hur vet om det är ett bra ljudkort?

Permalänk
Medlem

hur vet om det är ett bra ljudkort?

jag har absolut ingen aning när et gäller ljudkort och grejjer. undrar vad det är som gör ett ljudkort bra i stort sätt. hade tänkt göra lite musik i cubasis och spela spel på datorn. under 1500kr ungefär.

nått att rekomendera och förklara vad det är som gör det bra/dåligt.

mvh

Permalänk
Hedersmedlem

Tre bra saker om du ska göra musik:

* låg latency
* ASIO drivers (en metod att få låg latency)
* stabila drivrutiner

Tre bra kort att göra musik med:
(www.musikborsen.se för priser)

M-audio (www.m-audio.com)
Delta Audiophile 2496 (1895:-)

Ego Systems (www.esi-pro.com)
Waveterminal 2496 (2500:-)

Terratec (www.terratec.de)
TE-EWX2496  (1700:-)

Permalänk
Medlem

tackar.. latency = låg fördröjning när man lirar på piano etc?.
går en två veckors kurs i cubasis. dom rekomdenderar det dära Delta Audiophile 2496 . får köpa detr för 1700kr där. så får väll se ifall jag blir intresserad av det... tack än en gång

Permalänk
Hedersmedlem

Precis, latency är måttet på fördröjningen från det att ljuddatan lämnar CPU:n till att det kommer ut ur ljudkortet. Ju lägre, desto mer direkt blir responsen, främst om du spelar softsynthar från klaviatur.

Och, som jag redan propagerat för tidigare, M-audio Audiophile är ett mycket bra köp om du vill ha "pro"-grejer till ett vettigt pris.

Permalänk
Medlem

"pro" jag är n00b . men vill att det ska flyta på tillräckligt bra... så finns det ingen billigare variant ?

Permalänk
Hedersmedlem

Inte om du vill att det ska gå att göra musik i Cubasis... Vill du bara spela spel kan du köpa vaffan som helst. Läs min ljudkortsguide.

Permalänk
Medlem

allright. ska göra det. tack ska du ha för hjälpen. vet du nån enkel synth man kan ha då?

Permalänk
Hedersmedlem

VST-instrument är ett ganska vettigt alternativ till hårdvarusynthar idag. Annars kan jag rekommendera Roland JV-3080 eller 5080. Bra arbetshästar, finns många bra "smör-och-bröd"-ljud som går att använda till mycket.

Permalänk
Medlem

Mjukvarusynthar är ju bra mycket smidigare... Du kan ju kika på reason som är väldigt användbart för att göra musik, det går även att använda tillsammans med cubase. www.propellerheads.se

Visa signatur

“Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do we.” - President Bush - August 5, 2004

Permalänk
Hedersmedlem

...Ska väl tilläggas att Reason är bäst för techno och annan elektronisk musik. Ska du göra rock, pop, muzak eller orkestrala grejer skulle jag rekommendera Logic, med Kontakt som softsampler.

Permalänk
Medlem

hmmm.. okey.. hårdvarusynth är det jag vill ha.. treetow, har du nån länk till nån billig enkel jävel?...

Permalänk
Hedersmedlem

Hahah! Treetow! Shit, den hade jag inte ens tänkt på. Coolt.

Nja, du måste nog tala om ungefär vad du vill ha först. Techno, orkester eller pop? Lead, komp eller allt-i-allo? 1000, 5000 eller 10 000?

Permalänk

Teetow ma brotha! E jävligt nyfiken på ditt material i musikväg. Haru nån sida man kan ladda låtar som du gjort?

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla sidan i min signatur om... Säg... 24 timmar. Måste fixa klart först

Permalänk
Medlem

hade tänkt mig lite techno trance mest. runt 1000-lappen. behöver inte vara nån avancerad synth alls.

allt som finns på synthen finns ju som mjukvara ändå?. ellerr

Permalänk

Teetow! Rekommenderar du TerraTec PCI DMX 6Fire 24/96 om man ska göra musik?

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem

Teetow rekomenderade dessa kort ovan för mig, vet inte om det är nått du är intresserad av..

"Tre bra saker om du ska göra musik:

* låg latency
* ASIO drivers (en metod att få låg latency)
* stabila drivrutiner

Tre bra kort att göra musik med:
(www.musikborsen.se för priser)

M-audio (www.m-audio.com)
Delta Audiophile 2496 (1895:-)

Ego Systems (www.esi-pro.com)
Waveterminal 2496 (2500:-)

Terratec (www.terratec.de)
TE-EWX2496__(1700:-)"

eller ditt kort kanske är för mer proffs?

Permalänk

Tja du.....d e la i samma klass skulle ja tro, ligger på en si sådär 2400. Men jag behöver ett ljudkort som har teleuttag, så ja kan koppla in min mick, så som ja har nu i mitt SBlive e åt helvete...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
...Ska väl tilläggas att Reason är bäst för techno och annan elektronisk musik. Ska du göra rock, pop, muzak eller orkestrala grejer skulle jag rekommendera Logic, med Kontakt som softsampler.

Jag känner en som har gjort och gör otaliga rock, hårdrock, pop och jazz-låtar i Reason. Det låter hur bra som hellst.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Jag känner en som har gjort och gör otaliga rock, hårdrock, pop och jazz-låtar i Reason. Det låter hur bra som hellst.

Visst, men om du vet vad det handlar om och hade använt reason så visste du hur begränsat det var. Att använda Akais samlings cd:s vilka det finns hundratals av gör den 500mb cd som Reason har snabbt begränsad. Det är snarare kombinationen av flera olika synth och sequezer program som gör helheten, då så skulle jag inte ens tänka på Reason. Med v-sapler kan man köra de flesta format och även skapa, och är ett hyfsad vst-program som funkat till de flesta. Finns även program för att omvandla Akai cd:s till wave. Soundfont är också bra då de är lätta att skapa.

Permalänk

Men svampbob (fint namn förresten). "Advanced sampler" i Reason kan ju importera sf2 ljud, då e d ju bara å omvandla akailjuden till sf2 så har du massa ljud. Å andra sidan använder jag hellre Nuendo med Reason inkopplat, för jag har hört många rocklåtar med Reason, d låter inte bra.....

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan skriva klassisk musik i trackers eller göra techno med Sibelius, men varje program har ju ett fokus.

Personligen står jag inte ut med att använda ett program som är designat för att jag ska vilja köpa Cubase. Interna sequencern i Reason är ju ffs rena skämtet.

Permalänk
Medlem

hade tänkt mig lite techno trance mest. runt 1000-lappen. behöver inte vara nån avancerad synth alls.

allt som finns på synthen finns ju som mjukvara ändå?. ellerr

du missade visst min, eller så orkade du inte svara på den. tacksam för svar...

Permalänk
Medlem

1000 kr får du ingen synth för. Inte ens ett bra MIDI-keyboard, utan några ljud på, får du under 1500:-

Har du bara 1000:- får du gå på begagnat-marknaden och köpa en gammal begagnad synth. Se till att den har MIDI out. Ladda sedan hem gratis mjukvarusynthar till Cubasis på www.kvr-vst.com

Permalänk
Hedersmedlem

Har du bara 1000 spänn skulle jag vänta med att investera överhuvudtaget, spara ihop pengarna tills du har råd med nåt tyngre och kör mjukvarubaserat så länge.

Både Fruityloops och Buzztracker (snart också Renoise och Skaletracker) stödjer VST-instrument, och jag kan garantera att du kommer glömma tanken på hårdvarusynthar så snart du lärt dig uppskatta mjukvarubaserad komposition.

Vet nån förresten hur det ligger till med Fruityloops? Laddar dom VST-instrument ännu?

Permalänk
Medlem

Visst gör dom, fruity rasar rätt snabbt om man laddar många vst på en gång, då i xp, vilket jag kör. men har fullt asiostöd. kan vara bäst att spela in de särkilda prylar man vill ha gjort av fruity, sen lägga hela wavefilen i tex, cubase. Fruity är rätt kul och enkelt att köra in färdiga midifiler med, vilka man hämtar gratis på nätet. Brukar först använda Acid för att se vilka ljud som midifilen innehåller, skriver ner dem, då det inte går i fruity. Sen bara att testa olika softsynthar eller soundfonts för att göra en bas eller något från midifilen till ett mer verkligt ljud. sen så kan man göra en kul cover, vilket är en bra träning inför att göra sitt "mästerverk", när man fattar hela processen.

Permalänk
Medlem

hmmmm.... okey, men behöver bara en synth där det finns vita och svarta tangenter och sen spela. inget mer. inte några roliga skruvar och skit...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

är det nått att ha då?. alltså den får ju inte vara gjord av trä

Permalänk
Medlem

Vet ej, men det är ett känt märke. Surfa runt i par dagar och kolla recentioner. Alltid bäst.:)