Hjälp med C# console RPG (Nybörjare)
Hej sweclockers!
Håller på med ett dungeon crawl-inspirerat rpg-spel i C#, är väldigt ny inom detta så ha förståelse. Går direkt till mitt problem;
Har en class som heter Enemy.cs, vill göra en lista med "enemies" och kunna lägga till olika sorters "enemies" som har olika egenskaper från classen Enemy.cs.
Vill kunna göra något sånt här, om det är möjligt;
List<Enemy> enemies = new List<Enemy>();
enemies.Add(new Enemy.Rat(Location = new Point(5, 5));
enemies.Add(new Enemy.Snake(Location = new Point(10, 5));
Där man lägger ut fiendens "Location" direkt när man skapar den.
Just nu har jag olika fiender i olika classer, ex. Rat.cs och Snake.cs, och skapar dem på detta vis;
List<Rat> Enemies = new List<Rat>();
Enemies.Add(new Rat());
Enemies.Add(new Rat());
Enemies.Add(new Rat());
Enemies[0].Location = new Point(5, 5);
Enemies[1].Location = new Point(10, 10);
Enemies[2].Location = new Point(15, 5);
Detta är mitt försök i Enemy.cs, men vet inte hur jag ska gå vidare...
using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Text;
using System.Threading.Tasks;
using System.Drawing;
namespace ConsoleTest345
{
public class Enemy
{
public Point Location { get; set; }
public string Name { get; set; }
public string Symbol { get; set; }
public int HP { get; set; }
public int MaxHP { get; set; }
public int RewardXP { get; set; }
public int RewardGold { get; set; }
public int dmg { get; set; }
public int minDamage { get; set; }
public int maxDamage { get; set; }
public Enemy Rat()
{
Name = "Rat";
Symbol = "r";
MaxHP = 5;
HP = MaxHP;
RewardXP = 7;
RewardGold = 7;
minDamage = 1;
maxDamage = 2;
}
public Enemy Snake()
{
Name = "Snake";
Symbol = "s";
MaxHP = 7;
HP = MaxHP;
RewardXP = 10;
RewardGold = 11;
minDamage = 1;
maxDamage = 3;
}
}
}
Dessa funktioner(?) Rat och Snake ger "not all code paths return a value", vilket jag förstår, men jag vet inte hur jag ska gå tillväga för att få det som jag vill ha det.
Hoppas att någon förstår vad jag menar och kan ge mig en ledtråd i rätt riktning!
//Peter