Är jag dum som vill köpa en Macbook istället för windowsmaskin inför Chalmerslivet?

Permalänk
Inaktiv

Den här kanske kan var något för den som köper eller redan har en MacBook:

https://www.raindesigninc.com/mstand.html

Finns många liknande. Byggde själv några sådana av oljat trä att ha på arbetsbordet hemma. Fördelen är att man får lite bättre hållning med blicken fästad högre upp, ungefär som en stationär.

Har ändå skippat det här med arbetsbord och stationär. Sitter numera mest i soffan med MacBook Air i knät. Enklast och lagom tillbakalutat. Smaken är som baken.

Permalänk
Medlem

Undrar vad du sitter med för bärbara just nu dock. (specifikationer på den främst)
Om det är I5 av äldre generation (icke U i namnet då dessa är mer för låg ström och inte har så mycket ork.)
Så är den fortfarande prestandamässigt bra för det du kikar efter.
En ssd från intel eller samsung + att köpa mer ramminne till den blir en skaplig maskin.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon159643:

Så argumentet att man behöver windows, ser jag inte längre som ett argument emot mac som hårdvaruplattform.

Att köpa en rMBP för att köra Windows på den är ett ytterst dålig idé. Anledningen att Apples bärbara är en sådan fröjd att använda är till stor del p.g.a det otroligt välgjorda integrationen med OSX. Kör man Windows blir batteritiden sämre, vissa funktioner saknas, den absolut perfekta touchpad:en blir rätt meh och överlag blir det inte samma välpolerade upplevelse.

Rätt sätt att köra Windows på en rMBP är att köra det virtualiserat under OSX så det är OSX som sitter i högsätet för HW-kontrollen. Men där ska man vänta till behov verkligen uppstår då det blir en extrakostnad för en Windows-licens och i den absoluta majoriteten av fallen finns motsvarande program för OSX.

Fördrar man Windows över OSX är laptops som Dell XPS och Lenovo Carbon bättre val.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Att köpa en rMBP för att köra Windows på den är ett ytterst dålig idé. Anledningen att Apples bärbara är en sådan fröjd att använda är till stor del p.g.a det otroligt välgjorda integrationen med OSX. Kör man Windows blir batteritiden sämre, vissa funktioner saknas, den absolut perfekta touchpad:en blir rätt meh och överlag blir det inte samma välpolerade upplevelse.

Man kör såklart arbetsprogrammen i windows sedan har office, photoshop/gimp som man alltid använder på sin vanliga dator. Som jag nämnde, säg att man i utbildningen ska koda en plc, ta mitsubishi eller siemens, så finns det ingen vettig människa som installerar dessa programmen på sin vanliga dator, då de samtidigt installerar så fruktansvärt mycket skit som påverkar bl.a. kommunikationen och man bokstavligen kommer få stora problem när man ska programmera någon annan hårdvara.

Skrivet av Yoshman:

Men där ska man vänta till behov verkligen uppstår då det blir en extrakostnad för en Windows-licens och i den absoluta majoriteten av fallen finns motsvarande program för OSX.

Windows får studenter gratis. Angående programversioner så ska man ofta använda exakt samma som man kör i skolan och exakt samma väldigt sällan till andra operativsystem, detta är orsaken till varför man ska köra virtuellt för då kör man det operativsystem som är bäst för det man ska göra.

Skrivet av Yoshman:

Fördrar man Windows över OSX är laptops som Dell XPS och Lenovo Carbon bättre val.

Operativsystemet på sin laptop ska vara ett stabilt som man trivs med, det är viktigt att de bästa vanliga programmen finns där. Som office, matlab, mathematica, photshop etc. (beroende på vad man gör ska man ha olika installerat) Sedan större program som man installerar mer sällan och bloatar ner hela datorn, ja bara galningar enligt mig installerar dessa i sin vanliga arbetsdator.

När jag läste vilket var för väldigt många år sedan ghostade jag om systemdisken mellan varje läsperiod, men idag finns det smidigare sätt.

*edit*

Alltså mitt tips är om man köper en mac så kommer man arbeta i MacOS den mesta i tiden, precis allt vanlig kontorsarbete sker där. Men när man ska jobba med något unikt stort program som bloatar ner datorn, ja kör då dritten på en virtuell maskin. På så sätt kommer ni alltid ha en väldigt fin, stabil och underhållsfri dator utan en massa dritt installerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Nu kör jag inte massa vm men min Dell skoldator på 120GB räckte väldigt väldigt långt. Ska man nu ha mer kan man konfigurera då, får man 10% studentrabatt så blir det inte så farligt imo. Men klart ska man spara alla sina privata grejer på datorn med så tar det plats med bilder osv.

Rekommenderar minst 250 GB. Operativsystemet tar plats. Sen kanske man kanske behöver en Windows VM, -20 GB. Man vill ha lite utvecklingsmiljöer -10 GB, MatLab några gigabyte osv. Köper man en laptop för 10K+ är det väldigt trevligt om man inte bara får plats med skoltraggel också, man kanske redigerar bilder på fritiden då är det trevligt med Photoshop/Lightroom. Det blir många gigabyte här och där och 120 är borta fort som attan. Jag lyckas fylla min 250 ibland men jag är inte sparsam med utrymme alls, 120 hade jag nog haft problem att ha ens det essentiella på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det här är min högst personliga åsikt:

Köp en dator som du lättast kan koppla in i din utrustning hemma - dvs monitor, tangentbord, mus etc - eftersom ergonomin i en bärbar är helt värdelös. Bärbara datorer är ett nödvändigt ont när man inte har en fast arbetsstation. Macbooks är fina datorer men de kräver (oftast) många adaptrar för att passa in. Lenovo, Dell, Asus, Acer och allt vad de nu heter har alla fina modeller runt 10- 12 000kr som ger mycket dator för pengarna även om Apple är utgångspunkten.

HDMI (utom MBA, där behövs adapter) och USB, vad är det du ska ha alla adaptrar till?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

HDMI (utom MBA, där behövs adapter) och USB, vad är det du ska ha alla adaptrar till?

Ska man ha sin dator som ett arbetsverktyg så bör den vara kompatibel med det mesta kan jag tycka och då är VGA (tyvärr) ett måste. Det gör inte så mycket när dessa adaptrar medföljer men i Apples fall gör dem väl inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Ska man ha sin dator som ett arbetsverktyg så bör den vara kompatibel med det mesta kan jag tycka och då är VGA (tyvärr) ett måste. Det gör inte så mycket när dessa adaptrar medföljer men i Apples fall gör dem väl inte det.

Ska du ha en diskettstation med att släpa runt på? Lite parallell och serie-portar borde ju följa med också kanske?

Visst, många företag har fortfarande VGA-projektorer men det får ju finnas gränser för hur mycket gammalt bös som ska skickas med.
Och det är en skoldator som diskuteras.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av olofenstrom:

Ska börja läsa informationsteknik på chalmers (programmeringskurs) och jag är i behov av en laptop till mina studier (civilingenjör 5-årig).

I hela livet har jag haft en windowsmaskin och jag känner att dom ofta blir långsamma, särskilt laptops. Min skoldator är helt värdelös, trots att jag försöker ta hand om den. Jag har redan en stabil windowsmaskin hemma som jag spelar på, så detta blir min portabla andradator helt enkelt.

Mina behov:
Programmera (köra något tyngre program mao)
Surfa, youtube, streama (twitch/netflix etc) och ladda ner film, lagra film (minne på macbook för lite?!?!)
Något som klarar sig länge och som inte ger upp efter tredje året som en konventionell skoldator hade gjort
Budget... det blir en studentpresent så man kan väl tänka sig att om familjerna lägger ihop blir det väl ett tak på 10k kanske. Men finns det en superdator för elva så nämn gärna den också.

Så jag frågar er -- är jag dum som vill bort från windowslaptops? Många av mina kompisar har Macbooks och säger att dom är "jättenöjda" och att jag "verkligen borde köpa en". Men jag är emot Apple när det gäller mobiler och vägrar köpa en iPhone igen. Men det känns som att Apple verkligen har lyckats med sina bärbara datorer, att dom är stabila och förutsägbara, att dom har bra batteritid och att dom helt enkelt fungerar och håller länge, till skillnad från de windowslaptops jag haft.

Har jag fel? Vilka datorer kan passa mig? Är Macbooks något att investera i jämfört med en windowsdator?

Tack på förhand.

Är ju upp till en vad man föredrar, skulle aldrig kalla någon för "dum" för att de föredrar Mac över PC

Mac har flera styrkor:
*Överlägset bäst musplatta och väldigt bra tangentbord.
*Mycket bra byggkvalitét.
*Mac OSX, vilket enligt mig är riktigt schysst att navigera i/använda för dagligt bruk. Musplattan med dess multitouch-funktioner är näst intill bättre än extern mus.
*Grym batteritid.
*Retinaskärmen är riktigt bra.
*Andrahandsvärdet: Hade själv en Macbook Air i ca ett år som jag köpte med studentrabatt. Sålde den för endast 1500kr under vad jag betalade för datorn.

Sedan är de ju grymt duktiga på att ta betalt, men tycker själv inte att de är så överprisade som många andra anser. Själv kör jag PC på grund av att jag kan Windows mycket bättre och för att priset inte är värt styrkorna för min del.

För programmering: Har aldrig programmerat med Mac själv, men har en polare som jobbar som IT-ansvarig på en bank med ett stort gäng utvecklare som jobbar för honom. Han själv, liksom majoriteten av de anställda, använder Macbook Pro och kör virtuell maskin och han tycker det funkar kanon. Han var väldigt anti-Mac innan han fick sin Macbook för något år sedan, dock har han bytt sida helt nu

Problemet är väl mer din budget: Har inte mycket koll på macpriserna idag, men du får nog endast en billig ingångsmodell för 10k med studentrabatt. Som jag förstår är Apple på G med att släppa Skylake-modeller i sommar (tror det endast är rykten, dvs ej konfirmerat), kan vara värt att hålla utkik efter utförsäljningar när de nya modellerna släpps eller begagnat.

Permalänk

Jag kan säga att jag hade lite samma frågeställning som du. Min sambo är helt inne på Mac och jag som tidigare trogen Windows-användare var väl lite tveksam till den övergången.

Men jag kollade runt på olika laptops, var väl inte riktigt nöjd med varken recensioner eller prestanda på någon av windows-datorerna så till slut blev det en Macbook 12 (nackdel att den endast har en usb-c port) som jag väldigt nöjd med.

Skärmen är grym, tangentbordet är skönt att skriva med. Väldigt bra batteritid och den är underbart smidig att ta med.

Om du ska plugga på KTH så kommer Latex behövas och nu är jag väl inte precis superhaj på det men MacTex funkar riktigt grymt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ska du ha en diskettstation med att släpa runt på? Lite parallell och serie-portar borde ju följa med också kanske?

Visst, många företag har fortfarande VGA-projektorer men det får ju finnas gränser för hur mycket gammalt bös som ska skickas med.
Och det är en skoldator som diskuteras.

Tro mig när jag säger att det finns inget mer enerverade än att komma och ska hålla föredrag och så är lokalens utrustning inte kompatibel med vad man själv har med sig. Spelar ingen roll vad datorns "grundidé" är att den ska vara - vi vet inte hur den kommer att användas och jag vidhåller att bärbara datorer är ett nödvändigt ont när det kommer till ergonomi och där i ingår även anslutningar.

Permalänk

Macbook pro har blivit väldigt tunna på senaste och om de släpper en ny modell i juni är den säkert ännu tunnare. Ser ingen fördel att välja air förutom priset i så fall.

Permalänk
Medlem

Macbook Pro är nog det bästa köpet du kan göra för ditt ändamål. Oslagbar batteritid, UNIX och dessutom oslagbar kvalité. Dyrt sett till råprestandan, absolut, men det är den överlägset mest felfria bärbara datorn du kan hitta. Macbook och Macbook Air däremot är jag personligen tveksam till däremot.

Skrivet av xcluzive:

Själv skulle jag aldrig köpa en macbook. Däremot är iPhones och iPads ett undantag när det gäller Apple produkter, där finns det ingen konkurrent tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan tyvärr inte alls hålla med. Har både iPad, iPhone 6s Plus och en Macbook Pro 13. Macbooken är före motståndet med så pass stora längder att det nästan är löjligt. Vad gäller telefonen däremot så tycker jag att det finns betydligt bättre Android-telefoner där ute. Gick från Nexus 4 till iPhone 6s Plus och jag gillar Nexus 4:an betydligt mer bortsett från batteritiden.

Permalänk
Medlem

Köp inget förrän efter WWDC, vänta gärna på Back To School-kampanjen också som brukar vara varje år. Även fast det antagligen blir ett par Beats på köpet i år igen, så kan det alltid vara kul att få något mer för pengarna.

rMBP 13" med 8GB RAM och 256GB SSD vore min rekommendation. Om man inte vill lägga den extra slanten för 256GB är min erfarenhet att man klarar sig alldeles utmärkt på 128GB om man har en stationär dator hemma. Ska rMBPn vara ens primära dator behövs 256GB alla dagar i veckan.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | M4 10C | 32GB LPDDR5X | 512GB SSD ],
                         [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                         [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Tro mig när jag säger att det finns inget mer enerverade än att komma och ska hålla föredrag och så är lokalens utrustning inte kompatibel med vad man själv har med sig. Spelar ingen roll vad datorns "grundidé" är att den ska vara - vi vet inte hur den kommer att användas och jag vidhåller att bärbara datorer är ett nödvändigt ont när det kommer till ergonomi och där i ingår även anslutningar.

Det finns dockor som löser ergonomiproblemet, även till mac.

Men min poäng är att du förstår väl att tillverkarna inte kan skicka med adaptrar till alla möjliga grejer för någon promille av användarna behöver det?

Visa signatur

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av MsSmith:

Alla salar i Chalmers ska ha HDMI, vad jag vet.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det finns dockor som löser ergonomiproblemet, även till mac.

Men min poäng är att du förstår väl att tillverkarna inte kan skicka med adaptrar till alla möjliga grejer för någon promille av användarna behöver det?

Inte bara kan, det görs oftast.

Skrivet av Dunder:

Alla salar i Chalmers ska ha HDMI, vad jag vet.

Ja du ser Det var tio år sen jag var i närheten av Chalmers så det är bra att utvecklingen går framåt även där.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av MsSmith:

Ja du ser Det var tio år sen jag var i närheten av Chalmers så det är bra att utvecklingen går framåt även där.

Avancez!

Jag tycker dock också att VGA är väldigt nyttigt att ha med sig.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Kan tyvärr inte alls hålla med. Har både iPad, iPhone 6s Plus och en Macbook Pro 13. Macbooken är före motståndet med så pass stora längder att det nästan är löjligt.

Vad dillar du om? Grafikkorten är så långt efter det bara kan bli och prestandan är sjukt långt efter mot vad PC's kan uppnå. Sen att nästan inga program har stöd för Mac gör ju inte saken bättre. Iallafall inte 95% av spelen och programmen som jag använder.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Vad dillar du om? Grafikkorten är så långt efter det bara kan bli och prestandan är sjukt långt efter mot vad PC's kan uppnå. Sen att nästan inga program har stöd för Mac gör ju inte saken bättre. Iallafall inte 95% av spelen och programmen som jag använder.

utöver zenbook med dedikerad nvidia-grafik så är faktiskt macbook pro 13" kraftfull i sammanhanget då den har intel iris. sedan tycker jag att det är oerhört ointressant i en sådan dator. batteritid, skärm, vikt, pekplatta, sådant är viktigt. hur kraftigt grafikkort den har är inte det. vill du ha en speldator till laptop så kan du köpa det, det är inte tanken med en lätt och tunn dator på 13".

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Det är inte prestandan jag pratar om. Hade jag velat ha mer prestanda för att kunna spela hade jag köpt en speldator istället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xcluzive:

I premiumklassen så ligger macens grafikkort och cpu på samma nivå som andra datorer i samma pris, visst finns det kraftiga bärbara maskiner också i premiumklassen men de kostar över 30 000kr.

Att nästan inga program har stöd för mac är att ta i, de som de flesta använder alla mest finns där, som Office, photoshop etc. Ska man göra något annat så kör man det virtuellt, vilket allt nästan alla professionella använder gör. -Skitsamma om alla programvaror går att installera direkt på sitt vanliga operativsystem, bryr man sig det minsta om hur ens dator fungerar så installerar man ej dem där.
Speciellt inte programvaror som man googlar fram och första länken man får är en .exe fil som verkar intressant och kanske löser ens problem.
-Mängden virtualiserat folk kör varierar, men många utvecklingsprogramvaror har inte på ens ordinarie system att att göra. Det gäller framförallt utvecklingsmiljöer som man kanske enbart använder en gång under datorns livstid. Som IT-student kommer man just använda en massa såna program.
*edit*
Utvecklingsmiljöer generellt under linux bloatar nog inte ner hela maskinen på samma sätt och det går installera mer på ordinarie systemet. Men jag pratar om windows utvecklingsmiljöer som man ofta använder som student.

Jag själv skulle inte köpa en mac som student, på samma sätt som att jag inte gick runt med dyra märkeskläder. Men folk är olika och det är inne att vara inne idag. hehe
-Nå med macen så får man som sagt en preniumdator där alla detaljer är noggrant utvalda och beprövad, medans såna bärbara maskiner jag köper ligger nästan all kostnad på cpu + ram och sedan tar tillverkaren typ billigaste skärmen, tangentbordet, touchpaden som de kommer över.
Vilken av dessa maskiner som är bäst beror på person.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Ninjaflipp:

Det är inte prestandan jag pratar om. Hade jag velat ha mer prestanda för att kunna spela hade jag köpt en speldator istället.

Fast att den skulle vara så långt före motståndet stämmer ju inte heller... Lite distans får du allt försöka skaffa dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Fast att den skulle vara så långt före motståndet stämmer ju inte heller... Lite distans får du allt försöka skaffa dig.

Vad menar du? Sa precis att råprestandan inte är före motståndet. Det är å andra sidan det enda som inte är.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Ninjaflipp:

Vad menar du? Sa precis att råprestandan inte är före motståndet. Det är å andra sidan det enda som inte är.

Och det stämmer inte kort och gott.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förstår inte hajpen kring Dell XPS 13/15. Ok, de är snygga. Kör man med FHD skärmen på 25% ljus, så får man 6-7 timmar arbetstid på maskinen. Kör man QHD+ med 50% ljus, så får man 4-5 timmar arbetstid(inte surftid).

Detta är inte bara Dellens "fel", utan det är även så att Windows drar mer batteri än OSX. Märks tydligt när jag dual bootar min MBA 13, går från 9 OSX timmar, till 6 windows timmar.

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Och det stämmer inte kort och gott.

Vet inte ens varför jag svarar på dina inlägg... men okej. Förklara vidare? Vad är inte bättre på en MBPR gentemot motståndet bortsett från prestandan som jag ändå inte bryr mig om? Vill påpeka att jag själv jobbar i en av forumets mest omtyckta datorbutiker och har haft alla möjligheter att testa hur jag vill med alla modeller jag vill och i slutändan ändå kommit fram till att MBPR är överlägsna i så gott som allting efter mycket testande. Detta säger jag som någon som var extremt anti Apple själv för typ 2 år sen. Sen växte jag upp.

Kan citera mig själv från tidigare tillfälle:

Skrivet av Ninjaflipp:

Det är väl klart att man är dum i huvudet om man kan tänka sig att betala lite mer för en dator som inte blir varm vid minsta användning med högljudda fläktar med urkorkade fläktkurvor, inte har alldeles fel färgåtergivning (hej UX303, fina gula färger du har) eller bleeding, utan flexande tangentbord med endast en halvt fungerande touchpad. 4 timmar jämfört med 12 timmars batteritid? Inte värt ett högre pris!

Sluta stirra er blinda på specifikationer och testa att använda en någon gång så förstår ni varför folk köper apple-produkter.

Skrivet av Ninjaflipp:

Har gjort det en hel del. Köpte en Zenbook UX32VD för snart 3 år sedan. Den kostade då 9990 kr som ny. Fick även komplettera med mer RAM och SSD, så det gick upp emot 12800 kr. Köpte den då den verkade helt suverän på pappret och alla talade gott om den, på den tiden var jag som många på detta forumet med inställningen att Apple-produkter är överprisat skräp och kunde inte tänka mig att köpa en sån. Varför skulle jag? Zenbooken hade ju bättre specifikationer.

Det började bra, bortsett från vad gällde fläktarna i datorn. De fungerade bra till en början men började snabbt strula, där det värsta problemet som tyvärr var permanent i flera månader var att fläktarna antingen låg helt stilla eller på 100%. Så den lät ingenting i 20 sekunder, sen 100% i 20 sekunder, sen 0% i 20 sekunder igen och så fortsatte det. Blev tokig på det.

Något annat jag märkte var att touchpaden slutade fungera efter att man hade satt datorn i sömnläge x antal gånger, så då fick man starta om den helt. Inte så jätteallvarligt men var ganska drygt det med.

Och så var det batteritiden också. Av de utlovade 7-8 timmarna hade jag tur om jag fick ut 3.5~ timme.

Skärmen blödde som ett as också förresten.

Den gick inte heller att starta ordentligt ett tag utan det krävdes att man drog ut laddaren och direkt efteråt tryckte in strömknappen.

Sen upptäckte jag också att jag hade en mindre klump döda pixlar i mitten av skärmen, så jag skickade iväg den på en reparation, där jag även nämnde bleedingen, touchpaden, att den inte gick att starta ofta samt fläktarna. Fick tillbaka datorn efter två veckor och då var de döda pixlarna borta, däremot var både fläktproblemen och touchpadproblemen kvar trots utbyte av både och. Bleedingen var det lite mindre av men fortfarande mycket. Uppstartsproblemen var fortfarande kvar.

Sen förra sommaren, lite över två års ägotid så stendog den. Vid den tidpunkten så orkade jag inte längre med den så jag tog ut RAM-minnet och SSDn och sparade och har låtit datorn ligga, inte rört den sen dess.

Sen dess har jag letat och letat efter bra bärbara som ersättare men ville inte gå på en nitlott igen, så jag har verkligen testat mig fram. Lenovos Yoga 2 Pro (glappande usb-kontakter, konstanta nätverksproblem) och Yoga 3 Pro (urkass prestanda i förhållande till priset samt dålig batteritid), UX303 (dålig batteritid och skärmen klarar inte av att visa någon nyans av gult utan visar istället grönt) samt nya XPS 13 (kass fläktkurva som retade gallfebern på mig) t. ex.

Kom till slut till den punkten för ungefär två månader sen där jag helt enkelt bara gav upp och bestämde mig för att testa en macbook pro 13" istället, trots att jag alltid varit ganska anti Apple. Passade på när den nya revisionen med Broadwell kom. Kan ju direkt säga att jag blev positivt överraskad. Aldrig sett maken till byggkvalitet, utan tvekan den stabilaste datorn jag någonsin lagt händerna på. Den ryker verkligen kvalitet. Inga jobbiga barnsjukdomar alls. Nog för att den bara har en i5-processor och inget dedikerat grafikkort, men det fungerar utmärkt för mina ändamål. Och å andra sidan har den en fantastisk skärm, touchpad och ett skräddarsytt operativsystem som fungerar klockrent med datorn i övrigt. Får också lätt ut 12 timmar i batteritid. Integrerade grafikkresten i processorn presterar dessutom bättre än t. ex GT820M. För att inte nämna den vrålsnabba PCI-E-SSDn. Och just ja, den är helt ljudlös förutom vid spelande. Allt som allt kostade den bara 2000 kr mer än min UX32VD.

Men snälla ni, berätta för mig vilken dator jag borde ha köpt istället! XPS 13" (full-HD-varianten) är ett steg i rätt riktning men den fanns inte i Sverige när det dags för inköp för min del.

Dold text
Permalänk
Medlem

En sak som kan vara värd att fundera över är garantitiden.
Köper du en macbook bör du köpa till tilläggsgaranti, men skulle det bli problem med datorn är du av med den ett tag under reparation.

HPs Elitebook segment tycker jag är fantastiskt på alla sätt. Tåliga, smidiga, lätta och grym prestanda.
Lite över Macbook pro i prisklass, men du har 3 år på platsen garantiservice (för hårdvarufel) med på inköpet.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Ninjaflipp:

Vet inte ens varför jag svarar på dina inlägg... men okej. Förklara vidare? Vad är inte bättre på en MBPR gentemot motståndet bortsett från prestandan som jag ändå inte bryr mig om? Vill påpeka att jag själv jobbar i en av forumets mest omtyckta datorbutiker och har haft alla möjligheter att testa hur jag vill med alla modeller jag vill och i slutändan ändå kommit fram till att MBPR är överlägsna i så gott som allting efter mycket testande. Detta säger jag som någon som var extremt anti Apple själv för typ 2 år sen. Sen växte jag upp.

Kan citera mig själv från tidigare tillfälle:

Dold text

Absolut!
Tangentbord, touchpad, skärm, byggkvalité, pris, utseende, reparationsmöjligheter, uppgradering av hårdvara, ändring av OS, företaget i allmänhet, webbkamera...

Lite av det jag kunde komma på på rak arm.

Visa signatur

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av olofenstrom:

I hela livet har jag haft en windowsmaskin och jag känner att dom ofta blir långsamma, särskilt laptops. Min skoldator är helt värdelös, trots att jag försöker ta hand om den.

Har din skoldator SSD? Om den inte har det är det en självklarhet att den är långsam. Om den har SSD, men en bloatad fabriksinstallation av Windows är det också väntat att den är långsam och motsträvig. Har du provat en ren installation?

Angående den faktiska frågan pluggar jag Datateknik på Chalmers, vilket liknar IT tillräckligt mycket för att resonemang kring att välja dator ska vara relevanta för båda. Min rekommendation är i första hand att du kör Linux; i andra hand OS X. Köper du en MacBook, vilket är vanligt på IT, kan du dualboota båda parallellt.

Nackdelen med MacBook är att det inte finns en perfekt modell för den målgrupp du (och jag) tillhör:

• MacBook Pro har bra skärm och bra tangentbord men i de flesta fall overkill prestanda för det vi gör, samtidigt som den är lite väl tung (1,58 kg för 13,3″, och det är tyngre än det låter när du ska ha den med dig dagarna i ända). Ska du köra tunga kompileringar är den ett bra val, men det har åtminstone inte jag gjort under de tre första åren på Data.

• MacBook Air har samma bra tangentbord, tillräcklig prestanda, rätt vikt; precis allt är rätt med den – utom skärmen, som kunde vara från mitten av förra decenniet. Därmed är den utesluten i dagsläget.

• MacBook utan suffix är tunn och sexig och har bra skärm, men skjuter sig själv i foten med ett sketet surfplattetangentbord och inga av de vanliga portarna som man behöver. Dess skärm är också endast 12″, men det kan förstås vara tillräckligt för många.

MacBook Pro är alltså det enda alternativet, enligt min mening. Och du kommer få svårt att hitta en sådan för 10 000 kr; däremot finns det fina laptops av andra märken i den prisklassen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers