Oculus kringgår förbokningar till fördel för butiker - skapar folkstorm bland användare

Permalänk
Medlem

Alltså, om inte Oculus hade varit ett kickstarterprojekt från början hade jag inte brytt mig. Men det är tack vare de hängivna människor som backade dem från början som de överhuvudtaget har en produkt att visa upp, och nu säger dom "Tyvärr, det är viktigare att få nya kunder än att behålla de som redan betalat" Detta trots att de är uppbackade av fett med kapital nuförtiden, jag är tacksam mot oculus för att de satte igång VR utvecklingen igen, men jag vill nog inte ha något mer med dem att göra, alls.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgiganten:

Precis,

Vi förhandsbokar och leverans beräknas till i mitten av Juni.
Vi har endast fått in ett demokit till butiken på kungsgatan.

/Alex

Så med andra ord kommer konsumenter kunna köpa den hos er i butik i juni? När öppnas pre-ordern hos er?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag tror du har missförstått. Det finns inga belägg för att någon har gått före i någon kö. Folk är förbannade för att oculus även skeppas till företag som också har beställt grejerna i förtid. Det är inte nå vidare rationell ilska.
Facebook inte inte lovat att alla enskilda förbokningar till privatpersoner först ska gå ut innan något företag får leveranser och det är väl precis samma sak som att webhallen fått in vive innan alla förbokningar från enskilda konsumenter fått sina headsets.

Fast så är det väl inte? Om de kringgår förbokningar till förmån för butiker så betyder ju det att butikerna får gå före i kön. De är alltså inte jämställda med förbokare, utan får en gräddfil.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Fast så är det väl inte? Om de kringgår förbokningar till förmån för butiker så betyder ju det att butikerna får gå före i kön. De är alltså inte jämställda med förbokare, utan får en gräddfil.

Vad är det som är kringgått? Var är beläggen för att listan med orderföljden inte följts? Listan hur Facebook väver in utskicken för företagsbatchar och enskilda utskick är väl inte ens publik? I utskicksordningen av headsets så kan företag också vara med även innan alla enskilda förbokningar gått ut.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Elgiganten
Skrivet av 93Clocker:

Så med andra ord kommer konsumenter kunna köpa den hos er i butik i juni? När öppnas pre-ordern hos er?

Det kommer en begränsad volym. Så det beror helt på hur många vi förhandsbokar innan dom landar på huvudlagret. Men jag ska försöka roffa åt mig allt som kommer in i norden. Så får vi se om det blir något över:)

Pre-order har startat, men endast via butiken på Kungsgatan. Vet att det är dåligt, men vi får just nu inte utöka till fler butiker eller nätet på grund av kraven från HTC.

/Alex

Visa signatur
Permalänk

Bara ignorera skräpet och vänta på den andra generationens headset eller Star VR. Känns ju väldigt interaktivt och färdigt med ett headset som kontrolleras med en xbox-kontroll XP

Permalänk

Jadu occlus detta var ett snedsteg i stora mått.
Hur i helvete tänker dom lär nog tappa många sympatisörer som håller på occlus trots en underlägsen produkt jämfört med vive.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Vad är det som är kringgått? Var är beläggen för att listan med orderföljden inte följts? Listan hur Facebook väver in utskicken för företagsbatchar och enskilda utskick är väl inte ens publik? I utskicksordningen av headsets så kan företag också vara med även innan alla enskilda förbokningar gått ut.

I så fall så är rubriken grovt missvisande för det är precis så det står.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Pre-order once, shame on me...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja vad säger man, så sjukt dåligt så det finns inte.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Thats facebook for you. Jag är dock inte stressad. Den kommer när den kommer. Finns inte mycket till spel ännu som skulle göra att jag skulle känna stress.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

I så fall så är rubriken grovt missvisande för det är precis så det står.

Yes. Jag vet inte vad som är rätt eller fel här. Varken källa eller någon förklaring till vad som faktiskt ändrats finns i nyheten. Därför tycker jag att man kan kosta på sig att vara källkritisk och inte dra för stora växlar eller slutsatser här ännu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yes. Jag vet inte vad som är rätt eller fel här. Varken källa eller någon förklaring till vad som faktiskt ändrats finns i nyheten. Därför tycker jag att man kan kosta på sig att vara källkritisk och inte dra för stora växlar eller slutsatser här ännu.

Skickades från m.sweclockers.com

Om rubriken och för den delen innehållet i artikeln stämmer så finns all anledning att vara upprörd.

Och personligen tycker jag det vore knasigt om så många människor, eller ens någon alls, blir upprörd för att butiker, som ingår i ordinarie kösystem "också" får sina Rift.

Men å andra sidan så kanske det inte stämmer alls och internet har gjort en hönsgård av ett dun förr, så jag vet inte.

Dock är det i så fall oroväckande för då är det två rena icke-artiklar (som påstås innehålla fakta) från Sweclockers på väldigt kort tid. Det är ingen bra utveckling.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det är väl ganska stor del amerikaners förbokningar som är försenade också, om då oculus väljer att inte leverera till de som förbeställt utan till andra, i detta fall bestbuy etc. Måste det väl gå att stämma facebook på några miljoner eller hundra miljoner?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Elgiganten:

Det kommer en begränsad volym. Så det beror helt på hur många vi förhandsbokar innan dom landar på huvudlagret. Men jag ska försöka roffa åt mig allt som kommer in i norden. Så får vi se om det blir något över:)

Pre-order har startat, men endast via butiken på Kungsgatan. Vet att det är dåligt, men vi får just nu inte utöka till fler butiker eller nätet på grund av kraven från HTC.

/Alex

Fast så står det inte på er Vive sida. Jag har dessutom förhandsbokat i en av era andra butiker.

EDIT: I stand corrected, så står det tydligen visst på er Vive sida men jag har som sagt förbokat i annan butik vilket gör mig lite orolig över status för min förbokning...

Permalänk
Elgiganten
Skrivet av whisssper:

Fast så står det inte på er Vive sida. Jag har dessutom förhandsbokat i en av era andra butiker.

EDIT: I stand corrected, så står det tydligen visst på er Vive sida men jag har som sagt förbokat i annan butik vilket gör mig lite orolig över status för min förbokning...

Du behöver inte vara orolig.. jag har koll på dig

/Alex

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Foculusgate

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aholman:

Det är väl ganska stor del amerikaners förbokningar som är försenade också, om då oculus väljer att inte leverera till de som förbeställt utan till andra, i detta fall bestbuy etc. Måste det väl gå att stämma facebook på några miljoner eller hundra miljoner?

Skickades från m.sweclockers.com

Finns vad jag vet ingen som lagt fram några belägg för att leveransordningen ändrats. Verkar vara viskleken som gäller för den typen av rykte i nuläget.
Det folk är arga över på oculus hemsida är att några kommer kunna köpa headsets i butik innan alla fått sina förbokningar, men detta har alltså varit känt sedan väldigt länge att riften ska gå att köpa i begränsad mängd i butiker av återförsäljare från releasedatum. Märk väl att dessa inte fanns att köpa i butikerna förrän en månad efter release så bestbuy verkar också ha fått känna på förseningarna i leveranserna.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

När är det inte "pre-order" längre då? Förslagsvis när det går att beställa i detaljhandeln? Skulle annars Elgiganten och Webhallen för varje enskild kund gå in och skapa en användare och "förbeställa" en stycken Vive? Jag tror inte det. Sannolikt har återförsäljare en separat kö. Är jag helt säker? Nej, HTC har inte outat hur det fungerar, till skillnad från Oculus.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Avstängd

Måste ju vara pga ett tidigare kontrakt med återförsäljare som de var tvungna att hålla trots förseningar... Finns ju ingen som helst logik att göra det annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Förklarar kanske till viss del varför min förbokning är flyttad från April till Augusti. Fått 3 mail med ny uppskattad leverans. Börjar bli lite tröttsamt

Inga problem, bara åka iväg till en bestbuy butik och köpa ditt exemplar Tydligen tyckte Oculus att detta var lättare för förbokarna än att skicka produkten direkt till brevlådan. Konstig logik.

Permalänk
Avstängd

Kommer aldrig köpa occulus, blir andra produkter om jag ska ha VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Oculus/Facebook bryr sig inte om tekniknördarna. De vill ut med VR till alla och för att få ut det krävs det exponering i butiker. Facebook tror på VR som något alla kommer ha i framtiden, inte bara en smal skara teknikintresserade och då är detta helt rätt beslut.

Jo, men man tycker ju att dem som förbokat, ofta sedan flera år tillbaks ska få sina först.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Jag undrar, dessa "förbokningar", är det de samma som de som donerat under kickstarter kampanjen genom att köpa dev kit (eller större summor pengar) och som skulle få en OR för det?
Eller pratar vi om "vanliga" pre-orders här? Illa i vilket fall som helst.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

"förbokning" = "kan gå och köpa i butik med varje jeppe som inte förbokat"

Så vad är då meningen? Ohederligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Jag undrar, dessa "förbokningar", är det de samma som de som donerat under kickstarter kampanjen genom att köpa dev kit (eller större summor pengar) och som skulle få en OR för det?
Eller pratar vi om "vanliga" pre-orders här? Illa i vilket fall som helst.

De flesta av de som får en gratis CV1 har inte fått sina än heller.

Men "pre-order" i det här fallet handlar om släppet som Oculus gjorde online i början av januari. Det har nu gått över en månad sedan dessa enheter skulle börja levereras på riktigt. Än så länge har de inte kommit längre än cirka 6 minuter in på pre-orders i USA och kanske 20-30 minuter in i Europa.

Det betyder att de som lyckades slutföra beställningarna av sin CV1 direkt från Occulus 6 minuter efter att "pre-order" öppnats fortfarande väntar på sina enheter över en månad efter att de borde ha fått dem.

Oculus började göra missar redan på pre-order-dagen, t.ex:
1. Några lyckades komma in på sidan _innan_ den öppnades och kunde beställa
2. När den öppnade officiellt pallade den inte trycket och la av
3. Priset i Europa(?) var 100 gånger för högt i början (decimalpunkten föll bort)
4. Väldigt många (inklusive mig) fick felmedelanden vid betalning (trots flera olika kort + paypal)

När det väl var dags för release-dagen gick Oculus ut och slog på stora trummorna, men så visade det sig att folk inte fick sina enheter. Först senare sa de att det blivit förseningar på grund av "komponent-brist". Självklart visste det detta innan, men genom att inte berätta det för sina pre-order-kunder så blev det för sent att hoppa på det andra tåget (Vive).

Först två _veckor_ senare så kunde kommunicera exakt hur mycket förseningar man kunde räkna med, vilket var en till två _månader_. Men Oculus skulle bjuda på frakten som kompensation.

Sedan dök det upp att Oculus+PC-bundles till synes inte blivit påverkade av förseningen. I vissa fall kunde man beställa Oculus+PC och sedan avbeställa PC-biten för att "gå före i kön". Troligtvis frakfritt också.

Ytterligare senare dök det upp nyheter att inte heller BestBuy verkar blivit påverkade av föresningen. Palmer går ut med någon sjuk positiv spin om att om man lyckas köpa en Oculus den vägen får man avboka sin Oculus via dem och behålla sina "förmåner" i form av EvE och ett löfte om förtur till att köpa deras touch-kontroller. Wow, man tackar och bugar...

Så hur kan man göra det ännu sämre för de som inte bara förbokat utan även stannat kvar i kön trots allt detta? Jo, för någon dag sedan gick de ut med att gratis-frakten som de bjuder på som kompensation för förseningarna nu blir nedgraderad till "ground shipping" istället för "overnight". Kunden hade alltså gått med på att betala för snabb-frakt, blivit bjuden på denna snabb-frakt som kompensation, för att sedan få snabb-frakten bytt till ekonomi-frakt. o.O

Under hela denna historia så har Palmer twittrat och varit på Reddit (tillsammans med en annan från Oculus) och hela tiden skönmålat hur det ser ut, inte sagt hela sanningen och varit rent utsagt spydiga och otrevliga mot sina lojalt väntande kunder.

Själv avbokade jag min CV1 igår, två veckor ifrån att jag kanske skulle få den.

Förseningar är OK, shit happens. Men hur Oculus har betett sig har gradvis tagit bort glädjen jag känt för denna stora investering och ersatt den med besvikelse och en känsla av att jag hela tiden blivit lurad. Lurad att via en medveten paper-launch inte satsa på motståndarlaget, något jag inte hade för avsikt att göra heller, inte förens igår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunkwill:

De flesta av de som får en gratis CV1 har inte fått sina än heller.

Men "pre-order" i det här fallet handlar om släppet som Oculus gjorde online i början av januari. Det har nu gått över en månad sedan dessa enheter skulle börja levereras på riktigt. Än så länge har de inte kommit längre än cirka 6 minuter in på pre-orders i USA och kanske 20-30 minuter in i Europa.

Det betyder att de som lyckades slutföra beställningarna av sin CV1 direkt från Occulus 6 minuter efter att "pre-order" öppnats fortfarande väntar på sina enheter över en månad efter att de borde ha fått dem.

Oculus började göra missar redan på pre-order-dagen, t.ex:
1. Några lyckades komma in på sidan _innan_ den öppnades och kunde beställa
2. När den öppnade officiellt pallade den inte trycket och la av
3. Priset i Europa(?) var 100 gånger för högt i början (decimalpunkten föll bort)
4. Väldigt många (inklusive mig) fick felmedelanden vid betalning (trots flera olika kort + paypal)

När det väl var dags för release-dagen gick Oculus ut och slog på stora trummorna, men så visade det sig att folk inte fick sina enheter. Först senare sa de att det blivit förseningar på grund av "komponent-brist". Självklart visste det detta innan, men genom att inte berätta det för sina pre-order-kunder så blev det för sent att hoppa på det andra tåget (Vive).

Först två _veckor_ senare så kunde kommunicera exakt hur mycket förseningar man kunde räkna med, vilket var en till två _månader_. Men Oculus skulle bjuda på frakten som kompensation.

Sedan dök det upp att Oculus+PC-bundles till synes inte blivit påverkade av förseningen. I vissa fall kunde man beställa Oculus+PC och sedan avbeställa PC-biten för att "gå före i kön". Troligtvis frakfritt också.

Ytterligare senare dök det upp nyheter att inte heller BestBuy verkar blivit påverkade av föresningen. Palmer går ut med någon sjuk positiv spin om att om man lyckas köpa en Oculus den vägen får man avboka sin Oculus via dem och behålla sina "förmåner" i form av EvE och ett löfte om förtur till att köpa deras touch-kontroller. Wow, man tackar och bugar...

Så hur kan man göra det ännu sämre för de som inte bara förbokat utan även stannat kvar i kön trots allt detta? Jo, för någon dag sedan gick de ut med att gratis-frakten som de bjuder på som kompensation för förseningarna nu blir nedgraderad till "ground shipping" istället för "overnight". Kunden hade alltså gått med på att betala för snabb-frakt, blivit bjuden på denna snabb-frakt som kompensation, för att sedan få snabb-frakten bytt till ekonomi-frakt. o.O

Under hela denna historia så har Palmer twittrat och varit på Reddit (tillsammans med en annan från Oculus) och hela tiden skönmålat hur det ser ut, inte sagt hela sanningen och varit rent utsagt spydiga och otrevliga mot sina lojalt väntande kunder.

Själv avbokade jag min CV1 igår, två veckor ifrån att jag kanske skulle få den.

Förseningar är OK, shit happens. Men hur Oculus har betett sig har gradvis tagit bort glädjen jag känt för denna stora investering och ersatt den med besvikelse och en känsla av att jag hela tiden blivit lurad. Lurad att via en medveten paper-launch inte satsa på motståndarlaget, något jag inte hade för avsikt att göra heller, inte förens igår.

Aha, jag förstår. Tack för förklaringen, och fasiken så lågt. De som förbokat räknas då alltså som "säkra köp", och inga som man behöver prioritera. Hade lätt avbokat jag med ifall jag vart i dina skor.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB