Permalänk
Medlem

knightrider

Ja, jag är medveten om att detta är ett något uttjatat ämne. Jag är också fullt medveten om att åtminstone en handfull kommer att börja hojta om att jag måste lära mig att använda sökfliken, så jag inleder med att säga att jag naturligtvis började min informationssökning med denna eminenta tjänst.

Cutting to the chase .. jag hittade ett utmärkt kopplingsschema för en "kittscan"/"knightrider"/vändande rinnande ljus på denna sida: http://www.t.kth.se/t99_rjs/moddning/ - men den verkar vara avsedd för 16 lysdioder, och jag vill bara använda 8. Har bara plats för 8, nämligen.

Frågan, alltså, är om man kan på något enkelt sätt modifiera detta schema för en krets med endast åtta lysdioder, eller om någon råkar sitta på ett enklare schema för ovan nämnt antal. Schemat ovan känns också onödigt krångligt ... finns det inget enklare sätt att uppnå samma effekt? Jag antar att de två symbolerna uppe till vänster på schemat - de som ser ut som motstånd, men ändå inte - är vridpotentiometrar (?), och så'na har jag ingen användning för .. vad behöver ändras i kopplingsschemat om man vill ta bort dem?

Som ni kanske märker är jag ingen jättehöjdare på det här, så all hjälp uppskattas varmt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det som du behöver göra är att byta ut 74159:an mot en DMUX 4-8 istället för 4-16. Bör fungera.

Visa signatur

P4 HT 3.0GHz <-> 512Mb DDR <-> 200Gb HHD <-> Readeon 9800XT <-> 17"

Permalänk
Medlem

Det är vridpottar som sitter där, de är till för att kunna ändra hastigheten på dioderna, du behöver inte ha en sån där, men om du vill kunna ändra hastigheten enkelt någon gång så är de att föredra.

Visa signatur

P4 HT 3.0GHz <-> 512Mb DDR <-> 200Gb HHD <-> Readeon 9800XT <-> 17"

Permalänk
Medlem

Hittade ingen 4-8-demultiplexer (elfa) ... borde det inte gå att använda 74159 och dra en sladd till clear på 7476:an från lysdiod 8 istället för från lysdiod 16, så att säga?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

DEN TRÅD SOM GÅR TILL PIN NR 17 TILL NR 3 TILL 7476
SKALL BARA KOPPLAS FRÅN PINNE NR 8 TILL NR 3 PÅ 7476

GANSKA ENKELT

Visa signatur

tonytuve

Permalänk
Medlem
Visa signatur

tonytuve

Permalänk

OT: Damn, en del lär sig aldrig det där med Caps.... Jobbigt å läsa juh.... :-/

Visa signatur

”Datorn är den logiska vidareutvecklingen av människan: intelligens utan moral.”
John Osborne
TRiXTeR.org | mods.TRiXTeR.org | MBM Stats

Permalänk

Ok, så trycker vi en gång på knappen som sitter till vänster om A.
Tack.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1