Permalänk
Medlem

FPS drop / Sämre prestanda

Tja!

Kan börja med att säga att jag är okunnig angående datorer.
Införskaffade mig en dator för cirka ett år sedan. Då funkade allting bra och det jag spelade flöt på bra (Cs:Go, Wow, Lol, Diablo).
Men för några månader sedan, så började jag få FPS drop.
Tex, när jag spelar Cs:Go så har jag 300fps i början. Sedan efter ca 5 rundor (10min) så börjar jag sjunka ner mot 100fps.
Det är desamma när jag spelar H1Z1. Jag kan köra på hög rendar distance i början, men sedan lär jag sänka för att jag blir att fps droppa.

Har Windows 10 *BORT*
Har ominstallerat Windows men det är fortfarande samma problem.
Har även uppdaterat drivrutinerna.

Är det någon inställning eller är det någon komponent som börjar ge upp?

Dator Specs:
Intel Core I5-4440
Ram 8Gig
GeForce GTX760
Samsung SSD 850 Evo 250Gig

All diskussion kring piratkopiering är förbjuden i forumet. /Najk
Permalänk

@tias0:
Börja med att kontrollera temperaturerna på dina komponenter. Använd t.ex stabilitetstestet i Aida64 och låt den vara igång under tiden som du spelar, alternativt prova de stresstest som finns tillgänliga.
Obs: Med "vara igång" menar jag att du låter fönstret vara öppet när du spelar, inte att du ska köra stresstest och spel samtidigt!

Om du märker att någon komponent når en kritiskt hög punkt i samband med att dina FPS sänks bör du undersöka denna ytterligare (damm som samlats i grafikkortet t.ex).

Om så inte är fallet, kontrollera även dina processer på datorn ("Aktivitetshanteraren" eller än bättre, "Resursövervakaren" i Windows 10 funkar) och notera minnesanvändning. Om någon process försöker nyttja mer minne än vad som finns tillgängligt under tiden som du spelar kan det tvinga datorn att använda resurser från dina hårddiskar istället, vilket kan leda till lägre FPS. Detta är ett mindre troligt scenario då du som sagt använder en SSD och har provat med en ominstallation, dock relevant om du installerat andra udda program, antivirus eller liknande som körs konstant.

Visa signatur

Primary setup: Fractal Define C || Asus Maximus VIII Hero Alpha || Skylake i7 @ 4.2GHz || Kingston HyperX 32GB || Asus GTX 1080Ti STRIX || Samsung 850 EVO 250GB, 860 EVO 1TB, WD Blue 2TB || EVGA G2 650W || Noctua NH-D15, 2x NF-A14, 1x NF-F12

Permalänk
Medlem

@Dehumanisation:

Det här är resultatet av ett kortare Stress Test.
http://imgur.com/a/APY8g

Här är Stabiliseringstestet, tabbade ur spelet och tog några screenshots hur nivåerna låg.
http://imgur.com/a/PebXw

Ser resultatet normalt ut?

Permalänk

@tias0:
Din SSD når 40°C vilket skvallrar om att ditt system i allmänhet är ganska varmt (beroende på var denna disk sitter monterad) men borde inte vara anledning till oro då resterande temperatur ser ganska normala ut, dock finns det fler som är intressanta. Om du går in på "Preferences", knappen som är längst nere till höger, så kan du välja att logga fler sensorer så som GPU och Motherboard (varianter på namnen kan förekomma) och eventuellt andra diskar. Logga gärna så mycket som möjligt då det underlättar din felsökning. Du kan enkelt hitta riktvärden genom att googla på t.ex "gtx 760 max temperature".

När du kör stresstestet, kryssa även i "Stress GPU" (men inte "local disks") och låt det köra ungefär så länge som du uppskattar att det tar innan dina FPS-drops börjar i ett spel. Notera att dessa tester är mer krävande för datorn än ditt spelande så du bör hålla ett öga på graferna och avbryta om du ser någonting som ser skumt ut.

(Som referens så håller min 850 EVO sig mellan 28-30°C och den sitter monterad bakom moderkortet utan något aktivt luftflöde)

Visa signatur

Primary setup: Fractal Define C || Asus Maximus VIII Hero Alpha || Skylake i7 @ 4.2GHz || Kingston HyperX 32GB || Asus GTX 1080Ti STRIX || Samsung 850 EVO 250GB, 860 EVO 1TB, WD Blue 2TB || EVGA G2 650W || Noctua NH-D15, 2x NF-A14, 1x NF-F12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dehumanisation:

@tias0:
Din SSD når 40°C vilket skvallrar om att ditt system i allmänhet är ganska varmt (beroende på var denna disk sitter monterad) men borde inte vara anledning till oro då resterande temperatur ser ganska normala ut, dock finns det fler som är intressanta. Om du går in på "Preferences", knappen som är längst nere till höger, så kan du välja att logga fler sensorer så som GPU och Motherboard (varianter på namnen kan förekomma) och eventuellt andra diskar. Logga gärna så mycket som möjligt då det underlättar din felsökning. Du kan enkelt hitta riktvärden genom att googla på t.ex "gtx 760 max temperature".

När du kör stresstestet, kryssa även i "Stress GPU" (men inte "local disks") och låt det köra ungefär så länge som du uppskattar att det tar innan dina FPS-drops börjar i ett spel. Notera att dessa tester är mer krävande för datorn än ditt spelande så du bör hålla ett öga på graferna och avbryta om du ser någonting som ser skumt ut.

(Som referens så håller min 850 EVO sig mellan 28-30°C och den sitter monterad bakom moderkortet utan något aktivt luftflöde)

Dem flesta SSD har 0-70c som arbetstemp! så 40c är inget för en ssd och ska inte påverka hans prestanda alls!

Permalänk
Skrivet av 120hz:

Dem flesta SSD har 0-70c som arbetstemp! så 40c är inget för en ssd och ska inte påverka hans prestanda alls!

Riktigt, min poäng var dock som sagt att det kunde vara ett tecken på att systemet i allmänhet låg högt, inte att hårddisken var ett problem. I min vardag ser jag de högre temperaturerna (40-70) endast när de sitter monterade nära andra varma komponenter så som i vissa laptops t.ex, dock kan jag vara färgad av att endast ha jobbat med SSD:er av högre kvalité.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Skrivet av Dehumanisation:

Riktigt, min poäng var dock som sagt att det kunde vara ett tecken på att systemet i allmänhet låg högt, inte att hårddisken var ett problem. I min vardag ser jag de högre temperaturerna (40-70) endast när de sitter monterade nära andra varma komponenter så som i vissa laptops t.ex, dock kan jag vara färgad av att endast ha jobbat med SSD:er av högre kvalité.

Som Dehumanisation säger betyder inte 40 grader på SSDn att den går för varm men det är varmt för att vara en SSD som ju inte har några rörliga delar och kan tyda på att resten av burken går varm.

Min varmaste interna enhet just nu ligger på 30 grader och då sitter det 6 interna enheter ganska tätt intill varandra och alla snurrar 24/7 utan att få gå in i viloläge.
En av de interna är av samma modell som TS enhet bara att det är 500GB versionen istället för 250GB.

Även jag saknar dock GPU temp i TS skärmdumpar, CPU ser bra ut men GPU är ju en viktig del i kedjan för att hålla upp FPS

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Gjorde rent inne i datorn på damm.
Fungerade faktiskt lite bättre, kunde köra 3 games untan FPS-drop.

Sedan igår när jag spelade, då startade jag upp Cs:Go och låg konstant på 60-80 FPS.
Körde 3 rundor (ca 5min) och sedan tabbade jag ur spelet, och in igen. Då WHOOPS var jag uppe på 280-300 FPS.

Får känslan av att det tex är, någon komponent som lägger av eller inte arbetar fullt ut eller vad man ska säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tias0:

Gjorde rent inne i datorn på damm.
Fungerade faktiskt lite bättre, kunde köra 3 games untan FPS-drop.

Sedan igår när jag spelade, då startade jag upp Cs:Go och låg konstant på 60-80 FPS.
Körde 3 rundor (ca 5min) och sedan tabbade jag ur spelet, och in igen. Då WHOOPS var jag uppe på 280-300 FPS.

Får känslan av att det tex är, någon komponent som lägger av eller inte arbetar fullt ut eller vad man ska säga.

Kolla tempsen för GPUn.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Laddade ner ett program som skulle visa temperaturerna.
Körde även lite andra tester om dom kan hjälpa att visa om något står fel till.

Bilder på statistik: http://imgur.com/a/ZbuYe