Byta till en ny ssd disk, windows licens?

Permalänk
Medlem

Byta till en ny ssd disk, windows licens?

Tjenare Sweclockers! har inhandlat en Samsung 850 500GB Evo som jag tänkt jag ska byta ut min OCZ vertex i sign med då den börjat strula. Undrar därför hur jag ska gå tillväga vad gäller Windows 10 licensen som jag har installerat på min OCZ. Jag vill alltså installera operativet på Samsung hårddisken istället.

Vad skulle också det här bytet innebära för spel som är installerade på min sekundära 2TB hårddisk?

Min ocz vertex krånglar då och då men funkar för det mesta bra. Är det möjligt att ändå ha kvar den som tredje hårddisk i form av cache eller något liknande eller är det osmart då den trotsallt är instabil?

Tacksam för svar!

/Nero

Visa signatur

Stationär
Fractal Design Define R3|ASUS Maximus IV GENE-Z|Intelcore i7 2600k ANTEC KÜHLER 620|Gigabyte Gtx 670|Corsair GS 800W|OCZ 120GB Agility 3|Corsair XMS3 Vengeance 12GB DDR3 1600MHz
Kringutrustning : QPAD QH-90 QPAD MK-85 & Steelseries KANA
Laptop : Lenovo Y500 i7 3630QM GT 650M SLI

Permalänk
Rekordmedlem

OEM är knutna till moderkortet så att byta disk ska inte innebära något strul när det gäller licensen.
Installerar du om win på en ny disk så behöver du troligen installera om de flesta program, en del kan fungera men de flesta kommer inte att fungera som de ska.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det beror på vad som sitter på hårddisken, om det är några program så kan de börja strula och kanske behöver installeras om. Filer som bilder , filmer och andra media kommer inte påverkas av bytet.

Permalänk
Medlem

Hade jag varit dig så hade jag först tagit backup på det viktiga (om du behöver installera om), om du saknar det.

Sen tar du ner Samsung migrationsverktyg från deras hemsida och klonar din befintliga (förutsatt att den fungerar bra nog fortfarande). Eftersom det är SSD till SSD så är alla SSD funktioner aktiverade i Windows redan. Du bör då slippa installera om övriga program.

PS. Kritisk sak. När du har klonat, stäng av hela datorn och ta ut den gamla disken, innan du bootar upp. Räcker med ström och datakabel, men om båda är inkopplade samtidigt kan du får mycket konstiga fel med enhetsbeteckningar mm.

Annars är det som andra säger. Om du installerar om så måste troligen allt installeras om. Ang licensen så är den knuten till moderkortet om du uppgraderat så det är bara att installera utan nyckel (eller med din ursprungliga WIn7/8 nyckel), sen aktivera den.

Permalänk
Medlem

Verkligheten med allt vad det innebär slog mig och jag hann aldrig göra detta.

Vad säger ni om att jag formaterar min sekundära mekaniska hårddisk sedan så kopplar jag ut min nuvarande SSD och bara byter ut den och installerar os på den nya ssdn?
Sedan kopplar jag in den gamla ssdn, formaterar den och har den sedan som cache eller bara som hårddisk nummer #3 (Den är ju iofs ganska så ostabil så det kanske är lite dumt?)

Har backup på all information jag vill behålla förövrigt

Visa signatur

Stationär
Fractal Design Define R3|ASUS Maximus IV GENE-Z|Intelcore i7 2600k ANTEC KÜHLER 620|Gigabyte Gtx 670|Corsair GS 800W|OCZ 120GB Agility 3|Corsair XMS3 Vengeance 12GB DDR3 1600MHz
Kringutrustning : QPAD QH-90 QPAD MK-85 & Steelseries KANA
Laptop : Lenovo Y500 i7 3630QM GT 650M SLI