Garantiproblem med SSD köpt i andrahand

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Hade samma problem med ett par Salomon skor som jag köpt på Ebay, med kvitto och allt. Trots det ville inte Salomons support hjälpa. Man har varit trogen och ofta köpt deras märke men mycket värd är man inte när deras saker går sönder och deras garantiärende blir en lögn.

På Ebay är det dpck massor med piratmärken med mera. Det är inte auktoriserade återförsäljare där utan privatpersoner.

Dvs ingen skyldighet alls för Salomon att hjälpa till.

Har de någon uttalad world wide garanti? Ta det med säljaren om du vill klaga på nån.

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Instämmer. Ser verkligen inte problemet. Jag har DERAS produkt, kvitto och kartong. Produkten i detta fall är cirka 2 år gammal, med 3 års garanti kvar. Uppenbarligen har deras produkt slutat fungera. Orsak är oklar. Men SSD'er kan ju dö. Att jag då sitter med deras produkt i handen nu som är defekt - vad är då problemet med att bara byta ut den??

Som konsument skulle man ju aldrig i sin vildaste fantasti gå tillbaka till det företaget och köpa en ny likvärdig produkt när den man har inte höll måttet och dog, o så blir man lämnad ensam!

Men snälla nån, det här har i princip alla tillverkare som villkor, det är absolut inget ovanligt, jag som fd butiks/servicetroll på datorbutiker vet att det här gäller i princip alla om det står namn på kvittot
Gissa varför så många butiker i princip kräver namn på elektronikvaror som t e x netonnet mfl

Eller, tycker du t e x att följande vore rätt om du säljer/köper en begagnad vara
1: Du är ägare 1 till bärbar dator
2: Du säljer den begagnad och utlovar garanti till nästa köpare, står ditt namn på kvittot
3: Datorn går sönder, delar finns inte, tillverkaren vill göra ett återköp/kreditera
4: Tillverkaren vägrar att göra kreditering till någon annan än köpare 1

Gissa varför?
Jo, för att den som köpte datorn begagnad av dig köpte den för 50% av priset, men om tillverkaren ger kunden återköpet så får han 100% tillbaka istället för de 50% han köpt den för

Eller tycker du verkligen att du i det läget skulle ha fått 0% och begagnatägaren 100% av det DU gav vid köpet?

Det är helt enkelt inte rätt att köpare nr 2 som köpt den för kanske en bråkdel av priset ska ha hela värdet

Sen är det ju förstås lika simpelt för dig och säljaren att säljaren skickar in den och får den utbytt om han nu lovat garanti, vilket jag antar att han/hon har, eller är det bara du som förutsatte?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Det enda Samsung ville ha var serienummer och vart jag köpt den ifrån sist jag hade med dem att göra.

Jo, vad företag säger och vad de gör är ofta olika saker.

Skrivet av Xeno88:

Nja, det enda som behövs med shield plus är serienumret.

Deras garantisida säger:

Citat:

This warranty is valid only for the original purchaser of products when purchased from an authorized OCZ Storage Solutions dealer. Except where prohibited by law, the warranty is non-transferable.

Och jag ser inget på ShieldPlus-sidan som motsäger det. Men som sagt, företag är inte alltid så noga med att kontrollera vart en produkt faktiskt kommer ifrån. Delvis för att vara trevlig mot sina kunder, och delvis för att det nog är rätt svårt att verkligen kontrollera om någon är originalkund eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jo, vad företag säger och vad de gör är ofta olika saker.
Deras garantisida säger:
Och jag ser inget på ShieldPlus-sidan som motsäger det. Men som sagt, företag är inte alltid så noga med att kontrollera vart en produkt faktiskt kommer ifrån. Delvis för att vara trevlig mot sina kunder, och delvis för att det nog är rätt svårt att verkligen kontrollera om någon är originalkund eller inte.

Andra delen här är ganska ofta rätt lätt, många tillverkare kräver registrering på produkten för att du ska få fulla garantier etc, många reggar bara för formens skull, eller står namn på kvittona vilket är vanligare än man tror
Men, erfarenheten vis, så är det de första grejerna det oftast fallerar på, kund 1 reggar prylen, säljer till person 2, person2 har ingen aning om att den är reggad o får avslag osv trots att inte ens namn stod på kvittot

Surt sa räven, men ptja, det är ju såklart en del av företagens sätt att spara in x tusen varje år, plus även att många vid krediter inte ska få vad de inte har rätt till från början

Edit:
Själv när jag säljer beggat utlovar jag antingen ingenting, eller lovar hjälpa till vid garanti-fel/ärenden, men berättar alltid att om det är nåt som de själva orsakat eller haft sönder så får de stå för notan och att de alltid betalar eventuell frakt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur vissa resonerar. Ni har inte gett tillverkaren en krona men ni förväntar er service?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Förstår inte hur vissa resonerar. Ni har inte gett tillverkaren en krona men ni förväntar er service?

Hur tänker du egentligen? Priset för varan är en gång betalt! Företaget har fått sina pengar åter med både täckning för kostnader och en rejäl vinst.

Att företaget sen skiter i om deras produkter håller heller inte är bara dålig attityd - men allt handlar ju om pengar, och är man pengakåt så skiter de väl i konsumenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Instämmer. Ser verkligen inte problemet. Jag har DERAS produkt, kvitto och kartong. Produkten i detta fall är cirka 2 år gammal, med 3 års garanti kvar. Uppenbarligen har deras produkt slutat fungera. Orsak är oklar. Men SSD'er kan ju dö. Att jag då sitter med deras produkt i handen nu som är defekt - vad är då problemet med att bara byta ut den??

Som konsument skulle man ju aldrig i sin vildaste fantasti gå tillbaka till det företaget och köpa en ny likvärdig produkt när den man har inte höll måttet och dog, o så blir man lämnad ensam!

Jag tror du bör ta några djupa andetag. Har du ens läst vad folk skriver i tråden? Känns bara som du vill gnälla.

Jag håller med att de är tråkigt att man inte har garanti efter att man är andrahands köpare, men står det klart och tydligt är det väll inte så mycket att bråka om?
Du är inte den första som klagar på i forumet det och inte den sista. Har du inte kommit förbi någon tråd innan eller gjort någon efterforskning själv är där inte så mycket att göra mer än att bita i det sura äpplet?

Alla gör vi fel ibland och det kostar oss, själv missa jag tex ett flyg för inte allt för länge sedan som gjorde att jag förlorade mer än 2 papp i utgifter samt en arbetsdag (more cash).
Lär av det och gå vidare, att gå och älta detta kommer bara sura ner din egna tid.

Det är okej att bli sur / ledsen men vid dessa tillfällen ska man ta ett steg tillbaka innan man börjar skriva massa glåpord som inte stämmer. Annars riskerar man att hamna i situationer som denna där det är ens egena bristande efterforskning som ligger till grund för det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Vad är sunt? Att man har kvitto med all information och kartong samt disken. Vilka fler bevis behövs?

Bevis? Reklamationsrätten kan inte inte överföras till tredje part, så "kvittot" har du absolut ingen jävla nytta av. Garanti? Det är frivilligt, något företagen erbjuder på egen hand, som kan ha bättre villkor än reklamationsrätten, men som normalt har samma förbehåll, den kan inte överföras till tredje part. Vilket är exakt vad Corsair förklarade för dig i sitt meddelande.

Jag har till och från tjatat om det här i säljes annonser där argument som "garanti kvar, kvitto finnes" används för att försöka få sålt produkten. Du köper en begagnad produkt. Med väldigt få undantag är det det samma som att du har 0 och intet i form av garantier, och reklamationsrätt. Har du en jävla tur så är kvittot på disken utställt av Komplett. Har de sålt disken skriver de i klartext på sin hemsida att deras garanti följer med produkten. Så vitt jag vet kör alla andra med att garantier inte går att överföra till tredje part. Ibland hävdar någon att de har varit i kontakt med Inet per telefon, och att de fått garantier för att garantin minsann ska gälla även efter ägarbyte, men trots upprepade påstötningar till Inet, både här på forumet, och i mail, så har de vägrat att kommentera det. Av exakt samma anledning som det är standardskrivelsen som står på deras hemsida. Så länge de inte har lämnat text efter sig någonstans där de medger att garantierna går att föra över till tredje part, så kan de välja från fall till fall, och hantera det som rena goodwill ärenden. Sjyst av dem att vara villiga att göra det, men långt från det samma som att garantin följer med produkten.

Det är fan snart dags att folk lär sig det. Reklamationsrätten är lagstadgad, och gäller BARA ursprungliga köparen. Garantier är frivilliga, och följer normalt inte med produkten. Jag tror jag ska börja anmäla annonser där kvitto+garanti framhålls som ett argument, om inte varan uttalat är köpt på Komplett.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Ja, det är ruttet att det är på det här viset, men det är generell praxis och tyvärr har de lagen på sin sida.

Skrivet av godspeed:

Det är helt enkelt inte rätt att köpare nr 2 som köpt den för kanske en bråkdel av priset ska ha hela värdet

Att de gör så här har noll och intet med någon form av rättvisa att göra, de är enbart ute efter att försöka tvinga folk att alltid köpa nytt, då de inte tjänar något på andrahandsmarknaden.

Det vore bättre om garanti var ett tvång och inte frivilligt, och att det självklart skulle gälla produkten i sig och inte ha någon koppling alls till vem som för tillfället äger den.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

*crybaby*
(Ta det med säljaren om du vill klaga på nån. Sluta försöka smutskasta företaget)

Permalänk
Medlem

Corsair har bra produkter, rätt policy och i framtiden tänk på att inte köpa begagnade hårdvaror utan att veta skicket och hur länge den har använts.

Vid nästa build blir det nog säkert corsair igen.

Visa signatur

Corsair AX 1600i | Z690 Asus Rog Maximus Extreme | G.skill trident Z DDR5 16x2 (32gb)| M.2 Samsung 980 Pro 2 tb | Intel I9-14900ks 24 cores / 32 threads | Uhd 770 > 4xxx series(överpris) | Asus rog 360 mm III | Asus Hyperion gr701 White | Windows 11 Pro 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Jag tror du bör ta några djupa andetag. Har du ens läst vad folk skriver i tråden? Känns bara som du vill gnälla.

Jag håller med att de är tråkigt att man inte har garanti efter att man är andrahands köpare, men står det klart och tydligt är det väll inte så mycket att bråka om?
Du är inte den första som klagar på i forumet det och inte den sista. Har du inte kommit förbi någon tråd innan eller gjort någon efterforskning själv är där inte så mycket att göra mer än att bita i det sura äpplet?

Alla gör vi fel ibland och det kostar oss, själv missa jag tex ett flyg för inte allt för länge sedan som gjorde att jag förlorade mer än 2 papp i utgifter samt en arbetsdag (more cash).
Lär av det och gå vidare, att gå och älta detta kommer bara sura ner din egna tid.

Det är okej att bli sur / ledsen men vid dessa tillfällen ska man ta ett steg tillbaka innan man börjar skriva massa glåpord som inte stämmer. Annars riskerar man att hamna i situationer som denna där det är ens egena bristande efterforskning som ligger till grund för det hela.

Delvis sant, jag skulle behöva ett par djupa andetag luft. Att bita i det sura äpplet har jag nog gjort nu, det var väldigt surt.

Gnäller gör jag också, kanske mest för att dela med mig av min händelse och för att gnälla är något jag är bra på...

Permalänk
Medlem

Det vore trevligt om du bifogade det meddelande du skickade till Corsair från första början. Varför nämna att du köpt disken i andrahand, om du har ägandebevis i form av kvitto?

Visa signatur

R7 5700X3D | RTX 3060 Ti | 3DMark
K3 | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X 2 Superlight | 80HE
pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det vore bättre om garanti var ett tvång och inte frivilligt, och att det självklart skulle gälla produkten i sig och inte ha någon koppling alls till vem som för tillfället äger den.

Det fungerar inte så. Det är därför reklamationsrätten är utformad som den är. Den är betydligt mer långtgående än garantier, och inte i närheten av frivillig. Men gäller bara den som ingår avtalet med säljaren. Av flera anledningar, men primärt för att lagar gällande avtal bara behandlar de aktuella parterna när avtalet ingås.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ja, det är ruttet att det är på det här viset, men det är generell praxis och tyvärr har de lagen på sin sida.

Att de gör så här har noll och intet med någon form av rättvisa att göra, de är enbart ute efter att försöka tvinga folk att alltid köpa nytt, då de inte tjänar något på andrahandsmarknaden.

Nu menade jag mer på att det inte är rätt för säljaren om köparen gör en sån grej, och som tillverkare vill man inte sitta i en sådan sits att säljaren kommer till ens facebooksida och skriker sig hes efter kompensation för sveda och värk dessutom, har till och med sett puckon dra det till rättsliga utspel där de utöver tillverkarens redan 100%iga kompensation till köparen sen tvingats kompensera till säljaren för det som saknats, ingen aning om hur de tänkte där de kära rättsnissarna men ptja, så var det iaf

Det finns självfallet fler aspekter av det här

Såklart vill de precis som alla andra företag/personer/människor i världen tjäna pengar, även killen som skapade tråden som felaktigt trodde att garantin överförts till honom

Ditt argument är bättre för köparna, absolut, men som vanligt så blir inte allt som man vill eller önskar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Någon som vet om samma "garantiprincip" lyder följande i USA? Har mer utav en känsla att konsumenterna i detta fall skulle stämma tillverkarna...

Hos vissa tillverkare (Dell t.ex.) kan du flytta över garantin till en ny ägare.
http://www.dell.com/support/assets-transfer/se/sv/sebsdt1/Tra...

Hos Corsair (och flesta andra) så är det bara första ägaren som gäller, precis som det står i alla texter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Hur tänker du egentligen? Priset för varan är en gång betalt! Företaget har fått sina pengar åter med både täckning för kostnader och en rejäl vinst.

Att företaget sen skiter i om deras produkter håller heller inte är bara dålig attityd - men allt handlar ju om pengar, och är man pengakåt så skiter de väl i konsumenterna.

Man ska akta sig för att utala sig om saker man inte är insatt i. Har du någon som helst uppfattningen om konkuransen på elektronikmarkanden?
Väldigt många tillverkare säljer sina produkter med väldigt små marginal för att få användare och sedan tjäna pengar på produkter/ tjänster runt om som folk inte bryr sig om att kolla upp på prisjakt eller liknande.

Marginaler var där för 20-30 år sedan. Då kunde man bjuda på hem leverans av en tv för priset den såldes, man kunde även reparerar mindre fel "gratis" eller slänga med några kablar.
Idag är marginaler nästan helt borta pga av internet och att tro att de tjänar så mkt på en ssd för några hundra kronor visar bara på en bristanden verklighetsuppfattning.

En anna sak som jag inte setts tas upp i tråden är priset. Har du någonsin tänkt över varför allt är så billigt idag? Företagen satsar på volym försäljning istället för en väldigt bra och långlivad produkt. Detta medför att de får dra tillbaka på förmåner innom bla garantier osv för att tillgodose en marknad som bara vill ha billigt billigt billigt.

Hade du kunna tänka dig betala 50% mer för en produkt för att den nu skulle ha den garantin du önskar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eucalyptus:

Följdproblemet är väl vilken tillvkerkare du ska välja istället i så fall. De flesta andra har samma begränsningar i garantin.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Förjdproblemet är väl vilken tillvkerkare du ska välja istället i så fall. De flesta andra har samma begränsningar i garantin.

Flesta ja, inte alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Man ska akta sig för att utala sig om saker man inte är insatt i. Har du någon som helst uppfattningen om konkuransen på elektronikmarkanden?
Väldigt många tillverkare säljer sina produkter med väldigt små marginal för att få användare och sedan tjäna pengar på produkter/ tjänster runt om som folk inte bryr sig om att kolla upp på prisjakt eller liknande.

Marginaler var där för 20-30 år sedan. Då kunde man bjuda på hem leverans av en tv för priset den såldes, man kunde även reparerar mindre fel "gratis" eller slänga med några kablar.
Idag är marginaler nästan helt borta pga av internet och att tro att de tjänar så mkt på en ssd för några hundra kronor visar bara på en bristanden verklighetsuppfattning.

En anna sak som jag inte setts tas upp i tråden är priset. Har du någonsin tänkt över varför allt är så billigt idag? Företagen satsar på volym försäljning istället för en väldigt bra och långlivad produkt. Detta medför att de får dra tillbaka på förmåner innom bla garantier osv för att tillgodose en marknad som bara vill ha billigt billigt billigt.

Hade du kunna tänka dig betala 50% mer för en produkt för att den nu skulle ha den garantin du önskar?

Just den här SSD'n kostade 950 kr, 120Gb för 2 år sedan, att de inte gör en vinst på den tror jag inte en sekund på! Idag har SSD-priserna pressats hårt. Men bara för ett år sedan var nog vinsterna större än idag.

Ja, jag betalar 50% mer för garantin. Varför tror du jag gav över 5000kr för en 1Tb Samsung 850 PRO när en EVO är billigare? Jo för att garantin är 10år istället för 5 år...

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Klart dom skiter i dig, du har ju varken köpt varan av dom eller annars ingått i ett avtal med dom. Du är inte berättigad någonting från dom, och med all rätt.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Agile:

Flesta ja, inte alla.

Ja då är det dellhårrdiskar som gäller framöver då ;).
Skämt åsido.
Det finns såklart undantag vilket vi känner till. Hade inte skrivit "de flesta" annars ;).

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

primärt för att lagar gällande avtal bara behandlar de aktuella parterna när avtalet ingås

Så vitt jag vet fungerar inte tillverkargaranti, som väl är frivlligt, så. Där finns ingen koppling till vem som för närvarande äger produkten, utan grantin gäller enbart och endast produkten i sig (vilket är en självklarhet och som det alltid borde vara).

Tillverkargaranti borde inte vara frivilligt.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Jag hoppas inte du var seriös med det fetstilta, Vad tror du en SSD kostar att tillverka/utveckla/mellanhänder? "rejäl vinst" kan du glömma

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

kartongen är i MINT-kondition.

Hmm vad har kartongens kondition med det hela att göra? :S

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Hur många gånger ska ett företag ha betalt för sin produkt för att de ska ge garanti tycker du?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - Nvidia RTX 4070ti SUPER - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX.
Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Ducky One 3 Daybreak Full Size (Cherry MX Brown) - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Tillverkargaranti borde inte vara frivilligt.

Det är klart den borde. Det är ett frivilligt åtagande som sträcker sig utanför de lagstadgade minimum som utgör vår reklamationsrätt. Lagarna hanterar reklamationsrätten som en del i det avtal du ingår med en säljare. Du köper varan av en återförsäljare, inte av tillverkaren, därför ställer lagarna inga som helst krav på tillverkarna. DU har inte ingått ett avtal med TILLVERKAREN. Att de överhuvudtaget bryr sig om att ha garantier är ett helt frivilligt förfarande. Det är fullständigt omöjligt att lagstifta om avtalsrätt mellan parter som aldrig ingått ett avtal.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Till alla som tycker att Corsairs policy är superbra, hur tänker ni ang. gåvor? Säg att jag skulle köpa en SSD till min kompis, för att jag är så jäkla schysst. Då är det automagiskt alltså ingen garanti på den SSDn, fair?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - Nvidia RTX 4070ti SUPER - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX.
Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Ducky One 3 Daybreak Full Size (Cherry MX Brown) - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Nu menade jag mer på att det inte är rätt för säljaren om köparen gör en sån grej

Om andrahandsköparen lyckades göra ett återköp (vilket för övrigt är osannolikt då det normalt handlar om reparation eller ny produkt), varför skulle jag sura över det (som säljare)? Det vore otroligt löjligt. Har jag sålt produkten vidare så har jag. Vad som händer med den efteråt har jag noll och intet med att göra.

Skrivet av godspeed:

och som tillverkare vill man inte sitta i en sådan sits att säljaren kommer till ens facebooksida och skriker sig hes efter kompensation för sveda och värk dessutom, har till och med sett puckon dra det till rättsliga utspel där de utöver tillverkarens redan 100%iga kompensation till köparen sen tvingats kompensera till säljaren för det som saknats, ingen aning om hur de tänkte där de kära rättsnissarna men ptja, så var det iaf

Jo, det finns ju tyvärr alltid idioter som försöker missbruka sina rättigheter. Det är förstås inte ok på något sätt, och jag hoppas verkligen att de aldrig eller åtminstone bara extremt sällan lyckas...

Skrivet av godspeed:

Såklart vill de precis som alla andra företag/personer/människor i världen tjäna pengar, även killen som skapade tråden som felaktigt trodde att garantin överförts till honom

Ditt argument är bättre för köparna, absolut, men som vanligt så blir inte allt som man vill eller önskar

Givetvis. Det enda jag motsätter mig är det fullständigt ologiska med att garantin plötsligt slutar gälla bara för att en produkt byter ägare.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Om andrahandsköparen lyckades göra ett återköp (vilket för övrigt är osannolikt då det normalt handlar om reparation eller ny produkt), varför skulle jag sura över det (som säljare)? Det vore otroligt löjligt. Har jag sålt produkten vidare så har jag. Vad som händer med den efteråt har jag noll och intet med att göra.

Jo, det finns ju tyvärr alltid idioter som försöker missbruka sina rättigheter. Det är förstås inte ok på något sätt, och jag hoppas verkligen att de aldrig eller åtminstone bara extremt sällan lyckas...

Givetvis. Det enda jag motsätter mig är det fullständigt ologiska med att garantin plötsligt slutar gälla bara för att en produkt byter ägare.

Krediteringar sker ofta, vääääldigt ofta vid reparationer av datorer eller andra saker som behöver delar och det är slut i lager, många tillverkerares verkstäder har en begränsad tid på sig att få fram sånt (väldigt olika hur lång tid) och om produkter är äldre så är det vanligt att delar inte ens finns eller tillverkas längre
Sen varför, jadu, jag vet tusan inte heller ärligt talat, men antar det finns folk med åt helsicke för mycket fritid ^^

Visa signatur