Matematiktråden – få hjälp med dina matematikproblem här!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fille1116:

Hej! Någon som blir klok på hur man löser den här uppgiften utan att integrera som en produkt?

http://i.imgur.com/SMiXfyL.gif

Jag har testar att skriva om den med hjälp av dubbla vinkeln, men jag får inte rätt på det :s

EDIT: Glömde skriva till ett x...

sin(x)^2 = 1/2 - cos(2x)/2 borde väl vara en trevlig identitet?

Permalänk
Skrivet av Elgot:

sin(x)^2 = 1/2 - cos(2x)/2 borde väl vara en trevlig identitet?

Jo, lyckades få rätt på det under dagen, men tack! Det blev dock en ganska omständig omskrivning att integrera sedan i mitt tycke.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K 4.2GHz | Asus Geforce GTX 780 DCU II | A-Data 16GB 1600MHz | Asus Maximus VII Hero Z97 | NZXT H440 Svart/Röd | EVGA Supernova G2 750W | Eizo Foris FS2333 | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Samsung SSD EVO 256GB | WD 2TB Red 7200RPM

Permalänk
Medlem

Vet någon hur man löser andragradsekvationer utan pq-formeln? Det ska finnas något sätt som går betydligt snabbare och det är avsevärt mindre risk att något blir fel. Enda nackdelen är att detta sätt inte går att använda på alla andragradsekvationer.

Har försökt googla men har inte hittat något.

Permalänk
Skrivet av SexMachine:

Vet någon hur man löser andragradsekvationer utan pq-formeln?

Faktorisering är ett alternativ!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Vet någon hur man löser andragradsekvationer utan pq-formeln? Det ska finnas något sätt som går betydligt snabbare och det är avsevärt mindre risk att något blir fel. Enda nackdelen är att detta sätt inte går att använda på alla andragradsekvationer.

Kvadratkomplettering

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Skrivet av Jupiter IV:

Där man tydligt kan faktorisera är ju detta smidigt men i många fall kan det vara lite halvklurigt att se hur det blir.

Att använda metoden kvadratkomplettering gör att man till skillnad från pq förstår vad som händer när man beräknar andragradare.
Är lite annorlunda metod jämfört med pq men när man gjort det ett par gånger så går de som på räls sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jupiter IV:

Tack. Visst va det en faktorisering jag letade efter. Det som gjorde mig förvirrad va nog sättet att faktorisera på. Hon som en gång visat är japanska och dom har lite andra sätt att räkna där borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kreekill:

Kvadratkomplettering

Skrivet av Sh1ft:

Där man tydligt kan faktorisera är ju detta smidigt men i många fall kan det vara lite halvklurigt att se hur det blir.

Att använda metoden kvadratkomplettering gör att man till skillnad från pq förstår vad som händer när man beräknar andragradare.
Är lite annorlunda metod jämfört med pq men när man gjort det ett par gånger så går de som på räls sedan.

Får prova denna metoden. Jag är inte jätteförtjust i pq då det tar lång tid samt att formeln är som gjord för slarvfel.

Permalänk
Medlem

Nu har jag en liten fundering om man får skriva såhär, det är inom fysik där det handlar om ljudnivå och ljudintensitet,
L=10lg(5*10^-10/10^-12)dB=10lg2500dB =~10*3,4dB=34dB

Det jag undrar om jag får skriva det som:
första led är lika med andra led som är ungefär lika med tredje led som är lika med fjärde led.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Litenskit:

Nu har jag en liten fundering om man får skriva såhär, det är inom fysik där det handlar om ljudnivå och ljudintensitet,
L=10lg(5*10^-10/10^-12)dB=10lg2500dB =~10*3,4dB=34dB

Inne i parantesen verkar det ha blivit fel, för:

5 ⋅ 10⁻¹⁰ ∕ 10⁻¹² = 5 ⋅ 10² = 500

och inte 2500.

Skrivet av Litenskit:

Det jag undrar om jag får skriva det som:
första led är lika med andra led som är ungefär lika med tredje led som är lika med fjärde led.

Ja, det är OK: "ungefär lika med"-tecknet "gränsar av" leden. På samma sätt är det OK att skriva exempelvis:

12 = 5 + 7 > 5 + 5 = 10

där "större än" gränsar av uttrycket så att man inte riskerar att tro att man skrivit att 12 = 10.

Däremot ser jag inte mycket nytta här till att ha med ditt näst sista led överhuvudtaget. När du väl nått ett exakt uttryck och förenklat det någorlunda så skulle jag vilja trycka till med det avrundade svaret direkt. Ofta i liknande fysikberäkningar så använder man variabler som motsvarar alla uppmätta kvantiteter, tar fram ett exakt och förenklat uttryck som innehåller dessa variabler och omvandlar sedan endast i sista ledet allt detta till "en siffra" (om nu någon ens ber om detta). Det handlar till huvudsak om fysik, inte aritmetik .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Inne i parantesen verkar det ha blivit fel, för:

5 ⋅ 10⁻¹⁰ ∕ 10⁻¹² = 5 ⋅ 10² = 500

och inte 2500.

Helt riktigt, var en a och b uppgift jag räknade, började skriva av b men sedan ändrade jag till a och då blev det kaos, men oavsett så var inte det så viktigt i detta fall. Hade redan fått rätt på uppgiften när jag skrev på papper så att säga

Skrivet av phz:

Ja, det är OK: "ungefär lika med"-tecknet "gränsar av" leden. På samma sätt är det OK att skriva exempelvis:

12 = 5 + 7 > 5 + 5 = 10

där "större än" gränsar av uttrycket så att man inte riskerar att tro att man skrivit att 12 = 10.

Däremot ser jag inte mycket nytta här till att ha med ditt näst sista led överhuvudtaget. När du väl nått ett exakt uttryck och förenklat det någorlunda så skulle jag vilja trycka till med det avrundade svaret direkt. Ofta i liknande fysikberäkningar så använder man variabler som motsvarar alla uppmätta kvantiteter, tar fram ett exakt och förenklat uttryck som innehåller dessa variabler och omvandlar sedan endast i sista ledet allt detta till "en siffra" (om nu någon ens ber om detta). Det handlar till huvudsak om fysik, inte aritmetik .

Mitt näst sista led är absolut onödigt, jag har en tendens att skriva för många steg när jag räknar. Som i detta fall tog fram ett värde på logaritmen för att sedan multiplicera det med 10. Tack för hjälpen

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Vad gör jag för fel?

Jag har talet 3^115 och ska bestämma resten vid division med 5.

3^115 = 3^(4*28+1) = 81^28*3
5*16+1 = 1^28*3 (mod7)

Då får jag ju 1^28*3 = 3

Men resten ska bli 2. Valde förövrigt 3^4 i och med att jag då får resten 1 direkt och slipper utföra fler beräkningar. Dock började jag med detta idag så möjligt att jag gör något man inte ens kan göra

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kwame:

Vad gör jag för fel?

Jag har talet 3^115 och ska bestämma resten vid division med 5.

3^115 = 3^(4*28+1) = 81^28*3

Stämmer det fetstilta?

Skrivet av kwame:

5*16+1 = 1^28*3 (mod7)

Stämmer detta? Och varför räknas det ut?

Om vi börjar som du gjorde (men adderar rätt i exponenten ):
   3¹¹⁵ = 3¹¹²⁺³ = 81²⁸ ⋅ 3³ .
Eftersom vi för a, b, n ∈ ℕ har
   (a mod n) (b mod n) = (a ⋅ b) (mod n)
ger detta att
   3¹¹⁵ ≡ 1²⁸ ⋅ 3³ ≡ 27 ≡ 2 (mod 5)
vilket är vad du ville ha.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Stämmer det fetstilta?

Stämmer detta? Och varför räknas det ut?

Om vi börjar som du gjorde (men adderar rätt i exponenten ):
   3¹¹⁵ = 3¹¹²⁺³ = 81²⁸ ⋅ 3³ .
Eftersom vi för a, b, n ∈ ℕ har
   (a mod n) (b mod n) = (a ⋅ b) (mod n)
ger detta att
   3¹¹⁵ ≡ 1²⁸ ⋅ 3³ ≡ 27 ≡ 2 (mod 5)
vilket är vad du ville ha.

Oj, vilket slarvfel! Tack!

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Hej!

Behöver lite hjälp med följande problem:

I ett system finns fyra komponenter vars livslängd betecknas X1,X2...X4. Man antar livslängderna oberoende och exponentialfördelade med väntevärde 1,5 år. Vad är sannolikheten att komponent i är hel efter 2 år?

Här menas att X1,X2...X4 är stokastiska variabler för livslängden hos respektive komponent. Det jag inte fattar är vad som menas med komponent i. Jag antog att det betydde en av komponenterna och räknade ut sannolikheten att en av komponenterna var hel efter 2 år enligt följande:

P(X<2)=1-F(2)=1-(1-e^(-2/1,5 *))=0.264

Men detta är fel då svaret ska bli 0.4724

Tack på förhand

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ulappa:

Hej!

Behöver lite hjälp med följande problem:

I ett system finns fyra komponenter vars livslängd betecknas X1,X2...X4. Man antar livslängderna oberoende och exponentialfördelade med väntevärde 1,5 år. Vad är sannolikheten att komponent i är hel efter 2 år?

Här menas att X1,X2...X4 är stokastiska variabler för livslängden hos respektive komponent. Det jag inte fattar är vad som menas med komponent i.

Det menas säkerligen "vilken som helst av komponenterna". De har samma förväntade livslängd, så det kvittar vilken vi räknar på. Nomenklaturen "i" syftar säkert på att man ofta indexerar saker med metavariabeln i, så att man här kan säga att du har fyra komponenter X, där i = 1, 2, 3, 4. Författaren tänker nog att detta ska vara underförstått, men det är lite slarvigt att inte definiera detta någonstans.

Skrivet av ulappa:

Jag antog att det betydde en av komponenterna och räknade ut sannolikheten att en av komponenterna var hel efter 2 år enligt följande:

P(X<2)=1-F(2)=1-(1-e^(-2/1,5 *))=0.264

Men detta är fel då svaret ska bli 0.4724

Tack på förhand

Vi kan notera att om man vänder på täljare och nämnare i din exponentialfunktion så får man:
   1 − (1 − exp(−1.5 ∕ 2)) = exp(−1.5 ∕ 2) = 0.4724
så vi kan misstänka att facit räknat fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle verkligen, verkligen behöva hjälp att lösa följande: "sin 87.73=x/(x+5)" Vet inte vad jag ska göra när det finns två x på vardera sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zed':

Skulle verkligen, verkligen behöva hjälp att lösa följande: "sin 87.73=x/(x+5)" Vet inte vad jag ska göra när det finns två x på vardera sida.

Fråga dig själv först vad sin(87.73) är. Kom fram till att det är en konstant. Nu har du en konstant i VL, ett bråk i HL. Lös ut så att du får x ensamt på ena sidan.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

@Crazy Ferret: Men hur får jag x ensamt i höger led, då det är x/(x+5)?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zed':

@Crazy Ferret: Men hur får jag x ensamt i höger led, då det är x/(x+5)?

1. Multiplicera med nämnaren på båda sidor.

2. Utveckla parentesen som uppstår i vänsterledet.

3. Sätt alla termer som innehåller x ensamma på "ena sidan".

4. Dela bort det som "inte är x" för att få x ensamt på ena sidan.

Steg 2–4 är analoga med steg 1–3 i detta tal — förstår du den lösningen så bör du kunna lösa din ekvation.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hitta horisontell asymptot till (2x+3)/(x-5)

Jag har brutit ut x i både täljare och nämnare: (x(2+3/x))/(x(1-5/x)
Nu kan jag förkorta bort x i täljare och nämnare och får kvar

(2+3/x)/(1-5/x)

Dock här vet jag inte riktigt hur jag ska komma vidare.. Kollade wolframalpha och de fick det till (13/(x-5)) + 2
dvs asymptoten blir vid y = 2. Men hur lyckas de förvandla (2+3/x)/(1-5/x) till (13/(x-5)+2) ?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kwame:

Hitta horisontell asymptot till (2x+3)/(x-5)

Jag har brutit ut x i både täljare och nämnare: (x(2+3/x))/(x(1-5/x)
Nu kan jag förkorta bort x i täljare och nämnare och får kvar

(2+3/x)/(1-5/x)

Vad händer om du går långt åt höger på x-axeln, dvs du låter x → +∞ i ditt sista uttryck? Vad händer om x → −∞? Vad betyder detta grafiskt, om du skissar din funktion?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som kan förklara varför den här simplifieringen fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Vad händer om du går långt åt höger på x-axeln, dvs du låter x → +∞ i ditt sista uttryck? Vad händer om x → −∞? Vad betyder detta grafiskt, om du skissar din funktion?

Tack för ditt svar, men tror du missförstår min fråga Hur går man från (2+3/x)/(1-5/x) till (13/(x-5)+2) ?

Det jag inte förstår. Jag har försökt o klura o klura men kommer inte fram till hur wolframalpha får (13/(x-5)+2) vilket är vad jag vill komma fram till själv.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murloc:

http://forumbilder.se/F9S2D/capture.PNG

Har du t.ex x(2-x) så blir ju det 2x-x^2

Dvs blir samma sak med sqrt(1/3) det gångras ju in med både (1/5) och (1/4)

Så du får (1/5)*sqrt(1/3)-(1/4)*sqrt(1/3)

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kwame:

Tack för ditt svar, men tror du missförstår min fråga Hur går man från (2+3/x)/(1-5/x) till (13/(x-5)+2) ?

Det jag inte förstår. Jag har försökt o klura o klura men kommer inte fram till hur wolframalpha får (13/(x-5)+2) vilket är vad jag vill komma fram till själv.

Med användande av det dödliga vapnet att lägga till och ta bort samma sak så kan du omvandla ditt ursprungliga uttryck enligt:

(2 x + 3) ∕ (x − 5) = (2 x − 10 + 10 + 3) ∕ (x − 5) = (2 (x − 5) + 13) ∕ (x − 5) = 13 ∕ (x − 5) + 2

(Det är ingen ren gissningslek som leder fram till detta: vi jobbar fram en jämn multipel av nämnaren i täljaren så att vi lätt kan förkorta.)

Dock kunde du se svaret på din fråga om asymptoter utan att göra denna förenkling. Från det mellanled du skapade där du förkortat med x på båda sidor: låt x växa mot ±∞, och om uttrycket då vandrar mot ett konstant värde så har du hittat dina horisontella asymptoter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I och för sig ett kemiproblem, men kanske kan få lite hjälp ändå ?

Citat:

Antag att fyra av halogenerna (Fl, Cl, Br och I) betecknas A, B, C och D. Du bestämmer dig för att ta reda på vilken som är vilken. Följande två reaktioner sker spontant:

2B- + C2 --> B2 + 2C-
2D- + B2 --> D2 + 2B-

Dessutom vet du att jonen A- INTE reagerar spontant med ämnet C2. Identifiera A, B, C och D med de fyra översta grunämnena i halogengruppen.

stavfel
Visa signatur

:)

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Murloc:

Betrakta följande omskrivning:

1/5 · a − 1/4 · a = (1/5 − 1/4) · a

där a är vilket tal som helst, till exempel √(1/3), som ju är ett tal.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Med användande av det dödliga vapnet att lägga till och ta bort samma sak så kan du omvandla ditt ursprungliga uttryck enligt:

(2 x + 3) ∕ (x − 5) = (2 x − 10 + 10 + 3) ∕ (x − 5) = (2 (x − 5) + 13) ∕ (x − 5) = 13 ∕ (x − 5) + 2

(Det är ingen ren gissningslek som leder fram till detta: vi jobbar fram en jämn multipel av nämnaren i täljaren så att vi lätt kan förkorta.)

Dock kunde du se svaret på din fråga om asymptoter utan att göra denna förenkling. Från det mellanled du skapade där du förkortat med x på båda sidor: låt x växa mot ±∞, och om uttrycket då vandrar mot ett konstant värde så har du hittat dina horisontella asymptoter.

Tack, där lärde man sig något nytt!

edit: phz, vill du ha tacksvar? Antingen tycker du att det är jobbigt att bli citerad för ett tack, alternativt en "skräppost" eller så uppskattar du det? =D Men du gör ett grymt jobb här i matematikdelen iaf, levererar alltid.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kwame:

Tack, där lärde man sig något nytt!

edit: phz, vill du ha tacksvar? Antingen tycker du att det är jobbigt att bli citerad för ett tack, alternativt en "skräppost" eller så uppskattar du det? =D Men du gör ett grymt jobb här i matematikdelen iaf, levererar alltid.

Målet är att kunna skriva så att mottagaren får ut något av det, så det är väl trevligt att få feedback som visar att man inte bara satt och skrev för sig själv .

Visa signatur