Lön vid enskilda angelägenheter, restaurang?

Permalänk
Medlem

Det känns väldigt tråkigt att så många verkar anse att man inte ens ska kolla upp om man är berättigad till betald ledighet, står det i kollektivavtalet ska det väl gälla, oavsett om man är diskplockare eller köksmästare?

Kollektivavtalet finns för att se till att alla får schyssta villkor, att man då ska behöva vara rädd för att använda de förmåner/rättigheter man har genom kollektivavtalet för att man är "utbytbar" låter fruktansvärt.

Har företaget tecknat ett kollektivavtal ska det följas, annars är det ju inget värt, vi som väljer restauranger efter vilka som har kollektivavtal förutsätter ju att de som jobbar faktiskt kan använda sig av det som står i avtalet.

Huruvida sambons föräldrar räknas som svärföräldrar är svårt att veta, men följer man själva andemeningen i avtalet är det inget snack om saken, och skulle det falla på innebörden av orden svärförälder kanske facket måste ta upp det vid nästa avtalsförhandling. Folk gifter sig i mindre utsträckning och det är allt vanligare att man nöjer sig med att vara sambo, om dagarna bara kan tas av de som är gifta förlorar avtalet värde för varje år.

Visa signatur

"Gräset är alltid vitare på vintern"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zlim:

Det känns väldigt tråkigt att så många verkar anse att man inte ens ska kolla upp om man är berättigad till betald ledighet, står det i kollektivavtalet ska det väl gälla, oavsett om man är diskplockare eller köksmästare?

Självklart ska man kolla upp sina rättigheter, men man ska också använda sunt förnuft. Kräver man något där det sunda förnuftet säger att man absolut inte ska få göra och man får göra extrema tolkningar om vad ord betyder i ett kontrakt, så räkna med att motparten ej blir glad.
Där arbetsgivare är människor och sedan kommer ihåg detta och plockar bort personer som är svåra att ha att göra med.

Man kan hävda sin rätt hur mycket man vill, men Många har det riktigt tufft på dagens arbetsmarknad. Kolla googla bara på hur många som tvingas göra obetald övertid.
http://www.dn.se/ekonomi/jobb-karriar/rekordmanga-jobbar-over...
De flesta som gör obetald övertid gör det ej av tvång, men resultatet om de ej gör det är att de ej är tillräckligt kostnadseffektiva och de senare åker.

Skrivet av zlim:

Kollektivavtalet finns för att se till att alla får schyssta villkor, att man då ska behöva vara rädd för att använda de förmåner/rättigheter man har genom kollektivavtalet för att man är "utbytbar" låter fruktansvärt.

Kollektivavtals syfte är många. Det främsta är att skydda de som har arbete emot de som inte har det och stänga ute dessa.
Inte minst syns det på alla stackars flyktingar som nu vill ha arbete där rasisterna (fackförbunden) gör allt vad de kan för att hindra dessa att ha en rimlig chans att konkurrera på schyssta villkor. (d.v.s. lägre lön som kompenserar för bristande språk och erfarenhet)

*edit*
Det som gör detta fall extremt är flera saker.
Personen i fråga är inte släkt eller ens ingift släkt med personen som den behövde besöka.
Tillfället var inte en akut sak som bara hände, en planerat operation och en bilolycka är två olika saker. Tiden: Det handlade inte om att man stack iväg säg 3h tidigare för att rusa sig till akutmottagningen utan kräva betalt för 3 hela dagar.

Det är alldeles för många faktorer och lever man i ett arbetsklimat som är tufft, där många för göra flera timmar obetald arbete på fritiden för att behålla jobbet, så kan man fundera på hur mycket man kan kräva utan att arbetsgivaren börjar fundera på att byta ut en... Det finns så otroligt många sätt att byta ut en arbetare diskret, som att ge denna dåliga schemor etc.

*edit2*
Angående fackförbundsmedmänsklighet så finns det många exempel, här är ett då en person blev avstängd från akassa för att hon ville gå på hennes mammas begravning på samma tid som ett möte med arbetsförmedlingen:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11811933.ab
AMS skickar information till akassan, akassan fattar själva beslut så skyll ej på AMS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Kollektivavtals syfte är många. Det främsta är att skydda de som har arbete emot de som inte har det och stänga ute dessa.
Inte minst syns det på alla stackars flyktingar som nu vill ha arbete där rasisterna (fackförbunden) gör allt vad de kan för att hindra dessa att ha en rimlig chans att konkurrera på schyssta villkor. (d.v.s. lägre lön som kompenserar för bristande språk och erfarenhet)

Det främsta syftet med kollektivavtal är att det ska finnas ett avtal för saker som är viktiga att arbetsgivaren och arbetstagaren är överens om. Om du ska ta ett jobb där det saknas kollektivavtal måste du själv komma överens och avtala med arbetsgivaren vad som gäller för övertid, obekväm arbetstid, tjänstepension och liknande. När du tar ett jobb på en arbetsplats där kollektivavtal finns är dessa saker redan avtalade och nedskrivna. Personligen skulle jag inte vilja ta ett jobb där kollektivavtal saknas. Vilket gissel att hålla koll på alla dessa viktiga saker som kollektivavtal annars avhandlar.

"rasisterna (fackförbunden)", svårt att ta dig seriöst när du skriver så. Det får dig att låta som någon av rättshaveristerna på Flashback.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara lägga in att jag fick ledigt i samband med att min mamma dog (ett par dagar) och vid hennes begravning (en dag) med full lön, det var av Landstinget i Östergötlands län. Av Kalmar läns landsting fick jag även ledigt en dag för min farmors begravning. Allt detta som anhörigdagar men då gällde det dödsfall vilket får ses som lite mer ömmande än en operation (även om det är nog så farligt).

Vad jag minns angående anhörigdagar vid svår sjukdom (ej vid själva dödsfallet) så är det ett antal man har som går att plocka ut under förloppet.

Att folk här inte ens förstår att det kan vara en fruktansvärd påfrestning att få sjukdom/död i familjen och att det då faktiskt kan vara i arbetsgivarens intresse att man inte också får ekonomiska bekymmer i utebliven lön tyder på att de inte varit i den sitsen ännu.

Sen håller jag med övriga här i tråden om att det kan vara lite svårdefinierbart hur nära man står en sambos förälder.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Hedersmedlem

Sambos föräldrar räknas normalt inte som nära anhörig. Som nära anhörig räknas:
Make/Maka
Barn, styv- och fosterbarn
Barnbarn
Make/Maka till barn och barnbarn
Föräldrar
Mor- och farföräldrar
Syskon, syskonbarn Syskons make/maka
Sambo (om man har gemensamma barn)

Sedan tycker jag att det är riktigt kass när folk som inte har en susning om vad de pratar om börjar lalla i trådar med allvarliga frågor. Ställer man en fråga om arbetsrätt så är tyckande och troende fullständigt ointressant.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Make/Maka
Barnbarn
Föräldrar
Mor- och farföräldrar

Sedan tycker jag att det är riktigt kass när folk som inte har en susning om vad de pratar om börjar lalla i trådar med allvarliga frågor. Ställer man en fråga om arbetsrätt så är tyckande och troende fullständigt ointressant.

Och skriver man något som det fetstilta så tycker jag allt man kan ge källa på sina påståenden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alligatorn:

Och skriver man något som det fetstilta så tycker jag allt man kan ge källa på sina påståenden!

Det som jag tror att @giplet syftar på är kommentarer som: "Varför ska arbetsgivaren ge dig betald ledighet för att en annan person är sjuk?!" Det är uppenbarligen kommentarer från personer som inte är insatta i arbetsrätt och kollektivavtal.

Permalänk
Skrivet av gaminggirl:

Varför skulle en arbetsgivare tycka bättre om extra betald ledighet än en annan?

Antar att arbetsgivare gillar betald ledighet allt mindre ju färre anställda han har. En privat arbetsgivare driver ju också sin verksamhet i vinstsyfte medan offentliga sektorn inte drivs i vinstsyfte.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Det är ingen rättighet utan en bedömning som är upp till chefen. Kan vara bra att göra klart sådant innan man är ledig, vissa är snällare med EA dagar och vissa är striktare helt enkelt.

Permalänk
SpelClockers

Ni alla kan sluta spekulera nu. Ringde facket, Hotell och Restaurang som jag är medlem i. Killen som jag pratade med sa att jag har enligt avtal rätt till att få betalt.

Men sedan sa han även att säger arbetsgivaren nej, så är det inte så mycket att bråka om.

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, skicka ett PM!

Permalänk

@twk: Det tror jag med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Make/Maka
Barnbarn
Föräldrar
Mor- och farföräldrar

Det finns inget "normalt" i det här fallet, det finns ingen juridisk definition på vad som är nära anhörig, därför bör det anges vad som avses. En del avtal räknar svärföräldrar (vilket bör inkludera sambos föräldrar om avtalet likställer maka/make och sambo) som nära anhörig, andra avtal (t.ex. vissa försäkringsavtal) räknar enbart hemmaboende barn och partner som nära anhörig.

I övrigt håller jag med om att spekulationer är onödiga, det enda säkert rätta svaret får man från det aktuella avtalet och eventuella tolkningar som tidigare gjorts av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Det finns inget "normalt" i det här fallet, det finns ingen juridisk definition på vad som är nära anhörig, därför bör det anges vad som avses. En del avtal räknar svärföräldrar (vilket bör inkludera sambos föräldrar om avtalet likställer maka/make och sambo) som nära anhörig, andra avtal (t.ex. vissa försäkringsavtal) räknar enbart hemmaboende barn och partner som nära anhörig.

I övrigt håller jag med om att spekulationer är onödiga, det enda säkert rätta svaret får man från det aktuella avtalet och eventuella tolkningar som tidigare gjorts av det.

Tvärtom, "spekulationer" är sånt som måste få styra hur man agerar. Som alla andra beslut. Allt du gör, gör du utifrån ett förväntat utfall, mer eller mindre medvetet. Avtalet som det är skrivet lämnar ju uppenbarligen utrymme för tolkningar. Man kan tycka att man inte bör missgynnas av att försöka utverka något som man har rätt till men den krassa verkligheten är att ett anspråk som detta kommer vägas in när en människa av kött och blod summerar intrycken av dig. Kan representanten för företaget bemöta anspråket på ett strikt professionellt sätt? Missgynnas denne kanske personligen av ditt anspråk? Är det rimligt? Är risken för att skapa dåliga relationer värd den vinst jag kan kvittera ut i kronor och ören? Alla eventualiteter måste vägas in när man beslutar hur man ska agera. I vissa sammanhang kan man försöka vara tuffare och i andra sammanhang kan man ha mer att vinna på att ge efter.

För att ett avtal ska fungera bra får det inte vara varken för hårt styrande och inte så pass luddigt att det blir meningslöst. Viktigast av allt är att båda parterna är måna om att båda kan vara nöjda, så långt det går. Ett sätt att motverka den här ömsesidiga nöjdheten är just att försöka pusha gränserna för vad som ryms inom avtalet så långt som möjligt, kanske tom utanför gränsen för vad som verkar rimligt.

Nu verkar TS se ganska nyktert på detta och vad jag har skrivit är nog självklarheter för de allra flesta... Vad som däremot är svårt kan vara att bestämma sig för vad som är "rätt" val i skenet av ens bedömningar/spekulationer.

Permalänk
Medlem

@anon159643: Ett avtal är till för att följas, sen hurvida du tycker att det verkar olämpligt är inte av intresse. Nej fackförbunden är inte rasister, vi har marknadslöner i Sverige så det finns ingen anledning att lagstifta om sänkta löner som den liberala högern nu föreslår. Tidigare har högern alltid påstått att marknadsekonomi löser det mesta och då ska man ta deras tidigare ord på största allvar.

Antingen har Sveriges statsskick tagit emot för mycket människor för svensk arbetsmarknad att suga upp eller så försöker man medvetet förstöra lönebildningen oavsett vad man tycker så är det tydliga tecken på uselt styrande som borde vara skäl till att införa ämbetsansvar igen med förhöjda straffpåföljder.

Helt upp till TS att bestämma hurvida han vill plocka ut dagar som han uppenbarligen har rätt till. Om en arbetsgivare hade lagt grund för vilkor jag har rätt i avtal som skäl för uppsägning hade jag inte velat stanna ändå.

Jobb skapas utifrån behov, vi har redan testat sänkt arbetsavgift för unga, 80% subventionerad lönekostnad för nyanlända, det är definition på dårskap, att upprepa samma handling om igen och förvänta sig olika resultat.

Visa signatur

=)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av miklon:

Jag är inte säker, men jag tror inte att det finns någon juridisk definition av termen svärföräldrar. En rimlig tolkning är att om avtalet likställer make och sambo så syftar svärföräldrar på partnerns föräldrar oavsett äktenskaplig status.

hm, svårt att säga. Äger ingen uppslagsbok så kan inte leta upp definitionen utav svärfar/svärmor, men enl wikipedia iaf;

Permalänk
Inaktiv

Det skulle vara intressant och se vilka som klarar sig bäst på arbetsmarknaden personer som ställer stora krav och ständigt hänvisar till kollektivavtal som inte nödvändigtvis beskriver det som de kräver, eller personer som ser sin arbetsgivare som en kamrat där de båda ställer upp för varandra?
Nu kan jag bara tala ur egen erfarenhet, men inom mitt område IT så har rättshaverister emot sina arbetsgivare ej klarat sig bäst på de platser jag har varit på. Och detsamma är min uppfattningen om enkla jobb, där arbetsgivaren kan ersätta en med en person som inte ens har 10 års relevant arbetslivserfarenhet.

Så alla problem kring anhöriga bekanta, anhöriga, t.o.m en tradera auktion bör man enligt mig gå varsamt fram till. När tvisten har blivit sådan artilleriet bör tas fram, ja då kan man börja det.
Det finns så otroligt mycket man kan göra, t.ex är det väl inte olagligt att gå före i en busskö? Men bara för att man får göra något så bör man inte göra det, t.ex. att gå före ens arbetskamrater i buss/matkö etc kan få sina problem.

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inte orkat läsa hela tråden men vill bara tipsa om att det finns något som heter närståendepenning. I många fall ett bra alternativ till "enskild angelägenhet". Om detta redan tagits upp i tråden ber jag om ursäkt

https://www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/sjuk/a...

http://www.forsakringskassan.se/sjukvard/fler_ersattningar_fr...

Visa signatur

| NZXT H2 | Corsair HX 750W | Asus P8Z68-V Pro | Intel i5 2500K@4,5Ghz | 16GB | GTX970 | SSD: 1x512Gb + 1x240Gb + 1x120Gb | Lenovo Thinkpad E530 | ASUS RT66U+56U | Synology DS412+ 4x4TB + DS214 | Zyxel NAS540 8TB | Boxee Box | OnePlus X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kristallkrona:

Ni alla kan sluta spekulera nu. Ringde facket, Hotell och Restaurang som jag är medlem i. Killen som jag pratade med sa att jag har enligt avtal rätt till att få betalt.

Men sedan sa han även att säger arbetsgivaren nej, så är det inte så mycket att bråka om.

Om du har rätt till betald ledighet, enligt kollektivavtalet som du nu säger enligt samtal med arbetstagarorganisationen, så bör ditt AO eller sektions ombud ringa sagda arbetsplats och _kräva_ att du får det enligt kollektivavtalet. Det är just det, ett juridiskt minimum bindande avtal som kan förhandlas om i vissa aspekter. I andra är det helt och hållet minimum och är så enkelt som att facket står på sig. Och det handlar inte ens om att vara otrevlig eller aggressiv...

Permalänk
Medlem

Istället för att krångla med "enskilda angelägenheter" och om du har jobbat ett tag så borde du kunna ta ut betald semester dagar för de tre dagarna och din chef kommer troligtvis vara mer bemötande på den delen ist för krångla med avtal och regler med enskilda angelägenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Istället för att krångla med "enskilda angelägenheter" och om du har jobbat ett tag så borde du kunna ta ut betald semester dagar för de tre dagarna och din chef kommer troligtvis vara mer bemötande på den delen ist för krångla med avtal och regler med enskilda angelägenheter.

Om det finns ett avtal som säger att TS kan ta ledigt med betalning under några dagar om en anhörig är sjuk, varför ska ha ta från sina semesterdagar?

Permalänk
Medlem

Osäker på varför åsikter omkring vad som faktiskt är ett arbetsgivaransvar enligt avtal ska skjutas över till arbetstagaren. Förfaller enkelt i min värld att om jag som arbetsgivare har utförliga och förståeliga policys samt rutiner så händer inte detta...

Permalänk
Medlem

Mina fråga till TS är:
När blev läget stabilt för din svärfar?

Jag hade inte tagit betald ledighet dagen efter operationen om nu läget var stabilt. Då är ju läget inte akut, utan då stannar du som stöd för din sambo/svärfar, och inte av något akutläge.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Oj, slog du dig? Den där tankevurpan såg rätt läskig ut?

"Rasisterna" inom fackförbunden är alltså just "rasister" då de anser att vi alla har rätt till en schysst lön och schyssta villkor, även om vi råkar vara född i ett annat land? För att de vill att alla som jobbar på en arbetsplats ska behandlas någorlunda lika? För att de vill att kollektivavtalen ska följas? För att de vill att även flyktingar ska få en lön som gör att de inte behöver ha två arbeten?

Nä, det känns mer rättvist att kalla företagen som gärna anställer flyktingarna, förutsatt att de inte behöver ge dem samma lön som en svensk, för rasister.

Varför tror du företagen vill anställa folk med lägre lön? Det är inte av medmänsklighet där de vill hjälpa flyktingarna, utan de ser sin chans att dumpa lite löner och öka vinsten.

Naturligtvis ska vi hjälpa flyktingarna att få jobb och bli en del av vårat samhälle, men att ge dom en lägre status hjälper knappast till med det. Jag anser att vi ska behandlas lika, oavsett om vi bott här hela vårt liv eller om vi nyss kommit hit.

Hur menar du att kollektivavtalet ska skydda de med anställning mot de som inte har det? Om du menar att det ska skydda mot lönedumpning, är väl frågan vad det negativa i det är? Hur tror du samhället kommer se ut om den som erbjuder sig att jobba för minst pengar är den som får jobba just den dagen? Det var så för en bunt år sedan, och det finns en anledning att det inte är så nu...

Angående din *edit2 om a-kassan,
Reglerna i A-kassan har bestämts av regeringen, fackförbunden har alltså inte själv bestämt att reglerna är på det sätt som gjort att Tuula blev utan ersättning, utan detta är enligt en lag.

Nä, här får du nog fundera igen, och mer än en gång, att dumpa löner är inte lösningen på särskilt många problem, men det vore orsak till en hel bunt andra.

Visa signatur

"Gräset är alltid vitare på vintern"

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror det blir svårt att kräva permission >

KOLLEKTIVAVTAL
Visita
Hotell-Rochrestaurang facket, HRF

14§ Permission
Permission kan beviljas i följande fall
Plötsligt svårt sjukdomsfall hos hemmaboende nära anhörig.

3.Som nära anhörig räknas make/maka, registrerad partner, barn, syskon, föräldrar,
svärföräldrar och far-och morföräldrar samt den med vilken den anställde stadigvarande sammanbor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Många glömmer lagen om rätt till ledighet, den kan man alltid tillämpa på sådana här extrema fall.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon173292:

Många glömmer lagen om rätt till ledighet, den kan man alltid tillämpa på sådana här extrema fall.

Men det är skillnad på ledighet och permission.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det skulle vara intressant och se vilka som klarar sig bäst på arbetsmarknaden personer som ställer stora krav och ständigt hänvisar till kollektivavtal som inte nödvändigtvis beskriver det som de kräver, eller personer som ser sin arbetsgivare som en kamrat där de båda ställer upp för varandra?
Nu kan jag bara tala ur egen erfarenhet, men inom mitt område IT så har rättshaverister emot sina arbetsgivare ej klarat sig bäst på de platser jag har varit på. Och detsamma är min uppfattningen om enkla jobb, där arbetsgivaren kan ersätta en med en person som inte ens har 10 års relevant arbetslivserfarenhet.

Det är klart att den som alltid hävdar sin rätt KAN bli sedd som en "bråkstake" eller "rättshaverist" och därmed gå miste om befodringar, kanske riskera uppsägning på lite oklara grunder eller på annat sätt påverkas. Men man ska också ha klart för sig att man som arbetsgivare inte kan behandla sina anställda hur som helst, dom är inte livegna. Man vill ju som arbetsgivare ha den bästa personalen och då måste man också behandla personalen schysst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Men det är skillnad på ledighet och permission.

Sant, blir utan lön samt risk för omplacering, men många som inte känner till den om man behöver dra det till sitt yttersta för arbetsgivaren.

Man kan ju hoppas att de flesta AG fattar att man inte funkar i alla lägen och ger en permission, men har faktiskt behövt använda den själv en gång på ett företag med galen chef, blev bara att byta jobb efteråt dock.

Permalänk
Inaktiv

När jag läser denna tråd så verkar det som att många inte känner till arbetarnas historia. Givetvis styrs lönen som arbetsgivaren beroende på tillgången av arbetare. Om vi tar systemvetare @anon159643 tex, de tjänar 30-50k beroende på kompetens osv. Säg att en systemvetare från Syrien och tar ditt jobb för säg 10-15K. Visste vore det fantastisk för arbetsgivaren att få till en sån deal. Folk glömmer att det fanns dagavlönare, dvs folk stod vid hamnen och den som var billigast fick jobbet. Vill vi ha ett land där lönen dumpas och folket blir utnyttjade. Men om @anon159643 var arbetsgivare så skulle det vara perfekt. Är man löntagare så är det bäst att vara med i facket, trots alla skandalerna. Anledningen till dessa har med att makt korrumperar och utan granskning så blir det ruttet. Som arbetstagare är man utbytbar, glöm aldrig någonsin det.

Skickades från m.sweclockers.com