Black Desert Sweclockers-guild? (Inget guestpass tiggande!)

Permalänk
Avstängd

Hur förvarar man saker enklast i sitt hem om man är en storfiskare eller en som samlar på växter eller liknande?

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozbaab:

Flera har bett om en beta nyckel men första som PMar mig får en, har en över! - TAGEN NU!

Jag har helt fantastiskt låg FPS i startområdet där alla står och slår på dummies. Typ 15 FPS med dubbla 980ti

De har optimerings buggar/probel eftersom 970 ger högre fps en vad 980ti gör jag kör allt på maxat men min fps är låst på 24 och får det inte att öka :S

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxieboy:

Hur förvarar man saker enklast i sitt hem om man är en storfiskare eller en som samlar på växter eller liknande?

Såg en YouTube video igår, en sån där "saker jag önskat jag vetat om innan" video. Tydligen kan du hyra en magisk kista som du har i ditt hus som är direkt länkad till ditt warehouse. Så skaffa ett hus nära ditt farm ställe och skaffa en sån kista. Ett till bra tips var att ha en karaktär i staden med ditt warehouse där det finns ett auction house. På det sättet kan du sköta ah grejjer utan att behövs rida tillbaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@hellmix: det där med 25fps cap är nån bug med fullscreen och auto vsync. Kör borderless eller bocka ur high end mode i settings så ökar fps

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

@hellmix: det där med 25fps cap är nån bug med fullscreen och auto vsync. Kör borderless eller bocka ur high end mode i settings så ökar fps

var ändrar man det kollar men hittar inte hur jag får upp min fps :S

Edit: finns nu BDO kanal i TS. där jag hänger om någon vill lira eller bara snacka.

Visa signatur

G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom

Permalänk
Medlem

Grafiskt känns det som att karaktären inte smälter in i miljön så snyggt som i eso, kontrollerna känns också lite konstiga... men man kanske vänjer sig. Man får inte den här awesome känslan direkt, konstigt mycke intro till hur saker och ting fungerar, det borde man ju förstå ändå om det är gjort bra. Lär arta sig hoppas jag på dock.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Inaktiv

har en till beta key ifall någon vill ha

EDIT: Där försvan den

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242953:

har en till beta key ifall någon vill ha

Skicka gärna <3

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur går det med klasstestandet och vad tycker ni om liret?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceDread:

Hur går det med klasstestandet och vad tycker ni om liret?

Jag tycker det är underbart men det är alldeles för invecklat med vissa saker hur det fungerar tycker jag. Speciellt detta med nodes och workers. Även knowledge med communication och att sätta ut massa ansikten för att öka amity eller vad det hette. Men jag får väl läsa på helt enkelt.

Kommer man väl in i det är det ett trevligt spel men det går ju på tok för snabbt att levla uppåt samt är det väl alldeles för inriktat på PvP men vi får se.. spelar man i sin egen takt kanske det blir roligare än att försöka bli en av de bättre på något. Ser det dock som fridfullt att hugga träd eller stycka djur etc

Vi får se var det slutar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testat wizard, ranger, warrior och sorcs.
Svårast att spela tyckte jag var sorcs, men den har hög dps och potential om man lär sig den.
Lättast att spela mot mobs och bossar är ranger, sjukt lätt att göra dps och vara mobil samtidigt.
Wizard var lätt mot mobs men svår mot bossar då de mer kraftfulla spells kräver att du står still.
Warrior var rätt lätt mot mobs men mot bossar lär man lära sig närstrid bättre och block.

Tror det blir wizard för mig, magi är roligt men skulle jag välja lättast att lira och göra dps så hade det blivit ranger men den kändes inte lika rolig att spela som de andra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Testat wizard, ranger, warrior och sorcs.
Svårast att spela tyckte jag var sorcs, men den har hög dps och potential om man lär sig den.
Lättast att spela mot mobs och bossar är ranger, sjukt lätt att göra dps och vara mobil samtidigt.
Wizard var lätt mot mobs men svår mot bossar då de mer kraftfulla spells kräver att du står still.
Warrior var rätt lätt mot mobs men mot bossar lär man lära sig närstrid bättre och block.

Tror det blir wizard för mig, magi är roligt men skulle jag välja lättast att lira och göra dps så hade det blivit ranger men den kändes inte lika rolig att spela som de andra.

Rätt B att behöva stå stilla. Får nog bli en warrior, ranger eller tamer för min del =D

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Rätt B att behöva stå stilla. Får nog bli en warrior, ranger eller tamer för min del =D

Det och wizard är riktigt vek :s Men har grupp heal och skydd och dps bonus så, i grupp kan den nog vara riktigt rolig.

Att ta slutgiltigt beslut har man ju lite tid på sig för och sen har inte alla klasser släpts, men det finns ju tid kvar för det också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kommer bli warrior för min del från gamla wow tiden samt riktig rolig att spela med diverse attacker man kan göra. Men skillade fel nu men tur så lär man sig av sina misstag till releasen.

Nu håller jag på att läsa in mig om arbetarna, husen och crafting så man utnyttjar sina 96timmar försprång till max. Synd att det är på vardag annars skulle jag kört 96timmar i ett sträck.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kommer lira Warrior trots att de flesta verkar vara överens om att det är en av de sämsta PvP-klasserna. Node-systemet är intressant men frågan är om man kommer orka med att ha spelet igång 24/7 för att tjäna någonting på det...

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Kommer lira Warrior trots att de flesta verkar vara överens om att det är en av de sämsta PvP-klasserna. Node-systemet är intressant men frågan är om man kommer orka med att ha spelet igång 24/7 för att tjäna någonting på det...

Jaså, från vad jag läst hört sett så är en riktigt bra 1vs1 till skillnad från wizard tex.
Rolig klass att lira som jag också överväger.
Edit: Jag är riktigt intresserad av vad wizard och witch får för awakening dock.

Testade Berzerker, Tamer och Valkyrie.
Berzerker gör grymt mycket skada, lite stor och klumpig kan göra det svårt för han att se små targets nära. Men gillar du en humoristisk karaktär kan denna vara bra. Stamma sönder sina fiender.
Tamer, känslig men flexibel rolig dps klass. Sägs ha det småsvårt i 1vs1 pvp.
Valkyrie, skön flyt i spelstil och mycket stabil, hög defence samt group heal.

Tipps från en bekant, testa ställ in grafikläget Photo Filter till Cool, inställningen finns långt ned i display, passar iaf mig betydligt bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad är eran åsikt om in-game shoppen? Jag har förbokat spelet men funderar på att avboka om dom inte styr upp det.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alteam:

Vad är eran åsikt om in-game shoppen? Jag har förbokat spelet men funderar på att avboka om dom inte styr upp det.

Styr upp på vilket sätt då? Enligt mig är det endast lite rörigt i de olika stegen man handlar. Sen finns där ytterst få saker av intresse där. Jag ser det som att runt 15€ i snitt per månad kan jag lägga där, för det är vad en prenumeration av ett sådant här spel är värt typ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxieboy:

Styr upp på vilket sätt då? Enligt mig är det endast lite rörigt i de olika stegen man handlar. Sen finns där ytterst få saker av intresse där. Jag ser det som att runt 15€ i snitt per månad kan jag lägga där, för det är vad en prenumeration av ett sådant här spel är värt typ.

Med styra upp menar jag att det är alldeles för höga priser och på kanten till p2w. Såg någon kostym som gör så att ditt namn blir osynligt i pvp vilket ger dig en fördel. Vi har i princip en f2p in-game shop i ett b2p-spel.

Jag vill verkligen gilla spelet men detta bådar inte gott :/

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Med styra upp menar jag att det är alldeles för höga priser och på kanten till p2w. Såg någon kostym som gör så att ditt namn blir osynligt i pvp vilket ger dig en fördel. Vi har i princip en f2p in-game shop i ett b2p-spel.

Jag vill verkligen gilla spelet men detta bådar inte gott :/

Vad är det som går att köpa som du tycker gör spelet p2w?

Vad jag lagt märke till finns det förenklings ting som snabbar på saker / underlättar men inte ger dig någon fördel i övrigt för tex pvp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@alteam: Har också reagerat på priserna i cash shop och hur i stort sett allt från den koreanska och ryska servern återfinns i NA/EU, trots att våra servrar är b2p och deras är f2p. Hade räknat med en cash shop för kosmetiska saker men hade inte räknat med exakt samma modell som ett f2p. Att sedan sätta in stats i kosmetiska saker för att rättfärdiga det höga priset gör knappast saken bättre.

Det kanske värsta exemplet på ett typiskt f2p koncept är "dye" systemet. Att kunna färga individuella delar av varje rustning och vapen lät på förhand riktigt bra. Föreställde mig ett system likt det i Guild Wars 2. Vad får vi istället? Jo, en randomiserad flaska med en nyans av grundfärgerna som endast går att köpa med riktiga pengar. Och det slutar inte där. Varje färg kan endast användas 1 gång. En färg kostar 50 pearls (ca 5kr) och det finns över hundra olika färgnyanser. Det finns en handfull olika delar av varje armour som går att färga. Du måste alltså spendera löjliga summor pengar för att få någorlunda passande färger om RNGesus inte är med dig. Jag vet av erfarenhet då jag spenderade alla gratis pearls jag fick på CBT2 (11 000 pearls om jag inte missminner mig, motsvarande ca 110 euro) på att testa detta system. Jag fick t.ex. inte en enda nyans av svart som jag först tänkt använda då den tydligen är "rare".

Visst kan man klara sig utan dyes, men i ett spel där vanilla armours görs väldigt tråkiga avsiktligt för attt folk ska punga ut för kosmetiska armours, finns det inget direkt sätt att utmärka sig från alla andra.

BDO:s forum strömmar över av arga fans som klagar på cash shoppen och med mindre än 1 vecka kvar till early access har vi inte hört ett ord från Daum. Känns redan som att de förbereder en övergång till f2p om några månader då de mjölkat ut early adopters, tyvärr.

FYI så kommer jag såklart spela spelet då jag verkligen gillar alla andra aspekter. Men sådana här beslut kan vara avgörande för hur länge BDO håller sig relevant, så jag är orolig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att ha så höga priser i ett B2P spel samtidigt som allt man köper är låst till en karaktär som man kanske inte kommer spela på i all evighet pga olika anledningar(nerfs,server död, nya klasser) är lite löjligt.

Vissa saker som Ghille suit är i princip P2W
Och även om exp boosts och liknande kan ses som ett sätt att göra spelet lite lättare får att nå max levlen så får vi inte glömma att BDO har ingen max level. Man kan hålla på i evigheter och att ha 10-30% mer exp kommer att bli en stor buff när man har grindat många timmar om dagen i ett par år.
Andra saker som inventory slots och weight är väldigt bra iom att man kan afk farma och att köpa/sälja trading är en stor grej så kommer man kunna tjäna riktigt stora in-game pengar vilket guilder vill ha för att kunna föra GvG.

Jag skulle inte säga att spelet är direkt P2W men lite har det.

Denna kan vara värd att kolla på med
https://docs.google.com/document/d/1JnFambQifvui7-V68QMsfuXuh...

Permalänk
Medlem

Preoder av spelet ger dig pets, man kan ha 3 st aktiva varav hund skall varna för fientliga spelare som närmar sig.
Om detta går live med denna typ av Ghille suit som dock endast fungerar i vissa områden så är det en rätt stor konstig dålig grej. Jag trodde det var ett skämt först.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I min värld så kan man inte säga att ett spela är "lite" p2w.
Antingen är det p2w, eller så är det inte p2w.

Du kan köpa utrustning/stuff för riktiga pengar som är bättre än det du kan få i spelet, eller så kan du inte göra det.

Finns en ganska bra video om detta ämne här och jag håller väl med i princip allt han säger.
Det suger att costumes har stats, om de nu är så små, varför ska de ens finnas?

Jag anser inte att det finns p2w element i detta spel men vad jag däremot stör mig på som finns i BDO, är "pay to progress". Alltså att du kan köpa en båt samt en vagn för 200kr styck.. Detta är ju saker som, om jag förstått det hela rätt, är stora milstolpar i spelet att göra själv. Att bara kunna öppna plånboken för att nå dessa milstolpar tycker jag förstör en del.
Sen att en hel skill reset kostar 9 euro är helt jävla makalöst, MEN(!) man får inte glömma här att det finns faktiskt andra MMOs där det inte finns någonting som heter skill resets, där allt är permanent.. Och då är ju detta alternativt.. kanske lite bättre.

Visst ja, dye systemet tycker jag är riktigt trist också. Önskar att det var som i GW2, account bound samt att färgerna är permanenta och går att få tag på in game.

Men med detta sagt så gillade jag verkligen tiden jag spenderade i spelet i helgen och jag har tagit hela nästa vecka off jobbet för att kunna kötta så mycket som möjligt hah.
Sakerna ovan är alltså inte tillräckligt illa för att jag inte ska spela spelet

Permalänk
Medlem

Grejen är bara att det är pay to progress i ett spel som inte har något slut. Det finns ingen max level så dessa kostymer och pets som ger exp bonusar kommer alltid ge ett övertag över andra spelare.
Hade WoW eller liknande haft samma sak så hade det inte varit en stor grej då dom sakerna blir useless vid max level.

Och ett spel som inte har några skill resets(t.ex Ragnarok Online) är ju rättvist för att det är så för alla. WoW är rättvist för att alla kan göra skill resets
Medan i BDO så är det den som betalar som kan göra det. Med tanke på att spelet är ett MMORPG som alltid kommer att få förändringar(buffs och nerfs, osv) så kan skill resets kunna bli ganska viktiga.

Jag anser det är P2W men som sagt inte på samma nivå som andra spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Grejen är bara att det är pay to progress i ett spel som inte har något slut. Det finns ingen max level så dessa kostymer och pets som ger exp bonusar kommer alltid ge ett övertag över andra spelare.
Hade WoW eller liknande haft samma sak så hade det inte varit en stor grej då dom sakerna blir useless vid max level.

Och ett spel som inte har några skill resets(t.ex Ragnarok Online) är ju rättvist för att det är så för alla. WoW är rättvist för att alla kan göra skill resets
Medan i BDO så är det den som betalar som kan göra det. Med tanke på att spelet är ett MMORPG som alltid kommer att få förändringar(buffs och nerfs, osv) så kan skill resets kunna bli ganska viktiga.

Det var precis RO jag menade Men jo, helt sant. Alla ligger inte riktigt på samma nivå i BDO när det kommer till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

I WoW kan man köra betydligt mycket mer paytowin, vid varje content patch kan du köpa på dig heroic/mythic och 3xmaxcraftade BoE items för de eviga mängder guld du kan få av wow tokens, som dessutom kan finansiera eviga mängder flasks, pots etc etc.
Wow är så mycket mer paytowin än bdo nuförtiden att det är ojämförbart. Du kan bypassa nästan hela spelets progress i endgame pve.

I BDO kan du max få 5+7+10% exp av costume+pets + lite andra ganska irrelevanta småbonusar, och det är en permanent engångskostnad om du faktiskt gillar spelet. I korea har de inte lagt in fler saker att köpa som ger stats, så de har ingen historik av cashgrabs. Varje patch i spelet har dessutom faktiskt en softcappad maxlvl, dvs försöker du fortsätta grinda över den tar det så extremt lång tid att nästan ingen gör det. I eu tror jag vi kan bli lvl 55, därefter blir det extremt trögt.

Det är svårt att kalla detta pay-to"WIN". Kanske pay-to-tinyboost?

BDO är faktiskt ett av de icke-subscription spelen med minst paytowin som någonsin funnits, och antagligen det spelet med bäst anti-bot mekanik i ekonomin. Dessutom har de i korea varit stenhårda mot folk som försökt botta/fuska. Läst om exempel där de bannat folk och pastat deras namn i patchnotes

Skill resets kan på ytan verka viktiga men man får ett sådant överflöd av skillpts att man kan specca allt vettigt.

Permalänk
Medlem

Crap, de hade tagit ned char creator. Tänkte vänta in i det sista med att skapa chars för jag har annat att göra fram till launch...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

BDO är faktiskt ett av de icke-subscription spelen med minst paytowin

Jag har inte sagt att det är väldigt P2W men lite. Även om det är "minst" P2W som du anser så är det ju fortfarande P2W.
och dessa "irrelevanta" små boostar på 10-25% mer exp blir just viktigt pga att spelet bara har en soft cap.
När du behöver döda 1 miljon monster för att levla från 60 till 61 så kommer dom där 10-25% att vara till en enorm hjälp. Speciellt med tanke på att du kommer förlora timmar av grinding om du råkar dö.

Skrivet av IceDread:

Crap, de hade tagit ned char creator. Tänkte vänta in i det sista med att skapa chars för jag har annat att göra fram till launch...

Man kan köra den Ryska version av spelet, det är F2P, osv. Och vad jag förstår så skall man kunna använda designerna man skapar där på EU/NA. Dock verkar man bara kunna skapa en design(kanske per klass).
Man behöver bara en Rysk IP när man skall logga in i spelet. behövs inte när man skall registrera, ladda ner spelet, osv.

Permalänk
Medlem

Synd att man kommer skippa detta spelet, för jag såg rätt mycket fram emot det. Jag är verkligen inget big fan av pvp, jag kan spela pvp om man tex joinar pvp så som wow, gw2 och många andra mmo's har. Men gillar verkligen inte pvp servrar, hade hoppats på en pve server.

Men som jag har förstått så kommer inga såna servrar komma.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 32GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC