Permalänk
Medlem

55 tum TV för runt 8k

Hej,

Jag är ute efter en ny TV på 55 tum. Min budget är runt 8k, kan sträcka mig 10k men då ska det vara värt de 2k kr skillnad isåfall. Mina krav är Smart TV och bra HZ (100 är väl bra ?).

Elgiganten har erbjudande från och med idag till på söndag och jag fick ögonen på denna:

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/UE55J6275XXE/sa...

Är denna mest prisvärda jag kan hitta för 8k? Finns det några bättre alternativ än denna?

Tack på förfhand! Ni är bäst som alltid.

Visa signatur

;)

Permalänk
Avstängd

Du valde verkligen de sämsta två attributen för att bedöma om en TV är bra.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkoV:

Du valde verkligen de sämsta två attributen för att bedöma om en TV är bra.

Vad är det då jag ska kolla på? Jag menar inte att SmartTV är det viktigaste attributen för att göra en TV bra utan bara att jag väljer bort de TV som saknar det. Och sedan kommer polarna vilja spela mycket PS4 också och då har de sagt till mig att det ska vara 100Hz. Jag valde dessa två attributen för att det vill jag ha och andra viktiga attribut kan jag inte om som gör en TV bra. Därför valde jag att öppna en tråd här och be om råd från folk som kan detta.

Visa signatur

;)

Permalänk

Skrev ett rätt utförligt inlägg för några veckor sen, rekommenderar att du tittar på det.
#16079211

När det gäller uppdateringsfrekvens så är visst 100 Hertz (eller högre) väldigt viktigt, om vi snackar CRT... 50Hz flimmrar otroligt mycket, speciellt när man vant sig vid högre uppdateringsfrekvens. Men det var tio år sen CRT-apparater försvann från butikerna i Sverige, så det behöver vi inte grotta ner oss i.
Det du vill ha är en TV som klarar snabba rörelser bra, och det handlar som jag skrev i mitt länkade inlägg till stor del om inställningarna.
Sen bör du absolut lägga lite tid på att läsa recensioner, även om det kan vara svårt att hitta på ett precist modellnamn. Skala isåfall bort siffrorna i slutet.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Skrev ett rätt utförligt inlägg för några veckor sen, rekommenderar att du tittar på det.
#16079211

När det gäller uppdateringsfrekvens så är visst 100 Hertz (eller högre) väldigt viktigt, om vi snackar CRT... 50Hz flimmrar otroligt mycket, speciellt när man vant sig vid högre uppdateringsfrekvens. Men det var tio år sen CRT-apparater försvann från butikerna i Sverige, så det behöver vi inte grotta ner oss i.
Det du vill ha är en TV som klarar snabba rörelser bra, och det handlar som jag skrev i mitt länkade inlägg till stor del om inställningarna.
Sen bör du absolut lägga lite tid på att läsa recensioner, även om det kan vara svårt att hitta på ett precist modellnamn. Skala isåfall bort siffrorna i slutet.

Tack för svar!

Kan säga att ditt inlägg gjorde mig inte mycket klokare. Det finns ju så sjukt många TV-modeller ute och så få recensioner på dem. Kan väl ändra mina krav om någon har någon modell att rekommendera för max 10k kr.

Högsta prio: Bra bild och SmartTV. Spelandet är så viktigt då jag inte spelar alls själv men polarna kommer vilja nöta PS4an ofta, så kanske inte stort prio faktiskt.

Visa signatur

;)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag kan rekomendera Sonyn från webhallen.. bra bild och bra för gaming!

Har inte koll på dom andra men då jag valde sonyn så var den bra! den har "smart tv" men den är långsam och är det viktigt så är det inte den bästa.. men bilden är grym!

http://www.ljudochbild.se/test/smarta-tv-apparater-i-46-80-tu...

Permalänk

@LoZZaH: Varför 'smart tv'? Dom brukar va värdelösa... Skaffa chromecast bara så är vilken tv som helst smart

Visa signatur

nVidia Titan X (Pascal), Intel i9 9900K, 32 GB DDR4@3200 MHZ, Samsung 970 EVO 1TB, Asus Maximus Gene XI.

Acer Predator X34, Logitech G900, G513, G13, G933.
Creative GigaWorks S750 - 7.1 högtalare

Permalänk
Avstängd

@MarkoV: visst, smart tv är inget att leta efter, men hz är ganska viktigt.

Permalänk
Avstängd

du kan även fråga på minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoZZaH:

Dustinhome hade några prissänkta TV men finns inte mycket reviews om dem. Så undrar om någon av er vet om några av dessa är köpvärda?

Tänk på att alltid köpa TV hos en butik som har äkta öppet köp som t.ex. Elgiganten där du kan pröva TV:n hemma och lämna tillbaka den inom 30 dagar. Clouding och andra LCD-problem förekommer hos alla märken och modeller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WildBee:

@MarkoV: visst, smart tv är inget att leta efter, men hz är ganska viktigt.

Då får du förklara dig isåfall, varför är det "ganska viktigt"?

Nä inte det minsta intressant. En vettig TV har en bra grundpanel med bra uppdateringshastighet. Det hjälper inte om TVn uppdaterar mer än vad du har källmaterial för. Det högsta kommersiella vi har idag är 1080p60 vilket gör att allt över det är egentligen helt onödigt. Tittar man på exempelvis Blu-ray så har du 24 bilder per sekund, vilket i många fall uppkonverteras till 30fps via 3:2 pulldown metoden för att tillmötesgå 1080p60 TV-apparater. En bra grundpanel har oftast 120hz vilket är fullt tillräckligt, du får en jämn uppdatering över hela registret, exempelvis blu-ray 24*5=120

Allt över det som man läser om 240/600/1200hz w/e. Den lurar bara materialet och källan genom att interpolera nya frames mellan den riktiga framen som skickas. Antingen gör den det genom att analysera källan och skapa en bild eller så lägger den in en svart bild emellan för att det ska upplevas som mer skärpa i rörelserna.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Avstängd

@MarkoV: precis, men många av dom billigare har bara 50hz, är bara premium tv som har 120hz i grunden, billiga har 50hz och sen nå bildforbattring.

Permalänk
Bildexpert 📺

Om de som kallas "50 Hz" är i själva verket kapabla till 60 Hz där riktig skräpmodeller inte kan kliva ned till 50 Hz vilket ger hopplöst ryckig bild när man tittar på exempelvis europeiska TV-sändningar.

Därför är specificerad frekvens i sig ganska ointressant. Vad papperssiffror som 50, 60, 100, 120 Hz osv betyder i praktiken går aldrig att säga innan man testat.

Är man ute efter en TV som återger 24p med rätt frekvens ska man leta efter en TV som återger 24p med rätt frekvens. Vill man ha en TV som interpolerar bilden och gör den mjukare ska man leta efter en TV som interpolerar bilden och gör den mjukare. etc.