SweClockers drop!

Hur vet Microsoft om min W7 licens är inaktiv?

Permalänk

Hur vet Microsoft om min W7 licens är inaktiv?

Har tänkt göra mig av med min gamla hårddisk och det smidigaste vore ju att bara köra ett program som raderar allt på disken, men då kom jag på att Microsoft kanske "känner" av att licensen blir inaktiv. Jag vill gärna att de ska fortsätta tro att den är aktiv, om det är möjligt (för att andelen användare av W7 inte ska minska). Funderar därför på att förstöra den fysiskt istället så gott jag kan.

Hur vet egentligen Microsoft om jag har en aktiv licens eller inte? Blåser jag ren hårddisken kanske det märks om jag har internetuppkoppling (?), men om jag slår av uppkopplingen och sedan blåser den? Det övriga alternativet, som jag förmodar inte behövs, är väl att slå sönder den.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 11

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem

Om du förseglar hårddisken i folie innan du använder programet för att rensa så kommer Microsoft inte märka något.

OBS! Ha ingen elkabel i, då Microsoft skickar data genom elnätet när en dator inte sitter med internet uppkoppling.

Permalänk
Medlem

DU vill alltså försöka lura MS statistik Grejen är att dom kan nog inte direkt se om den är inaktiv eller inte, Är den aktiverad hos dom så ses den som aktiv gissar jag på, sen vet ju inte dom om du formaterar disken eller inte, så länge du inte lägger in Windows igen och aktiverar samma nyckel.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem

Enklast är väl egentligen att starta datorn och logga in i Windows med nätverkskabel. Dra ur nätverkskabeln när den har startat helt och sen gör du vad du vill utan att något kan skickas?

Förstår dock inte riktigt varför, but hey..

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Så du försöker köra flera installationer via en nyckel som egentligen bara stödjer 1 installation?

Det finns diverse metoder för det, alla lika otillåtna som att köra flera installation från 1 nyckel med 1 tillåten installation. Men det går om det är det du undrar över.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk

@BM-Mods: Om det inte är ett för stort besvär, ja. Irriterad på hur MS försöker köpa in och i vissa fall tvinga på W10 hos kunderna genom aggressiv marknadsföring. Istället för att ta ansvar för sitt tidigare misslyckande med W8.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 11

Permalänk
Medlem

Användningstatistiken hos Microsoft baseras till stor del på vilka som kopplar upp sig mot Windows Update.
Så om du slutar med det så kommer din kopia också "sluta räknas".

Permalänk

@Sploofy: Misstänkte tyvärr att det var något sådant trots allt.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjellkritisk:

@BM-Mods: Om det inte är ett för stort besvär, ja. Irriterad på hur MS försöker köpa in och i vissa fall tvinga på W10 hos kunderna genom aggressiv marknadsföring. Istället för att ta ansvar för sitt tidigare misslyckande med W8.

Jo den kan vara lite aggressiv jag kör in GWX controll panel på burkarna som jag inte vill ha W10 på så slipper man allt tjat om det

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz