Nvidia Geforce GTX 1080

Permalänk
Medlem

Jag trodde att detta skulle bli 980 Ti kortet, som jag har haft nu ett bra tag där 1440p verkligen ligger sky högt över 60 FPS i snitt, medel och högt värde i alla dagens spel fast önskan i 4K. Men ser än att SLI krävs för att kunna köra 4K konstant och ligga över 60 i alla lägen. Hoppas på AMD Polaris, NVIDIA's 1080 Ti eller Titan W GP100?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

DX12 värdena har lika mycket om mjukvara som hårdvara. Du kan se de teoretiska Futuremark 3DMark värdena visar hur långt före 1080 kan vara, om det bara hade varit mer optimerat. Överhuvudtaget DX12 är något som fortfarande är för tidigt att titta på.

För er som förväntade sig hög FPS med 4K upplösning, kanske ska tänka till lite innan ni kommenterar... Man köper inte denna modellen om man vill spela med höga FPS i 4K... då väntar man till nästa Titan.

1080 utklassar 980, vilket är det viktigaste att kolla på. Bara för att den är snabbare än Titan X och 980Ti, betyder inte att man kan jämföra med dem. Vänta tills 1080Ti och nästa Titan för det.

1080 är något dyrare än 980 var när den kom ut, men inte så mycket dyrare att man kan jämföra den med 980Ti.

Om 1080 är upp till 30% snabbare än Titan X, hur snabb tror ni inte nästa Titan kommer vara då, med tanke på att Titan X utklassar 980.

Permalänk
Skrivet av Lothbrok:

Precis som alltid så hypar sweclockers användare upp kommande kort som second coming of christ. Ny nm och teknik och kortet är 2x snabbare än tidigare blabla.

Som vanligt, är hoppet precis som det alltid varit runt 15-20 fps.

Det är så det funkar i business! Dom har redan grafikkort/tekniken där man kan lira i 4k 200fps. Men dom måste spara den till flera år framåt så dom kan tjäna pengar på att låtsas som att dom äntligen har uppfunnit en ny teknologi som dom släpper snart t.ex 1080 kortet. Men det roliga är att dom redan har sjuka kort som dom lagt på en hylla tills år 2025 eller nånting.

Permalänk
Skrivet av Ruzikx:

Folk som säger att det inte är ett stort hopp.. SNÄLLA. Den lilla kretsen Pascal totalt UTPRESTERAR förra generationens stora krets.

Vissa har alltid något att klaga på.

Precis! Känns som att folk missar att det är 1080 och inte 1080ti, att det är tidiga drivrutiner och att det är referenskortet.

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icte:

Läste nyss detta:

Medan de flesta användare nöjer sig med ett grafikkort finns andra som väljer att köra flera i Nvidia SLI eller AMD Crossfire. Att få bra skalning med fler än två grafikkort är dock en utmaning för de båda, någonting som blivit alltmer uppenbart i takt med att spel blir mer komplexa. En annan utmaning är nya gränssnitt som DirectX 12 och Vulkan, som ger utvecklarna mer kontroll över hårdvaran.

Till följd av detta går Nvidia öppet ut med att fokus ligger på att möjliggöra SLI med två grafikkort "riktigt bra", och att lösningar med tre eller fyra grafikkort inte längre rekommenderas. Upp till två grafikkort är även rekommendationen Nvidia ger systembyggare.

Trots en stark avrådan att köra med fler än två grafikkort kommer det finnas vissa spel som kan dra nytta av fler. För entusiaster som trots Nvidias avrådan vill köra med tre eller fyra kommer det därför vara möjligt, men funktionen måste då låsas upp genom en "Enthusiast Key" som framöver ska kunna efterfrågas på en landningssida på Nvidia officiella webbplats.

Nvidia rekommenderar två grafikkort i SLI

Vad tycker ni om detta?

För min del passar det bättre - sitter och väntar på att GTX 780 ska gå ner till åtminstone 1000 kr begagnat så man kan slå till på en för SLI och därmed få ungefär samma prestanda som GTX 1080, men all denna stutter/microlag samt diskussionen om att SLI inte är något man bör satsa på längre just för att vissa AAA titlar inte stödjer det fullt ut känns lite sisådär. Men får hoppas att Nvidia verkligen kommer satsa på det (tri/quad SLI för min del är ointressant)!

Jag skämtade någon gång förra året om att Nvidia skulle börja låsa funktionalitet genom DLC eller något liknande, jag var nog inte helt fel ute tragiskt nog.

Iofs är det en för typ alla irrelevant låsning så det spelar nog ändå ingen roll. Men det är ett farligt steg man tagit. Börjar med lås på antal kort, slutar med att man får låsa upp API'er, minnesmängd eller liknande?

Samtidigt kan jag tycka att Nvidia håller lite väl hårt i den gamla bryggan, AMD har ju kört PCI-e för CF i flera år nu.

Permalänk
Medlem

Blir nog att skaffa ett till 980Ti
Har någon ett ASUS STRIX 980Ti OC till salu

Känns lite som guru3d skrev

Det borde vara självklart att Nvidia har fått en Killah kort här med GeForce GTX 1080 och som sådan kommer det rekommenderas. Denna lilla spawn av djävulen själv erbjuder fantastisk prestanda, och det ger en bra boost kommer från GTX 980 och är även ett bra hack snabbare jämfört med 980 Ti och Titan X. Men om du har en sådan 980/980 Ti / Titan X du förmodligen inte kommer att uppgradera. Det är ägarna av GPU generationen innan dess eller 970 och lägre än kommer att gynnas av en produkt som denna mest

Google translate Men ni förstår nog ändå

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Lutar starkt åt att skaffa ett eller två kort när det kommer tredjepartskylare, ser helst ett med H2O eller hybrid
EVGA hybrid t.ex <3

Visa signatur

Microsoft är inte dumma.
De mer eller mindre tvingar på en ett dåligt operativsystem för att de sen ska kunna suga ut ännu mer pengar ifrån ens fickor genom att en "tekniker" ska kolla på problemet som de själva har skapat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Alla som hävdar att detta inte är ett väldigt stort tekniksprång jämfört med tidigare modeller, ni förstår inte teknik och ber er därför ödmjukast att lämna in ert geekcard när ni lämnar forumet idag
Nä, lite mer seriöst. Att lyckas få upp frekvenserna till dessa nivåer och ändå hålla strömförbrukningen på en riktigt bra nivå är en enorm bedrift, hur stor kanske man lättare förstår efter att ha läst denna artikel
FinFET Scaling Reaches Thermal Limit

Det är givetvis ett stort framsteg, men det beror främst på krympningen, och det är verkligen inte något som Nvidia har varit pionjärer inom, utan snarare Toshiba, Intel och Samsung som hade 14 nm på tape out redan 2012.

Skillnaden mellan Maxwell och Pascal är främst klockfrekvenserna;

Det är tydligt att Nvidia kör på rå kraft för DX12 och pressar upp frekvenserna för att täcka upp tillkortakommanden för DX12, AOS är skapt för DX12.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Fördubbling i vissa spel mot mitt 970...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

"Det blåser upp till storm"

Tycker mig ha sett det i en artikel på swec förut...

Skickades från m.sweclockers.com

Och dom har alltid rätt. Nog stormar det en del på forumen idag kan jag tro.
Bra kort förövrigt !

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Jo men det är DX12 på dom nya korten, vi vet redan prestandan på 300-serien/Fury och Nvidias 900-serie. Det intressanta är nu hur det blir för AMDs kommande kort i DX12. Verkar som om Nvidia inte riktigt nyttjat DX12 t.o.m med 1080. Möjligtvis blir en prestandavinst i framtida spel det är ju lite svårt att veta.

ja du menar så, ja tiden får ju säga sitt, med typ 3 st spel med DX12 kan man ju inte säga så mycket... när det är ett 10-20 tal spel kan man ju jämföra bättre

Permalänk
Medlem

Varför skriver alla (skribenter) att det är "Entusiastversionerna" som kommer nu?
Är det inte TI versionen som kommer senare som är det ?

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Orkade inte läsa hela tråden, förlåt om frågan har varit uppe. Testade ni inte den enda riktiga DX12 titel, AoTS. Såg att på Hitman låg Fury X nära. Hur representeras detta de närmaste åren när DX12 titlar dyker upp. Annars tyckte jag Titan X höll ställningarna bra även 980ti.

Permalänk
Medlem

Undrar hur två stycken Asus Strix 980 i SLI hade stått sig i mätningarna mot Pascalkortet?

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Medlem

Bra, Ja.
Byta ut mitt 980Ti? Nej.
Väntar ivrigt på 1080Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flancen:

Fördubbling i vissa spel mot mitt 970...

Skickades från m.sweclockers.com

Och ännu mer därtill för mitt R9 280X...

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Borde du göra iallafall, för att se partnertillverkarnas prestanda och priser.

Läste på Reddit att 1070 har ett 10 dagar längre embargo än 1080 och att tester för 1070 alltså kommer samma dag som 1080 Founders Edition släpps. Vet dock inte huruvida detta stämmer eller ej.

Specsen tycks i alla fall har släppts nu.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Väntar in 1080ti, 980ti får rulla ett halvår till

Samma här. Kommer inte uppgradera GPU nu förrns jag kan säkra mina spel maxat i 4K @ 60

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ggalaxyy:

Samma här. Kommer inte uppgradera GPU nu förrns jag kan säkra mina spel maxat i 4K @ 60

Samma här! Sitter på en 1080p display i dagsläget och hoppas på att ett 1070 kommer i alla fall kunna dra det mesta fullsmetat i 60fps. Att behöva lägga ut ca 15-160k för SLI för att spela i 4K känns i dagsläget hemskt ointressant.

Permalänk
Medlem

Hur kan man vara besviken på prestandan? Nästan 2x 980 perfomance och ca 20-30% snabbare än titan x för ett billigare pris, troligtvis ännu bättre när tredjeparts kylarna kommer.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Hur kan man vara besviken på prestandan? nästan 2x 980 perfomance och ca 20-30% snabbare än titan x för ett billigare pris, tillochmed ännu bättre troligtvis när tredjeparts kylare samt billigare.

Kan ju fortfarande inte köra 1440P 144fps. 4K ska vi ju inte ens snacka om.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aeig:

Det är givetvis ett stort framsteg, men det beror främst på krympningen, och det är verkligen inte något som Nvidia har varit pionjärer inom, utan snarare Toshiba, Intel och Samsung som hade 14 nm på tape out redan 2012.

Skillnaden mellan Maxwell och Pascal är främst klockfrekvenserna;

https://www.youtube.com/watch?v=MzpQuGIDvwQ

Det är tydligt att Nvidia kör på rå kraft för DX12 och pressar upp frekvenserna för att täcka upp tillkortakommanden för DX12.

MVH

Killen vet ju inte vad han svamlar om, han är bara någon med en Youtube-kanal och en djupröd själ (vilket inte är något fel i sig). "It is only 64 ROPs, that could have an impact in higher resolutions". Duh, ROPs skalar linjärt med frekvens så 1080 har mer ROP-kapacitet än 980Ti...

Att nå de frekvenser man gjort nu beror INTE på nodkrympningen (läs artikeln jag länkade i min förra post) och det har inte varit fallet sedan Dennard scaling havererade för ca 10 år sedan. För 10 år sedan lanserade både Nvidia och AMD de första GPUerna klockade på 800 MHz eller högre, vissa Kepler modeller hade 7-8 år senare fortfarande en 800 MHz basklocka. Skillnaden mellan Maxwell och Pascal är uppenbarligen enorm på gate-nivå eftersom den senare kan klockas så pass mycket högre.

Rå kraft? Vad är beräkningskapaciteten i Fury X? Det är 8,6 TFLOPS vilket är mer eller mindre exakt samma som 1080.
Vilken VRAM-bandbredd har respektive kort?
Hur presterar dessa kort relativt varandra?
Vilken är det som kör med finess och vilken är det som kör med rå kraft?

Den absolut överlägset största poängen med DX12 är att betydligt mer av grafikkommando kompileringen kan utföras utan att blanda in GPUn alls, det är vad möjliggör långt bättre skalning över CPU-kärnor. Den andra huvudpoängen hänger ihop med den första, då mer arbete utförs oberoende av GPUn så är en större del av arbetet redan avklarat när det är dags att posta jobben till GPUn och det är del i den lägre overhead:en. Så huvudnyheterna med DX12 har överhuvudtaget inte med GPU-designen att göra, de har men hur APIet logiskt sett är strukturerat och det är numera strukturerat på ett sätt som bättre passar moderna system med multicore CPUer!

Största nackdelen för Nvidias del här är också i programvara, de har investerat enorma resurser i sin DX11 drivare. En investering som inte går att föra över till DX12 för motsvarande optimeringar måste utföras i spelmotorn där, något som så här lågt gått rätt uselt (och flera spelutvecklarna har börjat klaga på att DX12 är allt för komplicerat...).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Därav det märkliga priset

Det är 50$ dyrare än 980 var vid release, utan hänsyn till inflation/deflation/köpkraft etc. Visserligen en hel del, men inte så extremt mycket högre. Under 10% högre än Gtx 980.

Skrivet av Lothbrok:

Jämför gammal teknik med ny teknik. Och det folk har sagt på Sweclockers, reddit, oc3d, oc.net osv..

Typ.. 1080 the 980Ti Killer megadeluxe. Upgrading from 980Ti to 1080 cus its gon' rek, double the performance woah yolo, new NM is the bees knees.

Prestandan per watt är runt dubbla, det är mest det jag har hört vilket även tycks stämma. Sedan att icke homogen renderad pixeldensitet (minns inte vad Nvidia namngett det) primärt för VR i kombination med en ny arkitektur ska ge dubbla prestandan har man hört, men återstår att se. I ren prestanda så låg det ju över 980ti vilket man även har hört.

Nu kanske jag har fördomar, men i min uppfattning så är reddit dränkt i skitsnack och fanboys. OC3D & OC.net är jag inte inne på, men efter att ha kommit in på en del forum utav efter internetsökningar så har man ju inte sett den högsta kunskapsnivån i snälla ord... (Reddit är jag inte heller inne på men man ser det ofta ändå.) Jag säger inte att det inte finns här heller, stöter på dem regelbundet, men inte alls i liga hög grad.

Dold text

Med det sagt däremot så är GP104s utnyttjade lite utav en besvikelse i min mening. Inte det minsta förvånad utan snarare en besvikelse över att man inte gjorde den lite mer påkostad. Då hade den däremot tagit mark från GP100 så från ett marknadsperspektiv fungerar inte riktigt det att göra ett kort jag hade möjligen varit intresserad utav. Mina hopp ligger på Vega då AMD har historiskt varit mycket bättre på att fläska på med råstyrka, någonting jag vill ha.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Kan ju fortfarande inte köra 1440P 144fps. 4K ska vi ju inte ens snacka om.

Du får dock tänka på att detta inte är nvidias triumf kort. Ska du investera i 144fps så har aldrig ett kort vart relevant så länge du inte kör cs och dylikt.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Väntar in 1080ti, 980ti får rulla ett halvår till

Om jag lyckas hålla mig från att göra en tämligen meningslös uppgradering så blir det så för mig också (alternativt något från AMD, men tyvärr har jag ju en G-syncskärm då det än så länge inte finns något Freesyncalternativ som uppfyller mina önskemål - de har för hög lägstafrekvensgräns och det måste vara något bättre än en TN-panel).

8 GB minne är förstås inte dumt, men 6 GB räcker långt. Och GDDR5X struntar jag i, jag vill ha HBM2.

Helst vill jag ha ett singelgrafikkort som ger bättre prestanda än 2x 980 Ti (för även om SLI fungerar bra så är det ändå ett onödigt bök och en oönskad extra potentiell problemkälla), men då får jag nog vänta länge. Jag tror inte en sekund på att 1080 Ti skulle bli mer än dubbelt så rappt som 980 Ti i praktiken.

Meeen... om exempelvis EVGA kommer med en ordentligt fabriksöverklockad 1080 med en vettig kylare till ett vettigt pris (relativt Founder's Edition som är totalt ointressant) så kanske jag är tillräckligt dum i huvudet för att nappa på två stycken ändå. Det har ju hänt förr.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Hur kan man vara besviken på prestandan? nästan 2x 980 perfomance och ca 20-30% snabbare än titan x för ett billigare pris, tillochmed ännu bättre troligtvis när tredjeparts kylare samt billigare.

För att de flesta här jämför med 980Ti och Titan X av någon anledning...

Titan X är 28% (snitt av deras index) snabbare än 980, och 1080 är 23% snabbare än Titan X, om gappet mellan 1080 och nästa Titan är lika stort som mellan 980 och Titan X, så kan ni själva räkna ut hur enormt det kommer utklassa Titan X

Permalänk
Medlem

Där ser man. Var lite sugen men känns som steget från 980Ti inte är så stort som det skulle behövt vara för mig att öppna plånboken. Men kul för alla andra som kanske rockar 970 och sånt

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Till alla ***bort/mod*** som sitter och gnäller och jämför äpplen med päron...

1080 är efterföljaren till 980, dvs en en 58% prestandaökning i 1080p och 70%(!) i 4K!

Och detta från ett o-klockat referenskort i "övre mellanklassen" som presterar nästan 25% bättre än det absoluta toppskiktet i förra generationen...

...inte imponerande!? lol

HardwareCanucks tycks iaf va det:

"Performance scaling was extremely decent as well, as evidenced by the in-game results below. OK, now I’m being facetious….the resulting performance from these overclocks is mind-blowing. I want to put this into context for everyone: when overclocked, the GTX 1080 can achieve performance that’s close to TWO GTX 980 Ti’s in SLI. "

Det blir att skänka bort mitt 970 och köpa ett EVGA 1080 när dem kommer!

§1.5/Fanboytrams /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Blir spännande att se hur AMD's nya krets står sig mot detta. Det blir ju garanterat ett nytt grafikkort i höst/slutet på sommaren.
Blir en intressant sensommar helt klart.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se vad EVGA, ASUS, MSI etc. kan göra med detta kort. Förövrigt tycker jag att det verkar vara ett fantastiskt kort dock lite för dyrt för närvarande men det kommer väl att falla i pris framöver.