Starbreeze ingår partnerskap med Acer för VR-headsetet Star VR

Permalänk
Skrivet av Ortovox:

Kanske kan använda eyetracking till det som jag mailade och tipsade Oculus efter första testerna kom ut och man klagade på eftersläpp = illamående.
Jag föreslog att de skulle lägga in eyetracking för att estimera nästa huvudrörelse. Precis innan man rör huvudet för att titta åt ett håll så flyttar man ögonen i samma riktningen (försök titta rakt fram och bara flytta huvudet så märker ni hur svårt det är). Alltså kan man förrendera bilder baserat på ögonens rörelser.

Va? Är ju hur lätt som helst att titta rakt fram på något och röra huvudet eller vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Va? Är ju hur lätt som helst att titta rakt fram på något och röra huvudet eller vad menar du?

Fokusera blicken på något föremål rakt framför dig, försök sen titta på något annat i sidled men utan att röra ögonen i sidled, alltså du ska bara röra huvudet. Du kommer märka att ögonen automatiskt rör sig först sen huvudet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hulle:

Främsta fördelen med ögonspårning är som flera säger foveated rendering, men det krävs att de stora spelmotorerna Unity och UE4 lägger in stöd för detta i princip automatiskt, så att inte utvecklarna måste göra något. Då slår det nog igenom stort.
/hulle.

Det där med färdigt stöd i spelmotorerna är ju tokigt intressant!
Tobii har byggt en del grejer för eye tracking som kan användas för några enkla grejer i ett fåtal spel. Asassins creed, the division och liknande (går att modda in stöd i fler titlar) men användningsområdet är i nuläget inte så spännande kan jag tycka. Men kan man dubblera grafikprestandan med eye tracking i kombination med fovated rendering även för desktops med vanliga skärmar och dessutom för laptops så blir det plötsligt en högintressant produkt!
In med stödet i grafikmotorerna för tusan!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled