Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

Asus Z97-A POSTar plötsligt inte

Hej!

Startade datorn tidigare idag och upptäckte då att den går aldrig förbi Asus loggan som visas samtidigt som du har möjlighet att trycka på Delete för att komma åt UEFI. Inga knappar fungerar, datorn svarar inte alls helt enkelt. Dock så piper den till med signalen "Allt Ok" innan den fryser.

Det jag provat:
Ta ut och stoppa in CMOS batteriet.
Testa en av två RAM stickor i taget i alla 4 olika slottar + en extra RAM sticka från en annan dator som jag vet fungerar.
Bytt från diskret grafikkort till iGPU
Testat annat nätaggregat.

Någon som har något annat förslag? Eller idé på vad som kan gått fel/sönder? Igår kväll fungerade datorn helt normalt innan jag stängde av den.

En notering jag gjort är att efter idag så när jag slår igång datorn så kommer strömmen först igång, sedan stängs den av igen efter en sekund eller två, sedan startar det igång och fryser fast vid Asus loggan. Relaterat? Kanske.

Specs:
Asus Z97-A
Crucial Ballistix 2x4 GB
Intel Core i7 4790K
Powercolor Radeon R9 280x

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

ta ut allt du kan, alltså grafikkort, eventuellt ljudkort, diskar, en ram-sticka osv. fungerar det inte då kan du testa ram-stickan i de fyra slots 1-4 och sedan göra detsamma med den andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

ta ut allt du kan, alltså grafikkort, eventuellt ljudkort, diskar, en ram-sticka osv. fungerar det inte då kan du testa ram-stickan i de fyra slots 1-4 och sedan göra detsamma med den andra.

Japp, har gjort det och ett par andra saker som jag listade ovan. Inget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låter som moderkortshaveri

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av [Molotov]:

Låter som moderkortshaveri

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det är det jag lutar mot. Det jag är orolig för är att det skulle kunna vara CPUn, hur troligt är det?

Jag har ingen kompatibel CPU att testa med, och bor långt ifrån någon datorbutik (Så garantiärendet sker på distans med post). Inte så kul att skicka in bara för att få tillbaka en saftig faktura på grund av att inget fel hittas.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Testat BIOS Flashback?

Edit: Happ, det verkar det inte stöda...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av NodCommander:

Hej!

Startade datorn tidigare idag och upptäckte då att den går aldrig förbi Asus loggan som visas samtidigt som du har möjlighet att trycka på Delete för att komma åt UEFI. Inga knappar fungerar, datorn svarar inte alls helt enkelt. Dock så piper den till med signalen "Allt Ok" innan den fryser.

Det jag provat:
Ta ut och stoppa in CMOS batteriet.
Testa en av två RAM stickor i taget i alla 4 olika slottar + en extra RAM sticka från en annan dator som jag vet fungerar.
Bytt från diskret grafikkort till iGPU
Testat annat nätaggregat.

Någon som har något annat förslag? Eller idé på vad som kan gått fel/sönder? Igår kväll fungerade datorn helt normalt innan jag stängde av den.

En notering jag gjort är att efter idag så när jag slår igång datorn så kommer strömmen först igång, sedan stängs den av igen efter en sekund eller två, sedan startar det igång och fryser fast vid Asus loggan. Relaterat? Kanske.

Specs:
Asus Z97-A
Crucial Ballistix 2x4 GB
Intel Core i7 4790K
Powercolor Radeon R9 280x

Mitt mobo beter sig likadant om det inte fått ström, dra ur strömmen och sedan vänta 0,5-1min. Testa även att flasha senaste bios

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Hedersmedlem

Vilket/vilka nätaggregat?

Prova byta moderkortsbatteri. CR2032.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Mitt mobo beter sig likadant om det inte fått ström, dra ur strömmen och sedan vänta 0,5-1min. Testa även att flasha senaste bios

Kan väl inte skada. Edit: Ingen skillnad.

Skrivet av MultiMan:

Vilket/vilka nätaggregat?

Prova byta moderkortsbatteri. CR2032.

Corsair AX750. Testade med ett Fractal Design Integra 500w; modell äldre med utan att det hjälpte.

Visa signatur

Permalänk

Har liknande symptom på mitt Asus Z97-a.

Mina problem började för ca 3 veckor sedan, ingen förändring hårdvarumässigt alls som kan ha triggat detta. Haft samma setup I ca 1.5 år nu.

För mig fungerar det att trycka på resetknappen och låta den boota om.

Inte funderat så mycket på orsaken innan jag såg ditt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellwheels:

Har liknande symptom på mitt Asus Z97-a.

Mina problem började för ca 3 veckor sedan, ingen förändring hårdvarumässigt alls som kan ha triggat detta. Haft samma setup I ca 1.5 år nu.

För mig fungerar det att trycka på resetknappen och låta den boota om.

Inte funderat så mycket på orsaken innan jag såg ditt inlägg.

Spelade tyvärr ingen roll om jag stängde av helt eller försökte med reset knappet är jag rädd i mitt fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Råkade starta datorn utan RAM nyss, då pep den signalen för just RAM fel/saknas. Talar det emot att moderkortet skulle vara trasigt?

Visa signatur

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av NodCommander:

Råkade starta datorn utan RAM nyss, då pep den signalen för just RAM fel/saknas. Talar det emot att moderkortet skulle vara trasigt?

Har du gjort som vi sagt dvs en bios flashback? Dragit ur strömmen?

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Har du gjort som vi sagt dvs en bios flashback? Dragit ur strömmen?

Såg ut som om att en flashning av moderkortet inte var möjligt på min modell, och eftersom jag inte ens kan komma in i UEFI så verkar det inte heller vara en lösning.

Ja, jag har testar med strömmen utan resultat.

Visa signatur

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av NodCommander:

Såg ut som om att en flashning av moderkortet inte var möjligt på min modell, och eftersom jag inte ens kan komma in i UEFI så verkar det inte heller vara en lösning.

Ja, jag har testar med strömmen utan resultat.

Z97-A stödjer bios flashback

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Z97-A stödjer bios flashback

Ser inte ut som det här.
https://www.asus.com/microsite/2015/mb/5th_gen_Intel_CPU_read...

Visa signatur