Matematiktråden – få hjälp med dina matematikproblem här!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Treant:

Funktionen x^2+2x-3 har väl minipunkten -1, -4?

Om inte, kan några förklara hur man räknar ut det? När jag kollar i en graf så är det iaf så..

Ett annat bra sätt att ta fram en kontinuerlig funktions extrempunkter (och terrasspunkter) är att ta reda på i vilka punkter som funktionens derivata är lika med noll. Ty derivatan till f beskriver ju lutningen hos f i varje punkt, och i varje extrempunkt (och terrasspunkt) är lutningen på funktionen just noll. (En andragradsfunktion vet vi "ser ut som en glad eller ledsen mun", så den har inga terrasspunkter, endast en extrempunkt.)

Vi vill alltså lösa följande ekvation:

f ′(x) = 0

Då måste vi först ta fram ett uttryck för f ′(x). Det gör vi genom att derivera f(x):

f(x) = x2 + 2x − 3
f ′(x) = 2x + 2

Nu ersätter vi vänsterledet i ekvationen vi vill lösa med det uttrycket:

f ′(x) = 0
2x + 2 = 0
2x = −2
x = −1

Se där ja! Vi har tagit fram det x vid vilket f(x) antar sitt extremvärde. Om vi nu vill ta reda på vad f(x) har för värde i den punkten kastar vi bara in det framtagna x-värdet, −1, som argument till f:

f(x) = x2 + 2x − 3
f(−1) = (−1)2 + 2 · (−1) − 3 = 1 + (−2) − 3 = 1 − 5 = −4

Därmed antar f sitt extremvärde i punkten (−1, −4).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ett annat bra sätt att ta fram en kontinuerlig funktions extrempunkter (och terrasspunkter) är att ta reda på i vilka punkter som funktionens derivata är lika med noll. Ty derivatan till f beskriver ju lutningen hos f i varje punkt, och i varje extrempunkt (och terrasspunkt) är lutningen på funktionen just noll. (En andragradsfunktion vet vi "ser ut som en glad eller ledsen mun", så den har inga terrasspunkter, endast en extrempunkt.)

Vi vill alltså lösa följande ekvation:

f ′(x) = 0

Då måste vi först ta fram ett uttryck för f ′(x). Det gör vi genom att derivera f(x):

f(x) = x2 + 2x − 3
f ′(x) = 2x + 2

Nu ersätter vi vänsterledet i ekvationen vi vill lösa med det uttrycket:

f ′(x) = 0
2x + 2 = 0
2x = −2
x = −1

Se där ja! Vi har tagit fram det x vid vilket f(x) antar sitt extremvärde. Om vi nu vill ta reda på vad f(x) har för värde i den punkten kastar vi bara in det framtagna x-värdet, −1, som argument till f:

f(x) = x2 + 2x − 3
f(−1) = (−1)2 + 2 · (−1) − 3 = 1 + (−2) − 3 = 1 − 5 = −4

Därmed antar f sitt extremvärde i punkten (−1, −4).

Tack för hjälpen, har dock inte koll på vad derivata är. Går de inte igenom det i matte 2? Är 2 veckor från kursens slut..

https://www.youtube.com/watch?v=qRAMD1FqodU - 21:20 in

Han får det till -1, -8. Har han fel eller vad har jag missat?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Skrivet av Treant:

Tack för hjälpen, har dock inte koll på vad derivata är. Går de inte igenom det i matte 2? Är 2 veckor från kursens slut..

Han räknar ju ut värdet för din funktion x 2 och då blir ju svaret -8 i stället för -4

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Skrivet av Treant:

Då är det ingen bra metod. Att plocka ut nollställena och sedan inse att symmetrilinjen och därmed extrempunkten måste ligga exakt mittemellan nollställena i x-led är en minst lika bra metod.

Citat:

Som @gaminggirl antyder tar han fram extrempunkten för y = 2x2 + 4x − 6, medan du skulle göra det för y = x2 + 2x − 3.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej! Sitter i slutspurten av flervariabelanalysen...
Ska beräkna flödet av vektorfältet F=(x^2,y^2,z^2) ut ur klotet med radie 3, centrum i (2,0,3). Klotet har alltså ekv (x-2)^2 + y^2 + (z-3)^2 <= 9.

Fick tips om att göra variabelbyte, så att centrum av klotet hamnar i origo i de nya variablerna, gjorde därefter såhär:
q=x-2
u=y
w=z-3

Jacobideterminanten för detta variabelbyte blir 1, så ingen ändring av "volymförändring" sker (behöver inte byta ut dS mot något i integralen?)

Kör iaf fast här och vet inte riktigt vad jag ska hitta på...

http://i.imgur.com/q8w0Hrq.jpg

Tack!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Hej! Sitter i slutspurten av flervariabelanalysen...
Ska beräkna flödet av vektorfältet F=(x^2,y^2,z^2) ut ur klotet med radie 3, centrum i (2,0,3). Klotet har alltså ekv (x-2)^2 + y^2 + (z-3)^2 <= 9.

Fick tips om att göra variabelbyte, så att centrum av klotet hamnar i origo i de nya variablerna, gjorde därefter såhär:
q=x-2
u=y
w=z-3

Jacobideterminanten för detta variabelbyte blir 1, så ingen ändring av "volymförändring" sker (behöver inte byta ut dS mot något i integralen?)

Kör iaf fast här och vet inte riktigt vad jag ska hitta på...

http://i.imgur.com/q8w0Hrq.jpg

Tack!

Om du använder Guas-sats tror jag uppgiften blir lättare. Tänker du känner till den om du arbetar med flöden. Grejen med den är att du i så fall kommer att ta divergensen av F vilket gör den mycket mera lätthanterlig. Svaret blir ju i så fall att integrera 2*(x+y+z) över din sfär.

Permalänk
Medlem

Hur kan jag göra den här uppgiften:

? Ska jag beräkna gränsvärdet för bråket genom att göra en uppskattning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burain:

Om du använder Guas-sats tror jag uppgiften blir lättare. Tänker du känner till den om du arbetar med flöden. Grejen med den är att du i så fall kommer att ta divergensen av F vilket gör den mycket mera lätthanterlig. Svaret blir ju i så fall att integrera 2*(x+y+z) över din sfär.

Tack för att du hjälper!

Försökte med det, men fastnar då jag parametriserar klotet med sfäriska koordinater, blir ett riktigt jobbigt uttryck. Gör jag något knas? Känner att den här kursen sprungit ifrån mig lite... :/

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Skrivet av Treant:

Jag håller på att bli galen.. Har detta ekvationsystem=

0=16a-4b-8
0=a+b-8

Jag får det till a=2 och b=6 men det är tydligen fel!

Hjälp snälla!

16a - 4b = 8
a + b = 8 (multiplicerar den nedre ekvationen med 16 för att använda för eliminering) (16a + 16b = 128)

16a - 16a - 4b - 16b = 8 - 128
-20b = -120 ger b = 6
16a - 4*6 = 8 16a = 8 + 24 = 32 ger a = 2
2 + 6 = 8. Dvs din lösning verkar stämma

Är du säker på att du skrivit av uppgiften rätt? Vad skulle svaret vara?

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Jag håller på att bli galen.. Har detta ekvationsystem=

0=16a-4b-8
0=a+b-8

Jag får det till a=2 och b=6 men det är tydligen fel!

Hjälp snälla!

Nej, det ser alldeles rätt ut.

Permalänk
Skrivet av Treant:

Såg mitt fel nu.. det blir ju 2x^2+6x-8. Inte -6x. Eller hur? Är helt jävla virrig.

Det stämmer. Det ska vara +6x inte -6x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Tack för att du hjälper!

Försökte med det, men fastnar då jag parametriserar klotet med sfäriska koordinater, blir ett riktigt jobbigt uttryck. Gör jag något knas? Känner att den här kursen sprungit ifrån mig lite... :/

Så Gauss-sats säger att Areaintegralen av F*dS = Volymintegralen div F dV Så målet blir därför att integrera div F i ditt klot.

Divergensen av F blir precis som du skriver 2(x+y+z) vilket vi kan skriva om som 2(x+y+z)=2(x-2)+2(y-0)+2(z-3)+10. Skälet till att man vill skriva om uttrycket på det här sättet är att det då blir superlätt att integrera.

Om du nu försöker volymintegrera 2(x-2) eller 2(y-0) eller 2(z-3) över din sfär så finner du att dessa blir noll, för att de är som udda funktioner på din sfär. Kvar har du därför att integrera 10 över sfären!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burain:

Så Gauss-sats säger att Areaintegralen av F*dS = Volymintegralen div F dV Så målet blir därför att integrera div F i ditt klot.

Divergensen av F blir precis som du skriver 2(x+y+z) vilket vi kan skriva om som 2(x+y+z)=2(x-2)+2(y-0)+2(z-3)+10. Skälet till att man vill skriva om uttrycket på det här sättet är att det då blir superlätt att integrera.

Om du nu försöker volymintegrera 2(x-2) eller 2(y-0) eller 2(z-3) över din sfär så finner du att dessa blir noll, för att de är som udda funktioner på din sfär. Kvar har du därför att integrera 10 över sfären!

Ahhh, grymt! Tackar så hemskt mycket! Har ett litet delprov om dett imorgon, som ger extrapoäng till tentan. Du har nog fixat det poänget åt mig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk

Jag har fastnat på en derivatauppgift som jag inte riktigt förstår hur jag ska ta mig till!

Bestäm ett nämnevärde till f'(3) för funktionen f(x) = 3x^2 genom att bestämma symmetriska ändringskvoten f(3,1)-f(2,9) / 3,1 - 2,9

Jag har börjat med att derivera 3x^2 och fick då 6x.
Jag slängde sedan in 6 framför talen: 6(3,1) - 6(2-9) / 3,1 - 2,9 = 1,2 / 0,2 = 6

Facit ska vara 18.

Någon som jag knuffa mig i rätt riktning så jag förstår vad jag gör för fel?

Tack!

Permalänk
Medlem

@Kastroullen: Du ska inte använda funktionens derivata i den formeln utan ska stopp in f(x) = 3*x^2, den approximerar redan derivatan (förändringen) genom att beräkna hur mycket funktionsvärdet förändras i intervallet [2.9,3.1].

Beräkningen skall alltså bli: 3*(3.1^2 - 2.9^2) / (3.1-2.9)

Permalänk
Medlem

Om jag har fyra olika strömmar skrivna på rektangulär form och vill plotta ett visardiagram i Mathematica, någon som vet hur man gör det?
Har googlat men hittar inget bra.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Har fått hjärnsläpp och skulle behöva hjälp med en sak!
Låt säga att jag köper en lott som man har 10% chans att vinna på.
Hur hög blir sannolikheten att jag vinner om jag köper 10 lotter?

0.1 chans på vinst och 0.9 chans på icke-vinst.
Är det bara att ta 0,9^10 = cirka 35%

Alltså är det cirka 65% chans att jag då vinner på en av lotterna?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Skrivet av kwame:

65%chans att du vinner på minst en av lotterna. 35% chans att samtliga är nit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Räcker matte 2 till matematik delen på HP? Vad bör man träna på?

Planerar att kolla gamla prov men tänkte höra här också..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Treant: matten på högskoleprovet är från matte 1 & 2, ja. Min bästa tips för HP är:

Rent generellt: Börja plugga i tid. De gamla proven finns att ladda ner. Det jag gjorde var att skriva ut typ 10 kompletta prov. Jag tog sedan tid på varje del av varje prov samt exakt poäng på varje del. Samlade detta i ett excel-dokument. Fokuserade sedan på delar där jag överlag presterade sämst.

För mattedelarna: Först och främst hjälper det så klart om du läst mycket matte innan, såsom på natur. Inte för att uppgifterna är svåra men mer för att man har det logiska tänket som gör att det går snabbare.
Något jag märkte första gången jag skrev var att jag löste uppgifterna "för långt". På den absoluta majoriteten av uppgifterna handlar det snarare om att utesluta svar genom logiska resonemang snarare än att ställa upp en ekvation etc. Utgå ifrån svarsalternativen och uteslut de som inte är rimliga.

Jag började också med kartuppgifterna längst bak i häftet. Uppgifterna är inte svåra när du är lugn men när du sitter där med några få minuter kvar och är jättestressad är de mycket svårare och man gör fler slarvfel.
För svensk/engelska:

För uppgifterna där du har en längre text med typ 6 frågor sparar du massor av tid på att läsa igenom frågorna ett par gånger innan du börjar läsa texten. När du sedan läser texten markerar du allt i texten som känns relevant för någon av frågorna. Mycket av det som står i texten har inget med frågorna att göra så du sparar massor av tid då du slipper läsa igenom texten 5 gånger för att hitta alla svar.
Att sitta och plugga ordbok för att sätta orden i början tror jag inte är särskilt effektivt. Min tanke på dem var bara om jag kunde något ord på nåt annat språk som liknade det aktuella ordet och om något av svarsalternativen hade någon synonym som kunde appliceras.

Med dessa tips höjde jag mig från 1,15 till 1,75

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallonsyltarN:

@Treant: matten på högskoleprovet är från matte 1 & 2, ja. Min bästa tips för HP är:

Rent generellt: Börja plugga i tid. De gamla proven finns att ladda ner. Det jag gjorde var att skriva ut typ 10 kompletta prov. Jag tog sedan tid på varje del av varje prov samt exakt poäng på varje del. Samlade detta i ett excel-dokument. Fokuserade sedan på delar där jag överlag presterade sämst.

För mattedelarna: Först och främst hjälper det så klart om du läst mycket matte innan, såsom på natur. Inte för att uppgifterna är svåra men mer för att man har det logiska tänket som gör att det går snabbare.
Något jag märkte första gången jag skrev var att jag löste uppgifterna "för långt". På den absoluta majoriteten av uppgifterna handlar det snarare om att utesluta svar genom logiska resonemang snarare än att ställa upp en ekvation etc. Utgå ifrån svarsalternativen och uteslut de som inte är rimliga.

Jag började också med kartuppgifterna längst bak i häftet. Uppgifterna är inte svåra när du är lugn men när du sitter där med några få minuter kvar och är jättestressad är de mycket svårare och man gör fler slarvfel.
För svensk/engelska:

För uppgifterna där du har en längre text med typ 6 frågor sparar du massor av tid på att läsa igenom frågorna ett par gånger innan du börjar läsa texten. När du sedan läser texten markerar du allt i texten som känns relevant för någon av frågorna. Mycket av det som står i texten har inget med frågorna att göra så du sparar massor av tid då du slipper läsa igenom texten 5 gånger för att hitta alla svar.
Att sitta och plugga ordbok för att sätta orden i början tror jag inte är särskilt effektivt. Min tanke på dem var bara om jag kunde något ord på nåt annat språk som liknade det aktuella ordet och om något av svarsalternativen hade någon synonym som kunde appliceras.

Ett annat tips för ekvationsdelen av matten är att testa sätta in de olika svaren i ekvationerna. Går oftast rätt snabbt och man är säker på att man gjort rätt.

För svenskdelen tror jag det bästa är att läsa böcker och dagstidningar, lär sig en del nya ord men framförallt så blir man duktig på att snabbt läsa igenom och tolka en text. Sen är det även kul att läsa när man väl kommit in i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallonsyltarN:

För svensk/engelska:

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Hur kan jag göra den här uppgiften: http://puu.sh/nqHCX/1f9a680ae9.png ? Ska jag beräkna gränsvärdet för bråket genom att göra en uppskattning?

Hej,

Om du byter variabler till

x = R cos a
y = R sin a

och sen tittar på gränsen R->0 så kommer du få fram svaret.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av kwame:

Här gäller det att vara tydlig med vad man menar: "Vinna på en av lotterna" kan minst lika gärna tolkas som att vinna på exakt en lott.

Att vinna på minst en lott är komplementet till att förlora på alla lotter. Sannolikheten för ett komplement är inga problem:

PA) = 1 − P(A)

Om sannolikheten att vinna på en enskild lott är 0,1 har vi helt korrekt att sannolikheten att förlora på en enskild lott är 1 − 0,1 = 0,9. Sannolikheten att förlora på tio lotter i rad är då mycket riktigt 0,910.

Om A är "att vinna på minst en lott", dvs vi söker P(A), gäller alltså att

0,910 = 1 − P(A)
0,910 + P(A) = 1
P(A) = 1 − 0,910
P(A) ≈ 1 − 0,35 = 0,65

Frågan "Hur stor är sannolikheten att vinna på exakt en lott?" är lite knepigare. Ritar man ett diagram över alla tänkbara händelseförlopp om man köper tre lotter (för det blir orimligt stort därefter) kan man se att det finns tre vägar genom det som ger resultatet att man vinner på exakt en lott. Vardera av de vägarna har sannolikheten

1/10 · 9/10 · 9/10 = 81/1000

och det finns tre stycken, så sannolikheten att vinna på exakt en lott om man köper tre är

3 · 81/1000 = 243/1000 = 0,243

Köper man tio lotter finns det tio sådana vägar och sannolikheten att då vinna på exakt en lott är därmed

10 · 1/10 · (9/10)9 ≈ 0,39

Mer generellt gäller alltså tydligen att om man köper x lotter som vardera har vinstchansen p är sannolikheten att vinna på minst en av dem

1 − (1 − p)x

och sannolikheten att vinna på exakt en är

x · p · (1 − p)x − 1

och så fick jag också lära mig något!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Snabb fråga angående gränsvärden i flera variabler:
Är det här en korrekt lösning?

Finns det några andra sätt att tänka på?

Tack!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Tillämpning av derivata

Jag har i läxa att muntligt kunna lösa och förklara följande uppgift på bästa sätt :
Kurvan y = f(x) = x(3 − x), 0 ≤ x ≤ 3, innesluter tillsammans med x-axeln
en triangel. Bestäm största värdet som triangelarean kan anta.

Jag har löst uppgiften men jag skulle gärna upskatta lite feedback om hur jag ska förklara på tydligaste sätt.

Min lösning : Triangelns bas är i det här fallet x. En triangels area bestäms av b·h/2 , eftersom basen är på x axeln och höjden på y axlen kan jag skriva x·y/2 . Vi får reda på att y = x(3-x) så jag förenklar till (3x-x^2) sedan sätter jag in det i trieangelns areafunktion och får följande: x(3x-x^2)/2 , förenklar till (3x^2-x^3)/2 . Jag vill veta vart arean är som störst så jag söker efter en extrempunkt. Jag deriverar och får följande (6x-3x^2) sedan sätter jag detta till = 0 , 6x-3x^2=0 . Jag kör med nollproduktsmetoden för att lösa ut x och får 3x(2-x) =0 , x1 = 0 x2 = 2. Jag undersöker om det är en maxpunkt genom andraderivatan f"= (6-6x)/2 och sätter in x värdena i andraderivatan. f"(0)=3>0 vilket leder till en minpunkt , f"(2) = -3 < 0 vilket leder till maxpunkt. Jag vet nu maxpunkten och kan sätta in den i första funktionen för att ta reda på arean : 2·2(3-2)/2 = A , svaret blir att 2 = A alltså är triangelns area som stöst vid 2 Areanenheter.

Hoppas det inte blev för rörigt att läsa. All feedback önskas nu då detta även betygsätts. Vart kan jag vara tydligare? Är det något somjag missar helt? Ska jag förklara lite om intervallet kanske? 5min är tiden som jag får för att förklara

Permalänk
Medlem

@Sibirius: Hej. Jag utgår ifrån att frågan är att du ska hitta största möjliga triangel som ryms mellan f(x)=x(3-x) och x-axeln. Ditt svar är lite otydligt men du har gjort helt rätt.

Istället för att börja beräkna andraderivatan så kan du ju sätta in x=0 och x=2 i uttrycket för arean och se vilket som ger störst värde. Nämn för läraren att du vet att andraderivatan kan användas för att avgöra om extrempunkten är ett lokalt maxima eller minima men påpeka att det går snabbare att helt enkelt sätta in de två x-värdena. Om du dessutom tänker efter, är det ens rimligt att x=0 kan ge den maximala arean? Då x är noll är ju basen noll så hela arean måste också bli noll.

Jag har själv gett många muntor och hade jag varit din lärare hade jag bett dig rita upp funktionen för arean (mellan x=0,3) så var beredd på att kunna göra det också.

Det verkar som du har förstått problemet så var inte orolig. Det kommer säkert att gå bra.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av Sibirius:

Tillämpning av derivata

Jag har i läxa att muntligt kunna lösa och förklara följande uppgift på bästa sätt :
Kurvan y = f(x) = x(3 − x), 0 ≤ x ≤ 3, innesluter tillsammans med x-axeln
en triangel. Bestäm största värdet som triangelarean kan anta.

Jag har löst uppgiften men jag skulle gärna upskatta lite feedback om hur jag ska förklara på tydligaste sätt.

Min lösning : Triangelns bas är i det här fallet x. En triangels area bestäms av b·h/2 , eftersom basen är på x axeln och höjden på y axlen kan jag skriva x·y/2 . Vi får reda på att y = x(3-x) så jag förenklar till (3x-x^2) sedan sätter jag in det i trieangelns areafunktion och får följande: x(3x-x^2)/2 , förenklar till (3x^2-x^3)/2 . Jag vill veta vart arean är som störst så jag söker efter en extrempunkt. Jag deriverar och får följande (6x-3x^2) sedan sätter jag detta till = 0 , 6x-3x^2=0 . Jag kör med nollproduktsmetoden för att lösa ut x och får 3x(2-x) =0 , x1 = 0 x2 = 2. Jag undersöker om det är en maxpunkt genom andraderivatan f"= (6-6x)/2 och sätter in x värdena i andraderivatan. f"(0)=3>0 vilket leder till en minpunkt , f"(2) = -3 < 0 vilket leder till maxpunkt. Jag vet nu maxpunkten och kan sätta in den i första funktionen för att ta reda på arean : 2·2(3-2)/2 = A , svaret blir att 2 = A alltså är triangelns area som stöst vid 2 Areanenheter.

Hoppas det inte blev för rörigt att läsa. All feedback önskas nu då detta även betygsätts. Vart kan jag vara tydligare? Är det något somjag missar helt? Ska jag förklara lite om intervallet kanske? 5min är tiden som jag får för att förklara

Det blir ganska svårläst när allting står i ett enda stycke utan någon formatering.

För det första tycker jag att frågan är svårtolkad. Ska man tänka att triangeln har sina hörn i (0, 0), (3, 0) och f(x)? Isåfall ser den ut så, och målet är att beräkna det största möjliga värdet på den blå arean:

Glöm inte att det är extremt bra att rita för att förstå ett problem!

f(x) = x(3 − x), 0 ≤ x ≤ 3

Arean A av en triangel beräknas som

A = bh / 2

där b är triangelns bas och h dess höjd. I vårt fall kan vi tänka att basen hos den största tänkbara triangeln som ligger inom det tillåtna området sträcker sig från (0, 0) till (3, 0). Då kan vi säga att b = 3, vilket ger

A = 3h / 2

Höjden h är i vårt fall lika med f(x), så

A(x) = 3 · f(x) / 2

och f är känd, så vi sätter in den:

A(x) = 3 · x(3 − x) / 2
A(x) = 1,5 · x(3 − x)
A(x) = 1,5 · (3xx2)
A(x) = −1,5x2 + 4,5x

Nu har vi A som en funktion av x. Vi är intresserade av att hitta maximivärdet på A, så vi deriverar den:

A′(x) = −3x + 4,5

Vi är särskilt intresserade av att finna det x sådant att A′(x) = 0, för just där hittar vi den punkt där A "vänder", vilken är dess extrempunkt:

0 = −3x + 4,5
3x = 4,5
3x / 3 = 4,5 / 3
x = 1,5

Nu vet vi att A är som störst när x = 1,5. Maxvärdet på A är alltså

A(1,5) = −1,5 · (1,5)2 + 4,5 · 1,5
A(1,5) = −3/2 · (3/2)2 + 9/2 · 3/2
A(1,5) = −3/2 · 9/4 + 9/2 · 3/2
A(1,5) = −27/8 + 27/4 = −27/8 + 54/8 = 27/8 = 3,375

Är det så man ska tolka frågan?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nidnus:

@Sibirius: Hej. Jag utgår ifrån att frågan är att du ska hitta största möjliga triangel som ryms mellan f(x)=x(3-x) och x-axeln. Ditt svar är lite otydligt men du har gjort helt rätt.

Istället för att börja beräkna andraderivatan så kan du ju sätta in x=0 och x=2 i uttrycket för arean och se vilket som ger störst värde. Nämn för läraren att du vet att andraderivatan kan användas för att avgöra om extrempunkten är ett lokalt maxima eller minima men påpeka att det går snabbare att helt enkelt sätta in de två x-värdena. Om du dessutom tänker efter, är det ens rimligt att x=0 kan ge den maximala arean? Då x är noll är ju basen noll så hela arean måste också bli noll.

Jag har själv gett många muntor och hade jag varit din lärare hade jag bett dig rita upp funktionen för arean (mellan x=0,3) så var beredd på att kunna göra det också.

Det verkar som du har förstått problemet så var inte orolig. Det kommer säkert att gå bra.

Ska försöka göra lösningen lite mer tydligare, försår att det blir ganska svårfattat om jag bara rabllar upp allt jag skrivit. Mycket bra tankar där angående rimligheten med 0 och att det går snabbare att bara sätt in allt.

Skrivet av Alling:

Det blir ganska svårläst när allting står i ett enda stycke utan någon formatering.

För det första tycker jag att frågan är svårtolkad. Ska man tänka att triangeln har sina hörn i (0, 0), (3, 0) och f(x)? Isåfall ser den ut så, och målet är att beräkna det största möjliga värdet på den blå arean:

http://i.imgur.com/Top9Pxk.png

Glöm inte att det är extremt bra att rita för att förstå ett problem!

f(x) = x(3 − x), 0 ≤ x ≤ 3

Arean A av en triangel beräknas som

A = bh / 2

där b är triangelns bas och h dess höjd. I vårt fall kan vi tänka att basen hos den största tänkbara triangeln som ligger inom det tillåtna området sträcker sig från (0, 0) till (3, 0). Då kan vi säga att b = 3, vilket ger

A = 3h / 2

Höjden h är i vårt fall lika med f(x), så

A(x) = 3 · f(x) / 2

och f är känd, så vi sätter in den:

A(x) = 3 · x(3 − x) / 2
A(x) = 1,5 · x(3 − x)
A(x) = 1,5 · (3xx2)
A(x) = −1,5x2 + 4,5x

Nu har vi A som en funktion av x. Vi är intresserade av att hitta maximivärdet på A, så vi deriverar den:

A′(x) = −3x + 4,5

Vi är särskilt intresserade av att finna det x sådant att A′(x) = 0, för just där hittar vi den punkt där A "vänder", vilken är dess extrempunkt:

0 = −3x + 4,5
3x = 4,5
3x / 3 = 4,5 / 3
x = 1,5

Nu vet vi att A är som störst när x = 1,5. Maxvärdet på A är alltså

A(1,5) = −1,5 · (1,5)2 + 4,5 · 1,5
A(1,5) = −3/2 · (3/2)2 + 9/2 · 3/2
A(1,5) = −3/2 · 9/4 + 9/2 · 3/2
A(1,5) = −27/8 + 27/4 = −27/8 + 54/8 = 27/8 = 3,375

Är det så man ska tolka frågan?

Jag glömde lägga in en bild på funktionen och triangeln som man fick med uppgiften http://imgur.com/69nW9CN . Med bilden blir det mycket lättare att tolka frågan. Tydligen stod det y = x(3 − x), 0 ≤ x ≤ 3 istället för f(x) = x(3 − x), 0 ≤ x ≤ 3 , det var jag som var lite vimsig när jag skrev inlägget ursäkta.

Permalänk
Skrivet av Sibirius:

Jag glömde lägga in en bild på funktionen och triangeln som man fick med uppgiften http://imgur.com/69nW9CN . Med bilden blir det mycket lättare att tolka frågan.

Då tror jag att jag tolkade den rätt. För de har väl inte sagt någonting om basens längd?

Citat:

Tydligen stod det y = x(3 − x), 0 ≤ x ≤ 3 istället för f(x) = x(3 − x), 0 ≤ x ≤ 3

Det spelar ingen roll; det är "samma sak".

Visa signatur