Permalänk

Bygga bro med glasspinnar, hjälp?

Hej!
vi har ett skolprojekt där vi ska bygga en bro av glasspinnar, blomsterpinnar, snöre och lim från en limpistol. Vi har en påhittad budget där vi ska hålla oss under 2,7 miljoner kronor och materialen kostar följande:

En glasspinne (11,5cm) kostar 15 000kr
En blomsterpinne (30cm) kostar 80 000 kr
En Limstav kostar 125 000 kr
Snöre kostar 10 000 kr/dm

Bron ska vara 55-60 cm lång och hålla en tyngd på minst 3kg, men ju stabilare desto bättre! Vad vore den mest kostnadseffektiva lösningen? Vi funderar på att bygga med mycket trianglar, men vad tror ni?
Är väldigt tacksam för svar!

Permalänk

Vet inte hur mycket man skall hjälpa till när de är skolprojekt.
Men vill du ha stabilitet så kan jag rekomendera korta bitar och kolla på hur man bygger klassiska tåg broar.

Permalänk
Medlem

Hade en likadan uppgift för 2 år sedan, tänk ut en ide och kör efter den så blir det säkert bra, när du bygger så kommer du märka vad som ska förbättras osv, och sen så antar jag att du alltid kan hämta ut mer pinnar osv eftersom. Lycka till!

Visa signatur

Citera för svar.

4790k @ 4.5 GHz / GTX 980

Permalänk

Bygga trianglar

Att utnyttja trianglar i så stor utsträckning som möjligt är ett tips.

Visa signatur

FD Define R5, i5 6600K @ 4.5 GHz, R9 Fury Strix DCIII

Permalänk

@Rugbyspelaren: Tack för snabbt svar! Ska definitivt kolla på tågbroar, men jag har en följd fråga: ungefär hur korta bitar? Typ 5cm (halv glasspinne) eller mer i stil av en hel glasspinne? Tack!

Permalänk
Avstängd

Nu skall du lära dig något om vuxenvärlden.

Omförhandling!

Lägg ordet på minnet.

Ditt projekt har stött på oförutsedda händelser. Kanske måste ni schakta bort mer material ur bordet ni uppför ert byggnadsverk på vilket fördyrar projektet. Äska mer pengar från lärarens projektfond som får ge er tilläggsanslag. Nu har ni 5,5 miljoner att röra er med. Bygg nu en fin bro och leasa nya fina bilar till ledningen i huvudentreprenören.

Läs på standardavtalen AB04 och ABT06 för en större insikt i hur mycket pengar ni kan förhandla till er.

Lycka till!

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem

@Rugbyspelaren:
Åh nu blev jag sugen på att spela bridge builder!
Rekomendera det för att testa lite designer annars...

Tänk på svagheter/styrkor på dina material. Någon typ av hängbro kanske?

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Det finns ett spel som heter bridge builder där man kan testa en konstruktion. Nu är ju inte materialet densamma men belastningar brukar uppstå i samma ställen oberoende på materialet.

Jag skulle nog bygga en kraftig grundkonstruktion som tål vikt. Det kan man få till med att vända glasspinnen i sidled. Den kommer såklart behöva ha nån form av stöd så det får sticka ner pelare nertill emellanåt.

Skicka bild när projektet är klart?

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Skrivet av RatusDesigns:

@Rugbyspelaren: Tack för snabbt svar! Ska definitivt kolla på tågbroar, men jag har en följd fråga: ungefär hur korta bitar? Typ 5cm (halv glasspinne) eller mer i stil av en hel glasspinne? Tack!

Jo nått sånt var de nog vi hade!

Permalänk
Medlem
Skrivet av muscle:

@Rugbyspelaren:
Åh nu blev jag sugen på att spela bridge builder!
Rekomendera det för att testa lite designer annars...

Tänk på svagheter/styrkor på dina material. Någon typ av hängbro kanske?

Jag och en kompis vann i min klass med en hängbro när vi skulle bygga så stark som möjlig bro med 50 glasspinnar, då körde vi enkel triangel konstruktion för pelarna samt själva bron och förstärkte bron med pinnar som överlappade varandra ungefär som när man teglar i kanten av hängbron både över och under.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Du kanske kan lära dig hur man bygger genom att spela något brobyggarspel? Jag har kört Bridge Builder simulator på android och där får man verkligen klura på hur man ska få budgeten att räcka till utan att bron rasar. Finns även Bridge constuctor (som också finns för iOS), som är samma typ av spel. Finns säkert många liknande spel. Sedan bygger du med samma principer med dina glasspinnar.

Permalänk
Skrivet av huxflux:

Det finns ett spel som heter bridge builder där man kan testa en konstruktion. Nu är ju inte materialet densamma men belastningar brukar uppstå i samma ställen oberoende på materialet.

Jag skulle nog bygga en kraftig grundkonstruktion som tål vikt. Det kan man få till med att vända glasspinnen i sidled. Den kommer såklart behöva ha nån form av stöd så det får sticka ner pelare nertill emellanåt.

Skicka bild när projektet är klart?

I tekniken så byggde vi en där avståndet mellan bänkarna va 1m, vår klarade ca 70kg mitt på.
Vi körde på tågbro variant ( trianglar som folk kallar de) med korta pinnar, vi såga alla vi hade på mitten. Dubbla sådana som vi satte ihop med mitt pinnar. bara lim.

Permalänk
Proffsmobbare

Använd er av pyramider och trianglar, starkaste geometriska formen. Tänk på hur och var belastningen attackerar och fokusera på att sprida ut energin.

Ni kan bygga armering kring glasspinnar med snöre dränkt i lim. Snöre används ofta som dragavlastning i t.ex. kablar.

Permalänk
Medlem

@RatusDesigns:

som många skriver ladda ner några brobyggarspel på telefonen så får ni garanterat tips på olika alternativ

minns själv ett liknande projekt då jag gick i skolan, vår uppgift var att bygga en så hållbar bro som möjligt mellan 2 bänkar (typ 40/50cm)
fast då hade vi tillgång till typ 6st 30 cm blompinnar och 15-20 ark A4 och någon meter tape

vår bro höll då en klasskompis satt på den (vet och minns inte vikt) så finns många ideer på hållbara alternativ

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Hedersmedlem

När vi gjorde det i 8-9an så var det med spaghetti, lasagne och lim. Trianglar som sagt fungerade väldigt bra för oss, detta var alltså en bro som bara fick hänga i ändarna och inget stöd underifrån. Jag tror den bron kom tvåa eller trea, den som vann hade öst på med mer lim än pasta då jag inte tror vi hade budget på lim.

Permalänk
Medlem

En tanke är att tillverka balkar av tre pinnar. En stående mellan två liggande. Kanske går att tillverka en lång balk med förskjutning av de stående och liggande pinnarna.

Permalänk
Medlem

Den mest ideala designen är ju denna:
https://www.youtube.com/watch?v=VmOkvYSl52I

Lyckas ni sätta ihop en liknande lär den hålla ett par kilo.

Här har du en bra början:
https://www.youtube.com/watch?v=b9niGbPGqs8