Permalänk
Medlem

34500 innan skatt, 3-skift inom pappersindustrin.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

@Oliver91: Det måste vara ett slitsamt arbete, men det god avlöning.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

@Oliver91: Det måste vara ett slitsamt arbete, men det god avlöning.

Absolut inte, kräver dock 2-3 års intern utbildning samt nattarbete och väldigt riskfullt arbete.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

@Oliver91: Jag tänkte mestadels på att arbeta skift.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Utbildning?

Datavetenskap, ej avslutad. Sedan en del serviceutbildningar och mycket generell datorkunskap.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk

Cnc-operatör/tekniker inom metallindustrin. Blev uppringd av arbetsgivaren efter en vän pratat gott om mig och har ingen som helst utbildning som jag skulle kunna ha nytt av inom metall.

Ingångslön 24k. Jobbar skift och brukar landa på ca 27k/månad. Får bestämma helt och hållet själv vilket skift jag vill jobba samt att jag får jobba hur många timmar jag vill. Effektiv arbetstid under ett 9 timmars pass är ca 2-3h. Klagar absolut inte...

Kan tillägga att jag gick ut gymnasiet förra året och är helt färsk på arbetsmarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

@Oliver91: Jag tänkte mestadels på att arbeta skift.

Natt mår man skit av de första dagarna och eftermiddagen får man knappt nån tid över till att göra något socialt så ja.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

10520 kr netto i bidrag från försäkringskassan eftersom jag är utstämplad.
Har över 300 högskolepoäng inom IT resp maskiningenjörsbranschen men får ändå inget jobb.
Vill inte flytta till någon storstad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det handlar inte om fördelningspolitik eller inte fördelningspolitik utan om var nivån ska ligga.
Vid ett visst skattetryck blir det sämre istället för bättre.

Tror det nämndes förut.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lafferkurvan

Snyggt i teorin - men vet vi ens var vi befinner oss på kurvan?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

21 tusen totalt (timmanställd) och får ut ca 16k, precis fått mitt första jobb med gymnasieutbildning, är en betongborrare / sanerare / rivare
Är en "vuxenlärling" och 75% av lönen betalas ut av Arbetsförmedligen till arbetsgivaren.
Tror jag ligger på 120 kr timmen eller nått, men dom som är fullbetalda ligger på 180!

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Snyggt i teorin - men vet vi ens var vi befinner oss på kurvan?

Ja, för högt.
Och inte lär det bli bättre så länge styrande partier får för sig att man är höginkomsttagare om man har en lön typ.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturaL:

Resten är tillägg för obekväma arbetstider. Dvs skiftgång

Skickades från m.sweclockers.com

18.000kr extra för skiftgång på en månadslön på 28300 alltså. Känner man till branschavtalen förstår man att det är inte ens är nära en realistisk summa. Säker på att du inte klumpat ihop OB med övertid och beredskap?

Visa signatur

CPU: i7-4790K MB: Asus Z-97AR RAM: 16GB 1866MHz GPU: Gigabyte GTX 970 G1 Gaming PSU: Evga G2 850W SSD: Samsung 850 EVO 500GB, Crucial MX100 256GB Skärmar: Benq XL2420Z 144Hz, Benq GW2470H IPS Tangentbord: CM Quickfire Rapid-I Brown Mus: Zowie ZA11 Musmatta: Zowie P-SR

Battlelog BF4: http://battlelog.battlefield.com/bf4/soldier/Manmore/stats/92...

Permalänk
Medlem

@Flygplan:

Jobbar 5-skift och får välja vilka dagar/tider jag vill jobba.
Tycker om att jobba natt och blir ett helt gäng helgpass / månad.

Men ja, när jag var uppe och sniffade på 600.000:- / år så var det ca 30.000:- i traktamente samt ett gäng timmar övertid det året.

Permalänk
Skrivet av videopac:

Menar du avkastning på kapital? Vi har inte längre någon förmögenhetsskatt i Sverige och det har man väl inte i USA heller?

Det är ju intressant (läs: skrämmande) att se att vänstern börjar tjata om förmögenhetsskatt igen. Får de aldrig nog av att försöka införa orättvisor i skattesystemet? Otroligt.

Nej, jag menar kapitalimkomstskatt.
Den är betydligt högre i Sverige. Därför ser vi inte samma klyftor här som över Atlanten.

Det blir ett problem när de 2% rikaste tar ut inkomster högre än de resterande 98% tillsammans, men skattar mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimdring:

10520 kr netto i bidrag från försäkringskassan eftersom jag är utstämplad.
Har över 300 högskolepoäng inom IT resp maskiningenjörsbranschen men får ändå inget jobb.
Vill inte flytta till någon storstad.

Ett jobb får man inte, det skaffar man

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Börjar jobba som mjukvaruutvecklare 13:e Juni(jobbat halvtid men går över till heltid då mina studier slutar). Ingång på 22K + förmåner såsom telefon via företaget.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

130kr timme på en av storbankerna i Sthlm +12% semesterersättning.

Har då avklarat 2 kandidater, ena i nationalekonomi och den andre i sociologi.

summa summarum hamnar det på 25k brutto.

På arbetet sitter jag dock och kollar streams och tittar på aktier större delen av dagen medans jag utför administrativt arbete.

Sökt säkerligen 500+ jobb.

Permalänk

Säljare, 45 tusen i månaden. Någon tusenlapp skillnad upp ned per månad.

Visa signatur

Citera!

Permalänk

Jobbar som nätverk & säkerhetskonsult
25 år gammal
34000kr
6v semester
3600kr friskvård
Ny tjänstebil var 3e år (kör en BMW 3 serie)
Får välja precis vilken laptop jag vill var 3e år
Samma sak gäller mobil fast vartannat år
Bredbandet hemma betalt
Labbdator hemma betald

Permalänk
Medlem

35800 innan skatt.

19 år gammal, gick ett enkelt IT-gymnasium där jag sov mig igenom alla tre åren.

Permalänk

Ca: 6000 innan skatt, 20 år gammal jobbar på ICA fyra dagar i månaden.
Timlön på 125.44 plus 13% semesterersättning och massa OB tillägg på kvällar och helger.

Visa signatur

I7 13700kf | Asrock Z790 m-ITX Wifi | Noctua NH-U12A | Cooler Master Nr200P | Corsair SF 750 |OCZ Trion 240GB | Samsung 830 128 Gb | 2x 480GB Kingston SSDNow | 32 Gb DDR5 6000mhz |Asus TUF OC 3080 | Kringutrustning: Tangentbord Logitech G915, Logitech G603,Philips fidelio X2, Skärm Asus Tuf 1440p 165hz TN, AOC G2460PF 144hz

Permalänk
Medlem

19500kr före skatt, anställd hos Försvarsmakten (OR2)

Sedan tillkommer övningsdygn, trakt vid utbildningar etc, så blir något mer (1.000 + 8h ledigt /övningsdygn, så semestern är ju 8 veckor minst också....arbetar väl knappt lika mycket som en person som går i skolan

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

19500kr före skatt, anställd hos Försvarsmakten (OR2)

Sedan tillkommer övningsdygn, trakt vid utbildningar etc, så blir något mer (1.000 + 8h ledigt /övningsdygn, så semestern är ju 8 veckor minst också....arbetar väl knappt lika mycket som en person som går i skolan

Är du själv nöjd med den lönen? Semester i all ära men man hade ju velat ha högre.

Hur gammal är du och hur mycket tror du att din lön kan utvecklas inom försvaret? Har nämligen en vän som är med där också och har precis gått igenom FSU och ska jobba där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMDDDDD:

Är du själv nöjd med den lönen? Semester i all ära men man hade ju velat ha högre.

Hur gammal är du och hur mycket tror du att din lön kan utvecklas inom försvaret? Har nämligen en vän som är med där också och har precis gått igenom FSU och ska jobba där.

Något över 20 år gammal.

Enkla svaret; Nej, självklart att man vill kunna göra som Polisen och strejka för att det inte passar, problemet är att ingen skulle bry sig då det inte får några omedelbara konsekvenser, samt att man är lärd sedan tidigt att gilla läget.

Jag älskar mitt jobb och jag arbetar med kollegor som alla säger samma sak, det är det bästa jobbet man kan ha. Självklart är lönen ett minus, men faktum kvarstår att ingen som arbetar inom Försvarsmakten gör det för lönen, man gör det dels för att man älskar jobbet, kollegorna eller landet man arbetar för. (Det är verkligen det roligaste man kan göra med kläderna på )

Löneutvecklingen är inget att prata om. 25.000 i månaden är inget du kommer nära om du antingen 1; Jobbat i 5-7 år på samma position, byter du position måste du ofta ta en lägre lön då det går genom ett speciellt lönesystem (Svårt att förklara utan att gå in mer i detalj), eller om du väljer att bli officer.

Men för det krävs 3 år på högskola, och då får du fortfarande bara 25 - max 30.
Efter 3 år kunde man blivit högskoleingenjör och tjänar det dubbla första året.

*Edit

Och självklart görs allt detta med vetskapen att du övar för ett speciellt yrke och om skiten slår i fläkten kan jag lova att lönen är det minsta du behöver oroa dig för.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Helgvaktmästare, 119 kr timmen grundlön + OB (varierar mellan 34 och 106 kr, vanligaste är helger mer 54 och om jag jobbar på storhelg 106 kr) + 16 kr semesterersätt. Jobbar inte särskilt många timmar i månden. får i snitt 1-1.5k per månad om det är bra tider.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Något över 20 år gammal.

Enkla svaret; Nej, självklart att man vill kunna göra som Polisen och strejka för att det inte passar, problemet är att ingen skulle bry sig då det inte får några omedelbara konsekvenser, samt att man är lärd sedan tidigt att gilla läget.

Jag älskar mitt jobb och jag arbetar med kollegor som alla säger samma sak, det är det bästa jobbet man kan ha. Självklart är lönen ett minus, men faktum kvarstår att ingen som arbetar inom Försvarsmakten gör det för lönen, man gör det dels för att man älskar jobbet, kollegorna eller landet man arbetar för. (Det är verkligen det roligaste man kan göra med kläderna på )

Löneutvecklingen är inget att prata om. 25.000 i månaden är inget du kommer nära om du antingen 1; Jobbat i 5-7 år på samma position, byter du position måste du ofta ta en lägre lön då det går genom ett speciellt lönesystem (Svårt att förklara utan att gå in mer i detalj), eller om du väljer att bli officer.

Men för det krävs 3 år på högskola, och då får du fortfarande bara 25 - max 30.
Efter 3 år kunde man blivit högskoleingenjör och tjänar det dubbla första året.

*Edit

Och självklart görs allt detta med vetskapen att du övar för ett speciellt yrke och om skiten slår i fläkten kan jag lova att lönen är det minsta du behöver oroa dig för.

Tack för informationen och så det lilla fnisset när jag läste det sista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Säljare, 45 tusen i månaden. Någon tusenlapp skillnad upp ned per månad.

Vad säljer du? Förmåner? Fast lön?

Skrivet av AMDDDDD:

35800 innan skatt.

19 år gammal, gick ett enkelt IT-gymnasium där jag sov mig igenom alla tre åren.

Hur kan en arbetsgivare vilja ge 35800kr till en oerfaren 19 åring utan vidare utbildning utöver gymnasiet?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Vad säljer du? Förmåner? Fast lön?

Hur kan en arbetsgivare vilja ge 35800kr till en oerfaren 19 åring utan vidare utbildning utöver gymnasiet?

För att göra det enkelt så är utbildning i universitetsnivå (iallafall IT) i Sverige rent skit. Jag har med fri vilja gjort mina vänners uppgifter och nästan garvat. Jag hade inte slösat en minut på det och min arbetsgivare tyckte inte heller att jag skulle göra det då det är basics mer eller mindre.

Jag har länge hållt på med grov, djup programmering. Kolla ett exempel nedan, det är från 2012: https://www.youtube.com/watch?v=Oy4YpHEkJ-Q - https://www.youtube.com/watch?v=S9OE330wvjE (denna laddades upp 16 april 2012 men råkade publicera den någon gång förra året).

Erfarenhet har jag mer än 99% av dagens "utvecklare" i Sverige. Detta var min passion som "ung".

Permalänk
Medlem

Fick nytt jobberbjudande igår.
44K/månad
30 dagar semester

Jobbar inom IT med 3-4års erfarenhet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av SwedZi:

Vad säljer du? Förmåner? Fast lön?

Hur kan en arbetsgivare vilja ge 35800kr till en oerfaren 19 åring utan vidare utbildning utöver gymnasiet?

Annonsering. Fast lön på 22. 6 Veckors semester, 2500 friskvård. 12% semesterersättning på intjänad provision.

Visa signatur

Citera!