AMD tillkännager Polaris i slutet av maj

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alucius:

Kom igen nu AMD! Jag skulle aldrig göra om misstaget att köpa AMD igen, men de behövs för konkurrensen så priserna pressas mer på NVIDIAs utbud.

Jag har aldrig haft problem med AMD förrän jag fick reda på att mitt förra HD6850-kort och hela HD6xxx-serien inte klarar av att spela upp 60fps material på Youtube. Då blir man riktigt förbannad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av astr84:

Kan det inte vara så enkelt att polaris 11 är tänkt mot kommande 1050
Polaris 10 mot 1060/1060ti
Vega 11 mot 1070/1080
Vega 10 up and above

Som du är inne på så släpper dom denna generation från lite olika ändar. Tror och hoppas dock att amda 1060 utmanare kommer ligga prestandamässigt runt 1070

Tänk också på att när AMD Vega kommer så är det väl inte länge kvar till Nvidia släpper sina HBM2-kort också?

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

För mig spelar inte grön eller rött inte någon roll men jag blir mycket förvånad ibland.. Att betala extra pengar för att det ska vara grön färg istället för röd låter som skolgårds fassion.. Tittta jag har Cresent cyckel.. Ful men Cresent 😂..

En Polaris 11 låter mycket intressant för mig. Köp blir det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

AMD Zen>Polaris.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Lite lustigt att Nvidia nämns lika många gånger som AMD i denna artikel och att Nvidias grafikkort nämns åskilliga gånger. I Nvidia-artikeln nämns inte AMD en enda gång...

Framför allt nämns inte den självklara slutsatsen att AMD och Nvidia kommer köra i olika produktklasser den kommande tiden, så det är lätt att tro att AMD helt enkelt är sämre.

Skrivet av happy_per:

Det verkar fortfarande lite oklart hur AMD kommer att positionera sina kort som lanseras snart.
På vissa ställen kan man läsa att de skall ersätta R9 390/390X till ett bra pris och på andra ställen att de skall vara lika bra/bättre än FURY X/GTX 980 Ti också till ett bra pris.
Nåja så länge det handlar om "ett bra pris" är jag nöjd....

Lite det jag menar med ovan. AMD:s nya kort kommer bli övre mellanklass vad det verkar. Men eftersom toppklass och entusiastkorten inte kommer på ett tag, så blir dessa de kraftigaste från AMD. Men de blir ändå lika kraftiga som dagens toppklasskort. Om den samlade ryktesbilden stämmer alltså. Så då får du ditt bra pris

Skrivet av ClintBeastwood:

AMD är ett företag som är ute efter pengar och vinst, precis som alla andra företag. Tror du inte dom hade låst sitt ifall dom hade kunnat göra pengar på det likt Nvidia? Var glad istället att AMD inte har samma möjlighet som Nvidia där så korten fortsätter prestera bättre för det är inte något AMD hade gjort om dom inte var tvungna och folk inte köpt Nvidia i vilket fall.

Kålsuparteorin stämmer inte. Olika företag har olika strategi och kultur, och det påverkar deras förhållningssätt till kunderna oavsett vilken nivå de ligger på. Företag är inte generiska organ som agerar likadant i varje given situation.

Eftersom Nvidias verksamhet fram till alldeles nyligen enbart handlade om grafikkort har de betydligt större incitament att skapa inlåsningar än AMD som kan luta sig lite åt x86-marknaden också, som har betydligt högre marginaler, och därmed har råd med lite goodwill. Ja, titta, där var lite affärslogik i det ändå. Men kanske inte riktigt så som du tänkt. Det gäller att se den stora bilden

Skrivet av Durkadur:

Jag tror inte dom kommer dra sig ur i första taget. Om de ändå gör kort för alla andra segment så ligger det nära till hands att göra för high-end också. Men man vet aldrig - om Vega blir en flopp så lär det inte bli ett högprioriterat område direkt.

Om det är så att Polaris 10 ligger mellan 390X och Fury X och kommer runt 3000:- är det mycket bra prestanda/krona, speciellt om man är intresserad av VR. 1070 börjar inte förrän 3900:- men om Polaris 10 börjar sälja för bra så har Nvidia marginaler nog att kunna sänka 1070 ganska aggressivt. Och det är ju därför vi behöver konkurrens

Kolla in http://www.sweclockers.com/forum/trad/1424575-amd-the-master-...

Skrivet av Thor:

Amd har inte så mycket val än att sikta in sig på mellansegmentet, men det är en bra strategi. De kan sälja i det lukrativa mellansegmentet medan de hinner få ut en "topp-krets", för anledningen till att de inte lanserar hela serien nu i sommar och först till början av nästa år, tror jag är att de helt enkelt inte har haft råd att hänga på Nvidia vad gäller utvecklingskostnader.

Här kan man visserligen dra paralleller mot att Nvidia inte heller har "släppt" sin fulla krets, vilket de har, bara inte till vanliga konsumenter. Men här får man tänka på att gtx 1070-1080 snarare motsvarar "Vega 11" och 1080TI/1080Titan motsvara "Vega 10". Och medan Nvidia har färdiga fungerande kretsar så har Amd inte detta i dagsläget.

Gissningsvis så blir Polaris 10 en "spirituell" efterföljare till vad GTX970 har varit, träffar "sötpunkten" (läs: sweetspot) vad beträffar prestanda och pris. Däremot så är det nog en försvinnande liten andel av de som faktiskt är intresserade av absoluta topp produkter som väljer Polaris 10 över 1080 (förutsatt att prestandan ligger där ryktena indikerar att de gör) bara på grund av att den kostar hälften så mycket. Och som vi alla vet så fungerar ju CF/SLI inte riktigt så bra som det borde, så det är nog ett mindre attraktivt alternativ för många, mig själv inkluderat.

Förhoppningsvis så kommer vi dock se en förändring avseende hur väl multi-gpu lösningar fungerar framöver.

Fast det handlar till betydligt större del om att HBM2 inte är redo för masstillverkning förrän slutet av året. Nvidias P100 går loss för enorma summor, mycket pga att avkastningen i tillverkningen för ett så stor chip (maxat direkt vid en ny nod) troligtvis är väldigt låg, så det dröjer nog ändå ett halvår tills det finns ekonomi i att släppa gimpade varianter för konsumenter.

Skrivet av anon114264:

Jag har aldrig haft problem med AMD förrän jag fick reda på att mitt förra HD6850-kort och hela HD6xxx-serien inte klarar av att spela upp 60fps material på Youtube. Då blir man riktigt förbannad!

Behövs det hårdvarustöd för det?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

AMD:s nya grafikkort i Polaris-serien har inte HBM vad jag har förstått utan det är då Fury-korten som finns på marknaden samt nästa års lansering av Vega som kommer ha HBM.

Som jag förstått det var det först meningen att Polaris skulle ha HBM2 -- andra generationen av HBM -- men att det till slut bara blir samma slags HBM som Fury för att kunna få ut Polaris till sommaren.
Det var lätt att tolka nyheten "Polaris får inte HBM2" när den kom som att den inte skulle få något slags HBM överhuvudtaget.
Vega ska få HBM2.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GilbertG:

Framför allt nämns inte den självklara slutsatsen att AMD och Nvidia kommer köra i olika produktklasser den kommande tiden, så det är lätt att tro att AMD helt enkelt är sämre.

Lite det jag menar med ovan. AMD:s nya kort kommer bli övre mellanklass vad det verkar. Men eftersom toppklass och entusiastkorten inte kommer på ett tag, så blir dessa de kraftigaste från AMD. Men de blir ändå lika kraftiga som dagens toppklasskort. Om den samlade ryktesbilden stämmer alltså. Så då får du ditt bra pris

Kålsuparteorin stämmer inte. Olika företag har olika strategi och kultur, och det påverkar deras förhållningssätt till kunderna oavsett vilken nivå de ligger på. Företag är inte generiska organ som agerar likadant i varje given situation.

Eftersom Nvidias verksamhet fram till alldeles nyligen enbart handlade om grafikkort har de betydligt större incitament att skapa inlåsningar än AMD som kan luta sig lite åt x86-marknaden också, som har betydligt högre marginaler, och därmed har råd med lite goodwill. Ja, titta, där var lite affärslogik i det ändå. Men kanske inte riktigt så som du tänkt. Det gäller att se den stora bilden

Kolla in http://www.sweclockers.com/forum/trad/1424575-amd-the-master-...

Fast det handlar till betydligt större del om att HBM2 inte är redo för masstillverkning förrän slutet av året. Nvidias P100 går loss för enorma summor, mycket pga att avkastningen i tillverkningen för ett så stor chip (maxat direkt vid en ny nod) troligtvis är väldigt låg, så det dröjer nog ändå ett halvår tills det finns ekonomi i att släppa gimpade varianter för konsumenter.

Behövs det hårdvarustöd för det?

Ja tydligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Vilken jävla inställning, är du omedvetet NVIDIA fanboy?

Vad är problemet? Han har ju helt rätt, utan AMD kommer nVidia höja priserna som enda CPU-tillverkare på marknaden. Som det ser ut att bli nu så kommer dem ju komplettera varandra rätt bra. Har själv ett R9-280X som jag är super nöjd med, men jag köper det som ger mest för pengarna, och när jag köpte det här så var det tveklöst det...skiter väl i märke.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceDread:

Vi får se när det verkligen blir riktiga lanseringar av bägge parter och inte bara reklam / papperslanseringar.

Tråkigt att inte AMD ser ut att då kunna konkurrera i närheten av gtx 1080.

Vad mer såg du i spåkulan din?

Skrivet av xcluzive:

Tveksam till det. Jag är en av de som kommer köpa helt ny rigg nu till sommaren. Mestadels pga Pascal som jag väntat på i snart två år. 9/10 trådar här på swec med köpråd så skriver folk "vänta till pascal/polaris" och har gjort det senaste halvåret åtminstone. Så jag tror väldigt många kommer uppgradera. Folk som vill uppgradera sina 970 eller sämre, samt folk som har avvaktat till Pascal/polaris.

Folk på Sweclockers är en vääääldigt liten minoritet. Det har bevisats gång på gång på gång att det segment som säljer bäst är det mellan GTX 960 och GTX 970.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Nja, om AMD inte kan prestera i nivå med GTX 1080 så blir det inte mycket till storm

Jo då, allt handlar om priset. Själv kommer jag för första gången lägga lite extra på GPU'n, så för min del blir det nog ett 1080 eller kanske t o m bättre, ska försöka ha lite tålamod och invänta nyheter om ett ev. 10801Ti. Skulle iaf vilja veta hur det ligger prestanda/prismässigt mot 1080 innan jag bestämmer mig.
Däremot så finns det nog fler människor som väljer ett lite klenare kort om det går för halva priset, det hade jag själv gjort för nåt år sedan, och där har ju AMD stora chanser att ta en vinnande position som det ser ut.

Hursomhelst, så fånigt att lägga så mycket krut på spekulationer...det kommer snart visa sig vilket kort som kommer bli det bästa köpet beroende på vad man är ute efter

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Skrivet av kettu92:

polaris 10 i cf vs gtx 1080. Let the battle start.

Precis vad jag vill se innan köp!

Visa signatur

Corsair 800D | Intel Core i5-3570K | G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3 PC17000/2133MHz | TUF Gaming 3070ti | ASRock Fatal1ty Z77 Performance | Corsair H80 | Corsair Force 3 SSD 90GB | 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

är det ingen som vill ha 50w-kortet? perfekt dota,cs,etc-kort tror jag.
hoppas det kommer ett low profile. pytteburkar med fin prestanda kan man bygga då. förutsatt att det levererar förstås.
det lär ju åtminstone ha dubbla prestandan än den nya iris pro för att vara ett bra val dock. men det borde de väl klara tycker jag. benchs kommer väl om en månad

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

Nja, om AMD inte kan prestera i nivå med GTX 1080 så blir det inte mycket till storm

För majoriteten köper ju verkligen GTX 1080. Dags för folk på Sweclockers att lämna bubblan och inse att de är en minoritet i samhället?

Priset är vad som kommer att bestämma vem som säljer mest. Inte bara prestandan.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Emrik:

är det ingen som vill ha 50w-kortet? perfekt dota,cs,etc-kort tror jag.
hoppas det kommer ett low profile. pytteburkar med fin prestanda kan man bygga då

Forumet kryllar ju av entusiaster som förmodligen vill ha vassare kort men i verkligheten så har den modellen god chans att sälja bra. Som flera redan varit inne på så är det mellanklassare som säljer mest och det är ju där Polaris 11 ser ut att hamna. Kan tänka mig att OEMs, både för stationära datorer men även bärbara lär vara intresserade. Apple med, för att nämna någon.

Personligen hade jag föredragit om de korten AMD tänker lansera hade legat på sammaprestandanivå men om även Polaris 10 skulle hamna under GTX 1070 så blir entusiastvalet givet, 1070 och ännu hellre 1080 från Nvidia.

"The best is yet to come" som någon musiker sjöng en gång i tiden. De riktigt vassa kretsarna dyker upp i slutet/början av nästa år. Fullskalig Pascal och AMDs Vega. Men fram tills dess så kommer det nog vara intressanta månader med många rykten, spekulationer och suspekta bilder som flödar ut över internet i väntan på dessa kort.

Ett ovanligt bra år helt enkelt. Alla kort som lanseras bör ha sin plats på marknaden. Vad man än väljer så bör något finnas för ens behov. Och då talar vi bara om grafikkort. Alla nya datorer som kommer komma. Processorer, moderkort och för den delen VR-lösningar.

För att inte tala om spelkonsoller. Vem vet, kan ju vara Polaris 11 som dyker upp i Nintendos NX exempelvis. Spekulationerna pekar väl mest åt Polaris 10 för Neo PS4 i dagsläget men jag skulle nog inte räkna ut Polaris 11 heller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Tråkigt, men sant.

Alla AMD kort måste tydligen "hävda sin rätt att vara värda att köpas", medan Nvidia säljer oavsett vad det är för kort. Hoppas dock inte detta leder till att AMD drar sig ur high-end marknaden, för det skulle suga på priserna. Men kanske det som behövs så att folk får betala 10kkr för mid end GPUer och lär sig.

Detta riktar jag inte enbart mot det här inlägget... Men vad är det med offerkoftorna i den här tråden? AMD har faktiskt ingen annan än sig själv att skylla för hur mycket de tappat på grafikkortsmarknaden. Och nej det handlar inte om att de har dåliga produkter (förutom lite problem med renderingstider till och från senare år) utan har man totalt tappat vad PR och marknadsföring är så får man skylla sig själv. De har i princip inte haft en lyckad lansering sen 7970, och på något sätt har dom lyckats med detta trots att de faktiskt haft bra produkter, fast som tyvärr inte sett bra ut i recensioner vid release vilket helt enkelt får de att se sämre och sämre ut för varje gång, dock ett halvår senare när de justerat priset, fixat till lite med drivrutiner och när det kommet bra tredjepartskort vart svinbra. Men vid den punkten känns det redan som de förlorat slaget. First impression är inget att underskatta, nvidia om några har bevisat detta på senare år.

Och folk snackar om att AMD har så jävla bra pris/prestenda, när släppte de ett nytt kort senast med markant bättre pris/prestanda än nvidia? För att inte snacka om hur de hanterar det här med sponsring och youtube och så vidare. När Nvidia släppte 980Ti och TitanX slängde de iväg dom både till höger och vänster, de var i princip överallt där data-intresserade tittar, eller tillexempel nu på pascal lanceringen där de bjudit in typ alla stora teknikkanaler från youtube. Jämför detta med Fury X lanseringen, de släppte knappt iväg kort till recensenter ens. Bara kolla på fredagspanelen, de har nämnt väldigt många gånger hur struliga AMD är när det kommer till produkter och kommunikation för tester. Var det 380X eller typ 390 som tog flera månader till och med innan de ens fick ut ett test? Att de i princip fått vänta på att sapphire eller någon liknande skickar ett kort som de kan testa.

Jag hejar på också på AMD, alla mina grafikkort utom mitt senaste har varit från AMD, men inte fan tycker jag synd om dom eller muttrar över folk som köper nvidia kort för det, snarare blir jag förbannad att dom inte gör om gör rätt. Vilket är något som de faktiskt kan lyckas med här, så det är ju kul iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Jag har väldigt svårt att se att AMD har en chans att kunna göra det i år. Förmodligen kommer vi få se följande situation.

AMD överlägsen 3000/3500 kr och neråt.
Nvidia överlägsen 3500/4000 och uppåt.

Inte förrän Q1/Q2 2017 kommer vi kunna jämföra dem rakt av, när AMD släppt för de övre segmenten och Nvidia för de lägre.

Nvidia har inte heller tänkt lansera sina toppkorten än. Deras lägre segment är oklart när dessa dyker upp.

Men 970,980,980ti har slutat tillverkas.

Så båda kommer lansera sina större kort troligen slutet av året i början av nästa år.

Men få se vad amd ska hitta på, för dom har sagt att dom inte kan vara det billigare valet (så troligen kommer dom lansera dyra produkter också).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Vad mer såg du i spåkulan din?

Folk på Sweclockers är en vääääldigt liten minoritet. Det har bevisats gång på gång på gång att det segment som säljer bäst är det mellan GTX 960 och GTX 970.

Du kan ju testa läsa artikeln eller är det svårt?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceDread:

Du kan ju testa läsa artikeln eller är det svårt?

Rykten är rykten. Dessutom kan man konkurrera med mer än ren prestanda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@GilbertG:

Att P100 kretsen är svindyr att tillverka är jag med på, med tanke på, som du säger att den är så pass stor, men även att det är en ny arkitektur och en krympning.

Nu är det väl lite onödigt att vänta på P100 om man sitter i starten för uppgradering om man inte har riktigt bra tålamod, då det är svårt att gissa sig till när de blir tillgängliga för konsumenter. Det man kan hoppas på är väl att tillverkningsprocessen är så pass komplicerad att yieldsen är för dåliga att sättas i företagsprodukterna och därför så kan man spekulera i att konsumentkort släpps snabbare. Risken i det läget är väl dock snarare att de skapar nedskalade företagsprodukter. Alternativt till början ett TITAN kort som kommer gå loss på gissningsvis minst 15k, för att senare släppa TI.

OnT:

Det är möjligt att AMD väntar med Vega för att de planerar HBM2 i både 11/10? Frågan är dock om det är ett smart drag, just för att HBM2, vad jag uppfattat kommer vara väldigt dyrt. Detta skulle skapa ett rejält gap mellan Polaris 10 och Vega 11 sett ur prisperspektiv och om de sätter GDDR5X i Vega 11?, så borde de haft en redo produkt att lansera nu under sommar/sensommaren om de har kommit lika långt som Nvidia med sin produktutveckling.

Nåväl, det går att spekulera hur mycket som helst. Ska bli intressant att se hur Polaris presterar oavsett.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Jag förstår mig inte på er! Kan man får 980 ti prestanda för 3000kr och på ca 100W så ska man inte klaga. 1080 snabbare? Köp två då!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Rykten är rykten. Dessutom kan man konkurrera med mer än ren prestanda.

Så du skyller nu på rykten och försöker vinkla bort hela ditt argument där du förolämpar mig med spåkula när det är artikeln i sig som du borde läst och förstått. Ta ansvar för skräpet du slänger ur dig i stället.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

@GilbertG:

Att P100 kretsen är svindyr att tillverka är jag med på, med tanke på, som du säger att den är så pass stor, men även att det är en ny arkitektur och en krympning.

Nu är det väl lite onödigt att vänta på P100 om man sitter i starten för uppgradering om man inte har riktigt bra tålamod, då det är svårt att gissa sig till när de blir tillgängliga för konsumenter. Det man kan hoppas på är väl att tillverkningsprocessen är så pass komplicerad att yieldsen är för dåliga att sättas i företagsprodukterna och därför så kan man spekulera i att konsumentkort släpps snabbare. Risken i det läget är väl dock snarare att de skapar nedskalade företagsprodukter. Alternativt till början ett TITAN kort som kommer gå loss på gissningsvis minst 15k, för att senare släppa TI.

OnT:

Det är möjligt att AMD väntar med Vega för att de planerar HBM2 i både 11/10? Frågan är dock om det är ett smart drag, just för att HBM2, vad jag uppfattat kommer vara väldigt dyrt. Detta skulle skapa ett rejält gap mellan Polaris 10 och Vega 11 sett ur prisperspektiv och om de sätter GDDR5X i Vega 11?, så borde de haft en redo produkt att lansera nu under sommar/sensommaren om de har kommit lika långt som Nvidia med sin produktutveckling.

Nåväl, det går att spekulera hur mycket som helst. Ska bli intressant att se hur Polaris presterar oavsett.

Du vet att AMD utvecklade GDDR5 med Hynix eller Micron och gav det till JEDEC.GDDR5X är dubbla hastigheten men fortfarande samma protokoll. GDDR5X som är ute nu är svindyra versioner för det är från yields som inte är i full produktion därför namnet foundry edition. Vidare Vega kommer inte inte vara billigt bara för den är mindre 15-18 miljader transistorer 2 miljader mer än Nvidia , de ligger på tätare process, konstigt nog tycker folk att Nvidia rättfärdigar höga priser för 1080ti och Titan? för att de är större. Märkligt resonemang.
Vet du också att AMD är experter som knappt Intel klarar av en teknik i tillverkningsprocess som kallas för HDL, High density library. De har haft egna plants i 30 år så de vet vad som gäller.

Edit: Lite OT för ni som sitter med adaptive sync skärmar. http://wccftech.com/uwp-unlocked-frame-rate-gsyncfreesync-sup...

http://videocardz.com/59808/amd-vega-gpu-allegedly-pushed-for...

Permalänk
Avstängd

@enbom: vega 11 för gp104-400 och vega 10 för nvidias gp200 hbm2. Fast är ju bara spelulationer

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dahippo:

Du vet att AMD utvecklade GDDR5 med Hynix eller Micron och gav det till JEDEC.GDDR5X är dubbla hastigheten men fortfarande samma protokoll. GDDR5X som är ute nu är svindyra versioner för det är från yields som inte är i full produktion därför namnet foundry edition. Vidare Vega kommer inte inte vara billigt bara för den är mindre 15-18 miljader transistorer 2 miljader mer än Nvidia , de ligger på tätare process, konstigt nog tycker folk att Nvidia rättfärdigar höga priser för 1080ti och Titan? för att de är större. Märkligt resonemang.
Vet du också att AMD är experter som knappt Intel klarar av en teknik i tillverkningsprocess som kallas för HDL, High density library. De har haft egna plants i 30 år så de vet vad som gäller.

Edit: Lite OT för ni som sitter med adaptive sync skärmar. http://wccftech.com/uwp-unlocked-frame-rate-gsyncfreesync-sup...

http://videocardz.com/59808/amd-vega-gpu-allegedly-pushed-for...

Sista länken, riktigt intressant och trevligt om Vega faktiskt skulle lanseras redan i oktober. Känns bättre än runt årsskiftet som det ryktats och hintats om tidigare. HBM2 bör påverka mycket vad gäller när kort med den minnestypen kan hitta ut i större volymer. Sen mognaden i 14nm-tillverkningsprocessen förstås.

Vid det laget borde det vara ganska klart vad Nvidias kraftfullare GP100-baserade konsumentkort hamnar och innebär. Vore verkligen kul med något nytt.

Vad gäller Windows-uppdateringen så är den installerad här, lite synd att det verkar som att uppdateringarna för spelen dröjer lite men exempelvis Forza borde få uppdateringen snart nog. Känns som det är en viktig titel för Microsoft att marknadsföra för tillfället och det är ju dessutom deras egna titel. Kommer bli nice att använda min FreeSync-skärm med det spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

För majoriteten köper ju verkligen GTX 1080. Dags för folk på Sweclockers att lämna bubblan och inse att de är en minoritet i samhället?

Priset är vad som kommer att bestämma vem som säljer mest. Inte bara prestandan.

Nästan diskriminering mot oss på swec

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Statistiken i försäljning 2015 för dedikerade GPU nvidia 80% AMD 20 %. Sammanlagt har AMD runt 35%. + iGPU Så vem är diskriminerad om ordet är rätt i detta sammanhang.

"På västfronten intet nytt"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

Ja eller hur?

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dahippo:

?

Du är medveten om att en syntetiserad kretsdesign är något man tar till för att minimera kostnader, inte för att det ger snabbast möjliga design? Vidare så om man inte äger sin egen fab så måste man anpassa sig till de metoder som fab:en har, vilket är en annan anledning att använda syntetiserad kretsdesign med bibliotek som är anpassade för den fab man tänker använda.

Intel handoptimerar fortfarande sina kretsar och framförallt designar man sina kretsar för och anpassar därefter sin tillverkningsprocess för att passa den design man anser är bäst: d.v.s. det finns överhuvudtaget ingen anledning för dem att köra HDL för de har redan något som är ännu bättre (fast betydligt dyrare).

AMD tappade denna möjlighet när de sålde sina fab:ar. En implikation av detta är att om båda företagen har tillgång till samma nivå på processnoden så kommer fortfarande Intel kunna göra snabbare och/eller mer effektiva kretsar då de anpassar tillverkningen efter kretsen medan AMD måste anpassa kretsen till vald fab.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

?

Du är medveten om att en syntetiserad kretsdesign är något man tar till för att minimera kostnader, inte för att det ger snabbast möjliga design? Vidare så om man inte äger sin egen fab så måste man anpassa sig till de metoder som fab:en har, vilket är en annan anledning att använda syntetiserad kretsdesign med bibliotek som är anpassade för den fab man tänker använda.

Intel handoptimerar fortfarande sina kretsar och framförallt designar man sina kretsar för och anpassar därefter sin tillverkningsprocess för att passa den design man anser är bäst: d.v.s. det finns överhuvudtaget ingen anledning för dem att köra HDL för de har redan något som är ännu bättre (fast betydligt dyrare).

AMD tappade denna möjlighet när de sålde sina fab:ar. En implikation av detta är att om båda företagen har tillgång till samma nivå på processnoden så kommer fortfarande Intel kunna göra snabbare och/eller mer effektiva kretsar då de anpassar tillverkningen efter kretsen medan AMD måste anpassa kretsen till vald fab.

Kommer ändå inte ifrån att de lyckades få ner storleken på excavator med 30% jämfört med steamroller genom att använda HDL och det på samma nod. Så varför inte hålla med istället för att mer eller mindre angripa. Länge sen Intel handotimerade sina kretsar. Isynnerhet när dagens kretsar har minst 1 miljard nand/transistorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

polaris 10 i cf vs gtx 1080. Let the battle start.

jaaaa *orgasm*

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X