Microsoft gör det svårare för användare att tacka nej till Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag har kört 10n sen det kom, både på jobbet och hemma på två datorer vardera stället och det är ju helt klart det bästa Windows hittills på de flesta fronter. Det är ju inte snyggt, men det är ju inte Aero i 7an heller om man har provat lite vettigare OS/Teman och jämfört XD *hostAMIGA!host*

Laptopen snurrade på med Windows 8.1 eftersom ajg ville kolla upp drivrutiner m.m. och tänkte ta den uppgraderingen nu i sommar, men i helgen när en kompis satt och lånade den för att spela WoW så avbröts allt mitt i spelandet och datorn startade om och började installera Windows 10.

Förut har det som sagt gått att bara klicka ner med stängknappen och så har man inte fått en popup på väldigt länge, men denna gången var det tydligen som artikeln säger att man inte avböjer genom att stänga ner med krysset.

Som tur är har vi en till gäst-PC som duger till WoW m.m. men det var ju rätt tråkigt för kompisen att börja om med det han grejat med den senaste kvarten eftersom han blev utloggad =(

Vulkan och Linux, ja tack!

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Snusfri
Skrivet av root123:

Om du kör t ex en DAW (musikproduktions PC) med ljudkort som kostar multum och som endast har drivrutiner för Win 7 - Vill du då att MS ska sabba hela din konfig ?

Skrivet av SwedenVirre:

Precis!

Det är inte så himla roligt att sitta och vänta på att en dag kan man använda allt som det är tänkt på windows 10.

Som funkar problemfritt redan.

Byter jag till windows 10 så slutar bl.a mitt ljdukort att funka.
någon VST är inte glad för W10 heller.

Detta är självklart inte Microsofts fel att inte eran hårdvara/mjukvara fungerar.
Kontakta företagen bakom och påpeka detta istället så det fixas till.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

klart det inte är helt rätt. människan är fri till att göra precis vad denne vill.

Människan är långt ifrån fri, kom över dig själv.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

Tråden såhär långt:

Person A: "Jag fattar inte varför folk inte vill uppgradera"
Person B: Ger anledningar till varför de inte vill uppgradera
Person C: "Jag fattar inte varför folk inte vill uppgradera"
Person D: Ger anledningar till varför de inte vill uppgradera
Person E: "Jag fattar inte varför folk inte vill uppgradera"
Person F: Ger anledningar till varför de inte vill uppgradera

osv osv. Är det verkligen så jobbigt att läsa tidigare inlägg innan man kommenterar?

Skrivet av THB:

Detta är självklart inte Microsofts fel att inte eran hårdvara/mjukvara fungerar.
Kontakta företagen bakom och påpeka detta istället så det fixas till.

Bra idé, uppgradera till Windows 10 idag och sitt med oanvändbar hårdvara tills tillverkaren behagar släppa nya drivrutiner...

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

För fan bara uppgradera istället... Är så trött på folk som klagar på Windows 10. SJÄLVKLART ska det vara ett alternativ, men kom igen, Windows 8.1 är pissdåligt, windows 7 är uråldrigt och Microsoft kommer ju lägga ner viktiga uppdateringar till win 7 så småningom, bara uppgradera eller skaffa linux.

Windows 7 uråldrigt? Skitsnack. Gamla Windows 3.0 eller MS-DOS kan nog räknas som uråldriga (åtminstone i datorvärlden), men Windows 7? Det är ju i princip nytt och har långt kvar innan det kan klassas som gammalt.

Som Microsoft beter sig nu så litar jag inte ett dugg på Windows 10 eller på vad de tänker göra med Windows 10 i framtiden.

Permalänk
Medlem

Det här handlar inte om windows 10 eller inte. Det handlar om att Microsoft långt övertrasserar vad som är moralisk rätt.

Jag äger min dator och väljer själv vad jag vill ha installerat och inte installerat på den.

Jag har sedan win 10 blev gratis gjort allt jag kan för att förhindra en uppdatering. Jag har aldrig godkänt en installation av ett nytt operativsystem. Jag har godkänt att Windows får lov att söka efter uppdateringar till Windows 7 och på min begäran installera dessa.
Att den sedan automatiskt installerar Windows 10 reklamen är oaccepterbart, att den efter jag manuellt avinstallerat den kbn ominstallerar den automatiskt är helt uppåt väggarna.

Att den till sist INSTALLERAR Windows 10 trots att jag inte accepterat avtalet och aktivt arbetat för att detta inte ska ske. Avböjer jag sedan avtalet har den installerat sin egen bootloader över den jag valt att använda. Detta leder givetvis till merjobb och frustration för mig som användare. Vem fan vill sitta i en timme och chroota in och konfigurera om GRUB för Microsoft mot min vilja och godkännande installerat saker på min dator.

Jag menar inte fan låter du någon gå in i ditt hus och mura igen köket efter du explicit tackat nej ett flertal gånger?

Att sedan Windows 10 är ett virus i alla dess definitioner gör saken bara ännu värre.

TLDR; Jag äger min dator och ingen annan har rätten att installera programvara jag inte har godkänt.

Skrivet av Campaigner:

Fan det bästa idag!

Men jag fattar inte meningen "It rubs the windows on its skin or it gets the hose again".

Silence of the Lambs.

"It rubs the lotion on it's skin or it get's the hose again" - Buffalo Bill

Han säger det till kvinnan han har kastat ner i sin brunn och ska flå.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lombard:

På Windows 7 kör jag in dessa två "rader" som .reg filer, fungerat klockrent hittils:

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\GWX]
"DisableGWX"=dword:00000001

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\WindowsUpdate]
"DisableOSUpgrade"=dword:00000001

Detta! Har också gjort detta på en sekundär dator som fortfarande kör windows. Har inte sett en nitos om W10 sedan dess!

Permalänk
Medlem

Har absolut inget emot W10, har stängt av all skit som man inte vill ha med, då fungerar det utmärkt.

Men gillar verkligen inte Microsofts metoder för att få folk att uppgradera, något känns bara väldigt fishy med de dom gör! :S

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Hahaha detta är faktiskt ganska bisarrt av Microsoft, börjar bli löjligt nu.

O andra sidan sitter jag som jag gjort väldigt länge med mitt välfungerande Windows 10 helt utan buggar, drivrutinsproblem, kompabilitetsproblem, stöd för äldre spel/program osv som många andra som inte ens provat operativsystemet klagar på.

Säger inte att det är omöjligt att dessa problem existerar, menar bara på att jag som använder datorn 5-15 timmar om dygnet inte haft ett enda problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Detta är självklart inte Microsofts fel att inte eran hårdvara/mjukvara fungerar.
Kontakta företagen bakom och påpeka detta istället så det fixas till.

Kan vara så att företaget som sålt (t ex) ljudkorten köpts av annat företag som skiter i att uppgradera drivrutinerna till Win 10 ... annars tänker du helt rätt .. ( i en perfekt värld utan valfrihet att köra det man vill/behöver ).

Permalänk
Medlem

Det jag stör mig på är deras sett att jobba på dom vill uppnå 3 miljarder användare men borde det inte kännas bättre att folk går över till win 10 frivilligt än att bli tvingade?
Känns inte som att användarna blir unika då på samma sätt.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

För mig är det absolut häpnadsvöckande att folk lägger ner timmar på att undvika en förbättring. Paranojan och konspirationsteorierna har verkligen ett hårt grepp om folk alltså.

Själv uppgraderade jag första dagen det gick, och har inte ångrat mig en sekund.

Det finns säkert specialfall som gör att man som företagsanvändare bör vänta, men hemmanvändare som inte uppgraderar? Jag fattar't inte.

Du kanske borde läsa lite om DDR Tyskland och se vilket sorts samhälle man får med Win10 nivå av övervaknig (Win10 är mer som STASIs våta dröm i jämförelse).

Bara för att du är så naiv att du inte har något att göma i dagens Beria inspirerade samhälle är bara tecken på naivitet och inte mycket annat.

Permalänk

Jag gillar Windows 10. Det har en del barnsjukdomar men jag är nöjd med mitt köp. Dock förstår jag frustrationen hos folk som inte vill uppgradera. Har Windows 7 på jobbet och skulle föredra att stanna kvar på Windows 7 på jobbet. Windows 10 är bra för mitt personliga bruk men jag vill inte använda det på kontoret. Inte än åtminstone.

Permalänk
Medlem

Gratis är sämst, alltid.

Permalänk
Inaktiv

Google blir stämda för monopol för sin sökmotor (ja, det finns mer bakomliggande), men Microsoft kan nyttja sin position med hjälp av DirectX API?

Utan DirectX hade inte Windows haft den skaran användare de har idag.

Utan tvekan hade många vänt sig till OS X, Linux eller andra alternativ om just DirectX inte var låst till Windows.

Alternativ? Nej, Vulcan och OpenGL har ju visat sig inte ens vara i närheten.

Men Microsoft blev stämda för att de hade en webbläsare medföljande i sitt OS - som ingen vill använda oavsett...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Det handlar om att WIN10 (Spyware10) övervakar användarna. Nu har MS i alla fall erkänt att de övervakar allt på onedrive och förmodligen hotmail med. Sedan tidigare vet vi om skype och nu är det bara "telemetri" och cortana som är kvar för MS att erkänna som övervaknigsverktyg.

Vissa människor är kapabla att inse vad för sorts samhälle sådan övervakning skapar och vi vägrar bidra till den.

Men herregud, om du tror att du inte blir bevakat på något annat OS eller mjukvara är du väldigt naiv. Sen kan man stänga av det mesta, tar cirka 5sekunder. Sen om övervakning återstår det gör detsamma eftersom du blir övervakad hur som helst. Sen behöver inte övervakning vara något dåligt heller då softwaren görs bättre för dig. Exempelvis som iPhone som lär sig ditt språk så dne inte autocorrectar fel osv.

Microsoft är iallafall ärliga med att de övervakar jämfört mot andra som säkert är betydligt värre..

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Kanske är det hela ett rollspel och Microsoft leker diktator

Permalänk
Medlem

Jag kan erkänna att jag är paranoid vad gäller Windows 10s spionage och jag blir ännu mer paranoid när Microsoft gång på gång vidtar ytterligare åtgärder för att förmå folk att uppdatera till Win10

Permalänk
Skrivet av Lombard:

På Windows 7 kör jag in dessa två "rader" som .reg filer, fungerat klockrent hittils:

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\GWX]
"DisableGWX"=dword:00000001

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\WindowsUpdate]
"DisableOSUpgrade"=dword:00000001

Precis, funkar jättebra att blocka uppgraderingen i registry editor så att GWX.exe inte kan hävda sig. Har inte stött på några problem efter månader av tillämpad inställning.
Jag känner att jag inte har samma kontroll i W10 som i W7 helt enkelt.

Visa signatur

Define R4 - i7 4930K - NH U9B - GTX 780 - P9X79 - RM 750W - 16GB 1600Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Jag kan erkänna att jag är paranoid vad gäller Windows 10s spionage och jag blir ännu mer paranoid när Microsoft gång på gång vidtar ytterligare åtgärder för att förmå folk att uppdatera till Win10

Öppna upp anteckningar skriv något jätte olagligt låt det va igång och stäng inte av datorn se om någon svarar

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

För mig är det absolut häpnadsvöckande att folk lägger ner timmar på att undvika en förbättring. Paranojan och konspirationsteorierna har verkligen ett hårt grepp om folk alltså.

Själv uppgraderade jag första dagen det gick, och har inte ångrat mig en sekund.

Det finns säkert specialfall som gör att man som företagsanvändare bör vänta, men hemmanvändare som inte uppgraderar? Jag fattar't inte.

Aldrig fattat heller

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Kanske är det hela ett rollspel och Microsoft leker diktator

Kanske Ms är cybergud?
Typ: En bön till Ms

Microsoft give oss vårt dagliga virus och tvinga de som inte har
Win 10 detta.. etc... etc...

VV och notera att jag bara skämtar nu.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Inaktiv

Snart kommer de ta efter radiotjänst, där de kommer knacka på dörren och fråga om man har en windows 7 maskin? Och isåfall påpeka att alla borde uppgradera till windows 10

Nå jag är väldigt förvånad att det finns folk som tycker microsofts agerande är rätt, huruvida Windows 10 är superbra eller inte är irrelevant, många har maskiner som under inga omständigheter ska uppgraderas av kompilatet och driftsäkerhetsskäl.

Permalänk
Medlem

Räcker det inte att avinstallera "säkerhetsuppdateringen" som orsakar rutan? Det är det enda jag har gjort nämligen, men det kanske krävs mer?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Undrar vad MS ska hitta på härnäst
Nåja har uppdaterar alla datorer så slipper tjatet.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Aldrig fattat heller

Enkelt. Om vi bortser från allt icke önskvärt reklambaserat fremium-tjaffs ingen bett om funkar det i bästa fall bara i hälften av uppgraderingarna. Några som är naiva, respektlösa och regelrätt skiter i vad människor själva önskar/behöver (vi har ett par sånna onda typer här, just varför jag sällan är här numera) hävdar att det är OEMs och komponentutvecklares fel att saker funkar dåligt efter uppgraderingen.

Det är bullshit i sin sanna bemärkelse. Det här hade aldrig ens varit ett problem om Microsoft rullat ut Win 10 som en valfri uppgradering/till försäljning som vid tidigare nya Windows. Datorerna funkar, Windows 10 på dem gör det inte.

Och om vi lämnar åsikterna om Win 10 åt sidan, det här är ur PR synpunkt FRUKTANSVÄRT KORKAT av dem. Vilket företag överlever långsiktigt på att göra sina kunder skitförbannade på dem??? Spoiler: INGET! Hur kan många vara så naiva att de tror att hemkonsumenter helt plötsligt är jättetaggade att använda handikappade (titta på senaste OneDrive, holy shit) appar och på det sättet ge pengar/reklamintäkter till Microsoft efter det här tilltaget? Inte en chans.

Så sluta med det här enfaldiga "jag fattar inte varför folk undviker" snacket. Det finns fler goda skäl än jag skrivit här, och det är upp till var och en att räta sig efter vilket många gör som tur är.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Fantastiskt. Hoppas dom börjar åka hem till folk och tvångsinstallera windows 10 på allt det går att installera på. Helt seriöst!

Permalänk
Skrivet av ggalaxyy:

För fan bara uppgradera istället... Är så trött på folk som klagar på Windows 10. SJÄLVKLART ska det vara ett alternativ, men kom igen, Windows 8.1 är pissdåligt, windows 7 är uråldrigt och Microsoft kommer ju lägga ner viktiga uppdateringar till win 7 så småningom, bara uppgradera eller skaffa linux.

Nej detta irriterar mig till ingen ände. Förstår du inte att det finns olika människor i världen eller?

Mina föräldrar, båda på 60+ vill inte ha Win10 för de har mer eller mindre precis lärt sig Windows 7, inget som helst fel på Windows 7 heller för den delen. Lägg sedan till att deras skrivare kommer upphöra att fungera för flertalet av tillverkare släpper inte drivrutiner till Win10 för sina gamla skrivare och den gamla "plug and play" funktionaliteten där den smidigt upptäcker en skrivare fungerar inte för äldre skrivare på Windows 10 och Windows 8.1 drivrutiner är riktigt hit and miss (tro mig, jag har testat).

Så en uppgradering till Windows 10 för mina föräldrar skulle innebära en extra utgift för att skaffa nya skrivare. Fan Win7 hittade en gammal OKI skrivare farsan har som är från 2001 utan problem, Windows 10 fattade inte ett skit.

Permalänk
Medlem

Lite halv Off-topic men om man bortser från Microsofts tjat om att uppgradera osv, vad är det som är så dåligt med Windows 10? Är det privacy delen? För allt går iaf fortare och smidigare för mig med Windows 10.
Folk klagar på att allt inte fungerar men det har varit så så länge jag minns. tex när jag var mindre så funkade Lego Loco spelet dåligt när vi skaffade Windows XP. Går ju inte att ha bakåt kompabilitet för evigt om man vill framåt?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

https://www.grc.com/never10.htm
av steve gibson, fungerar fantastiskt