Har fått väldigt många förslag nu vilket jag uppskattar! Tycker ni att jag ska brygga för att få bättre Wi-Fi på första våningen och sen köra på en accespunkt för andra våningen som MultiMan sa, eller köra på en powerline som Shamzin nämnde? Edgerouter verkar också vara ett alternativ.
Repreater-Bryggor - nej, inte om det inte absolut är sista alternativet i värden. Det är usla lösningar. Tänk dig att du pratar med en vän, men du kan inte prata med den, utan mellan dig och din vän står en annan person, som både ska lyssna på er båda, och repetera till er båda. Hur bra samtal tror du att du kan få? Blir som en-vägs com-radio, typ. Med en massa fördröjningar, fel-hörningar och prat i mun på varandra annars.
Accesspunkt, klart bra lösning, men du måste ha lediga kanaler för att få bästa effekt, annars riskerar du störas av andra. Det bör dock bättre din situation oavsett så du kan ha högre signalstyrka när inte Wifi måste gå genom tjocka väggar.
Powerline är en lösning som är typ som Wifi. Den är dock betydligt mer stabil, förutsatt att skaffar en bra modell, har bra el i hemmet (inga störande produkter) och bara kör en "punkt till punkt". Prestandan är dock inte mycket bättre än Wifi, om ens det. Det är dock en hyfsad nödlösning när dra kabel absolut inte går.
Personligen säger jag, bästa lösningen är det som är mindre komplext och inte kan krångla. En kabel är alltid bästa lösningen, oavsett vad. Näst bästa är en modern AC Access Punkt som har inget blockerande mellan din enhet och AP. Helst riktiga Wifi produkter, inget konsument skit. Det är en enorm skillnad i kvalité mellan dessa. Vissa konsument produkter är dock bra... men de blir ändå spöade av proffs produkter. Om du ska köra powerline eller liknande, förvänta dig inte värsting prestanda, men det är ofta mer latency stabilt än Wifi iaf.
Så mitt förslag.. upp med en nätverkskabel till vån 2, ska du borra så planera för 2 kablar, så har du till framtida utbyggnad redo när du ändå gör det. Jobbigt, ja.. men det blir också bra, sen kör du på en AP på vån 2. Gör man det bra dag 1, kan man sen njuta av det bara fungerar dag 2-3-4-365-1000-osv.