AMD gör processor med 32 Zen-kärnor och åtta minneskanaler

Permalänk
Melding Plague

AMD gör processor med 32 Zen-kärnor och åtta minneskanaler

Uppgifter om att AMD planerar processorer med riktigt många kärnor bekräftas av en ingenjör på CERN, som röjer planerna om upp till 32 Zen-kärnor och inget mindre än åtta minneskanaler.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Härligt! Det blir bättre och bättre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Känns som de har något stort på gång! Ska bli riktigt spännande att se hur Zen presterar, även om vi konsumenter får nöja oss med 8 kärnor. 40% bättre IPC bör väl bli i klass med intel Sandy Bridge åtminstone? 8 sådana kärnor bör väl kunna konkurrera bra med Intels 4-kärniga?

Permalänk
Medlem

Yumyum!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Hoppas verkligen detta faller väl ut!

Permalänk
Medlem

Skulle passa bra i jobbdatorn, men då blir det ju mindre tid för kafferaster

Permalänk
Medlem

Heja AMD, Gör en processor som är nästan lika bra eller bättre än intels alternativ så bygger jag en AMD-rigg i slutet av året.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Hoppas att de gör en comeback på riktigt nu! Blir nästan lite trött på Intel och deras ockerpriser numera då de inte har någon konkurrens...

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Jag hade verkligen höjt förväntningarna med Bulldozer och lovade mig själv att inte göra om det... Men jag känner hur det händer igen

Hoppas AMD kommer ikapp och gärna förbi. Glappet får inte vara för stort.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Känns som de har något stort på gång! Ska bli riktigt spännande att se hur Zen presterar, även om vi konsumenter får nöja oss med 8 kärnor. 40% bättre IPC bör väl bli i klass med intel Sandy Bridge åtminstone? 8 sådana kärnor bör väl kunna konkurrera bra med Intels 4-kärniga?

Man kan väl hoppas att de kan konkurrera, ja.
Fler kärnor än 8 (logiska eller inte) är sällan av nytta för spel idag ändå dock... men kanske blir mer nytta med DX12/Vulkan, i teorin iaf. Vi lär väl veta om nått år eller 2.

Blir oavsett intressant att se hur mycket av dessa värsting delarna som går ner till oss. För ingen förutom Linustech har väl nytta av en 32core CPU (när de ska göra speldator av en dator för 6+ pers).

8 kanaler DDR4 bör ju tom kunna ge iGPU en hel del bandbredd att jobba med så vi kanske får se en verklig APU...

Permalänk
Medlem

Verkar lovande

Bara AMD fortsätter tillåta överklockning så kommer det bli riktigt spännande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Man kan väl hoppas att de kan konkurrera, ja.
Fler kärnor än 8 (logiska eller inte) är sällan av nytta för spel idag ändå dock... men kanske blir mer nytta med DX12/Vulkan, i teorin iaf. Vi lär väl veta om nått år eller 2.

Blir oavsett intressant att se hur mycket av dessa värsting delarna som går ner till oss. För ingen förutom Linustech har väl nytta av en 32core CPU (när de ska göra speldator av en dator för 6+ pers).

8 kanaler DDR4 bör ju tom kunna ge iGPU en hel del bandbredd att jobba med så vi kanske får se en verklig APU...

Även om inte spel använder 8 kärnor så är det alltid bra med fler. Då kan göra mer saker så som t.ex. streama och grejs samtidigt. Hoppas de inte kostar alltd för mycket bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Känns som de har något stort på gång! Ska bli riktigt spännande att se hur Zen presterar, även om vi konsumenter får nöja oss med 8 kärnor. 40% bättre IPC bör väl bli i klass med intel Sandy Bridge åtminstone? 8 sådana kärnor bör väl kunna konkurrera bra med Intels 4-kärniga?

Nu vet vi ju inget om hur Zen kommer prestera i olika scenarion eller vilken klockfrekvens den kommer klara av, men som du säger så indikerar 40% bättre IPC ungefär som Sandy Bridge.
Förhoppningsvis så klarar Zen av hyffsat höga frekvenser så en 8-kärnig sådan bör prestera närmare en oklockad Core i7-5960X.

Ska bli intressant att se nästa vinter hur bra Zen blir.

Jag undrar hur de löst arkitekturen med 32 kärnor, det kan inte vara lätt att få cache-minnen mm att samspela i tillräcklig hög hastighet för detta.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Är försiktigt optimistisk. Hoppas verkligen inte AMD gör en repris av Hypen inför Bulldoser.
Tyvärr tror jag att Zen är Vinna eller försvinna för AMD.
Blir dock lite rädd att indikationer/spekulationer talar för "prestanda som Sandy Bridge". Sandy Bridge prestanda is simply not enough.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd

någonting säger mig att intel kommer att ligga i framkant oavsett. AMD är ju helt förbigånget av intel och dagens programvaror är väl knappast optimerade att fungera bra på en amd cpu?

Kommer nog att återgå till att man kan få tag på billiga AMD riggar som är bra mycket starkare en billiga intel riggar. Om dem nu springer om intel i prestanda vore de helt fantastiskt.

Permalänk

10 år sedan jag ägde en amd cpu, brukade bara köra på deras cpuer tidigare. skulle vara kull och kunna äga en värsting amd igen som kan konkurrera med de lite högre intel segmenten.

Permalänk
Medlem

Zensationell nyhet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk

Hur mycket skiljer sig ungefär prestandan IPC:mässigt mellan Skylake och nuvarande AMD generation då?
Kaby Lake verkar ju mest vara förbättringar i grafik/video-delen så det borde gå att jämföra med nuvarande Intel generation.

Permalänk

Härligt :3 äntligen något till Htpc:en

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att följa, man hoppas på samma prestanda per kärna som Intels, eller bättre.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Man kan väl hoppas att de kan konkurrera, ja.
Fler kärnor än 8 (logiska eller inte) är sällan av nytta för spel idag ändå dock... men kanske blir mer nytta med DX12/Vulkan, i teorin iaf. Vi lär väl veta om nått år eller 2.

Blir oavsett intressant att se hur mycket av dessa värsting delarna som går ner till oss. För ingen förutom Linustech har väl nytta av en 32core CPU (när de ska göra speldator av en dator för 6+ pers).

8 kanaler DDR4 bör ju tom kunna ge iGPU en hel del bandbredd att jobba med så vi kanske får se en verklig APU...

Jag är mest intresserad av hög prestanda för videoredigering, videokomprimering och liknande (där till och med min FX-8350 fortfarande är prisvärd) så för min del får den gärna ha många kärnor då jag kan dra nytta av dem. Samtidigt vill jag så klart ha hyfsad enkeltrådsprestanda utan att den måste klockas så högt att den nära på överhettar vid normal drift (min FX-8350 är precis på gränsen till stabil med mitt enklare moderkort utan överklockning, fick sänka vcore ett snäpp för att den inte skulle börja throttla vid full last).

Så jag tror Zen kan bli ett riktigt bra köp för min del, om priserna blir OK. 32 kärnor blir onödigt bra för min del men 8 tror jag är ganska lagom kompromiss. Kanske kan 6-kärniga (om de släpper sådana också) bli mer prisvärda, vi får se var det hamnar.

Permalänk
Datavetare

Enligt artikeln som används som referens handlar det om en MCM-design, något AMD redan använt sig av i Opteron 6300 serien. Om man använder samma grundläggande design handlar det inte om 8 kanaler utan om 4x 2 kanaler då WCCF Tech hintar om att Zen SKUs använder sig av byggblock om åtta kärnor

"The 32 core count count mean that the consumer and server offerings with single chip packages can pack up to 8 cores. The stacking would allow AMD to push several SKUs ranging from 8, 16, 24 and up to 32 core models"

Distinktionen mellan 8 kanaler och 4x 2 kanaler är väldigt viktigt för många applikationer, den förra är att föredra (men är betydligt dyrare och mer komplicerad att tillverka) då den senare introducerar asymmetri även mellan kärnor i samma socket. Dagens Opteron 630 har 2x 2 kanaler och uppför sig därför som ett dual-socket system, något som tyvärr minska skalbarheten över CPU-kärnor i vissa applikationer

"The fact that each Opteron processor is a dual NUMA node is not helping the Opteron. It is clear that the single die or "native octal-core" approach scales better here (for now)."

Opteron har inte heller något iGPU (verkar även gälla Zen-modellerna), däremot finns ju rykten om en serverbaserad APU där stalltipset är att man kommer köra en kombination av DDR4 och HBM, HBM kanske då används som en väldigt stor cache, lite som Iris Pro använder eDRAM (HBM lär möjliggöra långt mer än 128 MB "cache").

Har lite svårt att se poängen med MCM, varför använder man bara inte system med fler socklar om man ändå får NUMA-problematiken? Gissar att det finns kostnadsfördelar med MCM + WCCF Tech nämner att Zen-modellen förväntas ha någon form av höghastighetskoppling mellan 8-kärnorsbyggblocken, något som inte eliminerar NUMA-effekterna men de kan ju naturligtvis bli mindre uttalade. Konkurrenten man går upp mot 2017 är dock inte 4-kanaler DDR4, Skylake EP kommer få 6-kanaler DDR4 per sockel. Ryktena säger också att Skylake EP (Xeon E5) kommer maximalt få 26 kärnor, är Skylake EX (Xeon E7) som får 28 kärnor men den kommer senare under året.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lundagrabb:

Hur mycket skiljer sig ungefär prestandan IPC:mässigt mellan Skylake och nuvarande AMD generation då?
Kaby Lake verkar ju mest vara förbättringar i grafik/video-delen så det borde gå att jämföra med nuvarande Intel generation.

IPC förbättring i Skylake jämfört med Sandy Bridge är i praktiken större än vad de populära benchmarks:en ger sken av. Det absolut viktigaste för majoriteten av alla applikationer man kör är heltalsprestanda, och främst heltalsprestanda per CPU-tråd. Men tyvärr så är de flesta benchmarks väldigt flyttalsintensiva och de tenderar att skala långt mer över CPU-kärnor jämfört med vad applikationer gör i allmänhet. Nu har flyttalsprestanda ökats rejält (teoretisk sett en fördubbling) i Haswell, men det gäller bara applikationer som använder AVX2/FMA vilket i praktiken mest är HPC saker.

AnandTech har jämfört IPC i ett gäng applikationer, Dolphin Benchmark ger kanske lite väl stort fördel för Skylake men är ändå inte helt missvisade då även prestanda vid kompilering och andra heltalsintensiva laster där CPU verkligen är överlägset största flaskhals visar på förbättringar i samma härad.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

Nog skulle jag vilja se en 32 kärnig Zen i datorn vid nästa uppgradering. Jag skulle nog till och med överväga att folda igen med en sådan best. Men jag kommer nog nöja mig med en 8c/16t istället. Räknar samtidigt att köra den blivande uppsateringen i 4, gärna 5 år, så kanske värt att kosta på lite extra.

Värt att komma ihåg är att innan Intel släppte Core 2-serien så körde Intel Pentium 4 i 6-7 år. Undermålig och katastrofalt dålig (tänker främst på Prescott men de var alla dåliga) produkt. AMDs Athlon XP och senare 64-bitats Athlon och Opteron var mycket bättre produkter. Men när Intel inte kan konkurrera så drar de till med olagligheter som att muta datortillverkare.

Om Bulldozer är AMDs Pentium 4 så kan Zen vara AMDs Core 2. En produkt de knappar in på konkurrenten med, kanske drar förbi. Det blir ett riktigt spännande år iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har lite svårt att se poängen med MCM, varför använder man bara inte system med fler socklar om man ändå får NUMA-problematiken? Gissar att det finns kostnadsfördelar med MCM + WCCF Tech nämner att Zen-modellen förväntas ha någon form av höghastighetskoppling mellan 8-kärnorsbyggblocken, något som inte eliminerar NUMA-effekterna men de kan ju naturligtvis bli mindre uttalade.

Enkel socket kan vara fördelaktigt licensmässigt för en hel del mjukvaror, både för virtualisering, databaser etc då vissa av dessa licensieras på antalet fysiska socklar (eller i alla fall har gjort det tidigare).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av b1ghen:

Enkel socket kan vara fördelaktigt licensmässigt för en hel del mjukvaror, både för virtualisering, databaser etc då vissa av dessa licensieras på antalet fysiska socklar (eller i alla fall har gjort det tidigare).

Detta kommer övergå till en licenskostnad per kärna. SQL 2012 och framåt samt Windows Server 2016 har denna licensieringen.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Hoppas att de gör en comeback på riktigt nu! Blir nästan lite trött på Intel och deras ockerpriser numera då de inte har någon konkurrens...

Ja marknaden håller på att förstöras.

Sommaren 2013 byggde jag min första dator (gtx 760, 8gb ram, 120gb ssd och en i5 4670k) basic delar, men den tuffar på än idag.

Betalade då cirka 1700 för min i5:a på inet. Motsvarande processor idag kostar 2800, mer än vad i7 4770k kostade då.

Mycket svårare att bygga billiga datorer nuförtiden med Intels brutala priser.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ain0k:

Ja marknaden håller på att förstöras.

Sommaren 2013 byggde jag min första dator (gtx 760, 8gb ram, 120gb ssd och en i5 4670k) basic delar, men den tuffar på än idag.

Betalade då cirka 1700 för min i5:a på inet. Motsvarande processor idag kostar 2800, mer än vad i7 4770k kostade då.

Mycket svårare att bygga billiga datorer nuförtiden med Intels brutala priser.

Jag trodde vid det här laget att alla var medvetna om att det är den amerikanska dollarkursens fel?

MSRP skiljer bara 22 dollar mellan 2600K och 6700K. (26 dollar för 2500K-6600K)

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag trodde vid det här laget att alla var medvetna om att det är den amerikanska dollarkursens fel?

MSRP skiljer bara 22 dollar mellan 2600K och 6700K. (26 dollar för 2500K-6600K)

Jaha är det så det ligger till, I stand corrected.

Tack för informationen!

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ain0k:

Jaha är det så det ligger till, I stand corrected.

Tack för informationen!

En FX-8350 kostar exempelvis ~500 kronor mer idag än vad den gjorde för ett år sedan.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=1462288

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB