Nytt ljudkort, ljud tappar kvalité

Permalänk

Nytt ljudkort, ljud tappar kvalité

Tja,

Ljudkort: Creative Sound Blaster Z
Headset: Sennheiser Game Zero
Moderkort: Asus Z97-A

Som rubriken lyder så har jag lite problem med att få rent ljud när jag kommunicerar med mina polers på Teamspeak 3.

Om jag startar om datorn, går in direkt i TS, så låter det riktigt bra. Men efter ett par minuter börjar ljudet från min mikrofon lagga (som om jag inte har nog med bandbredd, fast jag har 100/100, fast detta är bara ibland) samt att ljudkvalitén går ner i botten och jag hörs, enligt mina polers, riktigt dåligt.

Jag har provat byta port på ljudkortet, först satte jag in den i PCI-e x16-port men har sedan satt den ovanför grafikkortet i PCI-e x1 på mitt Z97-A. Det är samma-lika för båda portar.

Finns det någon vänlig själ där ute som har någon aning om var jag kan börja felsöka, eller vad jag kan göra från min sida? Någon pratade om att det kan vara spänningsfall eller för lite ström på PCI-e portarna, kan det vara så enkelt att jag måste ändra något i BIOS?

Jag har inte provat något annat än teamspeak, men har provat lyssna på mig själv och jag tycker jag hör mig själv bra (men jag är ju döv så..), men det låter alltså inte rent enligt mina polare.

Ljudet jag får in i hörlurarna fungerar klockrent och ångrar mig inte en sekund av köpet, men det är just mikrofonen jag vill få ordning på..

Tack på förhand och ha en trevlig tisdag!

Visa signatur

NXZT H440W Red/Black, Asus Z97-A, i7-4790K, MSI GeForce GTX 980 Ti, Corsair RM750x, Corsair Vengeance 2x8GB 1600 MHz, ASUS ROG Swift PG278Q 144hz, Samsung 850 EVO 250GB, Sennheiser Game ZERO, Logitech G303, Qpad MK-70 Keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarmolicious:

Tja,

Ljudkort: Creative Sound Blaster Z
Headset: Sennheiser Game Zero
Moderkort: Asus Z97-A

Som rubriken lyder så har jag lite problem med att få rent ljud när jag kommunicerar med mina polers på Teamspeak 3.

Om jag startar om datorn, går in direkt i TS, så låter det riktigt bra. Men efter ett par minuter börjar ljudet från min mikrofon lagga (som om jag inte har nog med bandbredd, fast jag har 100/100, fast detta är bara ibland) samt att ljudkvalitén går ner i botten och jag hörs, enligt mina polers, riktigt dåligt.

Jag har provat byta port på ljudkortet, först satte jag in den i PCI-e x16-port men har sedan satt den ovanför grafikkortet i PCI-e x1 på mitt Z97-A. Det är samma-lika för båda portar.

Finns det någon vänlig själ där ute som har någon aning om var jag kan börja felsöka, eller vad jag kan göra från min sida? Någon pratade om att det kan vara spänningsfall eller för lite ström på PCI-e portarna, kan det vara så enkelt att jag måste ändra något i BIOS?

Jag har inte provat något annat än teamspeak, men har provat lyssna på mig själv och jag tycker jag hör mig själv bra (men jag är ju döv så..), men det låter alltså inte rent enligt mina polare.

Ljudet jag får in i hörlurarna fungerar klockrent och ångrar mig inte en sekund av köpet, men det är just mikrofonen jag vill få ordning på..

Tack på förhand och ha en trevlig tisdag!

Har du gjort någon "mjukvarainställning" till din mic ? (kan vara i ditt ljudkort, och i själva wimdows)

Prova att gå in i ----> Kontrollpanelen/Ljud/öppna fliken "Inspelning" Markera sen din mic o välj "konfigurera" och ställ in efter behov.

Annars så kan du gå in i ljudkortets mjukvara o labba lite....
Har själv inte haft ett Creative ljudkort på många år, så kommer inte ihåg hur du skall gå tillväga där, men det löser du.

Lycka till

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Prova sätt ljudkortet i den slotten så långt bort från grafikkortet som möjligt? Har hört om många som fått störningar av olika slag ifrån grafikkort

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk

Sorry sent svar. Jag har provat de två översta, rätt nära grafikkortet men tveksam om det får plats "längst" ner av alla slots. Det har fortfarande inte blivit bättre, trots att jag har mixtrat med allt jag kan. Höjer jag windows "boost" så blir det ännu värre.

Visa signatur

NXZT H440W Red/Black, Asus Z97-A, i7-4790K, MSI GeForce GTX 980 Ti, Corsair RM750x, Corsair Vengeance 2x8GB 1600 MHz, ASUS ROG Swift PG278Q 144hz, Samsung 850 EVO 250GB, Sennheiser Game ZERO, Logitech G303, Qpad MK-70 Keyboard

Permalänk

Kollat att din upload är som den ska?
Fick en massa problem med ljud när jag pratade, dock kunde jag höra alla andra. Visade sig att min upload var för låg. Var något fel hos BBB, all download gick perfekt dock

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Skrivet av Tim_Beluga:

Kollat att din upload är som den ska?
Fick en massa problem med ljud när jag pratade, dock kunde jag höra alla andra. Visade sig att min upload var för låg. Var något fel hos BBB, all download gick perfekt dock

Jadå, jag streamar på twitch utan problem och enligt bredbandsmätningar så ligger det stabilt 100/100

Visa signatur

Permalänk

Okej, ja då bör det ju inte vara det. Skulle man ha en massa packet loss så borde det väl påverka streamen också.

Kan väl inte tänka mig att ljudkortet är så pass klent att du skulle få dessa problem.
Kom ihåg att jag satt med ett Soundblaster Live 5.1 och när vi gick från TS 1.5 till TS 2 så pallade inte Soundblaster-kortet med det, det tog ett par minuter sedan gick det inte att höra vad jag sa för något. Uppgraderade till ett Audigy 2 kort och sedan fungerade allt bra. Men detta är ju en 10+ år sedan.

Jag tycker inte att ditt nya borde vara för klent för TS 3. Men symptomen är oroväckande likt den jag hade, allt fungerade bra i ett par minuter så fort man startade om TS för att sedan bara bli dåligt. Dock har jag för mig att det inte vart laggigt utan mer att det bara blev en massa oljud när jag snackade.

Vet ej om det kan vara några andra ljuddrivare som kan ligga och spöka kanske?

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX