori: Om jag, som ursprunglig köpare, reklamerar en vara kan jag berätta för återförsäljaren hur produkten har använts, vad den har utsatts för, hur den har fungerat under sedan inköpet etc. Jag kan dessutom svara på frågor som återförsäljaren ställer om produkten. Om produkten har sålts vidare till någon annan som senare reklamerar varan så kan den personen inte intyga detta och återförsäljaren kan inte få svar på eventuella viktiga frågor. Om jag var återförsäljare skulle jag absolut inte ta emot varor köpta i andrahand. "Har grafikkortet gått varmt? Har kylaren någonsin monterats av? Hur många gånger har du monterat i och ur det?" "Öööhhh, ingen aning. Jag köpte kortet i förrigår och igår slutade det att fungera"

Permalänk
Medlem

Fast det är ju egentligen ingen anledning. Återförsäljare frågar åtminstone aldrig mig om något av allt det där. Jag ger dem den information jag har när jag reklamerar produkten, och de inspekterar produkten, oftast bara visuellt, för att göra en bedömning om skicket, och därefter godkänner de, eller avslår garanti/reklamationsärendet.

Däremot hade det så klart varit trist att köpa ett begagnat grafikkort som enligt uppgift aldrig varit överklockat, är helt original, och aldrig har "mixtrats" med, och ett år senare när det slutar fungera få sitt ärende avslaget med motiveringen att någon bytt kylpasta på GPU'n.

Men att det går utmärkt att hantera garanti'ärenden åt begagnatköpare vet vi ju, dels från andra branscher (bilindustri, verkstad, rätt många industrier håller på med maskiner som har långa garantitider, där garantin följer med maskinen) men även eftersom Komplett har skrivit ut det i klartext, och ska sanningen fram så sköter de flesta butikerna det här bra som goodwill. Så det är inget de inte är vana vid.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast det är ju egentligen ingen anledning. Återförsäljare frågar åtminstone aldrig mig om något av allt det där. Jag ger dem den information jag har när jag reklamerar produkten, och de inspekterar produkten, oftast bara visuellt, för att göra en bedömning om skicket, och därefter godkänner de, eller avslår garanti/reklamationsärendet.

Däremot hade det så klart varit trist att köpa ett begagnat grafikkort som enligt uppgift aldrig varit överklockat, är helt original, och aldrig har "mixtrats" med, och ett år senare när det slutar fungera få sitt ärende avslaget med motiveringen att någon bytt kylpasta på GPU'n.

Men att det går utmärkt att hantera garanti'ärenden åt begagnatköpare vet vi ju, dels från andra branscher (bilindustri, verkstad, rätt många industrier håller på med maskiner som har långa garantitider, där garantin följer med maskinen) men även eftersom Komplett har skrivit ut det i klartext, och ska sanningen fram så sköter de flesta butikerna det här bra som goodwill. Så det är inget de inte är vana vid.
B!

Det var en teori från min sida.

Jag har fått frågor som: Har mobiltelefonen utsatts för väta? Har du flashat den med annan programvara? Så det förekommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av eucalyptus:

Det "kvitto" jag har är ett bekräftelsemail ifrån CDON till förra ägaren. Där orderdatum, kundnummer, adresser, vara, alltihopa finns.

Corsair godtar inte denna utan vill ha en "print screen" eller annat bevis. Men men, Corsair är noga med detaljerna, varför kollar de inte bara upp order nummer osv själva då? Jag har gett dem all information, upp till dem att kolla att den stämmer om de nu inte litar på informationen man ger.?

CDON däremot ser ut att ta hand om ärendet. De hade dock hört av sig till förra ägarens mailaddress, därav det tagit ut på tiden. Så fick höra av mig igen och reda ut saker och ting. Förhoppningsvis går det nu framåt

Varför jag behöver en print är för att ska ladda upp kvittot i vårat RMA-system, inte bara kopiera en text. Jag har sagt som det är, har du ett kvitto så hjälper jag dig mer än gärna att byta ut din SSD.

Jag kan inte kolla upp ordernummer hos butiker.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Paddanx:

En gång på Netonnet så insisterade hon i kassan på att vilja ha namnet, varpå jag frågade. Är det en ny lagstadgat krav för garanti? Hon svarar "nej, men..." varpå jag avbryter henne och säger, "bra, då slår du in den utan namn".
Är det en extra försäkring så förstår jag dem, men är det grundläggande garantin enligt konsumentköplagen så ska inga namn behöva ges.

Det finns ingen garanti via konsumentköplagen. Reklamation ter sig på ett helt annat sätt. Även om jag förstår vad du menar.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Det som jag reagerade på var:
"Många ÅF har dessutom bara 1 års garanti, hos dem. Så de sista 2 får du vända dig till konsumentombudsmannen."
Du ska inte behöva gå till konsumentombudsmannen för att reklamera något som är mer än 6 mån gammalt. Att styrka att det rör sig om ett ursprungligt fel innebär, när det gäller elektronik, i princip att produkten är i gott skick, inga tecken på yttre åverkan samt att du intygar att du har använt produkten på rätt sätt. Mer bevis än så ska inte krävas.

Vet att jag fick göra så iaf när jag hade en produkt som var defekt och garantin gått ut. Butiken vägrade göra något, då deras påtvingade 6 mån och även frivilliga (ytterligare 6 mån) garantitid hade gått ut.

Om det nu inte är så, då behöver du nog förklara det för butikerna.
Troligen har du helt rätt i vad du säger om den biten, men verkligheten är tyvärr lite klurigare.

Ang tex TS produkt.
Hur ska du påvisa att du har använt produkten rätt?
Låt oss säga så här. Jag köper en ny SSD, efter 1 år så skriver jag den till döds och döda den så den tappar all SMART data och brickas. Hur vet du att det har skett? Eller tycker du att mitt bevis är nog "att den inte fungerar"?

Garantin garanterar att den ska fungera under en viss tid, felfritt. Reklamationsrätten är bara giltigt om där är något fel som funnits från grunden som gör att produkten oavsett användning aldrig kan ha haft en chans att hålla. Du måste mao göra mer än bara säga... "denna funkar inte"

Själv var jag tvungen att argumentera ett långt tag för att den hade bråkat sedan tidigt stadie. Datorn i fråga hade haft överhettningsproblem sedan tidig ålder och var inne på garantiärende redan efter 4 mån. Felet påstås då ha rättats till och jag fick tillbaka den.

När strax över 1år hade gått så började problemen återkomma, och så klart så fanns ingen garanti kvar. Det tog ca 3 mån bråkande och bla bevisande på att felet hade "rättats till" en gång tidigare, vilket uppenbarligen inte hade fungerat. Och att felet, som var identiskt med det, därför fanns redan från början.

Jag var tvungen att göra den vägen jag nämnde ovan, eftersom butiken vägrade göra något. Det hela slutade med att hela köpet hävdes efter många om och men, efter att jag kunde bevisa att felet fanns redan i tidigt stadie.

Allt detta står också i länken jag skrev förra gången.
Fel på varan – reklamation
Under de första sex månaderna efter köpet räknas felet som ursprungligt, om inte säljaren kan bevisa att felet inte fanns från början. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.

Mao, det täcker inte "nya fel". Dvs, om produkten fungerar felfritt i 1 år, garantin är 1 år, och efter 1,5 år så går något sönder så har du ingen reklamationsrätt. Om felet har funnits sedan tillverkningen, eller sedan garantitiden, då kan du reklamera den i "upp till 3 år" för just de felen. (Precis som jag gjorde ovan).

PS. Notera för övriga läsare, allt ovan gäller endast vid köp av vara från en svensk ÅF, inte privatpersoner mellan, begagnat eller utländska butiker.

Förtydling
Permalänk
Medlem

Fan man lär sig något nytt varje dag. Hade ingen aning om att garantin inte följer med till nästa ägare!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.
Huvuddator. 14600K 32Gb RAM, RTX 3090