980 gtx ti till Sandy Bridge??

Permalänk

980 gtx ti till Sandy Bridge??

Hej!

Har en 2600k sandy bridge, och det står att moderkortet stödjer pci-e 3.0, kommer då att fungera att installera ett 980gtx ti?
Känner att 2600k fungerar för allt och skulle vara tråkigt att behöva köpa nytt ram, moderkort osv...

Tack på förhand!

/Tobias

Permalänk
Medlem

Uppdatera till senaste bios på moderkortet så bör det fungera. Läst om endel som haft problem med moderna grafikkort på äldre intelmoderkort om de inte uppdaterat bios (vet ej varför dock)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobi.paul-2013:

Hej!

Har en 2600k sandy bridge, och det står att moderkortet stödjer pci-e 3.0, kommer då att fungera att installera ett 980gtx ti?
Känner att 2600k fungerar för allt och skulle vara tråkigt att behöva köpa nytt ram, moderkort osv...

Tack på förhand!

/Tobias

Fixa nyaste bios så ska det funka galant. Ditt moderkort stödjer PCI-E 3.0 förutsatt att du har en processor som gör det, dvs. Ivy bridge och framåt. Vissa Sandy klarar pci-e 3.0 stabilt, men det krävs lite trixande i bios. Men å andra sidan är det ingen förlust gentemot pci-e 2.0 som du för nuvarande har.

Permalänk
Antielefant

Hej!

Tack på förhand!

/Tobias

Det fungerar klockrent med PCIe 2.0, om helst bara med ett kort då 2.0 x16 = 3.0 x8.
Men med tanke på att min 3770 driver två 980 Ti lär en 2600 inte ha några problem att driva ett.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Det fungerar klockrent med PCIe 2.0, om helst bara med ett kort då 2.0 x16 = 3.0 x8.
Men med tanke på att min 3770 driver två 980 Ti lär en 2600 inte ha några problem att driva ett.

Hej!

Har nu testat lite men får det inte att fungera... Byter från ett AMD kort, har uppgraderat bios och avinstallerat drivrutinerna men får ingen bild.

Testade att ha datorn öppen när jag startade den och då såg jag att fläktarna på nya grafikkort går inte ens igång, vad kan detta bero på?

/Tobias

Permalänk
Medlem

Hej!

Har nu testat lite men får det inte att fungera... Byter från ett AMD kort, har uppgraderat bios och avinstallerat drivrutinerna men får ingen bild.

Testade att ha datorn öppen när jag startade den och då såg jag att fläktarna på nya grafikkort går inte ens igång, vad kan detta bero på?

/Tobias

Kanske lite dum fråga, men har du kollat att ditt 980 Ti inte är ett sådant som går fläktlöst under 60 grader? Rätt många (Asus Strix/Matrix, EVGA mm) gör ju det! Du kan prova om fläktarna går igång efter en ändring av fläktkurvan i Afterburner eller Precision X eller liknande. Ställ kurvan tillfälligt på att fläkta även vid låg temperatur.

Jag inser att det här kan vara lite krångligt om du inte har någon bild, ville bara påpeka att bara det faktum att fläktarna inte går kan vara helt normalt.