Fortfarande dålig livstid på laptops?

Permalänk

Fortfarande dålig livstid på laptops?

Tjena, tänkte investera i en ny laptop (15.000+) och tänkte om laptops fortfarande har lika dålig livstid nuförtiden också.
Hade täkt att den ska vara funktionell för iallfall 5 år eller mer frammåt med dagens spel.

Permalänk
Medlem

Mjae det är en svår fråga egentligen. Grafikkretsarna är av naturliga skäl svaga i jämförelse med high end korten idag, samtidigt som batteritid och där med svagare cpuer får gå före. Likaså är det vanligt med högupplösta skärmar som också gör det tungdrivet. Kan du vänta så skulle jag råda dig att vänta på sommarens släpp av nya grafikkort. Visserligen till stationärt men ny teknik och kanske kommer det någon tjusig mobil variant också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Mjae det är en svår fråga egentligen. Grafikkretsarna är av naturliga skäl svaga i jämförelse med high end korten idag, samtidigt som batteritid och där med svagare cpuer får gå före.

Det beror ju på vad man köper för laptop. Det går ju att köpa laptop med Skylake i7 desktop CPU, och GTX980 grafikkort. Torde vara en godtagbar spelburk, även om klockfrekvenserna är låga på batteridrift. Misstänker dock att de hamnar utanför budgeten av 15000:-, vilket ju gör dem något... oattraktiva.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog säga ja, särskilt med tunga komponenter som genererar mycket värme och klen kylning, vilket ofta finns i gaminglaptops. En laptop med gtx 980 och fyrkärnig i7 löper stor risk att dö ung. Att komponenter tar stryk under sådana förhållanden handlar mycket om ren fysik, och det lär inte ändra sig i första taget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky:

Jag skulle nog säga ja, särskilt med tunga komponenter som genererar mycket värme och klen kylning, vilket ofta finns i gaminglaptops. En laptop med gtx 980 och fyrkärnig i7 löper stor risk att dö ung. Att komponenter tar stryk under sådana förhållanden handlar mycket om ren fysik, och det lär inte ändra sig i första taget.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast desktop brukar få liknande förhållanden. Intel under stresstest med stockkylning hamnar ju runt 90-100c, GPUer hamnar runt 80-90c.
Vanligast brukar vara batterier som redan från start är underdimensionerade där efter ett år knappt klarar 1h på en laddning.

Min Asus ux32VD har på 3år nu gått ner till ~87% batterikapacitet vilket är dock förvånandsvärt för mig då jag haft HP som halverat i princip på ett år.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Tycker det har blivit bättre idag mot några år sedan, gaminglaptops är numera ganska tysta och svala, förr kunde dom föra rejält med oväsen och blev glödheta överallt.

Idag är dom helt ljudlösa och helt svala vid ej spelande eller tung belastning, lätt spelande så ett diskret susande bara, och fortfarande måttligt varma och inte allt för illa ljudmässigt vid hög belastning.

Livslängd på både laptop och batteri verkar bättre också.
Skulle dock INTE räkna med en livslängd på 5 år om man tänkt ha den som primär speldator, snarare 2 år sen blir den lite för klen för aktuella spel, klart köper man inga nya spel kan man förstås ha den längre.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockan95:

Tjena, tänkte investera i en ny laptop (15.000+) och tänkte om laptops fortfarande har lika dålig livstid nuförtiden också.
Hade täkt att den ska vara funktionell för iallfall 5 år eller mer frammåt med dagens spel.

Den här köpte en vän till mig efter tips från mig, hon var precis som dig - ute efter en bra dator som ska hålla minst 5 år.

https://www.inet.se/produkt/1960145/asus-ux501vw-i7-8gb-256gb...

En riktigt trevlig ZenBook med senaste tekniken (DDR4) samt ett riktigt stiligt och tunt chassi i macbook-stil

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | GPU: INNO3D 5070 Ti X3 OC | RAM: G.Skill Flare X5 64GB CL28 | SSD: Samsung 980 Pro
MB: ASUS ROG STRIX B850-I | PSU: Corsair SF750 | Kylare: Fractal Design Celsius+ S24 | Fläktar: Noctua NF-A12x25 G2 Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | OS: Microsoft Windows 11 IoT Enterprise LTSC | Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE
Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical | Övrigt: Tobii Eye Tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Den här köpte en vän till mig efter tips från mig, hon var precis som dig - ute efter en bra dator som ska hålla minst 5 år.

https://www.inet.se/produkt/1960145/asus-ux501vw-i7-8gb-256gb...

En riktigt trevlig ZenBook med senaste tekniken (DDR4) samt ett riktigt stiligt och tunt chassi i macbook-stil

Bra exempel på hur tunn, lätt, sval och tyst en modern laptop kan vara, med skaplig spelprestanda.

Dock vill man ha lite mer optimal prestanda för spel bör man gå upp till en laptop med GTX970m eller GTX980m, är ganska stort hopp mellan GTX960m och GTX970m

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Bra exempel på hur tunn, lätt, sval och tyst en modern laptop kan vara, med skaplig spelprestanda.

Dock vill man ha lite mer optimal prestanda för spel bör man gå upp till en laptop med GTX970m eller GTX980m, är ganska stort hopp mellan GTX960m och GTX970m

Absolut! 960m är ju en svag grafikkrets sett till dess prestanda överlag, men riktigt kraftfull i jämförelse med andra grafikkretsar från t.ex. Intel. Men 980m är nog att föredra om man vill ha en framtidssäker spelmaskin i nuläget.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | GPU: INNO3D 5070 Ti X3 OC | RAM: G.Skill Flare X5 64GB CL28 | SSD: Samsung 980 Pro
MB: ASUS ROG STRIX B850-I | PSU: Corsair SF750 | Kylare: Fractal Design Celsius+ S24 | Fläktar: Noctua NF-A12x25 G2 Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | OS: Microsoft Windows 11 IoT Enterprise LTSC | Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE
Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical | Övrigt: Tobii Eye Tracker 5

Permalänk
Medlem

"Gaming"-laptops håller nog fortfarande inte särskilt mycket längre än tills det att grafikkortet i den blir inaktuellt.
Klarar man sig utan grafikkortet behöver man inte betala mer än några få tusenlappar för en begagnad företagslaptop som håller en livstid.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem

Jag måste motsäga mig, det är definitivt ingen dålig livslängd på laptops,

Visst vill du kunna maxa spel en längre stund så ja då lär du få uppgradera ofta.

Men jag har laptop i signatur, har haft den 6år nu och den funkar fortfarande klockrent

Spelar The Division nu, visserligen på lägsta detaljnivå men fortfarande spelbart på en 6år gammal laptop. Tycker det är rätt bra.

GTA 5 1080p och medium settings utan problem

Detta är också en äldre MSI laptop som gick lite varmare än ASUS som hade lite bättre kylning

Edit:

Sen att grafikkretsarna skulle vara svaga är rent bullshit, de nyaste GPU serierna t.ex 980M är nästan exakt samma prestanda som en äkta GTX 980. Det var mycket större skillnad förut.

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Skrivet av MasteraCe:

Jag måste motsäga mig, det är definitivt ingen dålig livslängd på laptops,

Visst vill du kunna maxa spel en längre stund så ja då lär du få uppgradera ofta.

Men jag har laptop i signatur, har haft den 6år nu och den funkar fortfarande klockrent

Spelar The Division nu, visserligen på lägsta detaljnivå men fortfarande spelbart på en 6år gammal laptop. Tycker det är rätt bra.

GTA 5 1080p och medium settings utan problem

Detta är också en äldre MSI laptop som gick lite varmare än ASUS som hade lite bättre kylning

Edit:

Sen att grafikkretsarna skulle vara svaga är rent bullshit, de nyaste GPU serierna t.ex 980M är nästan exakt samma prestanda som en äkta GTX 980. Det var mycket större skillnad förut.

Att ett 980M skulle vara i närheten av ett desktop 980 stämmer ju inte riktigt.
Ett 980M presterar ungefär som ett 770, möjligtvis lite bättre.

Visa signatur

MSI GS60 Ghost Pro. I love laptops!

Permalänk
Avstängd

Problemet med laptops är dålig kylda saker och bortser man från batteri som ger sig tillslut och ser till resten så är det oftast värme/strömförbruking som ger slitage och tar död på dom och används dom hårt och har stark hårdvara blir dom oftast inte så värst långlivade och är samma pricip på desktop sidan där en 6100t med stockkylare som körs på integrerade grafiken är så snål att den skulle lätt kunna överleva alla gaming riggar med skit dyr kylning utan problem även om snabba desktop klarar sig bättre än bärbara

Företags laptpops är oftast ganska strömsnåla och har bättre komponenter och bättre tilltagen kylning och det närmaste man kan komma på vanliga är att ta en strömsnål enkel dator med bra kylning som är av bra kvalitet om man siktar på att få en lång livad dator

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av svartdroid:

Nja... Det beror ju helt på tillverkaren, och vilka prioriteringar de haft. Väljer de att klocka GPU'n lågt får du sämre prestanda, klockar de den till samma spec som desktop varianten, får du samma prestanda. Och det går att köpa den typen laptop, dock kostar de en arm och ett ben... Skjortan tar de av bara farten, men det är kanske lika så bäst, den passar ju inte längre...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Håller på att komma en ny lösning på det klassiska gaminglaptop/gpu problemet:

Man har en pytteliten laptop med kraftig processor som enbart har den inbyggda grafiken i processorn. Men när man kommer hem så kopplas datorn in i en grafikkortsdock där ett valfritt grafikkort kan kopplas in.

Själv kör jag med MSI GS30: http://www.techradar.com/reviews/pc-mac/laptops-portable-pcs/...

och är mycket nöjd.

Snart kommer dessutom modeller där sammankopplingen går via Thunderbolt att komma ut:
http://www.techspot.com/review/1153-razer-blade-stealth/page3...

Kanske något sådant som du skall ha: Framtidssäkert, ultraportabelt och väldigt lätt att uppgradera med flera olika generationer grafikkort....

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk
Medlem

Jag tror mycket handlar om hur man använder den. Har en laptop (5år) som mest bara används när jag reser, annars står den på mitt skrivbord och visar twitchstreams. Funkar klockrent. Tjejens dator börjar bli 3 år och mer eller mindre håller på att rasa ihop. Den är igång hela tiden hon är vaken plus att den får några timmar i sängen/dag också liggandes på täcket

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av svartdroid:

Tror att han har misstar GTX 980M för mobile GTX 980 (utan M!). Två helt olika grafikkort - Det senare är faktiskt ett desktop GTX 980 men i laptopformat.

Visa signatur

Project AI (där fritiden inte räckt till...) | i7-14700 | Nvidia RTX A6000 | Vardagsrumsdator I | Casemoddat NR200P Sakura Limited Ed. SFF | Ryzen 5900X | ROG Strix 3080 White | ROG Crosshair VIII Impact X570 mini-DTX | CM SFX Gold 850W White | Kraken Z68 White AIO | Sennheiser HD 800 genom Aune X1S DAC + Onkyo A/V Receiver | LG OLED 77"| Vardagsrumsdator II | Casemoddat Lian Li O11 med optical-bonded transparent LCD i sidopanel och frontglas | i7-14700F | RTX 4070 | Thermalright FN240 AIO | LG OLED 42" | Macbook Pro 14" M1 Pro | Surface Pro i7 |

Permalänk
Skrivet av XFTality:

Tror att han har misstar GTX 980M för mobile GTX 980 (utan M!). Två helt olika grafikkort - Det senare är faktiskt ett desktop GTX 980 men i laptopformat.

Jo, jag misstänker det.
Finns ju ett GTX 980 Notebook.
Och vill man ha en laptop med det får man hosta upp en slant också.
Byggde en med i7 6700, 16GB RAM, 250GB SSD och 1 TB HDD bara för att se priset.
€3300
Plus att den är tjock som en tegelsten och väger 5kg eller nåt.
Tre fläktar som säkert låter en hel del dessutom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betlomanus:

Håller på att komma en ny lösning på det klassiska gaminglaptop/gpu problemet:

Man har en pytteliten laptop med kraftig processor som enbart har den inbyggda grafiken i processorn. Men när man kommer hem så kopplas datorn in i en grafikkortsdock där ett valfritt grafikkort kan kopplas in.

Själv kör jag med MSI GS30: http://www.techradar.com/reviews/pc-mac/laptops-portable-pcs/...

och är mycket nöjd.

Snart kommer dessutom modeller där sammankopplingen går via Thunderbolt att komma ut:
http://www.techspot.com/review/1153-razer-blade-stealth/page3...

Kanske något sådant som du skall ha: Framtidssäkert, ultraportabelt och väldigt lätt att uppgradera med flera olika generationer grafikkort....

Blev så hoppfull när du sa att den skulle ha en kraftfull CPU utan dedikerat grafikkort. Har nämligen länge letat efter något med exempelvis 6970HQ väldigt länge. Men tyvärr så har ju Razer blade verkligen inte en kraftfull CPU eller iGPU. I7 6500U får ju pisk utav exempelvis i3 6100, en CPU jag inte skulle kategorisera som kraftfull. Sedan är inte Intel HD Graphics 520 den roligaste historien. Jag antar att jag får fortsätta i min jakt efter något utan dedikerat grafikkort. Förstår inte ens vad H processorerna är till för om dem ändå aldrig säljs utan dedikerat grafikkort...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

@philipborg: Tja, allt är en bedömningsfråga och en avvägning mellan vad man vill ha. Du har dock mer eller mindre rätt vad det gäller Razor Blade.

Vad det gäller MSI GS30 så har den en I7 4710HQ, riktigt kraftfull sak - 4 kärnor med hyperthreading. Begränsas något av en alltför klen kylning vilket gör att datorn låter som en hårtork i prestanda inställningen. I övrigt en kanonmaskin enligt mig. Enda vesäntliga nackdelen är att den måste koplas in i en speciell grafikkortsdocka via PCI gränssnittet. Razor Blade o övriga lösningar säggs vara påväg kör via Thunderbolt/USB 3 vilket gör de mycket mer flexibla.

Köpte min MSI GS30 för 10k begagnad, dyker upp liknande deals då och då.

Går rykten om att MSI kommer att släppa en uppföljare, GS40 med ett 960M i laptopen som dock kan kopplas in i en likadan grafikkortsdocka. Borde släppas lagom till sommaren.

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk

@Betlomanus:

https://www.msi.com/Notebook/GS40-6QE-Phantom.html#hero-specification

Där har vi en tillräckligt kraftfull laptop för gaming-on-the-go, "docknings-möjlighet" när man sitter hemma.
En i7 6xxx och ett GTX 970M är tillräckligt för att driva de flesta spel med värdig grafik kontra framerate.
Thunderbolt för att koppla in den i en GPU-docka hemma.

Den blir mitt nästa köp!

-EDIT-

Den går dessutom att köpa nu
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/232534-msi_gs40_6qe-011ne_14_full_hd_i7-6700hq-8gb_-128gb_ssd__1tb-gtx970m_3gb-win_10__the_divisi

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betlomanus:

@philipborg: Tja, allt är en bedömningsfråga och en avvägning mellan vad man vill ha. Du har dock mer eller mindre rätt vad det gäller Razor Blade.

Vad det gäller MSI GS30 så har den en I7 4710HQ, riktigt kraftfull sak - 4 kärnor med hyperthreading. Begränsas något av en alltför klen kylning vilket gör att datorn låter som en hårtork i prestanda inställningen. I övrigt en kanonmaskin enligt mig. Enda vesäntliga nackdelen är att den måste koplas in i en speciell grafikkortsdocka via PCI gränssnittet. Razor Blade o övriga lösningar säggs vara påväg kör via Thunderbolt/USB 3 vilket gör de mycket mer flexibla.

Går rykten om att MSI kommer att släppa en uppföljare, GS40 med ett 960M i laptopen som dock kan kopplas in i en likadan grafikkortsdocka. Borde släppas lagom till sommaren.

4710HQ går definitivt under kategorin kraftfull laptop CPU. Den har ju drygt dubbla kraften utav 6500U. Känns som att Razer skjuter lite sig själva i foten genom att inte köra på exempelvis 6300HQ, 6350HQ eller 6440HQ. Visserligen hade det inte längre varit en ultrabook men man hade haft lite under dubbla kraften. Fortfarande inte någon tjock eller svårkyld historia iom avsaknad utav dedikerat grafikkort. Sedan är det mycket troligt att I7 låter bättre än I5 även om det senare i detta fallet är rejält mycket kraftfullare. (Marknadsföring...)

Ska man däremot matcha Razor blade med exempelvis ett 380 eller 960 så räcker nog 6500U rätt långt. Men jag har svårt att tro att folk som handlar i den prisklassen nöjer sig med ett 380 eller 960. Jag antar att dem verkligen ville ha ultrabook över prestanda.

GS40 låser sig lite för mig om den kör 960M, jag vill verkligen inte ha ett dedikerat grafikkort. Jag vill ha något 4 kärnigt med HT och Intel Iris Pro Graphics (P)580 (tidigare letade jag efter 530, men iom 580 så stryks den.) utan dedikerat grafikkort. Verkar vara helt omöjligt att få tag på, någonting jag tycker är konstigt iom att 580 är intels mest kompetenta grafikkrets men erbjuds enbart med dedikerat grafikkort... Så fort man hittar saker med lämplig CPU så har den alltid ett dedikerat konsument grafikkort eller någon quadro historia. Saken är den att AMD gpu går bra rent specifikationsmässigt då jag vill köra OpenCL 2.0 vilket Nvidia inte stödjer, men dem har i dagsläget inga bra strömsnåla mobila grafikkort. Därav hoppas jag enormt på Polaris. Har svårt att se Nvidia lägga till OpenCL 2.0(eller 2.1 som AMD snart släpper) iom hur besatta de är över proprietära produkter.

Detta är iaf min åsikt. Iom att jag själv är på jakt efter kompakt prestanda utan dGPU så kanske jag inte är helt opartisk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av klockan95:

Går ju inte riktigt att jämföra med en stationär där det är mycket enkelt att byta ut en del om den skulle gå sönder. Men generellt sett så har en bärbar dator mindre livslängd. De flesta bärbara i den prisklassen som du nämner har väl iofs gått framåt i utveckling med bättre kylningsmöjligheter osv. Själv investerade jag i en Asus G750JX för ca två år sedan. Den hänger med än idag och är i mycket gott skick. Bra ventilation. Bra komponenter. Bra byggkvalité. Det enda som kanske har blivit lite gammalt är väl grafikkortet (GTX 770m) och processorn (i7 4700HQ @ 2,40 GHz). Men i det stora hela fungerar allting mycket bra än idag. Tyckte det var mycket pengar att spotta upp när jag köpte den. Har för mig att det var ca 13000 kr och jag valde att köpa en färdig bärbar dator framför att bygga en egen stationär vid den tidpunkten för jag visste inte bättre då. Men å andra sidan är det ju ingenting utav vad dessa bärbara spelmonster maskiner kostar idag. Mycket beror nog på vad man använder den till och framför allt hur man använder den som någon skrev här ovan i tråden tidigare. Hur som helst så är det en ständig hetsjakt på oss konsumenter med dessa ständiga lanseringar utav nya komponenter. En helt klart lukrativ marknad för tillverkarna...

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

@svartdroid: GS 40 är en väldigt potentiell laptop. Enda grejjen är att msi inte har släppt någon grafikkortsdocka till den eller sagt om man stöder inkoppling till grafikkortsdocka via thunderbolt. Men käns som att båda två borde vara påväg....

Visa signatur

Permalänk

@philipborg: Håll utkik efter en begagnad gs30 då- Docka o dator går att få under 10k om man har tur. Hade fel om CPUn, det är en I7 4870HQ som sitter i den, med iris pro 5200. Inget dedikerat grafikkort i laptopen, därav vägede den knappt 1,2 kilo. I grafikkortsdockan kan du dock trycka in precis vad du vill.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Betlomanus:

@svartdroid: GS 40 är en väldigt potentiell laptop. Enda grejjen är att msi inte har släppt någon grafikkortsdocka till den eller sagt om man stöder inkoppling till grafikkortsdocka via thunderbolt. Men käns som att båda två borde vara påväg....

Om jag förstått det rätt så ska inte tillverkaren behöva lägga till nåt speciellt stöd för att få e-graphics att funka över Thunderbolt.
Däremot vet jag inte om det är tillverkarspecifikt att e-graphics kan driva laptopens egna skärm eller inte.
Razer kan det i alla fall.
Så fort det kommer en e-graphics-docka till vettigt pris (Razer kommer väl ta ockerpris för sin) så köper jag en GS40.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betlomanus:

@philipborg: Håll utkik efter en begagnad gs30 då- Docka o dator går att få under 10k om man har tur. Hade fel om CPUn, det är en I7 4870HQ som sitter i den, med iris pro 5200. Inget dedikerat grafikkort i laptopen, därav vägede den knappt 1,2 kilo. I grafikkortsdockan kan du dock trycka in precis vad du vill.

Iris Pro 5200 stödjer enbart OpenCL 1.2. OpenCL 2.0 finns bara i broadwell och framåt till iGPU. Typiskt, när man väl hittar en dator som verkar perfekt i alla andra aspekter. (Docka kvittar fullständigt för mig då jag har mer än nog i stationär kraft med ett X99 system och en dras andra enheter.) Hoppas verkligen att det kommer en variant utav GS40 utan dedikerat grafikkort eller att någon annan tillverkare nappar på det. Standardiserad dockning är exalterande för mig, inte för att man kan docka utan för att det kommer komma CPU laptops utan dGPU förhoppningsvis.

Tror jag kanske får acceptera verkligheten annars och skaffa en maskin med 4G och rigga upp fjärrkörning utav mina koder till min stationära maskin. (Vilket gör livet rätt jobbigt praktiskt.) Hoppet är däremot inte ute. Både Polaris och XConnect kanske ger mig chans att få en värdig maskin i framtiden för mina bruk. Zen + Polaris klingar faktiskt inte helt fel, inte Intel + Polaris för den delen heller. Så länge jag får OpenCL 2.0 i ett CPU kraftigt men ändå strömsnålt (eller iaf lång drifttid.) system är jag nöjd. (Därav vill jag inte ha dGPU jag inte kan använda (Nvidia) som bara ligger och tar onödigt utrymme medans den drar onödig ström.)

Har en maskin idag med en Ivy Bridge U processor. Är verkligen ingen trevlig upplevelse. 100% CPU användning konstant och en otroligt seg iGPU som inte stödjer OpenCL 2.0 så jag måste köra sådant på CPU'n. (Har däremot aldrig kört det på den då jag vet att det helt enkelt inte är värt det.)

Visa signatur

Permalänk

Hade en asus rog med ett gtx670m 3GB. Klarade sig galant med de flesta spel under dom fem åren jag hade den. Fick såklart sänka inställningar men BF4 fungerade fint på medium med 60fps+.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av svartdroid:

Om jag förstått det rätt så ska inte tillverkaren behöva lägga till nåt speciellt stöd för att få e-graphics att funka över Thunderbolt.
Däremot vet jag inte om det är tillverkarspecifikt att e-graphics kan driva laptopens egna skärm eller inte.
Razer kan det i alla fall.
Så fort det kommer en e-graphics-docka till vettigt pris (Razer kommer väl ta ockerpris för sin) så köper jag en GS40.

Är rätt så säker på att varje tillverkare måste ge stöd för eGPU-dockor (såsom Razer Core) via TB3 genom biosuppdatering. Att Razer tar bra betalt stämmer dock, säljs för 500$ i USA så lär gå på åtminstone ~5000kr i Sverige Lägg till köp av GPU på det...